به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله العظمی مکارم شیرازی به چهارمین همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت، حضرت خدیجه کبری(س) پیامی صادر کرد.
متن این پیام بدین شرح است؛
«بسم الله الرحمن الرحیم
قبلاً لازم میدانم ازتشکیل این همایش باشکوه برای بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری که تحت عنوان «بانوی فضیلت، حامی رسالت» در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار میشود، از همه شما عزیزان و دست اندرکاران تشکر کنم.
از ویژگیهای این همایش این است که برای بانوی بسیار والا مقام و مجاهدی تشکیل شده که عدهای خدمات برجسته او را به فراموشی سپردهاند و به همین جهت میتوان او را بانوی مظلومه نام نهاد، در حالی که زندگی او میتواند الگوی بسیار ارزندهای برای همه مجاهدان راه حق اعم از زنان و مردان باشد.
این بانوی بزرگوار از کسانی است که مصداق بارز کلام امیرمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه میباشد که فرمود: «لا تَسْتَوْحِشُوا فِى طَرِیقِ الْهُدى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» آری، او در مسیر حمایت از پیغمبر اکرم(ص) و آیین اسلام از کمی همراهان هرگز وحشت به خود راه نداد و میگفت خدا با ماست و کسی که خدا با اوست، تنها نیست.
آری، این بانوی بزرگوار مصداق بارز همین موضوع است. در زمانی که پیغمبر اکرم(ص) تنهای تنها بود او اولین کسی بود که به پیغمبر اکرم(ص) ایمان آورد و درکنار او همچون کوه استوار ایستاد و با تمام وجود خود از آن حضرت حمایت میکرد.
معروف است هر زمان که پیغمبر اکرم(ص) از مسجدالحرام بعد از تبلیغ اسلام به خانه باز میگشت و بدن نازنین آن حضرت بر اثر سنگهای دشمنان مجروح بود این بانوی صبور، زخمهای پیغمبر را میبست و آن حضرت را دلداری میداد.
یکی از نشانههای مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار زندگی پیغمبر اکرم(ص) را در مکه دید که در حلقه محاصرۀ دشمنان سخت گرفتار بود و حتی این بانو زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در شعب ابوطالب در محاصره شدید دشمن بودند و به این ترتیب هرگز دوران پیروزی و عظمت پیغمبر اکرم(ص) را که در جزیرۀ العرب به اوج خود رسید و همه دشمنان در برابر او تسلیم شدند و بانگ توحید و الله اکبر تمام فضای حجاز را پر کرد، مشاهده نکرد. آری، او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان بربست و پیغمبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا(ص) انجام داده بود.
زوایای زندگی این بانوی بزرگ واقعاً مطالعه کردنی است که در هر زاویهاش درسی نهفته است، گرچه در بعضی از اذهان معروف شده که او هنگام ازدواج با پیامبر اسلام(ص) چهل سال داشت و پیش از آن حضرت با دو نفر دیگر به نامهای ابوهاله تمیمی و عتیق بن عائد ازدواج کرده بود و از آنان فرزندانی نیز داشت، ولی هر دو مسئله از نظر محققین و بزرگان تاریخ و حدیث اشتباه و نادرست است.
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر بیست و پنج ساله یا بیست و هشت ساله و دوشیزه بوده و روایت چهل سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی او ذکر شده شوهر خواهر او بودهاند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام میبرند مربوط به خواهر اوست. بلاذری از علمای معروف اهلسنت در انسابالاشراف میگوید «خدیجه هنگام ازدواج با پیغمبر اکرم(ص) دوشیزهای 28 ساله بود. (ج 1 / ص 98)
ابنالعماد حنبلی در شذراتالذهب نقل میکند که خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص) 27 ساله بود (شذرات الذهب، ج 1، ص 14) و گروه زیادی از علمای شیعه و اهلسنت به این حقیقت اعتراف کردهاند که ذکر نام همه آنها به درازا میکشد.
حضرت خدیجه(س) در چهره پیغمبر اکرم(ص) در همان جوانی آینده فوقالعادهای را گویا مشاهده میکرد که هنگام ازدواج با آن حضرت علیرغم نکوهش فراوان زنان عرب که چرا زن با شخصیت و ثروتمندی مثل خدیجه چگونه با جوانی یتیم و ظاهراً فقیر ازدواج میکند با افتخار خواستگاری ابوطالب را برای پیغمبر اکرم(ص) پذیرفت. جالب اینکه مهریهای که برای او تعیین شده بود و نود مثقال طلا بود را خدیجه شخصاً با افتخار پذیرفت. (یعنی من آن را به حضرت محمد(ص) تقدیم میکنم تا او به عنوان مهریه به من بپردازد).
این بانوی بزرگوار در تمام دوران زندگیاش بعد از بعثت پیغمبر اکرم(ص) یعنی حدود ده سال دائماً مظلوم و در فشار بود، داستان تولد بانوی اسلام حضرت زهرا(س) را همه شنیدهایم که احدی از زنان قریش هنگام وضع حمل به یاری حضرت خدیجه(س) نیامد تا اینکه مطابق روایتی که نقل میکند چهار زن بهشتی به یاری او آمدند.
تمام فشارهای سختی که در دوران مکّه بعد از بعثت بر پیغمبر اکرم(ص) وارد شد در واقع به خدیجه نیز وارد میشد و فداکاری بینظیر او بهترین خدمت او به اسلام و پیغمبر اکرم(ص) است.
در اینجا لازم میدانم به دو نکته مهم اشاره کنم:
اولا، بعضی از متعصبان با تاریخ اسلام بازی سیاسی کردند و سعی کردند با تحریف تاریخ به مقصود خود جامه عمل بپوشانند.
مرحوم علامه امینی(ره) میگوید مورخان جیرهخوار بنیامیه سعی داشتند هر کسی را که ارتباط خاصی با امیرمؤمنان علی(ع) داشت و از یاران خاص آن حضرت بود را به نحوی لکه دار کنند هر چند از بزرگان اسلام بود. به عنوان نمونه ابوذر یار خاص پیامبر اسلام(ص) کسی که به گفته رسول خدا(ص) در روی زمین از او راستگوتر نبود، او را متهم به اشتراکیه و کمونیسم کردند چرا که او در کلمات خود تعبیر به مال الله می کرد و این تعبیر نشان میدهد او عقیده به مالکیت شخص نداشت.
در حالی که این تعبیر در دو جای قرآن مجید، یک مورد با صراحت و دریک مورد دیگر با دلالت التزامی وارد شده است.
این متعصبان برای اینکه مقام حضرت خدیجه را که برترین همسران پیامبر بود، کم کنند و بعضی دیگر از زوجات آن حضرت را بر او مقدم بشمرند، گفتند خدیجه دوشیزه نبوده و چهل ساله بود و با این سخن بتوانند ضربهای هم بر شخصیت پیامبر بزنند که آن حضرت بخاطر اموال خدیجه با او بیعت کرد، زیرا 15 سال از آن حضرت بزرگتر و دوشیزه هم نبود، ولی همان گونه که عرض شد بسیاری از محققان بحث چهل سالگی آن حضرت را یک روایت ضعیف دانستهاند.
ثانیا، سزاوار جامعه زنان و انقلابی و شجاع است که درباره حضرت خدیجه به عنوان یک سرمشق بسیار عالی بیندیشند و به او اقتدا کنند و از فداکاریهای او درس بیاموزند، حتی نه تنها زنان بلکه مردان نیز میتوانند به او اقتدا کنند. همان گونه که قرآن درباره همسر فرعون و مریم میگوید: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ * وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» (سورۀ تحریم، آیات 11 و 12)
در پایان دوام توفیقات شما قرآن پژوهان را در طی طریق قرآن و عترت و نشر معارف اسلامی از درگاه الهی مسئلت دارم.
قم – ناصر مکارم شیرازی
دهم رمضان 1438
مطابق با پانزدهم خرداد 1396»
لازم بذکر است، این پیام توسط خادمالقرآن، مرتضی نجفیقدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن در همایش چهارمین همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت، حضرت خدیجه کبری(س) قرائت شد.
یادآور میشود، بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از هشتم خردادماه با شعار «قرآن؛ اخلاق،زندگی» در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد که تا 26 خردادماه پذیرای بازدید عموم علاقه مندان است.