روزنامه هفت صبح: حکایت سربازان مأیوس بازار خودرو، حکایت شکستهای تلخ و پیاپی برخی خودروها در دو بازار صفر و کارکرده است. محصولاتی که تقریباً کمتر کسی اسم آنها را شنیده است. این مدلها در بازار خودرو فقط نظارهگر موفقیت رقبا هستند و فقط حرص مالکانشان را درمیآورند. با اینکه مشخصات بدی ندارند، ولی اغلب زشت و قدیمی و گرانند که تنها یکی از این موارد برای بدبخت کردن یک برند در بازار خودرو کفایت میکند.
این بار سراغ خودروهای شکستخورده رفته و گک گونو، امجی GT، سوبارو لگاسی و ایسوزو دی-مکس دیزلی را که در یک دهه اخیر به بازار ایران پای گذاشتهاند، مورد بررسی قرار دادهایم. نکته جالب درباره نامهای این پرونده، بیکفایتی عرضهکننده آنها است. این خودروها همگی یک واردکننده یا تولیدکننده ناشی داشته و دارند که نتوانسته بازاریابی مناسبی برای آنها انجام دهد و در نهایت هم موفقیت اغلب آنها در بازارهای دیگر را به حسرتی بزرگ و عمیق برای خود تبدیل کرده است. با چهار شکست خورده بازار خودروهای کارکرده بیشتر آشنا شوید.
گک گونو GX5 - مدل 1392
- کارکرد: 7 هزار کیلومتر
- قیمت: 250 میلیون
متعلق به برند ورشکسته مرتب خودرو است که زمانی پاژن یا لندروور دیفندر بازطراحی شده را در ایران با موفقیت مونتاژ میکرد. خودروی گونو که اولین بار سال 2010 در چین رونمایی و به فاصله اندکی به بازار روانه شد، در رده خودروهای SUV کوچک قرار داشته که با 4.64 متر طول، از عرض و ارتفاعی به میزان 1.81 و 1.8 متر برخوردار است.
اتاق گونو که تقریباً چارگوش است، با داشتن فاصله بین دو محور 2.74 متر وضعیت مناسبی برای سرنشینانش به ارمغان میآورد، اما از نکات ضعف گک گونو جی ایکس 5 میتوان به قدرت پایین موتور آن با 136 اسب اشاره کرد که در قیاس با ابعاد بزرگ و وزن 1840 کیلویی خودرو واقعاً نازل است. در عین حال مصرف سوخت این خودرو برای این حجم از موتورکاملاً بالاتر از استانداردهای امروزی است. با این پرداخت، واقعاً کیفیت اتاق و کارکرد امکانات چنگی به دل نمیزند.
امجی GT - مدل 2016
- کارکرد: 9 هزار کیلومتر
- قیمت: 275 میلیون
این یکی مثل گونو نیست و واقعاً خودرو خوبی است، ولی گران است، ظاهر بدی دارد و با این سطح از پرداخت، امکانات چندان مناسبی به خریدارانش نمیدهد.
شش ایربگ، کروز کنترل، ESP، دی لایت، صندلی چرم برقی، سنسور و دوربین عقب، مانیتور هفت اینچی در کنار شیفتر پشت فرمان، موتور 127 اسبی و یک جعبه دنده شش سرعته خودکار تنها امکاناتی است که از این سدان چینی - انگلیسی یافت میشود.
خب طبیعی است وقتی میتوان با همین پرداخت نسخههای قدیمی تویوتا کورولا 2011 یا الانترا 2012 را خرید، چرا باید این GT بدترکیب را انتخاب کرد؟
سوبارو لگاسی - مدل 2009
- کارکرد: 90 هزار کیلومتر
- قیمت: 340 میلیون
تنها به تعداد 100 دستگاه از این ژاپنی جسور به کشور وارد شده و خب، هم کیفیت خوبی دارد و هم هندلینگ و سواری لگاسی قابل ستایش است. با این حال کسی سوبارو را نمیشناسد و همه تصور میکنند این خودرو چینی یا کرهای است.
البته ظاهر زشت و از فرم افتاده این سدان کوچک هم موجب شده تا کسی حاضر نشود لگاسی 2009 را به مدلهای 2014 کیاسراتو، هیوندای الانترا و رنو فلوئنس را که در همین محدوده قیمتی قرار دارند ترجیح دهد.
به واقع لگاسی همزمان از بازاریابی غلط، قیمت بالا و طراحی نهچندان جذابش ضربه خورده وگرنه با توجه به موتور باکسر 150 اسبی، سیستم دو دیفرانسیل، مونتاژ مناسب کابین و ایمنی بالا، این سالن چهار در ژاپنی خیلی هم گزینه بدی به نظر نمیرسد.
ایسوزو دی-مکس دیزلی - مدل 1394
- کارکرد: 47 هزار کیلومتر
- قیمت: 400 میلیون
خب واقعاً این یکی هم خودرو بدی نیست. بدبیاری ایسوزو، اما درست مثل سوبارو به دلیل ظاهر زشت و نام ناشناخته ایسوزو است که موجب شد تا این ژاپنی جسور حتی به اندازه وانتهای چینی هم فروش نکند. پیشرانه دیزلی دی-مکس با حجم دقیق 2999 سیسی، حداکثر 163 اسب بخار قدرت و نیز گشتاور 360 نیوتن متر تولید میکند که عددی بهتر از باقی چینیهای این کلاس است.
متأسفانه دی-مکس با وجود داشتن موتوردیزلی که گشتاور بهتری جهت فعالیتهای بارکشی و آفرود در اختیار راننده قرار میدهد، به قیمت خود باخته است. 400 میلیون ابداً بهای کمی نیست و خب، این وسط ژاپنی بودن ایسوزو هم مزید بر علت است تا مالکان، گرانفروشی را به منتهای خود برسانند.