چرا سیب مهم‌ ترین میوه دنیاست؟

محققان در دانشگاه ادیث کوان استرالیا بیش از ۲۳ سال وضعیت سلامت ۵۳ هزار فرد و انواع رژیم غذایی آنها را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

یکی از نتایج این تحقیقات این است هر فردی که روزانه 500 میلی گرم فلاونوئید را در رژیم غذایی خود گنجانده کمتر از هر فرد دیگری به دلیل بیماری های قلبی و یا سرطان مرده است.

منابع خوب فلاونوئیدها شامل مرکبات، توت ها، پیاز، جعفری، حبوبات، چای، ماءالشعیر (به دلیل گیاه رازک موجود در آن)، شکلات سیاه (با درصد کاکائوی ۷۰ درصد و بالاتر) و البته سیب است.

خوردن سیب، پرتقال، بخشی از کلم بروکلی و زغال اخته 500 میلی گرم فلاونوئید وارد بدن شما می کند. فلاونوئید رگ های خونی شما را سلامت نگه می‎دارد و التهاب بدنی را مهار می کند. این عوامل در جلوگیری از بیماری هایی نظیر سرطان و بیماری های قلبی و مرگ در اثر آنها تاثیر زیادی دارد.

دکتر نیکولا بوندوننو از محققان اصلی این پروژه تحقیق و بررسی گفت: «این یافته ها مهم هستند زیرا آنها با تشویق مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید، پتانسیل جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی را برجسته می کنند. مصرف انواع ترکیبات مختلف فلاونوئید موجود در مواد غذایی و نوشیدنی های مختلف گیاهی حائز اهمیت است. فلاونوئید به راحتی از طریق رژیم غذایی قابل دستیابی است. یک فنجان چای ، یک سیب، یک پرتقال، 100 گرم زغال اخته و 100 گرم کلم بروکلی طیف گسترده ای از ترکیبات فلاونوئید و بیش از 500 میلی گرم از کل فلاونوئیدها را فراهم می‎کند ».

مجله ارتباطات طبیعت نیز در بخشی از مقاله خود در رابطه با همین یافته های محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا نوشته است: در سال 2013 مشخص شد که 7.8 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل اینکه کمتر از 800 میلی گرم غذای مبتنی بر میوه و سبزیجات در طول شبانه روز داشته اند به مرگ زودرس دچار شده اند. همین تحقیقات نشان می دهد که بیماری های قلبی های یک چهارم از مرگ و میر کل آمریکا و بریتانیا را دربر می گیرد.

همچنین بر اساس گزارش تحقیقات سرطان بریتانیا، از هر دو نفری که بعد از سال 1960 در بریتانیا متولد شده یک نفر مستعد ابتلا به سرطان است.

محققان برای درک چگونگی جلوگیری از دو بیماری سرطان و قلب، نوع تغذیه بیش از 53 هزار نفر را طی 23 سال مورد مطالعه قرار دادند و نتایج آن را بررسی کردند.

دانشمندان پس از بررسی عادتهای غذایی شرکت کنندگان ، براساس مصرف فلاونوئید آنها را به پنج گروه تقسیم کردند.

کسانی که روزانه حدود 500 میلی گرم فلاونوئیده مصرف کرده اند ، تا 36 درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی قرار داشتند.

این میزان مصرف از فلاونوئیدها که در سیب یافت می شود به طور خاص خطر مرگ و میر ناشی از قلب و عروق را تا 38 درصد و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا 36 درصد کاهش می دهد.

بر اساس این تحقیقات افراد سیگاری و کسانی که به وفور از نوشیدنی های الکلی استفاده می کردند به وفور در معرض ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی هستند.

این دو عادت بد (سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی الکل دار) نه به ایجاد سرطان منجر می شود که التهاب ، فشار خون بالا و لخته شدن خون را نیز رقم می زند.

دکتر بوندونو گفت: «اما این مهم است که توجه داشته باشید که مصرف فلاونوئید همه خطر افزایش مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار و مصرف زیاد الکل را خنثی نمی کند. بهترین کار برای سلامتی شما ، ترک سیگار و کاهش الکل است. ما می دانیم که این نوع تغییر در شیوه زندگی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد ، بنابراین تشویق به مصرف فلاونوئید ممکن است روشی تازه برای کاهش خطر باشد که در عین حال مردم را به ترک سیگار و کاهش مصرف الکل نیز تشویق می کند.»

محققان در رابطه با این یافته ها تاکید می کنند که مصرف بالاتر از 500 میلی گرم از فلاونوئیدها هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.

دکتر بوندونو گفت: «مصرف الکل و استعمال سیگار التهاب را افزایش می دهد و باعث آسیب عروق خونی می شود که می تواند خطر ابتلا به بیماریهای مختلف را افزایش دهد.»

فلاونوئیدها نشان داده اند که ضد التهاب بوده و عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشند که این می تواند برای ما توضیح دهد که چرا کسانی که این ماده را زیاد مصرف می کنند با خطر کمتری از مرگ در اثر بیماری قلبی و سرطان همراه هستند.

طبق گفته جان هاپکینز ، ایجاد پلاک در شریان ها باعث ایجاد التهاب می شود. این التهاب ممکن است رگ های خونی را تحریک کند و باعث شل شدن پلاک و تشکیل لخته شود.

اگر یک لخته به انسداد شریان به قلب ادامه یابد، فرد دچار حمله قلبی می شود، در حالی که شریان مسدود شده به مغز منجر به سکته مغزی می شود.

براساس اعلام موسسه ملی سرطان، التهاب طولانی مدت نیز با آسیب DNA مرتبط است و می تواند منجر به سرطان شود.

محققان در نظر دارند سرطان های خاص و انواع بیماری های قلبی مانند آنژین، سکته مغزی یا سکته های قلبی را بررسی کنند که ممکن است توسط فلاونوئیدها پیشگیری شود.

منبع: جام جم آنلاین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان