در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

افت‌وخیز شاخص در بازار سرمایه طبیعی است/ بازارهای جهانی دچار سردرگمی شده‌اند

اقتصادآنلاین-محمدمیلاد عبداللهی؛ روزگذشته روند روبه رشد شاخص بورس تهران که با ثبت یک رکورد جدید در روزهای اخیر همراه بود، متوقف شد و این نماگر با افت محسوسی همراه بود. صباغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص عوامل تاثیرگذاری بر این امر و پیش‌بینی وضعیت آتی بازار به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:

یکی از دلایل منفی شدن شاخص کل بورس کاهش نرخ ارز در بازار است، زمانیکه قیمت دلار افزایش پیدا کرد، عاملی شد برای تحریک بازار سرمایه، چرا که قیمت بورس کالا افزایش یافت و به دنبال آن انتظار رشد سودآوری پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فولادی‌ها بالا رفت وشرایط به نسبت بهتری بر بازار حاکم شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضربه دلیل نزولی شدن نرخ دلار روند قیمت‌ها در بورس کالا، کاهش یافته و این باعث خواهد شد تا به مرور زمان سودآوری بنگاه‌ها و برخی شرکت‌ها دچار افت شود، ادامه داد:  لازم به ذکر است این افت عدد بزرگی نیست، چون به مرور زمان برخی شرکت‌ها مانند فولاد با  رشد تولید 9درصدی همراه هستند و این عملا بخشی از کاهش نرخ دلار را خنثی خواهد کرد.

صباغ با بیان اینکه روند فعلی بورس در حال حاضر تابع شایعات است و این وضعیت به سبب سودآوری بنگاه‌ها نیست اظهارداشت: انتظار داریم بازار به نقطه تعادل برسد، اما در شرایط فعلی افت و خیز بازار سرمایه طبیعی است، از سویی باید منتظر ماند تا در نهایت جهت‌گیری وضعیت ارزی کشور شفاف تر شود.

وی درباره  آینده وضعیت بازار نیز پیش بینی کرد: این امر منوط به شفاف شدن وضعیت بازارهای جهانی است، در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاران ریسک انجام معامله را نمی‌پذیرند و این مسئله جهت نامشخصی را به بازار تحمیل کرده است. به عبارت دیگرسردرگمی قابل توجهی در بازارهای جهانی حاکم شده که این امر به ایجاد وضعیت فعلی دامن خواهد زد.

وی افزود: جنگ ناتمام تجاری میان چین وآمریکا موضوعی تعیین کننده در حاکم شدن شرایط فعلی است. ازسویی ، شاخص‌های تعیین کننده در چین به شدت افت داشتند، به گونه‌ای که جز آمار صادرات که روند قابل قبولی در این کشور داشت، سایر شاخص‌ها مانند pmi در وضعیت جالبی نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان