در خیابان سوم سعادت‌آباد چه خبر است؟

شهرداری می‌گوید از تیرماه که بازپرس دستور توقف ساخت‌وساز در برج سعادت‌آباد را صادر کرده هیچ فعالیتی صورت نگرفته اما همسایه‌ها چیز دیگری می‌گویند؛ پرده‌ها تا چهار روز قبل کشیده بوده و فعالیت ساختمانی در واحدها در حال انجام بوده است.

در خیابان سوم سعادت‌آباد چه خبر است؟

پنجشنبه گذشته ایسنا در گزارشی به وقوع تخلف ساخت در یکی از برج‌های خیابان سوم سعادت‌آباد تهران به نام‌های "راژان1"، "راژان2" و "دیار2" که قرار بود زمین آن به حسینیه تبدیل شود، پرداخت که با واکنش شهرداری تهران مبنی بر توقف فعالیت ساخت و ساز در این بنا مواجه شد. 

جدیدترین پیگیری میدانی ایسنا از این بنا حاکی از آن است که تا روز پنجشنبه فعالیت ساخت و ساز در آن ادامه داشته است.

شهرداری تهران در توضیحات خود اعلام کرده بود که بعد از دستور بازپرس در تیرماه که خواهان توقف ساخت‌وساز شده هیچ نوع فعالیتی در برج سعادت‌آباد صورت  نگرفته است. با این حال همسایه‌ها می‌گویند که تا پنج‌شنبه هفته گذشته ( 7 شهریورماه ) که گزارش ایسنا ارسال شده عوامل ساختمانی، پشت پارچه‌های پوشاننده با حداکثر توان پروژه را پیش می‌بردند.

روز پنج‌شنبه اما به یکباره پارچه‌ها کنار رفت، شهرداری هم جوابیه‌ای فرستاد و اعلام کرد که به دستور بازپرس از تیرماه پروژه خوابیده است؛ اما منابع آگاه می‌گویند در طول هشت ماه گذشته کار ساخت و ساز در این پروژه در حال انجام بوده و تا همین چهار  روز قبل کارگران مشغول کار بودند.

حکم تخریب هر سه قطعه صادر شد

دادگاه اعلام کرده هر سه قطعه برج سعادت‌آباد که قرار بود حسینیه شود اما برای مجتمع مسکونی جواز ساخت گرفته، به طور کامل باید تخریب شود و زمین به مالکیت دولت برگردد. بعد از رای دادگاه تجدیدنظر استان تهران مبنی بر قلع و قمع یک قطعه از سه قطعه، حالا رای تخریب دو قطعه دیگر هم آمده است.

قرار بود حسینیه بسازند اما ...

ماجرای عجیب برج سعادت‌آباد موسوم به «حسینیه سعادت‌آباد» (هیات بنی‌فاطمه) از زمانی آغاز شد که سال 1386 و بنا به گفته حسین معصوم، رییس کارگروه راه و شهرسازی، افرادی با محوریت یکی از نمایندگان مجلس زمین 3000 متری دولتی را به قصد ساخت حسینیه گرفتند اما حسینیه نساختند؛ زمین را فروختند و رفتند. البته اعضای هیات بنی‌فاطمه سعادت‌آباد مدعی هستند که ابتدا قرار بود زمین برای ساخت حسینیه به هیات آنها داده شود اما یک وقفه کوتاه در پیگیری موضوع همان و واگذاری زمین به نماینده مجلس و دوستانش همان. حالا اعضای هیات بنی‌فاطمه به جای این زمین مجبور هستند هیات عزاداری امام حسین (ع) را در پارکی نزدیک همان زمین برپا کند.

مع‌الوصف، فرد یا افرادی که زمین را در سال 1386 خریداری کرده‌اند، در سال 1392 از شهرداری منطقه 2 تهران مجوز ساخت مجتمع مسکونی گرفته‌اند و حالا دو قطعه از سه قطعه را به پیشرفت حدود 70 درصد و یک قطعه را به پیشرفت حدود 30 درصد رسانده‌اند؛ اما پس از کش و قوس‌های فراوان و شکایت مدعی‌العموم، اخیرا رای نهایی دادگاه مبنی بر ابطال سند، ابطال قرارداد، خلع ید از پلاک ثبتی و قلع و قمع بنای 3000 متری سعادت‌آباد، موسوم به حسینیه سعادت‌آباد صادر شده است.

سال 1396 با ورود معاون دادستان کل کشور در حقوق عامه، توجه‌ها به برج سعادت‌آباد جلب شد. با دستور وزیر سابق راه و شهرسازی به قائم‌مقام او در شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ماجرا پیگیری و نهایتا رای قلع و قمع صادر شده است. البته وزیر فعلی راه و شهرسازی معتقد است: «فردی که این زمین را می‌سازد، خلاف قانونی نکرده است. این فرد طبق قانون مجوز و پروانه ساخت دارد و حق و حقوق شهرداری و همچنین پول زمین را پرداخت کرده است».

مالک از چه کسانی چک سفید امضا دارد؟

حسین معصوم، قائم‌مقام سابق وزیر، فردی است که از ابتدا تا انتها پرونده را دنبال  کرده است. او می‌گوید: جدا از این‌که ساختمان باید تخریب و زمین به دولت برگردانده شود، مساله‌ی اصلی احترام به قانون است. بعد از این‌که شهرداری جواز را در سال 1392 صادر کرده ما سال 1397 حکم توقف بنا را گرفتیم اما با شکایت مالک به کش و قوس افتاد. گلایه ما از شهرداری تهران این است که چرا اجازه داده در سه ماه اخیر که حکم توقف ساخت‌وساز صادر شده، عملیات ساختمانی در این بنا ادامه پیدا کند؟!

رییس پیشین کارگروه راه و شهرسازی با بیان این‌که اگر به حکم دادگاه بی‌توجهی شود سنگ روی سنگ، بند نخواهد شد، تاکید کرد: باید از مالکان بپرسیم چک سفید امضا از چه کسانی دارند که پروژه را جلوی چشم شهروندان و مسوولان تا این مرحله رسانده‌اند؟

اکنون این سوالات جدی مطرح است که افکار عمومی به دنبال پاسخ آن است؛ چرا فرد یا افرادی که زمین دولتی را برای حسینیه دریافت  کرده‌اند و حتی اجازه تغییر کاربری نداشته‌اند به راحتی توانسته‌اند آن را بفروشند؟ آن افراد الان چه می‌کنند؟ خریداران چه کسانی هستند؟ چگونه توانستند برای زمینی که کاربری خدمات شهری داشته سند مسکونی بگیرند؟ افکار عمومی منتظر پاسخ‌های قانع‌کننده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان