خاطره وزیر بهداشت از دوران کودکی و زیارت امام رضا (ع)

 

خبرگزاری مهر: سعید نمکی در نشست سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، جایگاه انسان توسعه یافته فراموش شده است. بر اساس تعریف امروزی، انسان دیگر ابزار توسعه نیست، بلکه انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و انسان توسعه یافته نیز جز با پرداختن به عرصه فرهنگ غنی سازی فرهنگی، محقق نخواهد شد.

هجمه ها علیه دو گروه مرجع پزشکی و روحانیت

وی تصریح کرد: هجمه هایی علیه دو گروه مرجع روحانیت و جامعه پزشکی شکل گرفته که گرچه هر دو گروه نقصان هایی دارند، اما باید بر روی هجمه به دو گروه مرجع علمی و دینی کشور، تعمق بیشتری صورت گیرد که چه جریانی است که این دو گروه را مورد هجمه قرار می دهد.

وزیر بهداشت یادآور شد: اولین انتظار بنده این است که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بعد از خدا، اولین پناهگاه و مرجع تمامی گروه های دانشگاهی شامل دانشجویان، اساتید و کارمندان شود؛ همانگونه که هر زمانی به نقاط تاریک می رسیم، محضر مقام معظم رهبری حضور می یابیم و ایشان با رویی گشاده و پدرانه، همه را آرام می کنند، دفتر ایشان در دانشگاه ها باید مرجعی برای همه گروه ها باشد و نباید یک یا دو گروه سیاسی خاص تصور کند که این دفتر فقط جایگاه آنهاست و این چتر باید فراگیرتر باشد.

یک خیمه می شناسم و آن هم خیمه مقام معظم رهبری است

نمکی افزود: در نخستین روزهای حضورم در وزارت بهداشت بیان کردم که یک خیمه می شناسم و آن هم خیمه مقام معظم رهبری است و نباید مدیران ما به عرصه های سیاسی کاری و بازی های سیاسی مکارانه ورود کنند و نباید از درون خیمه رهبری، پای خود را بیرون بگذاریم و این خیمه یک عمود دارد و آن هم مقام معظم رهبری است و هر کسی خارج از این محدوده عمل کند، بازی را باخته است.

برخی دانشجویان و اساتید دچار بی خویشتنی شده اند

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز متاسفانه برخی از دانشجویان و اساتید، دچار بی خویشتنی شده اند، افزود: اساتیدی که از سال اول، دانشجویان خود را به مهاجرت و ترک کشور، ترغیب می کند و علاقه ای به این آب و خاک ندارد، چگونه می تواند معلمی برای دانشجویان باشد؟ این فضا نیازمند یک انقلاب فرهنگی است. احادیث و روایات بسیار زیادی از علم، عالم و تفکر و تعقل داریم که باید آنها را جمع آوری کنیم. تا نسل جوان ما بداند که امامان و پیشوایان بزرگوارشان در آن دوران چگونه سخن گفته و چگونه عمل کرده اند. چرا دانشجویان رشته های پزشکی باید هاریسون، نلسون، شوارتز را بشناسند، اما زکریای رازی، سعدی، فردوسی، حافظ و ابوعلی سینا را نشناسند؟

نشاط، روح امید است

نمکی با اشاره به عدم وجود نشاط در دانشگاه های کشور، یادآور شد: نشاط، روح امید است و مقام معظم رهبری بارها توصیه کردند که نگذارید دانشگاه ها دچار یاس و سرخوردگی شوند. دانشجوی بی نشاط، ممکن است افسرده شده و گرفتار بسیاری از آسیب های اجتماعی شود. بنابراین نیازمند فضای با نشاط در دانشگاه ها هستیم.

وی ضمن انتقاد از عدم جامعه محور بودن آموزش در دانشگاه ها، گفت: خوشبختانه طرح جامعه محور کردن آموزش ها در علوم پزشکی که 30 سال پیش آن را نوشتیم به زودی اجرا می شود تا دانشجویان به جای آموزش در بیمارستان، در جامعه آموزش ببیند و در کنار مردم باشد. از اوایل مهرماه، طرح " هر خانه یک پایگاه سلامت" را اجرا می کنیم و در این طرح به دنبال این هستیم که حل مشکلات بهداشتی و درمانی هر 10 خانواده توسط یک دانشجوی پزشکی در طول تحصیل، انجام شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز، مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بیش از گذشته تاثیر دارند. روزی با یک واکسن، 6 بیماری مسری را مهار می کردیم، اما امروز دیگر نمی توان با واکسن از بروز سرطان ها، حوادث جاده ای، اعتیاد و بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

نمکی افزود: امروزه، مهارت های دانشجویان مبتنی بر نیازهای نظام ارائه خدمت نیست و آنچه می آموزد، متناسب با نیازمندی هایی نیست که در آینده باید در نظام ارائه خدمت به آن پاسخ دهند. متاسفانه دوره های آموزشی طولانی مدت و هزینه های آموزشی، زیاد است، لذا نیاز است که در نظام آموزشی، انقلابی را آغاز کنیم.

همه باید کمک کنیم که به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خود بازگردیم

وی عنوان کرد: بخش فرهنگ نه در وزارت بهداشت و وزارت علوم، بلکه در کل کشور، فراموش شده است و همگی باید کمک کنیم که به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خود بازگردیم، اما این کار بسیار ظریفی است، چون کار کردن در حوزه فرهنگ مانند، ساخت پل نیست که طبق برنامه زمان بندی شده بتوان آن را ساخت و راه اندازی کرد؛ بنده در وزارت بهداشت تلاش خود را در جهت مستقل شدن بودجه بخش فرهنگ کرده و مدیری را در این حوزه به کار می گیرم که فراخور این ساختار باشد.

وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: به شما قول می دهم در مسیری حرکت کنم که قطعا رضایت خدا و بعد رضایت رهبر معظم انقلاب را در پی داشته باشد.

به دنبال تغییر ساختار دانشگاه های علوم پزشکی هستیم

 نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دغدغه بهداشت و درمان، روسا و مدیران دانشگاهی را از توجه به آموزش، پژوهش و فرهنگ دور کرده است. در دوران گذشته، سازمان منطقه ای بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور وجود داشت و رییس دانشگاه اقدام به کارهای دانشگاهی و رییس این سازمان که قائم مقام رییس دانشگاه بود به حل مشکلات بهداشتی و درمانی می پرداخت که این ساختارها در یکدیگر ادغام شدند، اما بنده به دنبال ایجاد تغییر ساختار در دانشگاه های علوم پزشکی هستم که رییس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش بپردازد و کار سخت و پرمشغله بهداشت و درمان را یک مدیر اداره کند.

وی درخصوص جذب گروه معارف در دانشگاه ها گفت: از مجوزهایی که برای به کارگیری دو هزار عضو هیات علمی داریم، بخشی را برای جذب گروه معارف اختصاص می دهیم.

سندی غنی تر از بیانیه گام دوم انقلاب ندیده ام

وزیر بهداشت از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین سند بالادستی یاد کرد و افزود: یکی از پربارترین و پرمغزترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی در تمام سالهای بعد از انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و سندی از این غنی تر ندیدم، در روزهای اول ابلاغ این سند به تمام معاونین وزارت بهداشت ابلاغ کردم که برای اجرایی شدن بندهای این سند، کارگروه تشکیل دهید و از شما می خواهم که در اجرایی شدن این سند بسیار مهم، ما را یاری کنید.

 نمکی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور قصد داریم تکنسین زن برای اورژانس و فوریت های پزشکی جذب کنیم، چراکه در تمام سال های بعد از انقلاب، تکنسین زن اورژانس نداشتیم تا زنان در موارد مصدومیت و بیماری، احساس راحتی داشته باشند، البته تکنسین های مرد اورژانس بسیار ارزنده و برازنده هستند.

وی گفت: اخیرا بنده به تمام بیمارستان ها ابلاغ کردم که حتما باید در بیمارستان ها نمازخانه و روحانی داشته باشید، چراکه تسکین بخش و آرامش بخش بیماران و همراهان آنها است و می تواند در کاهش درد و آلام بیماران می تواند موثر باشد.

خاطره وزیر بهداشت از دوران کودکی و زیارت امام رضا (ع)

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان خاطره ای از دوران کودکی و زیارت اما رضا (ع)، بیان کرد: هر وقت وارد حرم امام رضا (ع) می شوم، به ایام کودکی ام بر می گردم که با پدر و مادر به زیارت این امام بزرگوار می آمدیم. پدرم راننده کامیون و مادرم قالیباف بود و عشق مادرم این بود که وقتی بافت قالی در طول سال تمام می شد، به زیارت امام رضا (ع) بیاییم؛ در آن زمان، برای مادرم که سواد نداشت، زیارتنامه می خواندم.

نمکی افزود: قبل از دوران مدرسه، بنده در کوچه ای قدیمی در کاشان به نام تلگراف خانه نزد سید معمم، قرآن می آموختم، این سید، انسان بسیار باصفایی بود و یکی از زیبایی های این مرد، روضه خواندن برای اهل بیت بود، یکی از زیباترین روضه های این سید بزرگوار توصیف روز عاشورا بود که در وصف حال حضرت زینب (س) در مورد جسدهای پاره پاره کربلا، می گفت: "گلی گم کرده ام می جویم او را، به هر گل می رسم می بویم او را، گل من یک نشانی در بدن داشت، گل من کهنه پیراهن به تن داشت".

وی خاطرنشان کرد: زمانی که به مشهد می آمدیم و زیارتنامه و جمله " أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ" و یا " اشهد انک کنت نورا فی الاصلاب الشامخه و الارحام المطهره" را می خواندم، شب که به خانه می رسیدیم، در مورد معنای زیارتنامه بسیار می اندیشیدم و مدت ها گذشت تا در مورد فلسفه زیارت در تشیع عمیق شدم و به این واقعیت رسیدم که زیارت در تشیع، یک فلسفه مبارزاتی برای شیعه است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال 56 در دانشگاه اصفهان در مورد فلسفه زیارت در تشیع، سخنرانی کردم که امروز هم به شکل نوشتار درآمده است. معتقدم زمانی که به شیعه ظلمی روا داشته می شد، خلفا می خواستند این ظلم را محو و حتی پیشوایان و امامان شیعه را خارج از دین تلقی کرده و اصل و نسب آنها را زیر سوال ببرند، این جمله را داریم که می گویند " فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً ظَلَمَتْکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ" و بعد، برای اینکه بدانند شیعه از قتل امام خود عقب نشینی نمی کند، می گویند " فَیا لَیتَنی کنْتُ مَعَکم فَأفُوزَ مَعَکم"(ای کاش در کنار تو بودم و با تو رستگار می شدم).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان