یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

استقبال سهام‌‎داران از سهم‌های کوچک بدون هیچ تحلیل بنیادی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازسنا؛ علیرضا تاج بر،یکی از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش های شش ماهه شرکت‌ها با تاثیرپذیری صورت های مالی از تعدیل نرخ دلار نیمایی غالبا امیدبخش و مثبت است و از این زاویه کاهش نرخ دلار تاثیر منفی بر بازارسرمایه ندارد گفت: زمان اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت مشخص نیست به همین دلیل نمی‌توان گفت که تغییرات بازار به دلیل تصمیم‌گیری در خصوص این سیاست‌ها است.

وی ادامه داد: این روزها اقبال به سهام بزرگ و بنیادی کاهش یافته و به سمت سهم های کوچک بنیادی و غیربنیادی حرکت کرده است که علل مختلفی دارد.

تاج بر در خصوص علل این حرکت سهامداران بیان داشت: از سال گذشته تا به حال قیمت سهام برخی از شرکت‌ها سه برابر شده است، اما سهام شرکت‌های بزرگ بازار این افزایش نرخ را تجربه نکردند. این ثبات در قیمت سهم شرکت‌های بزرگ به دلیل حجم مبنای بالای آن‌ها بوده است و به همین دلیل رشدی که سهم‌های دیگر دارند سهام این شرکت ها تجربه نمی کنند. اما بحث دیگر، مربوط به عرضه و تقاضا است که عرضه بالای حقوقی ها در این نمادها موجب شده است که تجربه رشدهای هیجانی را نداشته باشند.

 وی افزود: در بازار سرمایه هنگامی که برخی از سهم‌ها با اقبال مواجه می‌شوند با عرضه‌های شدید حقوقی هم همراه می شوند و البته تا حدی طبیعی است اما به هر حال بسیاری از کسانی که به تازگی وارد بازار شده اند به دنبال کسب منفعت کوتاه مدت هستند و به این ترتیب به سمت سهام این شرکت ها نمی روند. این عده بیشتر به سمت سهام شرکت های کوچک با حجم مبنای یک یا کوچک تر را انتخاب می کنند و گاها دیده می شود سهام شرکت‌های کوچک بدون هیچ تحلیل بنیادی با استقبال از سوی سهامداران مواجه می شوند.

او ادامه داد: تورم شدیدی را بعد از افزایش نرخ ارز تجربه کردیم که بعضا شامل بازار سرمایه هم می شود اما بازار سرمایه در این مورد از بقیه بازارها عقب تر است و با توجه به شفافیت و نقدشوندگی که دارند و هزینه نگهداری که مانند بازار مسکن شامل حال آن نمی‌شود کمی از باقی بازارها در خصوص نرخ تورم عقب تر است.

تاج بر افزود: حالا این تورم باید به بازار سرمایه تسری پیدا کند. نرخ دلار که در بسیاری از تحلیل ها 14 هزار تومان در نظر گرفته شده است هم اکنون با افت همراه شده است که به این ترتیب، تحلیل ها را بهم ریخته است. البته بازار باید به این نکته توجه کند که نرخ دلار سامانه نیما از 8 هزار دلار به 11 هزار دلار افزایش پیدا کرده است . بازار صرفا کاهش نرخ دلار آزاد را می بیند که از 14 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده است اما به این نکته توجه ندارد که عمده شرکت های بورسی در سامانه نیما دلار خود راخرید و فروش می کنند و از 8 هزار به 11 هزار تومان افزایش نرخ داشته اند.

وی گفت: این افزایش به زودی در صورت های مالی شرکت ها منعکس می شود و با ارائه گزارش های شش ماهه ،میزان تولید و فروش شرکت ها و خیلی از موارد مالی شرکت ها روشن می شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان