خط و نشان رئیس کمیته انضباطی: با دستور تاج کار قوه قضائیه تکرار می‌کنیم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: بدون شک اتفاقات بازی فینال جام حذفی بین پرسپولیس و داماش گیلان درس بزرگی برای فدراسیون فوتبال ایران بود.

به گزارش مشرق،‌ اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در نشست خبری که امروز ترتیب داده بود اظهار داشت:اولا تاکید ما این بود که نشست ساعت 16 باشد ولی با تاکید شما خبرنگاران و روابط عمومی فدراسیون این کنفرانس این ساعت انجام می شود.با تاخیر روز خبرنگار را تبریک می گویم،همیشه عنوان می شد خبرنگاری جزو مشاغل سخت است چون تمام کار خبرنگار در معرض قضاوت مردم است.این کار باید درست انجام شود و در واقع مسوولیت سنگینی است.امیدوارم شروع فصل جدید توام با کیفیت باشد.

* عده‌ای فوتبال ما را دنبال می‌کند تا به چالش بکشند

حسن‌زاده در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه بعضاً شما خبرنگاران مورد بی‌مهری اهالی فوتبال قرار گرفتید ولی باز هم به رسالت خبری خود ادامه دادید و همیشه در شرایط سخت در کنار فوتبال حضور داشتید. من از همه مسئولینی که در مجلس، در دولت، در وزارت ورزش و همکارانم در فدراسیون فوتبال در امر برگزاری مسابقات لیگ ما را یاری کردند تشکر می‌کنم. همه ما دل‌مان می‌خواهد در کنار فوتبال حرفه‌ای رفتار حرفه ای وجود داشته باشد. تیم ملی ما که سال‌ها است در آسیا اول است. چه فوتبال ساحلی و چه تیم ملی فوتبال ما که بازی شادابی در جام جهانی انجام می‌دهد، چه آن داوری ما که به هر حال زبان‌زد آسیا و دنیا است و قضاوت‌های بسیار خوبی را انجام داد. همچنین درخشش فوتبال ساحلی ما، فوتبال بانوان ما همه اینها در کنار نکات مثبت دوست داریم کارنامه برگزاری فوتبال در کشور ما چه آن مسابقاتی که مستقیماً از آن طرف مرزهای ما به صورت مستقیم پخش می‌شود و چه آنهایی که در داخل پخش می‌شود، شرایط مطلوبی داشته باشد. البته آنهایی که فوتبال ما را دنبال می‌کنند تا ورزش ما را به چالش بکشند یا احیاناً آن حب و بغض‌هایی که در خصوص سیاست‌های کلان در لباس ناهنجاری‌های فوتبال به رخ می‌کشند در کنار همه اینها ما دوست داریم ظرفیت مسابقات ما مثل ظرفیت بخش‌های دیگر باشد.

* تا کنون 60 درصد امکانات ورزشگاه های ایران ارتقا یافته است

حسن‌زاده گفت: در این راستا چند مشکل داریم، اول اینکه همه ما می‌دانیم که جا دارد فوتبال حرفه‌ای ما مخصوصاً لیگ برتر که آینه تمام‌نمای فوتبال ما است در کنار سایر رکن‌های فوتبالی ارتقا پیدا کند. تأکیدی که مقام‌های فدراسیون بر اصلاح ساختار زیربنایی ورزشگاه‌ها داشتند یکی از آن دست بود که تا الان تا حدود 50 یا 60 درصد و یا بیشتر انجام شده و ارتقا یافته است. ارتقای سطح ورزشگاه‌های ما یک مطلب و ارتقای سطح رکن قضایی فدراسیون و نوع برخورد با پدیده‌هایی تحت عنوان تخلفات فوتبالی و رفتار غیر ورزشی یاد می‌شود آن هم مدنظر است. در این نوع رسانه می‌تواند به فوتبال کمک کند. گاهی اوقات از رسانه این انتظار می‌رود که بیشتر کمک کنند. مخصوصاً در آنجایی که باید خوبی‌های فوتبال را نشان دهند. در کنار تکنیک، تاکتیک، قدرت، مسائلی که امروز در فوتبال از قبل از شروع فصل در مسائل بدنسازی وجود دارد انتظار ما این است که بازیکنان فوتبال و کادر فنی مقرراتی که در دنیا وجود دارد را متوجه بشوند.

* برخی تیم‌ها سطح جرایم کمیته انضباطی را بالا می‌دانستند

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: امروز آمده‌ام تا یک جمله جدی را عرض کنم؛ درآخرین مجمع عمومی فدراسیون بخشی از تقاضای رؤسای محترم هیأت‌های استان‌ها این بود که این جریمه‌های مالی و محرومیت‌های سنگین خیلی برای تیم‌هایی که در لیگ دو و سه هستند و در شهرستان‌های کوچک هستند خیلی سنگین است. مثلاً تیمی در سطح پایین مدعی بودند که 50 میلیون تومان جریمه برای ما خیلی سنگین است لذا تلاش می‌کردند در مجمع این جرائم را پایین بیاورند. یا مثلاً اعمال محرومیت‌ها کمتر شود. لذا همه این تفکرات مخصوصاً با توجه به سال‌هایی که مرور کردیم نشان داد که ما تا الان از همه ظرفیت‌های فوتبالی و آیین‌نامه‌های انضباطی استفاده نکرده‌ایم. 

* در حضور آرژانتینی و ایتالیایی ها ما باید ظرفیت‌مان را بالا ببریم

حسن‌زاده گفت:‌ من در هفته‌های گذشته با مقامات فدراسیون جلسه گذاشتم و گفتم اگر شما بازدارندگی برخورد انضباطی را ببینید که چقدر مؤثر است متوجه برخی مسایل خواهید شد. الان که فوتبال ما حرفه‌ای است و نفراتی از آرژانتین، ایتالیا، کشورهای آسیایی و اروپایی و غیر ایرانی به فوتبال کشورمان آمده‌اند؛ چه سرمربی و کادر فنی و چه بازیکن ؛ خوب وقتی فوتبال ما حرفه‌ای است و اینها در فوتبال ما هستند اجازه بدهید این ظرفیت را ایجاد بکنیم که ما هم حرفه‌ای برخورد کنیم و امیدوارم امسال بتوانیم به فوتبال حرفه‌ای در نگاه انضباطی هم حرفه‌ای باشیم و اگر برای اهانت به داور و برای برخورد فیزیکی با داور ما می‌توانیم ماه‌ها تنبیه کنیم ما یک مقدار ظرفیت تنبیه را بالاتر بیاوریم. این قول را بزرگان داده‌اند و ان‌شاءالله این ظرفیت را امسال ایجاد خواهیم کرد و همین اندازه عرض کنم که به هر حال انتظار هم داریم عزیزانی که در فوتبال هستند آنها هم همانطوری که قرارداد حرفه‌ای می‌بندند و هر مسابقه تقریباً حدود 60 میلیون تا 70 میلیون تومان برای تیمش هزینه دربر دارد در این شرایط عزیز مربی، بازیکن، کادر فنی، چه آنهایی که سابقه دارند و چه آنهایی ندارند شما در فوتبال ایران هستید.

* شاید یک بازیکن قبل از ورود به ورزشگاه محکوم شود

وی تاکید کرد: فوتبال ایران کمیته انضباطی‌اش ما هستیم، داوری همین است که می‌بینید و امیدواریم که نمره عالی داوری ما از این هم بالاتر برود. مجریانش هم همین نفرات هستند، تیم‌های مقابل همین‌ها هستند. لازم نیست شما برای رسیدن به هدف انتظار این را داشته باشید که شما خودتان باشید و دیگران بالاتر. اینکه شما حرف‌های غیر فوتبالی را بزنید مثلاً‌ قبل از روز بازی داور را منفور کنید و یا جو بدهید به سکوها. حالا که ما با هم در این فوتبال هستیم کارمان را ارتقا دهیم و امسال ما امیدوار هستیم به شرط حیات و اگر زنده بمانیم و من و همکارانم در خدمت‌تان باشیم مطمئن باشید از تمام ظرفیت‌ آیین‌نامه‌ها استفاده می‌کنیم. فدراسیون فوتبال به طور جدی با هر گونه رفتاری که سلامت همه جامعه فوتبال اعم از خود فوتبالیست‌ها و همه کسانی که به لحاظ کاری در استادیوم‌ها هستند و تمام تماشاگرانی که در فوتبال ما هستند آن رفتاری که در تیم‌های بزرگ می‌تواند اجرایی شود و سلامتی افراد را به خطر بیندازد به شدت برخورد خواهیم کرد. مخصوصاً اینکه تمکین از مقامات رسمی که مجری مسابقه هستند از نماینده سازمان لیگ گرفته تا داور چهارمی که حضور دارد ما حمایت خواهیم کرد. شاید به جایی برسیم که بازیکن هنوز از ورزشگاه به خانه نرسیده از اخبار و جراید محکومیت و دستورالعملش را بشنوید. یا حتی اگر فردا مسابقه است و امروز کنفرانس خبری است اگر شخصی حرفی زد که غیر ورزشی باشد و از مصادیق تخلفات مذکور در آیین‌نامه باشد مسلماً با او برخوردی می‌شود که به بازی فردا نرسد و هر مطلبی هم که باعث شود کار ما ارتقا یابد و انتقاد سازنده‌ایی که من و همکارانم را کمک کند امسال با یک متدی جدیدی می‌پسندیم.

* برخی انتقادها درست است، امسال از دستور موقت زیاد استفاده می‌کنیم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد امسال آرای این کمیته با شدت و حدت بیشتری برگزار شود، گفت: شاخص‌ترین صحبت من در نشست امروز این است که آنچه کارشناسان و رسانه‌ها به آن انتقاد دارند امسال اتفاق نخواهد افتاد، ما چندین بار در محضر مقامات رسمی فدراسیون فوتبال با هم صحبت کردیم و از آ»ها خواستیم که شرایط برای اجرای دقیق قانون فراهم شود، همانطور که شما می‌دانید، در سه هفته ابتدایی لیگ سال گذشته، اتفاقاتی در ورزشگاه‌ها رخ داد که شما هم از آن باخبر هستید. ما در  جلسات کشوری در مورد اینگونه مسائل فوتبالی مرتبط صحبت کرده و به نتیجه رسیدیم، ولی به شما حق می‌دهم که در بعضی مواقع به اتفاقات سال گذشته انتقاد کنیم. به طور مثال؛ اتومبیل خبرنگاران آسیب دیده و خسارت‌هایی وارد شده است، من انتقاد شما را می‌پذیرم و باید بگویم ماده 100 آئین‌نامه مقررات جدید انضباطی این اختیار را می‌دهد که امسال از دستور موقت استفاده کنیم و این اتفاق قطعا در لیگ آینده زیاد تکرار خواهد شد. 

* آرای انضباطی امسال در کمترین زمان ابلاغ می‌شود

حسن‌زاده در خصوص اینکه در سالهای گذشته پروسه ابلاغ رأی به باشگاه‌ها زمان زیادی رخ می‌داد و امسال چه تدبیری برای این موضوع درنظر گرفته شده است، گفت: امسال تقاضا کردیم که این پروسه زمانبر نباشد و خواستار این شدیم امضای دبیرکل نیز پای احکام در کمترین فرصت اتفاق بیفتد، البته مجری آرا سازمان لیگ خواهد بود ولی امیدواریم امسال در کمترین زمان، آرا صادر، ابلاغ و اجرا شود. 

* اتفاقات فینال جام حذفی درس بزرگی برای فدراسیون بود

به گزارش فارس، خبرنگاری از حسن‌زاده سؤال کرد در ماجرای جام حذفی و اتفاقاتی که پیرامون محرومیت و بخشش برخی مسئولان رخ داد، مقصر حادثه گم شد، آیا برنامه‌ای برای اینکه چرا اتفاقات فینال جام حذفی رخ داده و در نظر گرفته شده است یا خیر و واکنش شما چیست، که رئیس کمیته انضباطی پاسخ داد: در خصوص اتفاقات جام حذفی گذشته، کمیته استیناف آخرین حرف را می‌زند، قطعا برای اینکه مسیر پرونده به کمیته استیناف ختم می‌شود، دست سایر نفرات قطع خواهد شد، فارغ از اینکه کمیته انضباطی چه بخشی از آرای ما را حذف کرد، به هر حال پرونده مورد بررسی قرار گرفت و تا آنجا که می‌شد رأی‌ها صادر گردید. این را هم بگویم مثلاً اگر در یک مسابقه ارکانی غیرمرتبط با فوتبال باشند، ما نمی‌توانیم آنها را تنبیه کنیم، مثل عوامل اورژانس و دیگر موارد. این را هم بگویم اتفاق رخ داده در فینال جام حذفی تجربه بزرگی برای فدراسیون فوتبال بود و همین مسئله باعث شد مقامات رسمی کشور به این فکر بیفتند که اشکالات ورزشگاه‌ها از نظر ساختاری به حداقل برسد. 

* آقایان معترض! به فکر شما نیستیم مگر آنکه پرونده تخلف‌تان روی میز ما باشد

رئیس کمیته انضباطی در خصوص اینکه امیر قلعه‌نویی صحبت‌هایی را علیه این کمیته انجام داد و درنهایت آنها او را فراخوانده‌اند، گفت: همیشه در اینگونه موارد گلایه‌هایی وجود دارد که من هم این گلایه‌ها را از دوستان دارم. اگر یادتان باشد، یکی از کاپیتان‌های تیم ملی به یک تیم خصوصی تهرانی رفته بود و به او گفته بودند چرا فریاد نمی‌زنی؟ و وقتی این صحبت‌ها را شنید گفت خداحافظ من رفتم! یا مثلاً ما پرونده‌ای داشتیم که به یک نفر گفته بودند به داور چهارم اهانت کن، وقتی این شخص را فراخواندیم از او سؤال کردم چرا این کار را کردی؟  وی پاسخ داد: سرمربی تیم ما به من گفته بود که وقتی من کنار می‌روم شما داور را تحت فشار بگذارید و داد بزنید، چون اگر من اخراج شوم تیم بی‌پدر می‌شود! یا مثلاً بعضی‌ها می‌گویند فلان داور با من مشکل دارد، یا فلان شخص صدا و سیما با من زاویه پیدا کرده است، اما من به این عزیزان می‌گویم شما اول،‌ آخر، بزرگ، کوچک یا حتی خانه‌نشین هم باشید، قرار نیست ما یادی از شما کنیم. دوستان و عزیزان! ما زمانی اسم شما را می‌آوریم که پرونده تخلفتان روی میز ما قرار بگیرد. خوشبختانه نه با برخی عزیزان عکس داریم و نه خوب و بدی آقایان به ما ارتباطی پیدا می‌کند. من در سال 68 در همین ورزشگاه آزادی تجربه مربیگری دارم، ولی حتی یکبار هم در موردش حرف نزده بودم. انتظار ما این است یک مدیر باشگاه چه حقوق خوانده باشد و چه نخوانده باشد احترام بگذارد. لطفاً آقایان مسائل را شخصی نکنند و فکر نکنند می‌خواهیم آنها را از دایره خارج کنیم. ان‌شاءالله امسال با توجه به تأکید فیفا و برخوردهای انضباطی شروع خوبی در نوع برخورد کمیته انضباطی با افراد متخلف داریم به خصوص در نوع مصاحبه‌ها. 

* اینکه بگویند بدون دعوت رأی صادر کردیم حرف عجیبی است

وی با اشاره به مصاحبه‌های محرک بعضی باشگاه‌ها گفت: مصاحبه یک عضو تیم کوچک روی سکوها اثری ندارد و این مصاحبه یک عضو کوچک تیم بزرگ قطعا به سکوها منتقل می‌شود. وقتی مدیر یک باشگاه روز قبل از بازی صحبت‌های محرک انجام می‌دهد، فردا همان حرفها به سکوها منتقل می‌شود. ما باید همه به یکدیگر احترام بگذاریم، ضمن آنکه بهترین مسیر برای اعتراض به تصمیمات کمیته انضباطی اعتراض به کمیته استیناف است. سؤال من این است چرا دوستان می‌گویند بدون دعوت علیه او رأی صادر کردیم؟ این حرف عجیبی است که من در روزهای اخیر شنیدم. مثلا یک بازیکن با من تماس گرفت و گفت من امسال به تیم جدیدی آمدم و سال گذشته وقت نکردم به حکم شما اعتراض کنم، اگر می‌شود من را ببخشید، من هم به او گفتم این فرصت دراختیار تو و باشگاهت بوده، می‌خواستی دفاع کنی، ولی در نهایت این کار را انجام نداد، به همین خاطر است که می‌گویم این حرف که ما بدون دعوت اشخاص حکمی صادر می‌کنیم اشتباه است و از پایه صحت ندارد. 

* لیگ سال گذشته 900 پرونده انضباطی داشت

به گزارش فارس، حسن‌زاده در خصوص اینکه امیر قلعه‌نویی مدعی شده بود او بدون دعوت شدن با محرومیت مواجه شده است، گفت: من این موضوع را یک آفت رسانه‌ای در کشور می‌دانم. برای شما مثال می‌زنم، فرض کنید من به یکی از خبرنگاران می‌گویم امروز به کنفرانس حسن‌زاده دیر آمدید، اما فردا ثابت می‌شود که شما اولین نفر در اینجا حضور داشتید، آن وقت چه باید کرد؟ در مورد پرونده‌ای که می‌بینید، یکی از 900 پرونده‌ای است که در طول سال گذشته به دست ما رسیده است، یقین داشته باشید که هیچ‌کدام از این پرونده‌ها بدون ابلاغ و حق اعتراض به باشگاه‌ها به انتها نرسیده است. ما اصلاً اجازه نداریم بدون دفاع رأی صادر کنید، اما اصلا خیلی‌ها دفاع نمی‌کنند و اصلا نمی‌دانند شیوه دفاع از آرای صادر شده چیست. حتی در لیگ دسته اول و لیگ 2 هم به خیلی از آرا اعتراض نمی‌شود.

* اگر نتوانم آئین‌نامه را اجرا کنم، با شرافت از اینجا می‌روم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه خیلی‌ها به آرا اعتراض دارند، اما واکنش کمیته انضباطی به این اعتراضات چیست، گفت: امسال مصمم هستیم تمام ظرفیت آئین‌نامه را اعمال کنیم، ما به همه پیشکسوتان و همه کسانی که یک روز برای فوتبال ملی این مملکت زحمت کشیدند احترام می‌گذاریم. شاید دوست نداشته باشم این موضوع رسانه‌ای شود و آن را بگویم، اما با شرافتم حرف می‌زنم و می‌گویم اگر نتوانم آئین‌نامه را اجرا کنم، با شرافت از اینجا می‌روم و همین جا حاضر می‌شوم و به شما می‌گویم من رفتم. مگر این افرادی که ماشین‌هایشان آسیب دید یا کامپیوتر همراهشان خراب شد، مصون بودند؟ ما تلاش می‌کنیم همه را با یک چشم نگاه کنیم و حرمت‌ها را حفظ کنیم. 

* واکنش رئیس کمیته انضباطی به محرومیت فصل گذشته لیدرها توسط کمیته اخلاق

حسن‌زاده در خصوص اینکه سال گذشته کمیته اخلاق تعدادی از لیدرها را محروم کرد اما آنها دوباره به کار خود ادامه دادند، گفت: ما در فدراسیون امسال به یک جمع‌بندی مشترک رسیدیم و کمیته‌ای هم تشکیل شده که این افراد زیرنظر کمیته فرهنگی فعالیت داشته باشند اما باید فصل شروع شود که ببینیم این هماهنگی و جمع‌بندی به سرانجام می‌رسد یا خیر، به نظر من بهتر است بیشتر همه چیز را ببینیم و منتظر عمل باشیم. 

* پاسخ حسن‌زاده به محرومیت بیرانوند

وی در خصوص اینکه علیرضا بیرانوند سه جلسه محروم شد و دوباره در یک مرحله دیگر به محرومیت یک جلسه‌ای مواجه شده و آیا اینها با یکدیگر تداخل دارند یا خیر، گفت:‌اگر جواب حقوقی‌اش را می‌خواهید خیر، اینها با هم تداخلی ندارند. 

* با صفحات مجازی مخرب برخورد خواهد شد

رئیس کمیته انضباطی در خصوص مشکلاتی که پیرامون فضای مجازی در فوتبال ایران وجود دارد، گفت: تا جایی که من خبر دارم با نظر حراست فدراسیون فوتبال و همکاری سایر بخش‌ها، اتفاقات خوبی رخ داده و قرار است با این مسائل برخورد شود. همانطور که شما می‌دانید طبق آئین‌نامه، فیفا نمی‌شود فضای مجازی را مدیریت کرد ولی به باشگاه‌ها اعلام شده که از نهادهای ذیربط و همچنین وزارت ارتباطات راهنمایی بگیرند و صفحه رسمی خودشان را معرفی کنند، در این بین برخی باشگاه‌ها هم وقتی همه چیز به نفعشان است بگویند صفحه متعلق به ماست، ولی وقتی به ضررشان می‌شود می‌گویند صفحه متعلق به ما نیست. اما مطمئن هستم با فضای مجازی که بسیار تخریب‌گر هم هست برخورد خواهد شد. 

*چطور مربی در ایتالیا و فرانسه شش جلسه محروم می‌شود، در اینجا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟!

خبرنگاری گفت طی سالهای اخیر آرای انضباطی فقط سه هفته محکم اجرا و صادر می‌شده، اما بعد فروکش می‌کند، نظر شما چیست، که حسن‌زاده پاسخ داد: امسال با قدرت و شدت بیشتری کار را پیگیری می‌کنیم، اما اگر قرار باشد احکام سه هفته اجرا شود و بعد فروکش کند فاجعه است. اتفاقاً در سالهای گذشته ما پلکانی عمل کردیم، اما امسال اینگونه نخواهد بود. فرض کنید کسی که در اروپا مربیگری کرده یا تجربه کار در فرانسه، ایتالیا و... را دارد، اگر آنجا شش جلسه محروم می‌شده، چرا در اینجا نشود؟ من قول می‌دهم که برخوردهای انضباطی امسال فروکش نکند و خود خانواده فوتبال هم انتظار دارند عدالت اجرا شود. 

* رفتار کاپیتان لیگ برتری باید متفاوت باشد و او خویشتنداری کند

حسن‌زاده در خصوص اینکه آیا در صدور آرا مصلحت تیم‌های پرطرفدار و کم‌طرفدار را درنظر می‌گیرید یا خیر، گفت: مجازات باید تناسب داشته باشد، مثلاً اگر یک تیم از کاشان با تیمی از سبزوار بازی داشته باشد، انعگاس این بازی قطعا روی تماشاگرران آن منطقه تأثیر خواهد داشت اما انعکاس و گستردگی آن به شهرآورد تهران نمی‌رسد. شما انتظار نداشته باشید رفتار ما با یک تیم از لیگ دسته سوم با تیم لیگ برتری یکی باشد. کاپیتان یک لیگ تیم برتری باید خویشتنداری کند و مطمئن باشید من و همکارانم در کمال بی‌طرفی همه چیز را قضاوت می‌کنیم. این را هم بگویم مقایسه رفتار دو بازیکن از نظر قضایی اشتباه است و شاید یک نفر برای اولین بار باشد که تخلف می‌کند، اما همه انتظار داشته باشند رفتار او یک بازیکن دیگر که چندین بار تخلف کرده یکی بوده و آرا باید در مورد آنها مشابه صادر شود. من اعتقاد دارم کسی که سکوها را ملتهب می‌کند باید با او شدیدا برخورد شود. 

* زلاتان را شب بازی بخشیده‌اند، به بازیکنان تخفیف می‌دهیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مصلحت را در قبال تیم‌های پرطرفدار و کم‌طرفدار درنظر می‌گیرد یا خیر، گفت: در کار قضا مصلحتی وجود ندارد، مثلاً اگر بازیکنی مصاحبه‌ای کرد و شب در منزل از آن پشیمان شد، می‌توانیم به او کمک کنیم. ما شاهد بوده‌ایم که زلاتان را هم شب بازی بخشیده‌اند. بعضا تخفیف هم می‌دهیم، اما وقتی این کار را می‌کنیم، کافی است یک تیم رنگی باشد، در آن صورت همه می‌گویند چرا این کار را کردید و به آنها تخفیف دادید و به ما ندادید. 

* نمی‌دانم امسال تماشاگران از تماشای فوتبال زیاد محروم می‌شوند یا کم؟

خبرنگاری گفت: امسال چقدر امیدوار باشیم تماشاگران از دیدن فوتبال محروم نشوند که حسن‌زاده پاسخ داد: شما به ابتدای صحبت‌های من دقت نکردید، مگر در کل دنیا تیم‌ها محروم نمی‌شوند؟ از شما می‌خواهم بروید و دربیاورید که تیم‌های ملی و باشگاهی اروپا از نظر انگشتان دو دست چند بار محروم شده‌اند، آنها ترقه می‌اندازند، فحاشی می‌کنند و کارهای دیگر، بهتر است شما اینگونه بگویید، اگر باشگاه‌ها همکاری کنند، سکوها ساماندهی شود، دوربین‌ها فعال باشد، بلیت‌فروشی الکترونیکی صورت بگیرد و... آیا باز هم محرومیت پرتعداد تماشاگران را داریم یا خیر، که در آن صورت من باز هم می‌گویم بله! چون نمی‌دانم همکاری با ما صددرصد است یا خیر. 

* تماشاگران پرامتیازترین آیتم فوتبال ما هستند

وی تأکید کرد: در ایران تماشاگر ضلع اصلی فوتبال است و می‌توانم برایتان مثال بزنم که وقتی نماینده ایران در فینال لیگ قهرمانان بازی‌اش را واگذار کرد، اینفانتینو و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا چقدر بابت رفتار تماشاگران تشکر کردند. اصلا شما به جای ما، چگونه رفتار می‌کنید؟ اینکه می‌گویم رفتار تماشاگران امتیاز دارد، به خاطر این است که هواداران بیشتر تأثیر را روی باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و... می‌گذارند.

* شاید بخشی از سکوهای ورزشگاه را محروم کنیم

خبرنگاری مجدداً گفت: در ورزشگاه‌های اروپا تماشاگران سکوهایی را که تخلف می‌کنند با محرومیت مواجه می‌کنند نه کل ورزشگاه را که حسن‌زاده پاسخ داد: این صحبتی که شما می‌کنید ما دو سال پیش پیش‌بینی کردیم و در حال کار کردن روی آن هستیم. در اروپا تماشاگران بطری می‌اندازند و ترقه پرت می‌کنند، اما آنها هم محروم می‌شوند، قبول دارم که تعداد زیادی از آنها هم به خاطر شعارهای نژادپرستانه محروم شدند، اما شاید در آینده ما هم بتوانیم کاری کنیم که بخشی از سکوهای ورزشگاه‌ها که تخلف انجام دادند را با محرومیت مواجه کنیم نه کل استادیوم را. 

* اگر رئیس دستور بدهد رفتار قوه قضائیه را تکرار می کنیم

وی ادامه داد: قوه قضائیه در عید غدیر خم مرخصی‌هایی به زندانیان می‌دهد. این اتفاق برای همه جامعه اتفاق مثبتی است که می‌گویند از قوه قضائیه برای خانواده‌های زندانیان را مورد توجه قرار داده. اگر اتفاق مشابهی در فدراسیون فوتبال بیفتد که مثلا ریاست محترم فدراسیون به ما ابلاغ کند ما قطعا اجرا خواهیم کرد و خود این اجرا می‌تواند تحلیل شود چون ما تیم بزرگ داریم، تیم کوچک داریم، تیم مشکی داریم، تیم زرشکی داریم، هر تصمیمی مقاومت دارد ولی به ما در این خصوص اعلام نشده است و اگر ابلاغ شود چون سیاست کیفری و انضباطی فدراسیون در حیطه اختیارات مسئولان کلان فدراسیون است. ما قطعا اجرا خواهیم کرد ولی اگر از ما نظر خواهی شود ما هم می‌گوییم که این تصمیم هم عیب دارد و هم حسن. خود شما هم می‌توانید ارزیابی کنید که چه عیب‌ها و چه حسن‌هایی دارد. البته من اگر درست به یاد بیاورم حدود 10 سال پیش چنین اتفاقی رخ داد که مقداری هم چالش برانگیز شد. امیدوارم به هر حال این اتفاق ختم به خیر شود و قطعا اعیاد بزرگی مثل عید غدیر خم هستند که به احترام آنها هر کمکی بشود سزاوار است.

* از باشگاه‌ها خواسته ایم ایجنت‌های نخبه جذب کنند

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید چرا شما با خود مربیان و بازیکنان جلسه‌ای نمی‌گذارید پاسخ داد: ما در فصل فوتبالی 95-96 کاری انجام دادیم و به باشگاه‌ها رفتیم. آن زمان تبریز سه تیم لیگ برتری داشت. ما از تبریز شروع کردیم و سه باشگاه تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشین‌سازی آن زمان تمام کادر این تیم‌ها اعم از بازیکنان و سرمربی و کادر فنی را در سالنی در تبریز دور هم جمع کردیم و حدود یک ساعت و نیم برای آنها صحبت کردیم. از قضا بخشی از صحبت‌های ما مورد استقبال آنها قرار گرفت وما به آنها گفتیم عزیزانی که در فوتبال و بستن قرارداد نخبه هستید در به کارگیری ایجنت و کارگزار هم نخبه باشید. آنها خیلی خوششان آمد و سایر باشگاه‌ها را هم به صورت نصفه و نیمه رفتیم و در کوران فصل هم که آنها می‌گفتند یک روز میهمان هستیم و یک روز میزبان به ما فرصت ندادند تا سایر باشگاه‌ها را برویم و کار نصفه و نیمه باقی ماند.امسال در اردیبهشت ماه نامه‌ای به فدراسیون نوشتم و یکی از موضوعات آن نامه این بود که ما همین کار را در این فصل انجام دهیم. مخصوصا تغییرات اخیری که در آئین‌نامه بود را به آنها بگوییم و این نامه بنده در دستور کار دبیرکل محترم فدراسیون قرار گرفته، ابلاغ‌ها رفته و چون احتمال داشت بعضی از تیم‌ها در ایران نباشند قرار شد ما برویم از تیم‌های تهرانی شروع کنیم  و بقیه را طبق زمان و مکانی که خود تیم‌ها اعلام می‌کنند برویم و با آن تیم‌ها صحبت کنیم. ما این طرح را داده‌ایم،‌ دستور هم داده شده است. این اتفاق، اتفاق بسیار خوبی است و قطعا مؤثر خواهد بود. 

* فیفا چرا هوادار فوتبال را محروم می‌کند؟؛ چاره‌ای ندارد

حسن‌زاده گفت: فیفا 14 مجازات را تعیین کرده است. یکی از آن محرومیت تماشاگر از حضور در ورزشگاه است. این خیلی ناپسند است چون فوتبال را من و شما هم که می‌رویم می‌بینیم از آن لذت می‌بریم و حتی با یک صحنه ابراز احساسات می‌کنیم و از فوتبال لذت می‌بریم. در فیفا همه این را می‌دانند که فوتبال لذتبخش است وشما 20 هزار یا 80 هزار آدم را به ورزشگاه می‌آورید. آنها می‌آیند و تیم شما را تشویق می‌کنند. به تیم شما روحیه می‌دهند. در میزبانی شما را شارژ می‌کنند که در نتیجه 2 بر صفر عقب افتاده 4 بر 2 پیروز شوید و ما می‌خواهیم این را از شما بگیریم. حال سؤال اینجاست که چرا فیفا قانون محرومیت تماشاگران را گذاشته است؟ پاسخ این است که چاره‌ای نیست. یکی از راهکارهای تنبیه کردن تیم این است که یک امتیازی را از آنها بگیریم. چون فیفا این مجازات را مناسب دانسته ما هم آن را اعمال می‌کنیم ولی چرا این سؤال برای شما پیش می‌آید که آیا می‌شود هواداران را محروم نکرد. در فرانسه و در کشورهای دیگر اروپایی این اتفاق کمتر می‌افتد. مثلا شاید سالی یک بار این اتفاق رخ دهد. ولی ای کاش زمانی برسد که ما هم از این تنبیه کمتر استفاده کنیم.

* فصل گذشته حدود 4 میلیارد تومان جریمه کردیم

وی در پاسخ به این سؤال که در سال گذشته چقدر تیم‌ها را جریمه کردید، اذعان داشت: جریمه‌هایی که در کل فدراسیون‌ها انجام شده تا پایان فصل حدود 4 میلیارد تومان است. یعنی فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی، لیگ برتر، لیگ یک، لیگ دو، لیگ سه، زیرگروه، جوانان، نوجوانان، بانوان همه رده‌ها و جمع آنها حدود 4 میلیارد تومان شده است. اینکه گاهی اوقات برخی‌ها می‌گویند این جریمه‌ها برای فدراسیون درآمد زایی دارد اینگونه نیست. یک تیم ملی نوجوانان ما مثلا اگر قرار باشد تا هند برود و برگردد چنان هزینه‌ای دارد که اگر ما 5 برابر این هزینه‌ها را در بیاوریم هزینه اعزام یک تیم هم نمی‌شود.ولی اولین راه تنبیه همین جرائم نقدی است.

* بُلد نشدن یک کلمه در رای فدراسیون فوتبال بدشانسی بود!

حسن‌زاده در خصوص رایی که چند وقت پیش روی سایت فدراسیون منتشر شد و بعد تغییر کرد، اظهار داشت: اولا باید بگویم آن رای در آن تاریخی که صادر شد دقیقا کلمه یک جلسه تعلیقی در آن بود. همانگونه هم ابلاغ شد و همانگونه هم منعکس شد. در یک بخش انعکاسی چون در عنوان کلمه تعلیق فراموش شده بود بعدا سوء تعبیر شد منتها باشگاه سپاهان یکی دو روز بعد به همان رای تعلیقی هم اعتراض کرد.وقتی به خود باشگاه می‌گوییم تعلیقی و در سایت هم می‌زنیم تعلیقی دیگر مشخص است که رای چیست. ولی اینکه چرا این کلمه تعلیقی در خبر بولد نشد این یک بدشانسی است و شما به درستی می‌گویید این خبر و حکم شبهه ناک شده است.ولی واقعا این حکم از اول همین بود و هیچ تغییری نکرد و تیم سپاهان هم به همان رای تعلیقی اعتراض کرد. در خصوص درگیری خبرنگاران با هواداران سپاهان باید بگویم باشگاه رای ابلاغ شده و انشالله اجرا می‌شود و من از خود خبرنگاران شنیدم که باشگاه‌ها سوء‌نظر هم ندارند و قرار است همکاری کنند. آنها هم به اهمیت جان و قلم شما واقف هستند. شاید بین شما افرادی باشند که مثلا جایگاه خبرنگاری را متزلزل کنند ولی خدا وکیلی فوتبالی‌ها می‌دانند که شما زحمت می‌کشید. شما حضور دارید و آن باشگاه هم باید از شما خبرنگاران دلجویی کند. آن رای بخشی از کار است و انشالله اجرایی می‌شود. 

* خروج از استان یک بحث تشکلات اجرایی نه ارکان قضایی

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص بحث خروج از استان تاکید کرد: خروج از استان راجع به تشکیلات اجرایی است نه ارکان قضایی. دوم اینکه این مبلغ بسیار اندک است و قانون است باید پرداخت شود اگر شما مثلا از استانی بروید با قرارداد 10 میلیون تومانی و مثلا 150 هزار تومان بپردازید آن خرج استان می‌شود و اگر با قرارداد مثلا 8 یا 9 یا صفری بروید یک مبلغ بزرگتری باید بدهید که در همان استان خرج می‌شود که زیر سؤال بردن آن خیلی خوب نیست چون قانون است و مبلغ ناچیز است وکمک به فوتبال آن منطقه می‌شود و هیأت‌های فوتبال هم با آن پول‌ها زنده هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان