مالک پالادیوم مانع تعیین تکلیف نهایی تخلفات این پاساژ می‌شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، عملکرد این کمیسیون در دوره پنجم را تشریح کرد.

مالک پالادیوم مانع تعیین تکلیف نهایی تخلفات این پاساژ می‌شود

به گزارش ایسنا، محمد سالاری در نشست خبری امروز (دوشنبه) درمورد عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در دوره پنجم گفت: 112 جلسه رسمی کمیسیون شهرسازی ظرف یک سال گذشته برگزار شده که طی آن 16 طرح و 30 لایحه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نهایتا نظر کمیسیون در مورد آن‌ها ارائه شده است.

وی افزود: کارگروه کمیسیون شهرسازی و معماری ظرف یک سال گذشته در راستای ایفای نقش نظارتی در سامانه شهرسازی مناطق 22 گانه، 5400 صورت جلسه شوراهای شهرسازی مناطق را مورد بررسی و مغایرت‌های تصمیمات آن‌ها را با ضوابط شهرسازی و معماری احصاء و ابلاغ کرده به شکلی که در قالب نامه‌هایی برای لغو تصمیمات آن‌ها موضوع به این شوراها ارسال شده است.

وی ادامه داد:‌ 156 پرونده باغ یا غیرباغ بودن در کمیسیون شهرسازی و معماری مبتنی بر نظر کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نظرات کارشناسی به هیأت رئیسه شورا ارائه شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: فرایند نظارت بر نماهای ساختمان‌ها در کمیته‌های نمای مناطق نیز 11 هزار و 400 پرونده نما را در یک سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار داده است.

سالاری در ادامه با اشاره به 560 درخواست مردمی که به شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری ارجاع شده افزود: این درخواست‌های مردمی بررسی و پاسخ آنها داده شده که برخی از آنها مربوط به ذی‌نفعان تعاونی‌های مسکن بودند. همچنین 115 ارجاع توسط هیئت رئیسه به کمیسیون شهرسازی داشتیم که بعد از کارشناسی پاسخ این ارجاعات داده شده است.

وی ادامه داد: 107 گود پرخطر شهر تهران مورد بازدید کارشناسان کمیسیون شهرسازی قرار گرفته و برای ایمنی سازی آنها مکاتبات لازم انجام شده است. همچنین 97 بازدید میدانی از بخش‌های مختلف شهرداری و طرح‌ها و پروژه‌های در دست کار توسط اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری انجام شده؛ ظرف یک سال گذشته 35 نشست و همایش تخصصی مبتنی بر رویکرد کسب نظر از صاحب نظران در خلال تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شده است. همچنین 78 گزارش از بخش‌های شهرداری خواسته بودیم که در کمیسیون شهرسازی و معماری مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: 50 گزارش تحلیلی در حوزه ماموریت‌های شهرسازی و معماری نیز در کمیسیون تهیه و تدوین شده است. ظرف یک سال گذشته 63 تذکر نیز توسط اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری در صحن شورا به شهرداری و سازمان‌های غیر از شهرداری در راستای ماموریت‌های نظارتی طرح شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در راستای تشریح دستاوردهای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و همچنین کاهش تخلفات در این حوزه از دستاوردهای این کمیسیون ظرف یک سال گذشته قلمداد می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیش از 70 درصد تصمیمات مغایر شور اهای شهرسازی مناطق کاهش پیدا کرده است. همچنین کاهش تصمیمات مغایرتی همچون تغییر کاربری‌ها، حذف نورگیرها و اضافه کردن آنها به بنای طبقات و ... که ظرف یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در دوره گذشته و حتی ابتدای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران در یک منطقه ظرف 15 روز 140 اضافه طبقه داده شده بود اما امروز با پایش‌های که انجام می‌شود این موضوع در برخی مناطق دیده نمی‌شود و یا بسیار محدود شده و امیدواریم با کمک، نظارت و هماهنگی به ویژه نظاراتی که رسانه‌ها بر این موضوعات دارند به صفر برسد.

وی ادامه داد: کنشگری کمیسیون شهرسازی و معماری با همراهی اعضای دیگر و رسانه‌ها باعث شده کمیسیون ماده 5 تغییر رویکرد بدهد و تمامی اقداماتش براساس طرح تفضیلی انجام شود. همچنین با پیشبرد سامانه شهرسازی و اطلاعاتی که از پرونده‌ها در سامانه به صورت شفاف لحاظ می‌شود موفق شدیم بخشی از این فرآیندها را در سامانه قرار دهیم که برای عموم قابل مشاهده است. امیدواریم در سا ل آینده این کار به صورت کامل هوشمند سازی شود.

وی تاکید کرد: توانستیم با کنشگری‌های که انجام دادیم ظرف یک سال گذشته پهنه‌های جی 323 که در حدود 1030هکتار مساحت در تهران دارد و همچنین پهنه‌های اف 221 و اف 222 را که مساحتی حدود 500 تا 600 هکتار دارد و از پهنه‌های طرح تفضیلی هستند، تعیین تکلیف کنیم.

سالاری به لایحه تغییر ماده 100 قانون شهرداری اشاره کرد و افزود: لایحه تغییر این ماده آغاز شده ودر حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی دولت نهایی شده است.

مالک پاساژ پالادیوم با کنشگری مانع تعیین تکلیف نهایی تخلفات این ساختمان می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برخی تخلفات ساختمانی در شهر تهران اشاره و اظهار کرد: در خصوص ساختمان پالادیوم هرچند که رای بدوی نسبت به جمع آوری پل و تونلی که به صورت غیرقانونی ساخته شده، داده شده اما مالک در آن جا با کنشگری که دارد مانع از تعیین تکلیف نهایی این ساختمان می‌شود، لذا امیدواریم تخلفات با پیگیری‌های شورا و رسانه‌ها به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در مورد صیانت از باغات نهایتا شورای شهر تهران توانست مصوبه برج باغ‌ها را لغو کند و مصوبه خانه باغ را به تصویب برساند. کمیته فنی باغ نیز تشکیل شده تا بر روند اجرای دقیق این مصوبه نظارت کافی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در محدوده باغات کن و پیرامون آن به مساحت 1070 هکتار ظرف دو سال پیگیری‌های لازم انجام شده و ما در کمیسیون‌های ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری حضور پیدا کردیم و نهایتا طرح موضعی اراضی کن به تصویب رسید و ابلاغ شد. همچنین طرح موضعی فرحزاد به مساحت 70  هکتار تصویب و ابلاغ شد.

سالاری تاکید کرد: در خصوص عرصه‌های عمومی همچون ساخت پلازها جنبش خوبی با همراهی صاحب نظران و متخصصان شروع شده وتعداد قابل توجهی از پلازها در مناطق اجرا شده و مابقی نیز در حال پیگیری است، البته لازم تحقق این رویکرد گسترش حمل ونقل عمومی و فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مناسب سازی معابر برای تردد معلولان نیز گفت: 325 درصد اعتبارات مناسب سازی در فرآیند بودجه‌ریزی سال 1398 افزایش پیدا کرده و ستاد مناسب سازی مناطق 22 گانه احیاء شده است. همچنین در خصوص تاب آوری شهر تهران اقدامات خوبی آغاز شده هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به زمان درایم اما کمیسیون شهرسازی و معماری با کنشگری که ایجاد کرده این موضوع را به جد پیگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: در حوزه احیاء و حفظ باغات شهر تهران تملک باغات را با توجه به کمبود سرانه فضای سبز در مناطق مرکزی معطوف به این مناطق کردیم که اقدامات خوبی در این حوزه در حال انجام است که در ماه‌های پیش رو ظهور و بروز آنها را مشاهده خواهیم کرد. ما در تمامی تصمیم‌گیری‌ها از رویکرد گفتمان سازی و استفاده از نظرات ذی‌نفعان بهره گرفتیم که نمونه بارز آن را می‌توان در طرح توسعه دانشگاه مشاهده کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح تفصیلی منطقه 22 اشاره کرد و افزود: در حال بررسی جامع و کارشناسی طرح هستیم برای ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طرح تفضیلی که پس از وجود دغدغه‌های گذشته تصویب می‌شود نباید مشکلات گذشته طرح تفضیلی شهر تهران را داشته باشد. بی تردید منطقه 22 به عنوان یک فرصت گردشگری از دست رفته است اما حالا که مجدد طرح تفضیلی این منطقه قرار است به تصویب برسد، نباید بار دیگر بارگذاری‌های اضافه گذشته در آن موجود باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه شهرداری به جای این که طبق قانون این طرح را ابتدا به شورای شهر ارسال کند و پس از تایید به شورای عالی شهرداری و معماری ارجاع دهد، مستیقما طرح را به شورای عالی ارسال کرده؛ من به شدت با این موضوع مخالفت کردیم اما پاسخی نشنیدم لذا بار دیگر ریاست شورا مکاتبه‌ای را کردند که باز متاسفانه در جلسه دو هفته گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع مطرح شد ما در این جلسه حضور پیدا کردیم و تذکر قانونی خود را اعلام کردیم و آنها نیز پذیرفتند که این طرح باید در شورا مورد مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح تفضیلی منطقه 22 کلیات قابل تغییری دارد و محورهای امید بخشی در آن وجود دارد اما اشکالاتی هم دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تخلفات ساختمانی گفت: در فرآیند صدور پروانه توجه به پیوست‌های مطالعاتی مورد تاکید قرار گرفته که یکی از این پیوست‌ها، پیوست مدیریت بحران است.

سالاری در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی شهردار تهران درباره مسکن استیجاری گفت: اخباری از جلسه شهردار، وزراء و رئیس جمهور شنیدم اطلاعات کاملی از این طرح ندارم. شهردار تهران این موضوع را عنوان کردند که شهرداری‌های کشور برابر قانون اختیاراتی برای تامین مسکن دارند؛ این موضوع در دولت مطرح شده و منجر به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزارت خانه‌های مرتبط شهرداری تهران و رئیس جمهورشده اما باید ابعاد آن مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقرر شده وزارت کشور، وزارت راه وشهرسازی و شهرداری این طرح را در کنار طرح مسکن اجتماعی بررسی و نحوه آن را ارائه کند اما هنوز به برنامه عملیاتی در این خصوص نرسیدند.

وی در خصوص درآمد شهرداری تهران حاصل از آرای صادر در کمیسیون ماده 100 نیز گفت: درآمد شهرداری تهران از قبل آرای کمیسیون ماده 100 بسیار کم است. اساسا مناطق تخلفاتی که برایشان درآمد دارد بنا بر یک بند قانون که اعلام کرده شهرداری می‌تواند تخلفات را به ماده 100 ارسال کند تفسیری کردند و تخلفات را به ماده 100 ارسال نمی‌کند و درآمد آنها در حوزه تخلفات ساختمانی معمولا در شورای معماری و شورای توافقات حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این حوزه این است که هنوز آیین‌نامه نحوه اعمال تبصره 7 کمیسیون ماده 100 که ناظر بر معرفی متخلفین است هنوز عملیاتی نشده؛ البته پس از تذکری که من پیشتر در صحن شورا عنوان کردم این آیین‌نامه پیش نویسش تدوین شده و در حال بررسی است.

سالاری بار دیگر در تشریح عملکرد مدیریت شهری در خصوص باغات کن و طرح موضعی که برای اراضی کن به تصویب رسیده گفت: توانستیم برای 1070 مورد از این اراضی در مراجع ذی‌صلاح تصویب طرح موضعی را دریافت کنیم.

وی افزود: شهرداری با همکاری ذی‌نفعان و مالکان باغات در این محدوده باید سازو کار عملیاتی کردن طرح موضعی را فراهم کند که آن هم تبدیل  این محدوده به عرصه تفرجگاهی است و باید جمع آوری فعالیت‌های غیرمجاز و مشاغل نامتجانس شگل گرفته در این محدوده محقق شود. مالکین باغات کن به دلیل طولانی شدن این فرآیند اعتراض دارند و این که اعلام می‌کند منطقه 22 که پیشتر بکر بوده این همه بارگذاری در آن انجام شده اما محدوده کن که قبل از آن وجود داشته اجازه بارگذاری داده نمی‌شود اما واقعیت این است که مدیریت شهری امکان پاسخگویی به این مطالبات را ندارد؛ بی تردید اگر آن جا هم از دست برود تهران دیگر جای نفس کشیدن ندارد لذا باید انگیزه ایجاد کرد که با حداقل بارگذاری‌های تفرجگاهی این محدوده و احیای آن به مکان عمومی تبدیل شود.

وی در خصوص برگزاری انتخابات هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای شهریور نیز گفت: یک سال فعالیت شورا در سال دوم نیز به اتمام رسیده و باید در اولین جلسه شورا یعنی روز یکشنبه هفته آینده نسبت به انتخابات هیئت رئیسه اقدام شود. در این فرآیند این که دوبار انتخابات برگزار شود زمینه آن فراهم می‌شود که ترکیب هیئت رئیسه تغییراتی داشته باشد، البته این موضوع بسته به تمایل اعضا براساس جلساتی که برگزار شده است و تصور می‌کنم ترکیب فعلی هیئت رئیسه تصویب خواهد شد. عملکرد هیئت رئیسه مثبت بوده، هرچند که برخی دوستان گلایه‌هایی دارند که آنها را مطرح کرده و این که موضوع کاندیدا شدن من به عنوان نائب رئیس اساسا صحت ندارند.

سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران گفت: میانگین نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران حدود 40 درصد است. اشکالی که به این روند گرفته می‌شود این است که این 40 درصد متاسفانه در جا سازی شده و تخریب و نوسازی پلاکی بوده و اساسا بازآفرینی شهری صورت نگرفته است. رویکرد بازآفرینی شهری این است که بازآفرینی در محلات انجام شود و هویت فعلی محلات به صورت ارگانیک باقی بماند و سرانه‌های خدماتی مورد نیاز بافت‌های فرسوده در این محدوده‌ها تامین شود تا ارتقای کیفیت زندگی شکل بگیرد. بی‌تردید همین رویکرد در دوره پنجم شورای شهر تهران نیز دنبال می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان