مهر تایید بلومبرگ بر موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های ارزی ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت: ارزش ریال در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد تقویت شده است.

مهر تایید بلومبرگ بر موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های ارزی ایران

به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به بررسی طرح اخیر بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی پرداخت  و آن را تازه ترین تلاش ایران برای اصلاح نظام پولی خود معرفی کرد. این خبرگزاری با اشاره به کاهش تولید نفت ایران در نتیجه تحریم های شدید آمریکا نوشت که ریال در زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم ها ریزش سنگینی داشت و در اواسط سال 2018 این مساله به افزایش تورم منجر شد.

این خبرگزاری با اشاره به طرح اولیه دولت برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در سطح 42 هزار ریالی نوشت که این طرح تنها باعث چند نرخی شدن ارز و تعمیق بازار سیاه شد و حتی راه اندازی سامانه نیما در ابتدای کار نیز نتوانست کمکی به حل مساله کند چرا که اختلاف بین نرخ ارز دولتی و بازار آزاد بسیاری از صادرکنندگان را به سمت فروش ارزهای صادراتی در بازار آزاد سوق داد. با این حال پس از تغییر سیاست های ارزی و نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما به بازار آزاد تلاش شده است تا شرکت‌ها برای فروش درآمد ارزی خود ترغیب شوند.

بلومبرگ با موفق‌تر خواندن برنامه های جدید بانک مرکزی برای مهار نرخ ارز می‌نویسد: از ماه می امسال تاکنون ارزش ریال 30 درصدتقویت شده است و نرخ دلار به 118 هزار ریال کاهش پیدا کرده است. کاهش نرخ ارز خود به کند شدن روند تورم کمک زیادی کرده است تا جایی که نرخ تورم سالانه از 400 درصد در سال گذشته به 24 درصد در ماه اوت (مرداد) کاهش پیدا کرده است.

این گزارش در ادامه به نقل از چارلز رابرتسون، اقتصاددان ارشد موسسه " رنسانس کپیتال" می نویسد که حذف صفرها دارای آثار روانی مثبتی برای جامعه است اما چالش تامین منابع کافی ارزی کماکان باقی خواهد ماند و باید در کنار حذف صفر به این مساله نیز توجه کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان