سقوط مصرف جهانی نفت طی ۵سال گذشته

 به گزارش رویترز، مصرف جهانی نفت خام با سریع ترین سرعت طی 5 سال گذشته رو به کاهش است. فعالیت های کارخانه‌ای و جریان تجارت در سراسر جهان کند شده و تولید خودرو کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تقاضا در 18 کشور برتر مصرف کننده نفت که هر کدام بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کنند، تقریباً 0.2 درصد در سه ماه مارس تا می، در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

مصرف نفت با سریع ترین سرعت از سه ماهه سوم 2014 رو به کاهش است. پنج سال پیش، کاهش مصرف نفت به همراه افزایش تولید شیل در آمریکا و مخالفت عربستان برای کاهش تولید باعث شد قیمت نفت بین سال های 2014 تا 2016 سقوط کند.

 در حال حاضر هم رشد مصرف نفت متوقف شده و تولید شیل دوباره رو به افزایش است ولی کاهش تولید عربستان سعودی جلوی سقوط قیمت نفت را گرفته است.

 قیمت قراردادهای آینده نفت خام برنت تا حالا 27 دلار در هر بشکه یا بیش از 30 درصد نسبت به آخرین اوج قیمت کاهش یافته است. بین ژوئن 2014 و ژانویه 2016، قیمت نفت 90 دلار یا 77 درصد سقوط کرد.

ولی یک دوره قیمت پایین نفت لازم است تا رشد تولید شیل آمریکا مهار شود و مصرف نفت برای مصرف کنندگان به صرفه تر باشد تا تعادل بازار حفظ شود.

به نظر می رسد این هدف دست یافتنی است چون تعداد چاه هایی که برای نفت در آمریکا حفر می‌شود طی نه ماه گذشته 120 حلقه یا 13 درصد کاهش یافته است.

 رشد تولید نفت خام آمریکا 1.6 میلیون بشکه در روز به صورت سالانه کاهش یافته که نسبت به 2 میلیون بشکه پایان 2018 کمتر است.

 معمولاً 3 تا 4 ماه طول می کشد تا تغییر شاخص قیمت نفت بر نرخ حفاری آمریکا تاثیر بگذارد و  تأثیر این تغییر قیمت بر تولید نفت آمریکا 9 تا 12 ماه طول می کشد.

 کاهش مداوم قیمت نفت از اکتبر 2018 باعث می‌شود رشد تولید نفت آمریکا در سه ماهه چهارم 2019 و نیمه اول 2020 کندتر شود.

 اگر اقتصاد جهان دچار رکود نشود و مصرف نفت دوباره کاهش پیدا نکند، تولید و مصرف نفت باید در اواسط 2020 متعادل شود.

 خطر رکود در حال حاضر بزرگترین عامل تاثیر گذار بر قیمت نفت است چون تعیین می کند که آیا کاهش اخیر قیمت برای تعادل دوباره بازار کافیست یا کاهش های بیشتر و طولانی مدت ترین لازم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان