پل نانجینگ ؛ بهترین مکان برای خودکشی در چین

متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از انسان ها به دلایل گوناگونی تصمیم به خودکشی و پایان دادن به زندگی‌شان می گیرند. خودکشی موضوعی است که نه تنها پیشرفت تکنولوژی باعث کاهش آن نشده بلکه در برخی کشورها این موضوع را افزایش هم داده است.

پل خودکشی چین
photo by GAO Zhenxin

متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از انسان ها به دلایل گوناگونی تصمیم به خودکشی و پایان دادن به زندگی‌شان می گیرند. خودکشی موضوعی است که نه تنها پیشرفت تکنولوژی باعث کاهش آن نشده بلکه در برخی کشورها این موضوع را افزایش هم داده است.

فردی که زندگیش آن قدر سخت و فرسایشی شده که تصمیم راسخ به پایان زندگی خود می گیرد از نظر روانی تحت فشار زیادی قرار دارد و دیگر توان حل مشکلاتش را ندارد؛ بنابراین کم کم انواع روش های خودکشی در ذهنش مرور می شوند و در حقیقت بارها و بارها خود را به صورت های مختلف در ذهنش می کُشد.

یکی از محبوب ترین راه ها برای خودکشی پرش از مکان های بلند است زیرا فرد افسرده را مطمئن می کند که با پرش حتما می میرد و شاید در لحظات پایانی عمر، هیجانی توصیف ناپذیر را هم تجربه می کند. جالب است بدانید که پرش از بلندی به قصد مرگ آن قدر در دنیا رواج پیدا کرده که بعضی از نقاط دنیا با عنوان مکان های خودکشی یا حتی بهترین جاها برای خودکشی شناخته می شوند.

مکان های معروف برای خودکشی آن قدر پرآوازه شده اند که گاهی توریست ها هم از آن ها دیدن می کنند تا شاهد مناظری باشند که افراد زیادی در پایان عمر خود آن ها را دیده اند.

یکی از معروف ترین مناطق دنیا برای خودکشی پلی در چین است که سالانه نظاره گر مرگ انسان های بسیار زیادی می باشد. چین در سال های اخیر افراد زیادی را به دلیل خودکشی از دست داده و هم اکنون زمان آن فرا رسیده که مسئولین به فکر حل مشکلات شهروندانشان باشند.

با کارناوال بیایید تا بیشتر با پل خودکشی چین بر فراز رود یانگ تسه آشنا شویم و کشف کنیم که چرا این پل را برای خوکشی انتخاب می کنند.

پل خودکشی چین
photo by Ryan Yin
پل خودکشی چین

چرا پل نانجینگ؟


– معروف ترین مکان دنیا برای خودکشی است.

– نامش در رکوردهای گینس به عنوان طولانی ترین پل دنیا که دو مسیر هم بزرگراه و هم راه آهن دارد به ثبت رسیده است.

– سالانه افراد زیادی از روی پل خود را به پایین می اندازند.

– با آن که شاید سایه ای از مرگ بر روی این پل افتاده باشد، اما باز هم از دیدنی های محبوب چین به حساب می آید.

پل خودکشی چین
photo by Z.M. J.
پل خودکشی چین
photo by Air c
پل خودکشی چین
photo by Boran Lu

معرفی پل نانجینگ ؛ Nanjing bridge

رودخانه ی یانگ تسه که با نام چانگ جیانگ نیز شناخته می شود، طویل ترین رودخانه ی قاره ی آسیاست. از زمان های دور این رودخانه را مرزی میان شمال و جنوب کشور وسیع چین می دانستند.

طول این رود به صورت تقریبی 6380 کیلومتر است و بر روی آن پل های زیادی ساخته شده که هر یک از آن ها به تنهایی جاذبه ای زیبا برای گردشگران است. یکی از معروف ترین پل های ساخته شده روی این رود زیبا نانجینگ (Nanjing) نام دارد که لقب محبوب ترین مکان دنیا برای خودکشی را از آن خود نموده است. این پل دقیقا در استان جیانگ‌سو (Jiangsu) و در منطقه ای به نام نانجینگ واقع شده و پلی بسیار پر رفت و آمد است.

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید پل نانجینگ دو طبقه است، قسمت فوقانی آن قسمتی از بزرگراه 104 چین و بخش پایینی آن راه آهن پکن-شانگهای می باشد. این پل نقش پررنگی در سیستم حمل و نقل منطقه دارد و روزانه حدود 80000 اتومبیل و 200 قطار از آن عبور می کنند. طبقه ی فوقانی پل 4588 متر و سطح زیرین که راه آهن است 6772 متر طول دارد. این پل به وسیله ی 9 رابط به یکدیگر متصل شده که طول هر یک از آن ها تقریبا 160 متر می باشد.

این سازه سومین پلی بود که با طراحی بسیار سنگینی روی رود یانگ تسه ساخته شد، درست پس از دو پل ووهان (Wuhan) و چونگ کینگ (Chongqing). کمی باهم به ویژگی های ظاهری این پل می پردازیم تا شاید بیشتر متوجه علت محبوبیت آن برای خودکشی شویم.

نانجینگ که از فولاد ساخته شده و بسیار مستحکم است، 19٫5 متر عرض و پیاده رویی با عرض 4٫5 متری در اطرافش دارد. این پیاده رو به عابران اجازه می دهد با فراغ بال از مناظر رودخانه یانگ تسه لذت ببرند و شاید غرق در تفکراتی آلوده به خودکشی شوند. ارتفاع نانجینگ هم 70 متر و دارای 10 پایه و 9 دهانه است. 

این پل عظیم را در سال 1968 میلادی ساختند و از همان زمان به نمادی از قدرت صنعتی نظام کومونیستی چین تبدیل شد و همیشه باعث غرور این سرزمین بود تا زمانی که ملقب به مشهورترین مکان برای خودکشی شد.

پل خودکشی چین
photo by Jan van der Heide
پل خودکشی چین
پل خودکشی چین
photo by 洪Mr

 

خودکشی بر روی پل نانجینگ

تا چند سال پیش پلی در سانفرانسیسکو که پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) نام دارد به عنوان محبوب ترین پل خودکشی دنیا شناخته می شد اما طبق آمار سال 2006 میلادی پل نانجینگ گوی سبقت در میزان خودکشی را از گلدن گیت ربود و جایگاه محبوب ترین مکان برای خودکشی در جهان را از آن خود کرد.

آمار خودکشی روی این پل وحشتناک است؛ بر طبق این تحقیقات سالانه 2000 نفر خود را بر روی پل نانجینگ می کشند. جالب اینجاست که بیشتر این افراد از خارج از منطقه ی نانجینگ هستند و از سراسر چین به سوی این پل می آیند. 

اجساد افراد زیادی از کسانی که خود را از روی پل به پایین می اندازند هرگز پیدا نمی شود زیرا اعضای بدنشان در برخورد با آب یا دلایل دیگر متلاشی می گردد و پلیس نمی تواند جسد آن ها را به خانوادهایشان تحویل دهد.

نکته ی جالب تر درباره ی خودکشی بر روی پل نانجینگ این است که با این که همه ی مسئولین، کادر نظامی و پزشکی و دیگر سازمان های چین از تعداد بالای خودکشی در این ناحیه با خبر هستند هنوز اقدام خاصی در این رابطه انجام نداده اند و از هزاران نفری که به قصد خودکشی بر روی این پل می آیند تنها سالانه 100 الی 200 نفر آن ها نجات پیدا می کنند.

وجود خودکشی های زیاد باعث شده تا مردمان محلی خود به فکر نجات مضنونان به خودکشی بر روی پل بیفتند. فردی به نام چن سی (Chen Si) از سال 2004 تصمیم گرفت که نجات دهنده ی این افراد باشد. او تا به حال توانسته جان 300 نفر را نجات دهد و به قهرمانی ملی تبدیل گردد. در ادامه بیشتر با این قهرمان شجاع آشنا خواهیم شد.

پل نانجینگ
پل نانجینگ

قهرمان نجات دهنده چین کیست؟

خوشبختانه در چین مردی 48 ساله زندگی می کند که همه او را با نام آقای چِن (Mr Chen) می شناسند. او طی 13 سال همه ی روزهای آخر هفته ی خود را به گشت و گذار روی پل نانجینگ می پردازد. او به محض دیدن فردی که استرس دارد یا پریشان حال و نگران به نظر می رسد خوب هوشیار شده و به محض این که فرد اقدام به خودکشی کند، او را نجات می دهد. بر طبق دقیق ترین آمارهای اخیر او تا به حال توانسته 321 نفر را نجات دهد و هر هفته هم بر این تعداد افزوده می شود.

آقای چن یک کارمند ساده در شرکت لجستیک است و 13 سال پیش تصمیم گرفت که برای افراد نامیدی که برای از بین بردن خود بر روی پل نانجینگ می روند کاری انجام دهد. به همین منظور او در روز های تعطیل با هزینه ی خود 20 کیلومتر را طی می کند تا به پل خودکشی چین برسد و برای ناامیدان این منطقه کاری مفید انجام دهد.

چن در نزدیکی پل اتاقی دارد و آن را در اختیار افراد پریشان حال و نیازمند قرار می دهد، او به راستی فرشته ی نجات و دشمن مرگ است. چن درباره ی اقدامات خود می گوید:

من با نجات افراد پریشان حال احساس می کنم گذشته ی خودم را نجات داده ام.

این صحبت او اشاره ای به گذشته ی تاریکش دارد، زیرا چن سال ها پیش کارگری ناامید و مهاجر بود که هیچ آینده ای برای خود تصور نمی کرد. آقای چن اصالتا اهل روستای ساکیان (Suqian) است و زمانی که برای کار و زندگی بهتر اقدام به مهاجرت کرد، تصور می کرد که حتما با تلاش و پشتکار موفق خواهد بود اما او پس از مدتی نا امید شد و از بازگشت با دستانی خالی به روستایش هم خجالت می کشید به همین دلیل به فکر خودکشی افتاده بود.

وی در مصاحبه اش افزود:

روزی من هم یکی از آن ها بودم. درست همان زمانی که قصد خودکشی داشتم، مردی که به زبان ماندارین صحبت می کرد من را نجات داد و من به عنوان فروشنده ی سبزیجات استخدام شدم. وقتی زندگیم بهتر شد تصمیم گرفتم آدم های ناامید این پل را نجات بدهم. فشار مشکلات وقتی از خانواده دور باشید بسیار زیادتر است و انسان کمی به تشویق و انرژی از سوی دیگران نیاز دارد.

آقای چن برای نجات انسان های ناامید این پل هرچه در توانش باشد انجام می دهد، با آن ها صحبت یا حتی دعوا می کند و تا به حال صدها فرد غریبه را به آغوش کشیده و به زندگی بازگردانیده است.

او در سال 1990 به استان جیانگ سو مهاجرت کرد، استانی که از مدرن ترین مناطق چین به حساب می آید. چن بعد از فروختن سبزیجات به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار شد. او نمی توانست با پولی که در به دست می آورد، خانه ی خوبی اجاره کند یا با کسی ازدواج نماید برای همین به مرور دوباره انرژی خود را از دست داده بود تا این که فردی به او پیشنهاد بازکردن یک فروشگاه مواد خوراکی را داد. چن به این پیشنهاد عمل کرد و طی چند سال زندگی بهتری دست و پا کرد و تشکیل خانواده داد و در سال 1997 صاحب یک دختر شد.

آقای چن هر روز اخبار خودکشی های پل نانجینگ را می شنید، به همین دلی تصمیم گرفت خودش دست به کار شود و کار برای افراد ناامید انجام دهد. هم اکنون چن در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 8 صبح تا 5 عصر به افراد نیازمند مشاوره ی رایگان روانشناسی ارائه می دهد. او به دلیل تجربه ی زیاد می تواند کاملا کسی را که قصد خودکشی دارد را از دور تشخیص دهد. چن می گوید افرادی که می خواهند بمیرند اغلب سر، پاها و اعضای بدنشان را صاف و استوار نگه می دارند و به تنها چیزی که فکر می کنند مرگ است.

از نظر آقای چن مهم ترین دلایل اقدام به خودکشی افراد این موارد هستد:

– بیماری روانی

– خشونت های خانگی

– بدهی

– ابتلا به بیماری های لاعلاج

آقای چن وبلاگی ساخته که در آن اطلاعات مربوط به کار داوطلبانه ی خود را می نویسد. بر طبق این وبلاگ او از 321 نفری که نجات داد توانست به 280 نفر از آن ها کمک کند و 12،650 ساعت از عمر خود را در حال نجات جان دیگران سپری نموده است.

او توانست 86،813 یورو کمک مالی از خیریه ها جمع آوری کرده و در اختیار این نیازمندان قرار بدهد. او نه تنها جان این افراد را نجات می دهد بلکه کمک می کند تا دوباره و هرچه پر انرژی تر از گذشته اعتماد به نفس خود را به دست آورند.

او توانسته یک ساختمان دو خوابه در نزدیکی پل دست و پا کند و آن را با قیمت ناچیزی (116 یورو در ماه) به نیازمندان اجاره دهد. آقای چن هر ماه نیمی از حقوقش را صرف این افراد می کند. حقوق ماهیانه ی او 464 یورو است و همسرش هم در این زمینه او را یاری می نماید. اما چن می گوید همسرش از کارهای داوطلبانه ی او دلخوشی ندارد چون هیچ کس نمی خواهد همسرش این همه پول صرف غریبه ها کند.

او نزدیک به 50 سال سن دارد و قطعا تا ابد به این کار داوطلبانه اش ادامه نمی دهد زیرا قصد به خطر انداختن جان خودش را ندارد اما اعتقاد راسخی به امید به زندگی و تجدید آن در تک تک روزهای عمر دارد.

از روی زندگی نامه آقای چن در سال 2015 میلادی فیلمی به نام فرشته ی  نانجینگ (Angel of Nanjing) ساخته شد که می توانید آن را مشاهده نمایید.

پل خودکشی چین
پل خودکشی چین
پل خودکشی چین

صحبت های فرشته ی نجات چین را در ویدئو تماشا کنید

در حال بارگذاری ویدئو ...

 

برفراز پل نانجینگ 

بعد از آشنایی با این پل شوم و شنیدن تراژدی های غمگین این مکان، بر فراز این پل آمده ایم تا حال و هوای این پل را بهتر درک کنیم. تا اینجا همه چیز تخیلی و مانند داستان ها به نظر می رسید. اما وقتی حضورا بر فراز پل نانجینگ رفتیم همه چیز رنگ و بوی تازه به خود گرفت.

سازه ای غول آسا که با فولادهای خشنی ساخته شده و با رنگ تیره و شبیه به سیاهش حسی غریب به عابران القا می کند. همه چیز کمی گیج کننده به نظر می رسد، گویا در میان تابلوی نقاشی از نوع سورئالیست یا واقع گرایانه ایستاده ایم.

تا به خود بیایید در میان 500،000 تن سیمان و 1 میلیون تن فولاد غرق شده اید و پل سایه ی شومش را بر سر شما باز کرده است. اغلب روی پل ترافیک است تا اتومبیل های زیادی در حال حمل بار از یک شهرستان به شهرستان دیگر هستند.

از همه بد تر بوی عجیبی است که روی پل به مشام می رسد، بوی گوگرد و ماهی گندیده انگار با رطوبت و هوای سرد در هم آمیخته اند و چهره ی پل را خشن تر و رقت انگیزتر کرده اند. می گویند در هفته حداقل 1 نفر از روی پل به پایین می پرد و تعداد این افراد آن قدر زیاد است که دولت چین از شمارش اجساد موجود در رود سر باز می زند. خدا می داند که تا امروز چند نفر سرشان به ستون های بتنی انتهایی این پل برخورد کرده و جان داده اند.

اگر دقیق تر به اطراق و قسمت زیرین پل نگاه کنید درختانی را خواهید دید که به دلیل سرمای زیاد یا گرمای شدید اغلب سال شکلی پژمرده دارد و وجودشان شکل این سازه ی نفرین شده را شوم تر می کند.

 شب های این پل کمی حال و هوایش بهتر است؛ حدود  1024 نورافکن بر روی نرده های پل و 540 لامپ هالوژنی در قسمت هایی بالایی و 150 جفت لامپ هم در پیاده رو ها نصب کرده اند که چهره ی این سازه را کمی مهربان تر می کند.

با چشم پوشی از همه ی آثار سو این پل وجودش فایده هایی هم دارد مثلا پیش از وجود آن باید حدود 2 ساعت کشتی سواری می کردیم تا همین مسیر چند دقیقه ی امروز را بپیماییم.

پل خودکشی چین
photo by James Davidson
پل خودکشی چین
photo by waihoe
پل خودکشی چین

دلایل خودکشی در پل نانجینگ و کشور چین

چندی پیش یک عکاس اعلام کرد که در حال عکاسی از مه غلیط روی پل بود که به ناگهان پسری جوان خود را از روی پل به پایین پرتاب کرد و پس از او دختری جوان هم در حالی که اشک می ریخت از پل پایین پرید، عکاس که هنوز مبهوت این ماجرا بود هیچ کاری نتوانست انجام دهد.

از نظر شما علت مرگ این دو جوان چه می تواند باشد؟ بعد از تحقیقات متوجه شدیم که پسر تنها 20 سال و دختر 16 داشتند و این دو جوان در حال تلاش برای ساخت زندگی بهتری بودند اما به احتمال زیاد تنها مشکل آن ها پول بود.

از همه جالب تر این که پسر از 40 متر ارتفاع به پایین سقوط کرده بود و امکان زنده ماندنش هنوز وجود داشت اما هیچ هیچ کسی برای نجاتش اقدام نکرد. آمارها نشان می دهد 75 درصد افرادی که در چین خودکشی می کنند روستایی هستند و همین نشان دهنده ی وضع نامناسب زندگی آن ها است.

از همه ی این موضوعات غمناک تر این که بسیاری از افرادی که بر روی این پل اقدام به خودکشی می کنند زن و شوهر هستند که دیگر از زندگی خود سیر شده اند. تا به اینجا با دلیل زیادی از خودکشی ها در این مکان آشنا شدیم اما به عنوان آخرین سخن در این باب خوب است بدانید که بیشتر کسانی که دست به خود کشی بر روی پل نانجینگ می زنند بین 16 تا 34 سال سن دارند.

خیلی ناباورانه است که دولت کومونیستی چین به راحتی از کنار 200,000 نفر که سالانه بر اثر خودکشی می میرند، عبور می کند. این اقدام حکومت تا جایی تعجب بر انگیز است که اینجا بعضی ها می گویند حکومت به خاطر کم شدن جمعیت جلوی این کار را نمی گیرد. زمانی بهتر عمق فاجعه را متوجه می شوید که بدانید نانجینگ تنها یکی از 6 کلان شهر بزرگ در چین است. روز به روز بر شمار آسمان خراش های چین افزوده می شود اما روستاها و خانه های قدیمی و افراد فقیر به حال خود رها می شوند و احتمالا همه ی این موضوعات دست به دست هم داده اند تا نرخ خودکشی این قد در چین زیاد شود.

از لحاظ بین المللی لیتوانی، فنلاند، لتونی، مجارستان، چین، ژاپن و قزاقستان بالاترین نرخ های خودکشی را دارند.

پل خودکشی چین
پل نانجینگ چین
پل خودکشی چین

حقایقی جالب درباره پل نانجینگ و خودکشی ها

– با همه ی امکانات حکومت چین 8 سال طول کشید تا پل آماده شود. 

– تقریبا در چین هر 2 دقیقه یکبار یک نفر اقدام به خودکشی می کند.

– بسیاری از دانش آموزان چینی از روی پل خود را به پایین می اندازند زیرا سیستم آموزشی چین آن ها را از یافتن کار می ترساند و فشار زیادی روی دانش آموزان آورده می شود.

– اغلب عابران یا رانندگان، افرادی که قصد خودکشی دارند را نجات می دهند.

– فشار روانی بر روی ساکنان کشور چین بخصوص در کلان شهر ها آن قدر زیاد است که امروزه خودکشی کاری عادی به حساب می آید.

– اگر موضوع خودکشی بر روی این پل حل شود می تواند قطب گردشگری بسیار خوبی برای چین به حساب آید.

پل خودکشی چین

دسترسی

در حال حاضر بیش از 100 پل روی رود یانگ تسه ساخته شده است اما پل نانجینگ از همه ی آن ها معروف تر می باشد. از طریق تاکسی، اتوبوس و ترن می توانید به این پل مراجعه نمایید و از زیبایی های آن لذت ببرید به دلیل شهرت این سازه رسیدن به آن کار بسیار آسانی می باشد. می توانید از طریق آدرس و نقشه ی کارناوال به این پل برسید.

برای استفاده از اتوبوس برای رسیدن به پا نانجینگ باید سوار یکی از اتوبوس های شماره ی 132، 136، 150، 151 و 159 شوید که همه ی ان ها روی این پل ایستگاه دارند.

آدرس: چین، جیانگ سو، نانجینگ شی، پوکو.

Address: Pukou, Nanjing Shi, Jiangsu Sheng, China

 

پل خودکشی چین را در نقشه کارنائال بیابید

دیدنی های اطراف

پیشنهاد می کنیم در دیدارتان از این پل از دیگر دیدنی های فوق العاده ی نانجینگ هم لذت ببرید. اماکنی چون:

یادبود قتل عام نانجینگ ؛ Nanjing Massacre Memorial Hall

آرامگاه سون یات سن ؛ Sun Yat-sen Mausoleum

دریاچه ی Xuanwu

فوزیمیو نانجینگ ؛ Nanjing Fuzimiao

یادبود قتل عام نانجینگ

یادبود قتل عام نانجینگ

آرامگاه سون یات سن

نانجینگ

دریاچه Xuanwu

دریاچه ی Xuanwu

سخن آخر

از نظر شما بازدید از این پل جذاب است؟

به نظر شما برای جلوگیری از خودکشی های این ناحیه باید چه اقداماتی انجام داد؟

نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر