علائم آلرژی به شیرخشک در نوزادان

حساسیت کودک به شیر خشک چه علائمی دارد؟ اگر چه همه متخصصان به مادران توصیه می کنند که فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه کنند اما ممکن است به هر دلیلی بخواهید فرزندتان را با شیرخشک تغذیه کنید.

علائم آلرژی به شیرخشک در نوزادان
راه فهمیدن حساسیت نوزادان به شیر خشک

اگر به هر دلیلی می‌خواهید فرزندتان را با شیرخشک تغذیه کنید، ممکن است پرسش‌هایی در این زمینه داشته ‌باشید.

در انتخاب شیرخشک مهم‌ترین نکته، کیفیت تغذیه‌ای، قیمت و حساسیت‌زا نبودن آن است.

شاید فکر کنید که مگر شیرخشک مخصوص شیرخواران هم می‌تواند حساسیت‌زا باشد؟

پاسخ ما به این پرسش مثبت است؛ حساسیت به شیرخشک را می‌توان از روی علائمی تشخیص داد و با تعویض نوع شیرخشک واکنش‌های حساسیتی را از بین برد. از والدین می‌خواهیم هنگام انتخاب شیرخشک به توصیه‌هایی که در این مطلب ذکر می‌شود، توجه داشته ‌باشند.

 

دیدن باب اسفنجی همیشه مزه میده!! باکیفیت ببینش!

دیدن باب اسفنجی همیشه مزه میده!! باکیفیت ببینش!

 
دیدن باب اسفنجی همیشه مزه میده!! باکیفیت ببینش!

دیدن باب اسفنجی همیشه مزه میده!! باکیفیت ببینش!

 

انواع اصلی شیرخشک

شیرخشک تولید شده از شیر گاو:

  • بیشتر انواع شیرخشک موجود در بازار از شیرگاو تهیه شده‌اند و اصلی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز کودک را دارند.
  • تولید‌کنندگان ضمن خشک کردن شیر، پروتئین‌ این شیرها را تغییر می‌دهند به‌طوری که دستگاه گوارش کودک بتواند آنها را به‌ راحتی هضم کند.
  • البته برخی کودکان به پروتئین‌های شیرگاو حساسیت نشان می‌دهند بنابراین به نوع خاصی از شیرخشک مخصوص کودکان احتیاج دارند.

شیر خشک تهیه شده از سویا:

  • این نوع شیرخشک برای شیرخوارانی مناسب است که به پروتئین‌های حیوانی حساسیت نشان می‌دهند. البته اگر شیرخوار به شیرگاو یا لاکتوز هم حساسیت دارد می‌تواند از این نوع شیر تغذیه شود.
  • یادآوری می‌شود که لاکتوز یک نوع قند است که در شیرگاو وجود دارد. با وجود این گاهی می‌بینیم بعضی بچه‌هایی که به شیرگاو حساسیت دارند به  شیرسویا هم آلرژی دارند.

شیر‌خشک با پروتئین‌های تجزیه شده:

  • این نوع شیرخشک حاوی پروتئین‌های تجزیه شده است که بسته به نوع آن ممکن است کل یا بخشی از پروتئین شیر تجزیه شده باشد.
  • شیرخوارانی که به شیر گاو و شیر سویا واکنش نشان می‌دهند، بهتر است از این نوع شیر تغذیه شوند. این نوع شیر خشک همچنین برای کودکانی که کاملا به انواع پروتئین حساسیت دارند هم مناسب است.

شیرخشک خاص:

  • برخی انواع شیرخشک هم برای نوزاد نارس یا شیرخوارانی که نیازهای تغذیه‌ای به‌خصوصی دارند، تولید می‌شوند.

تاریخ مصرف شیر خشک مهم است؟

شیرخشک‌های تاریخ گذشته را نخرید یا اگر در خانه دارید از آنها استفاده نکنید، زیرا بعد از گذشت تاریخ درج شده روی بسته کیفیت و ارزش غذایی شیرخشک دستخوش تغییر می‌شود.

یادتان باشد که کیفیت بسته شیرخشک هم برای ما مهم است. اگر بسته یا قوطی باد کرده، پاره شده یا سوراخ شده یا زنگ زده از خرید آن محصول خودداری کنید.

از کجا بفهمیم که فرزندمان به شیرخشک حساسیت دارد؟

تغییرات پوستی:

  • در مدتی که شیر را به فرزندتان می‌دهید باید به پوست فرزندتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • بسیاری از انواع حساسیت‌ شیرخوار به شیرخشک به صورت خارش، اگزما، خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن و کهیر خود را نشان می‌دهد و ممکن است قسمتی از پوست یا تمام آن را درگیر کند.

به شیرخوردن فرزندتان دقت کنید:

  • اگر کودک بعد از خوردن شیر، گاز زیادی دفع کند احتمالا به آن نوع شیرخشک حساسیت دارد.

استفراغ و آب دهان:

  • کودکان در ماه‌های ابتدای زندگی دچار ریفلاکس می‌شوند و ممکن است بارها اتفاق بیفتد هنگامی که می‌خواهید گاز معده آن ها را خارج کنید روی شانه شما شیر بالا بیاورند.
  • این حالت کاملا طبیعی است اما مراقب استفراغ‌های غیرطبیعی ، مکرر و همچنین بیرون ریختن مقدار زیاد بزاق کودک از دهانش باشید زیرا این دو تغییر ممکن است از نشانه‌های حساسیت به شیرخشک باشد.

تغییرات ناحیه مقعد:

  • به مقعد فرزندتان توجه کنید، اگر پوست اطراف این ناحیه به صورت دایره‌ای قرمز شده باشد و با کرم‌های ضدسوختگی ناحیه پوشک بهبود نیابد شاید فرزندتان به شیرخشکی که می خورد حساسیت داشته باشد.

تغییرات روده‌ای:

  • توجه به کارکرد روده کودک اهمیت دارد. اگر بعد از مصرف نوع به‌خصوصی شیرخشک، کارکرد روده فرزندتان تغییر قابل توجهی داشت احتمالا فرزندتان به آن نوع شیرخشک حساسیت دارد.

تغییرات صورت:

  • گاهی در موارد شدید حساسیت، تورم‌هایی در ناحیه صورت دیده می‌شود که ممکن است تنفس کودک را دشوار کند.

مدفوع غیرعادی:

  • اگر فرزندتان را از شیرخود گرفته‌اید و می‌خواهید او را با شیرخشک تغذیه کنید، ممکن است مدفوع فرزندتان تغییر شکل دهد و بوی متفاوتی داشته باشد اما اگر بوی مدفوع متعفن است و خیلی سفت یا خیلی شل شده ، ممکن است شیرخشک انتخابی شما برای فرزندتان حساسیت‌زا باشد.

فرزندم به شیرخشکش حساسیت دارد، چه کنم؟

  • قبل از این که خودسرانه به داروخانه یا فروشگاه مواد بهداشتی بروید، به متخصص کودکان معالج فرزندتان سری بزنید و علائم فرزندتان را برای او شرح دهید.
  • متخصص می‌تواند نوع مناسبی از شیرخشک را به شما پیشنهاد کند تا فرزندتان دوباره دچار حساسیت به شیرخشک نشود. یادآوری می‌شود تغذیه کودک با شیرمادر تا 6 ماه اول زندگی، احتمال بروز حساسیت به انواع شیر و به خصوص شیرخشک را کاهش می‌دهد.

معرفی شیر خشک آپتامیل پپتی ضد حساسیت

آپتامیل پپتی حاوی پروتئین کاملا هیدرولیز شده از نوع وی (آب پنیر) می باشد که مناسب شیرخوارانی است که به پروتئین گاو حساسیت دارند.

مشخصه های شیرخشک آپتامیل پپتی

شیر خشک مخصوص شیرخواران آلرژی به شرخشک

موارد مصرف آپتامیل پپتی

  • شیرخشک مخصوص شیرخواران آلرژیک به شیر گاو
  • شیرخشک مخصوص شیرخواران از بدو تولد به بعد

فواید مصرف آپتامیل پپتی

  •  شیرخشک آپتامیل پپتی یک فرمولای رژیمی خاص برای کنترل آلرژی به پروتئین شیر گاو است. پروتئین در آپتامیل پپتی به اجزاء کوچکتر شکسته شده است تا براحتی برای شیرخوار مبتلا به آلرژی شیر گاو قابل تحمل و هضم باشد.
  • پروتئین آپتامیل پپتی به طور گسترده و کاملاً هیدرولیز شده و تنها از نوع وی می باشد. بنابراین طعم آن بهتر از فرمولای حاوی کازئین هیدرولیز شده است.
  • آپتامیل پپتی حاوی ایمیونوفورتیس است که مخلوط منحصر بفردی از گالاکتو و فروکتو اولیگوساکاریدها (GOS/FOS) می باشد که بعد از عبور از دستگاه گوارش در روده بزرگ باعث بهبود رشد باکتریهای مفید می شوند و به تقویت سیستم ایمنی  شیرخوار کمک می نماید.
  • از زمان آغاز غذاهای کمکی و بعد از آن نیز می توان از آپتامیل پپتی برای تهیه غذای کمکی و یا جایگزین شیر گاو استفاده نمود. آپتامیل پپتی حاوی 85 درصد پپتید با زنجیره کوتاه و 15 درصد آمینو اسید آزاد است.

دستور مصرف آپتامیل پپتی

  1. دستها را بشویید
  2. آب را بجوشانید و آن را به مدت 30 دقیقه نگه دارید تا دمای آن تقریباً به 40 درجه سانتیگراد برسد.
  3. مقدار آب مورد نیاز را در بطری استریل اندازه گیری کنید(نباید آب را بیش از یکبار جوشانید)
  4. همیشه از پیمانه ارائه شده استفاده کنید
  5. مقدار صحیح از پودر را به آب اضافه کنید. کم یا زیاد کردن تعداد پیمانه می تواند برای کودک مضر باشد.
  6. درپوش شیشه را بگذارید و به آرامی آن را (به مدت 10 ثانیه) تکان دهید تا حل شود. سپس درپوش شیشه را با سر پستانک جایگزین کنید
  7. قبل از تغذیه درجه حرارت شیر را با مچ دست کنترل کنید (37 درجه سانتیگراد).

محدودیت مصرف آپتامیل پپتی

  1. شیر خشکی که بیش از 4 هفته از باز شدن در آن میگذرد قابل استفاده نیست.
  2. شیر خشک پس از تهیه شدن باید در مدت یکساعت استفاده شود و بعد از زمان شصت دقیقه دور ریخته شود.

نکات مهم در رابطه با مصرف آپتامیل پپتی

پودر را تا 4 هفته پس از باز شدن درب قوطی استفاده کنید. شیر را در مایکروفر گرم نکنید، ممکن است بعضی نقاط زیادی داغ شوند و ایجاد سوختگی نمایند. شیر را ظرف یک ساعت پس از تهیه مصرف نمایید.

هشدار مصرف آپتامیل پپتی

آپتامیل پپتی فقط باید طبق توصیه پزشک و بعد از در نظر گرفتن کلیه امکانات تغذیه ای مانند شیر مادر استفاده شود.در شیرخواران محروم از شیر مادر آپتامیل پپتی می تواند بعنوان تنها منبع تغذیه از بدو تولد استفاده شود.

آپتامیل پپتی تنها یک منبع غذایی خوراکی است و نباید تزریقی استفاده شود. جهت پیشگیری از فساد دندان، رعایت بهداشت صحیح دندان در شیرخوارانی که به طور مکرر و دائم در تماس با آن هستند اهمیت دارد. از آنجا که آپتامیل پپتی یک شیر رژیمی محسوب می شود مزه، بو و ظاهر آن با شیر خشک های معمولی متفاوت می باشد.

شرایط نگهداری آپتامیل پپتی

  • در جای خشک و خنک نگهداری نمایید.
  • آپتامیل پپتی را در یخچال قرار ندهید.

منبع : دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان