روزنامه هفت صبح: یکی از بهترین سالهای تاریخ 100 ساله بازار خودرو ایران، حد فاصل 1370 تا 1385 رقم خورد. سالهایی که حد و حدود رقابت در بازار بالا بود و خیلی عظیمی از برندهای اروپایی، آسیایی و بعضاً آمریکایی به کشور وارد شدند. در این دوره از محصولات عضلانی اولدزموبیل و اوپل و شورولت تا تولیدات اقتصادی هوندا، تویوتا، نیسان و از خودروهای ارزان کیاهیوندای تا مدلهای لوکس بنز و ب. ام؛ و در بازار کشور حضور داشتند.
ترکیبی ایدهآل که موجب میشد کیفیت رقابت در بازار در همه بخشها در بالاترین سطح بوده و رفاه مصرفکنندگان در اثر این حجم از تنوع افزایش یابد؛ نکتهای که پس از گذشت 20 سال از آن دوره کاملاً مشخص است و نمود آن در بازار خودروهای کارکرده به عینه دیده میشود.
اینجا در یک گزارش جالب سعی کردهایم جالبترین خودروهای این دوره که عمدتاً طراحی آنها در سالهای قبل از 2000 رقم خورده را یکجا گرد آوریم. خودروهای خاص و متفاوتی که سخت میشود دوباره آنها را در بازار پیدا کرد. محصولاتی که اگر قادر به نگهداری از آنها باشیم، اتفاقاً خودروهای خوبی برای استفاده روزمره هستند.
ب.ام.و Ci 330 مدل 2001
یک خودرو روباز جذاب و آلمانی که ظاهر مدرن آن در تلفیق با فرم اتاق کلاسیکش یک حس نوستالژیک به سرنشینان تزریق میکند. سری 3 کانورتیبل که سال 1999 طراحی و سال 2000 تولید شد، در اولین نسخههای وارد شده به کشور با موتور سه لیتری شش سیلندر و 235 اسبی به کشور وارد شده و احتمالاً در مدلهای 2000 تا 2004 بین 200 تا 250 میلیون تومان قیمت داشته باشد. این خودرو چهار نفره در مرز محصولات هوشمند امروزی و خودروهای مکانیکی دهه 90 قرار دارد.
هوندا آکورد مدل 2003
تقریباً غریبترین مدل از هوندا آکورد است که به ایران پا گذاشته و کسی آن را نمیشناسد. این خودرو ژاپنی که در دهه 70 و اواسط دهه 90 در دو مقطع فروش نسبتاً بالایی در ایران داشت، در نسل هفتم خود که سال 2002 معرفی شد، مثل همیشه به طرحی ساده، موتوری قدرتمند، اتاقی جادار و دوامی قابل تحسین مشهور است. این هوندای 15 ساله که حداقل 100 تا 150 میلیون تومان قیمت دارد، از موتور 2400 سیسی 160 اسبی سود برده و دقیقاً 4.81 متر طول دارد.
رنو مودوس مدل 2004
یک هاچبک بخت برگشته و گمنام فرانسوی که نمونه اولیه آن سال 2002 طراحی شده و خود سال 2004 تا 2012 به بازار عرضه شده است. این امپیوی یا خودرو کوچک چند منظوره که همکلاس امویام 110 اس و خودروهایی همچون ماتیز است، با عمری بالغ بر 12 تا 13 سال قیمتی در محدوده 75 میلیون تومان داشته در حالی که به موتورهای بنزینی کوچک 1.2 و 1.6 لیتری 75 تا 110 اسبی مجهز است، همینقدر ظریف و همینقدر کممصرف.
شورولت لومینا مدل 2002
با یک موتور 3800 سیسی شش سیلندر و کابینی نسبتاً مجلل، کیفیت یک سدان آمریکایی را دارد که زیر پوستش به زور ژنهای اروپایی تزریق کردهاند. این خودرو که با 17 سال سن در محدوده 75 تا 125 میلیون تومان قیمت دارد، حدود 250 اسب بخار قدرت داشته و چیزی در مایههای یک نیسان ماکسیمای اقتصادیتر است. این سدان 4.89 متری سطح ایمنی خوبی داشته با پونتیاک جی 8 تشابهات فنی بسیاری دارد.
میتسوبیشی پاجرو مدل 1998
محبوب یگانه عاشقان آفرود که حتی نسبت به لندکروزر ابهت بیشتری دارد. پاجرو 98 که به موتورهای 2700 سیسی و 3800 سیسی مجهز است، در بازار بین 125 تا 200 میلیون تومان بسته به میزان سلامت بدنه، موتور و اتاق قیمت دارد؛ در حالی که کیفیت سواری خوب، توان آفرود بالا و دوام به نسبت خوبش مالک این محصول را از دردسرهای اسیوویهای چینی و کرهای امروزی دور نگه میدارد.
تویوتا کورولا هاچبک 1991
نسل تازه آن در اروپا و آمریکا خیلی خوب میفروشد. کورولا هاچبک، اما در اواسط دهه 90 میلادی ابداً خودرو محبوبی نبود و فروش نسخه سدانش در ایران و جهان بخش عمده تولید این سری از کورولا را به خود اختصاص داده بود. کورولا هاچبک که بین سالهای 1372 تا 1374 در ایران عرضه شد، هماینک با مبلغ کمتر از 30 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است در حالی که به موتور 1800 سیسی چهار سیلندر 118 اسبی مجهز است و با چهار متر طول، ابعادی مشابه یک رنو ساندرو دارد.
شورولت کاپریس مدل 1993
سدان 1773 کیلویی شورولت در ایران، در بحبوحه جنگ کویت به کشور وارد شد، آنهم با موتور 1s03 مشهور جنرال موتورز که دقیقاً با پنج لیتر حجم، بیش از 170 اسب بخار قدرت داشت. این موتور در ترکیب با فنربندی نرم و یک گیربکس چهار سرعته خودکار، رفاه مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد و اگر بتوان نسخه سالمی از آن را پیدا کرد، قطعاً خواهید فهمید که کیفیت و قطعات و تجهیزاتی که در ساخت این محصول بهکار رفته، تحسینبرانگیز است. راستی کاپریس تخممرغی در بازار کنونی بهایی حدود 100 تا 150 میلیونی دارد.