زنده/ روحانی در مناظره سوم:

رشد ۸ درصدی در چین موجب حیرت همگان شد/ به رشد بالای ۸ درصد رسیدیم

کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه در چین رشد ۸ درصدی موجب حیرت همگان شد، گفت: در این دولت برای اولین بار به رشد بالای ۸ درصد رسیدیم.

رشد 8 درصدی در چین موجب حیرت همگان شد/ به رشد بالای 8 درصد رسیدیم

به گزارش خبرنگار مهر، سخنان حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم نامزدها با موضوع اقتصادی از دقایقی پیش آغاز شد.

روحانی در نقد جهانگیری/ باید اجازه بدهیم رسانه‌ها حرف بزنند

روحانی در نقد سخنان جهانگیری گفت: در مورد فساد و قاچاق باید ریشه‌های مسئله را بررسی کنیم، چرا قاچاق به وجود آمده است؟

وی ادامه داد: اگر کیفیت تولید به داخل را بالا ببریم و با قیمت ارزان تولید کنیم، قاچاق وارد نمی‌شود. در دنیا قاچاق کالا به این صورت وجود ندارد، وقتی حرف از قاچاق می‌شود، منظور قاچاق اسلحه و مواد مخدر است.

کاندیدای ریاست جمهوری ایجاد رقابت در کشور را راهکار مبارزه با قاچاق خواند و گفت: گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند، نمی‌گذارند رقابت آزاد شکل گیرد.

روحانی با تأکید بر اینکه استان‌های مرزی باید صادرکننده باشند، گفت: ما باید شفاف‌سازی کرده و اجازه بدهیم رسانه‌ها حرف بزنند، اگر رسانه‌ای گفت املاک نجومی، نباید فوراً دستگیر و بسته شود؛ اجازه دهید رسانه‌ها حرف بزنند.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم/ مسئله صادرات، مسئله مهمی است

روحانی در نقد سخنان میرسلیم نامزد دیگر انتخابات، مسئله صادرات را مسئله مهمی خواند و گفت: افتخار این دولت این است که با برجام، بازار صادرات به روی کشور باز شد، مواد پتروشیمی که در انبارها مانده بود، صادر شد و میعانات گازی که ماه‌ها روی آب باقی مانده بود نیز صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات نفت خام بر مبنای قانون مجلس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای اولین بار از میادین مشترک پارس جنوبی نفت صادر کردیم، از غرب کارون نیز 300 هزار بشکه نفت صادر کردیم، در دولت قبل 50 هزار بشکه بود؛ آقای میرسلیم می‌گوید نفت صادر نکنیم تا عراقی‌ها و قطری‌ها ببرند.

این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: در دولت یازدهم بازارمان را در عربستان از اوپک پس گرفتیم و در آینده میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد.

بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، ازدواج و مسکن دارید؟ گفت: یکی از ارکان بزرگ اقتصادی، بانک‌ها هستند. در بودجه عمرانی تصمیم داریم تقویت و همکاری با بانک‌ها را افزایش داده و با همکاری هم، طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، اظهار داشت: مؤسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمد و وقت ما را گرفت؛ جلسات بسیاری برای حل مشکلات مردم در این بانک‌ها گذاشتیم و تلاش بسیاری برای حل مشکلات بانک میزان که مربوط به دستگاه آقای رئیسی بود، شد.

وی با بیان اینکه سرمایه بانک‌های دولتی را دو بار کردیم، گفت: از بانک‌ها برای کمک به تولید باید استفاده کنیم. 24 هزار واحد تولیدی در پنج سال گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کردند که باعث شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک رشد کند.

روحانی ادامه داد: از طریق بانک‌ها، سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم، برای حل مشکلات اقتصادی و ریشه‌کن شدن فقر، یکی از راه‌ها تقویت بانک‌ها و گرفتن اعتبارات از بانک‌های خارجی است. با یکی از بانک‌های خارجی به توافق رسیدیم تا 10 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به شعارهای انتخاباتی سایر نامزدها گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند ما به مردم برای یارانه و شغل‌ پول می‌دهیم. اعلام کنند که این پول‌ها را می‌خواهند از کجا بیاورند؛ استقراض از بانک مرکزی برای این اقدامات موجب تورم 60 تا 70 درصدی می‌شود.

وی اظهار داشت: 70 میلیارد کل بودجه یارانه ماست که طبق برنامه مجلس تقسیم می‌شود. سؤال این است امروز مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

روحانی ادامه داد: در دولت بعد برنامه داریم که هر روستایی به هر میزان که سرمایه برای اشتغال بیاورد، دو برابر هم دولت روی آن می‌گذارد تا تولید رونق پیدا کند.

نامزد انتخابات اظهار داشت: با موفقیت در مسئله هسته ای درآمدمان در سال جاری 20 میلیارد دلار اضافه می‌شود. این افزایش درآمد ناشی از افزایش فروش نفت و گاز و میعانات است.

وی ادامه داد: از این میزان 15 میلیارد دلار را به توسعه سرمایه گذاری اختصاص خواهیم داد. 3 تا 5 میلیادر دلار نیز به حمایت از فقرا اختصاص می یابد که لایحه 1.5 میلیارد دلار را به مجلس فرستادیم تا مشاغل را برای روستائیان ایجاد کنیم.

روحانی در ادامه گفت: آقای رئیسی بارها اعلام کردند که بهتر است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره شود. بنده فکر می‌کنم بهتر است با خود آقای رئیسی مناظره کنیم، زیرا همه افراد دولت قبل در ستاد آقای رئیسی هستند و برای ایشان برنامه می‌نویسند. ما حاضر هستیم نسبت به همه مسائل موضوعی کشور مناظره بگذاریم.

وی افزود: آقای رئیسی می‌گویند در دولت قبل اتفاقاتی افتاده و گذشته است، مگر شما در دولت قبل در قوه قضائیه نبوده‌اید، چطور رسیدگی نکردید، چطور 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی‌ها توانستند ضبط کنند در حالی که در سال 86 و 87 ما 10 ماه فرصت داشتیم تا تمام این اوراق را برگردانیم.

کاندیدای ریاست جمهوری خطاب رئیسی گفت: شما که در قوه قضائیه بودید، چه کار کردید؟ نفت به یک فرد فاسد داده شد، شما چه کردید؟ در تأمین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما رفت، مفاسد زیادی اتفاق افتاد، مفاسد نفت هم از تأمین اجتماعی آغاز شد. الان 3.8 میلیارد پول مردم معلوم نیست کجاست، با امضای چه کسانی این اتفاق افتاد، بعضی از آنها را آقای رئیسی کاملاً می‌شناسد؛ به هر حال ایشان در قوه قضائیه و سازمان بازرسی بوده است، چطور این اتفاقات در دولت قبل بررسی نشده است؟

روحانی تصریح کرد: مگر در دولت قبل سازمان بازرسی و قوه قضائیه وجود نداشته است؟ چطور الان اگر کوچک‌ترین تخلفی رخ دهد، سخنگوی قوه قضائیه فوراً اعلام می‌کند؛ البته کار خوبی است اگر عادلانه باشد، خوب است اعلام شود.

وی اظهار داشت: کجا بود سخنگوی قوه قضائیه در دولت قبل با شرایطی که برای مردم پیش آمد؟ دارو در خیابان نبود و مردم صف بسته بودند، در بیمارستان‌ها سوزن جراحی نبود، در آن زمان مگر شما مسئول نبودید، نظارت نمی‌کردید، چرا به مردم نگفتید و چرا نظارت نکردید؟

مشکلات باید حل شود

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما چیزی را حواله به آینده نمی‌دهیم، 20 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش یافته است، وضع کشاورزان ما بهتر شده است، کشاورزان ما امروز پول گندم را 17 برابر سال 91 دریافت کردند؛ آیا ما چیزی را آینده حواله می‌دهیم!

روحانی با تأکید بر اینکه مشکلات باید حل شود، گفت: 15.1 درصد معوقات در ابتدای این دولت وجود داشت، امروز معوقات ما حداکثر 10 درصد است، بنابراین ما توانستیم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؛ نظارتی که امروز در بانک‌ها می‌شود، با دولت قبل قابل مقایسه نیست.

وی اظهار داشت: آقای قالیباف در بانک خودشان می‌داند که نظارت بانک مرکزی خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور رهبری بوده است. سال گذشته ما 9000 میلیارد تومان وام ازدواج دادیم، 17 هزار میلیارد تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شد، 43 درصد تسهیلات بیشتری پرداخت شد؛ نباید غیراخلاقی حرف بزنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری خطاب به قالیباف گفت: چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید، شما که نیاز ندارید، در طول این چهار سال با همه امکاناتتان علیه دولت کار کردید، هر روز تخریب کردید، شما و دوستانتان ساختمان‌های مجلل در شمال تهران درست کردید، شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید، در روزنامه‌های خودتان علیه دولت تخریب کردید.

روحانی اظهار داشت: دیگر نیاز نیست شبانه دوستان شما سی‌دی و جزوه پخش می‌کنند، فکر می‌کنم نیازی به این کار نباشد؛ شما به اندازه کافی تخریب کرده‌اید.

روحانی در نقد اظهارات رئیسی/ معتقدیم باید یارانه ادامه یابد

روحانی در نقد اظهارات رئیسی گفت: عده‌ای به دنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند، می‌خواهند پول پخش کنند، آن زمانی که دولت قبل می‌توانست 17 هزار میلیارد تومان برای یارانه بدهد، 42 هزار میلیارد تومان تخلف کرد که اسنادش موجود است؛ این افراد می‌خواهند بهداشت ودرمان، راه روستایی و توسعه و پیشرفت متوقف شود.

وی با تأکید بر اینکه معتقدیم باید یارانه ادامه یابد، گفت: برنامه ما قطع یارانه نیست، برخی ستادهای انتخاباتی نادرست می‌گویند، ما به دنبال نظام تأمین اجتماعی جامعه هستیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مستمری افراد کم‌درآمد را بیش از سه برابر کردیم و با مجلس در این خصوص به توافق رسیدیم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر این مقرر شد  افرادی که کف درآمدی‌شان فقر مطلق است، در سایتی ثبت‌نام کنند که حداقل‌های زندگی‌شان تأمین شود؛ افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل فراهم کنیم، به کسانی که حقوقشان کم است باید کمک کنیم.

در چین رشد 8 درصدی موجب حیرت همگان شد/ به رشد بالای 8 درصد رسیدیم

روحانی در نقد سخنان قالیباف گفت: ایشان در مورد رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر افزایش می دهند این وعده به این معناست که رشد کشور را به حدود 26 درصد خواهند رساند، در هیچ جای دنیا چنین رشدی وجود نداشته است، در چین رشد 8 درصدی موجب حیرت همگان شد.

وی اظهار داشت: ایشان می گویند پتروشیمی راه می اندازند و مشکل اشتغال را حل می کنند، ما امروز 54 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می کنیم. کجاست این اشتغال؟ شغل مستقیم و غیرمتسقیم که پتروشیمی در دنیا ایجاد می کند 15 هزار نفر است؛ در ایران 20 تا 30 هزار نفر است.

روحانی تصریح کرد: در این دولت برای اولین بار به رشد بالای 8 درصد رسیدیم در حالی که در 12 سال گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده بودیم. در دولت آینده می توانیم این رشد را با روند کاهش تورم ادامه دهیم.

در مسئله نقدینگی مهمترین مسئله، تورم است

حسن روحانی در پاسخ به سئوالی در خصوص راهکاری جلوگیری از افزایش نقدینگی گفت: قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم به نکته ای که آقای رئیسی اشاره کردند پاسخ می دهم. با اینکه روز میلاد امام زمان(عج) است و ایشان هم لباس من است نمی خواستم اینها را بگویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ایشان می گوید چرا من در ماههای آخر برای افتتاح به استانها رفتم و می گوید مصوبه گذرانده اید، مصوبات 4 سال پیش گذراندیم، 4 سال هم کار کردیم. شما از افتتاح ناراحت هستید؟

وی افزود: این قانون را ما شهریور پارسال نوشتیم، دی ماه به مجلس دادیم، تصویب شد و ما موظف به اجرا هستیم. شما ظاهرا با مسائل قانونی آشنا نیستید با اینکه ادعا دارید یک مقداری نیز حقوق خوانده اید.

روحانی گفت: شما هنوز هم یک قاضی محترم هستید اما این گونه به مردم تهمت می زنید؟ شما می خواهید رئیس جمهوری بشوید که از حقوق ملت ایران دفاع کنید چرا بدون دلیل و بدون دادگاه اتهام می زنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من با هیچ کس عهد اخوت ندارم هر کس در هر کجا تخلف کند باید مجازات شود. هیچ کس مانع این اقدام نیست. شما حرف های انتخاباتی می زنید.

وی ادامه داد: اگر شما با فساد مخالف هستید در آن پرونده 12 هزار میلیاردی که یک طرف آن قاضی بوده که میلیاردها تخلف کرده بود و عزل شد و طرف دیگر همکاری شما در آن جای محترم بود که الان فرار کرده و طرف دیگر، مقام دولتی بود که الان در ستاد شما است.

روحانی افزود: من نمی خواستم این حرفها را بزنم اما چون شما آغاز کردید من لازم دیدم صحبت کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بالاخره در پاسخ به سئوال گفت: در مسئله نقدینگی مهمترین مسئله، تورم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان