ماهان شبکه ایرانیان

قالیباف: جهانگیری و روحانی املاک نجومی دارند/جهانگیری: مذاکره هم کرده‎اید یا فقط تنش‎زایی بلدید؟

در ادامه مناظره امروز بالاخره قالیباف پذیرفت که در مورد سوالات پاسخ دهد. البته باز هم با چاشنی نقد دولت.

قالیباف: جهانگیری و روحانی املاک نجومی دارند/جهانگیری: مذاکره هم کرده‎اید یا فقط تنش‎زایی بلدید؟

به گزارش خبرآنلاین در سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به موضوعات اقتصادی مربوط بود؛ محمباقر قالیباف آخرین نامزدی بود که از او پرسیده شد: مهمترین اولویت شما برای افزایش درآمد اقتصادی کشور برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز چیست؟

قالیباف در پاسخ با بیان اینکه کشور با بحران بیکاری و رکود و گرانی روبرو است، ادامه داد: می گویند تورم کنترل شده است اما مردم می بینند که گرانی وجود دارد. شکر از 1500 به 3500 تومان رسیده و اشتغال و بیکاری به سه و نیم تا 7 میلیون نفر رسیده. با تعطیلی کارخانه ها هم روبرو بوده ایم. وظیفه همه دولت ها تدبیر و کمک به مردم است.

او مدعی شد که دولت روحانی در این زمینه موفق نبوده است. حتی با افزایش هزینه های دولت، در جیب مردم و سفره مردم کرده اند. افزایش قبوض آب و برق فشار یکنواختی به مردم آورده است. چرا با کارگاه‌های کوچک به تولید کمک نکرده ایم؟ چرا 40 درصد فرار مالیاتی داریم؟ چرا مالیات بر ثروت کمترین درآمد ما است؟

به اعتقاد وی، مهمترین کار در دولت مردم، اشتغال و رفع بیکاری است که تولید را فعال کرده و رونق را بر می‎گرداند. آقای روحانی هم خوشبختانه قبول کردند که نیروهای جویای کار را بیابند. البته با شکایت ایشان سایت ما را بستند و سایت خودشان را راه انداختند! این مهم نیست! مهم این است که برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم و تا زمانی که بیکار است به او 250 هزارتومان ماهانه بدهیم.

انتقاد رقبا؛ اصل 44 در این دولت اجرا شده؟

مصطفی میرسلیم در واکنش به سخنان جهانگیری گفت: رسیدن به اهداف سند چشم انداز فداکاری می خواهد. 12 سال است که برای آن کاری نشده و شما در 8 سال بعد چه می خواهید بکنید؟ در نامه ای به آقای جهانگیری موضوعی را گفتم اما یکسال دست دست کردند و نتیجه اش هم مشخص نشد.

وی افزود: دولت به چه حقی اصل 44 را اجرا نمی کند؟ چرا به جای خصوصی سازی، خصولتی سازی شده است؟ خودرو برقی را بردیم آقای روحانی سوار شد و رونمایی کرد اما بعد انگار نه انگار! رفتند از ژاپن وارد کردند. دولت نفهمید با سند چشم انداز چه کرده است. ادعای دولت الکترونیک دارند، اما هیچ شفافیتی ندارد.

روحانی هم خطاب به قالیباف گفت: ایشان می گویند درآمد ملی کشور را 2.5 برابر می کنند که نشانه رشد درآمد 26 درصدی است. در کدام کشور چنین رشدی داشته ایم؟ رشد 8 درصدی چین مایه حیرت همه جهان شد، شما چطور می‎خواهید به رشد 26 درصدی برسید؟ می گویید صنعت پتروشیمی را افزایش داده و اشتغالزایی می کنیم. از کجا عدد 600 هزار شغل را در آورده اید؟ رشد از طریق سرمایه فیزیکی ایجاد می‎شود ایشان چطور می خواهند این سرمایه را اضافه کنند؟

جهانگیری نیز اظهار کرد: اگر کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم،‌ همه مردمی که سر این کیک نشسته اند، سهم بیشتری از آن برداشت می کنند. ما باید سیاست ها و الزاماتی داشته باشیم که این کیک اقتصادی بزرگ شود، یکی از سیاست ها، سیاست خارجی است. کاندیداها آیا در سیاست خارجی وارد هستند؟ آیا گفت و گو و مذاکره کرده اند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا فقط دنبال تنش‎زایی هستند؟

وی افزود:‌ آیا کسانی که اطراف شما هستند قادر هستند سرمایه خارجی جذب کنند؟ در قانون برنامه گفته شده 770 هزار میلیارد تومان پول برای رشد 8درصدی لازم است و 65میلیارد دلار باید سرمایه خارجی باید جذب شود. آقای قالیباف با این اطرافیانی که در بخش سیاست خارجی داری می توانی 65میلیارد دلار جذب کنی؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردی و بخش خصوصی را کم وارد کردی، عمدتا نهادهای نظامی را وارد کردی. رشد 8درصد فقط اینگونه امکان پذیر است که مردم میدان‎دار شوند.

جهانگیری گفت:‌ آقای میرسلیم اینقدر نفرمایید ما اصل44 را رعایت نکردیم. من در شما انصاف سراغ داشتم. در این دولت هیچ شرکتی را به خصولتی‌ها واگذار نکردیم، هرچه واگذار کردیم به بخش خصوصی وارد کردیم. رفقای شما در دولت گذشته رعایت نکردند و ما در مجمع گزارش دادیم. همین شرکت را نگفتید به کجا واگذار شد. شما نگفتید من هم نمی گویم. اما ما می خواستیم از آنها پس بگیرم و نشد. واگذار شده به نهاد قدرتمندی و نشد که ما پس بگیریم. 

سپس نوبت به ابراهیم رئیسی رسید. او پاسخی برای قالیباف نداشت و روی سخنش با دولتی ها بود. رئیسی گفت: ‌رشد اقتصادی بنا بر آنچه که اعلام شده 7درصد است. اما 6درصد آن مربوط به نفت است و نه تولید و اشتغال. بین یک تا 1.5درصد قابل قبول است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد:‌ 129 شرکت آماده برای اجرای اصل 44 بودند اینها تبدیل به 5 یا 6 شرکت شد و ما نمی دانیم بقیه چرا متوقف شد؟ اگر خصولتی شده هم باید جلویش را می گرفتید. شما دولت هستید، چرا طوری حرف می زنید که گویی کس دیگری اختیار داشته است؟ وی گفت:‌ می فرمایید از رکود عبور کردیم. کشور ما رکورد زده است. کی این را نمی داند؟ آقای روحانی شما چند بار این را گفتید اما آیا مردم نیز همین را می فهمند؟ این وضعیت کارخانجات مطابق حرف شماست؟

رئیسی اظهار کرد: ما معتقدیم با دیپلماسی عزتمندانه همه این مسائل قابل حل است. ابتدا به سراغ کشورهای همسایه می رویم. باید زمینه صادرات و کار داشته باشیم. بسیاری از امور می تواند انجام شود. من بحث فقرا را مطرح کردم، آقای روحانی هم اظهاراتی کردند، چطور شد؟ اگر ضرورت داشت کاری انجام دهید، خب می کردید!

او گفت:‌ اگر بخواهیم واقعا مشکل اشتغال حل شود، باید پیشران های اقتصاد و تولید، مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق سازمان یافته داشته باشیم و واردات را کنترل کنیم.

هاشمی طبا نفر آخر در این بخش بود. او گفت: برنامه 1404 اهداف بسیار والایی دارد اما واقعیت این است که ما به حرف آدم های عاقل اقتصاددان گوش نمی کنیم. ما بر اساس داده هایی که به ما می رسد، می خواهیم علم را تغییر دهیم. او ادامه داد:‌ زمانی که تحریم شدیم و باید کمربند خود را قوی تر ببندیم و متقابلا خدمات قوی تری با بسیج مردمی انجام دهیم، برای اینکه بگوییم تحریم به ما اثر نکرد و پز بدهیم از همان تحریم کنندگان، کالای گران تر خریده ایم که رنگ روغن بزنیم. توسعه غیر از تلاش و کوشش راه دیگری ندارد. با رنگ روغن زدن و برعکس با سیاهنمایی، مشکلی حل نمی شود. خیلی از کارخانه ها کار می کنند. اینکه اینجا طوری مطرح کنیم که در کشور واویلاست که نمی شود.

هاشمی طبا اظهار کرد: یک کارگردان فیلمی به خارج کشور می برد و جایزه می گیرد،‌ می گوییم سیاهنمایی کرد و ضد انقلاب است. ما از این تریبون بدترین سیاهنمایی ها را می کنیم. اگر می خواهیم کار را درست انجام دهیم به اقتصاددانان توجه کنیم. خلاصه بگویم اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیز بگذریم وگرنه با شعار راحت طلبی تا 1424 هم به 1404 نمی رسیم. 

دفاع دوباره قالیباف؛ حمله دوباره به روحانی و جهانگیری

 

محمدباقر قالیباف در اظهارات پایانی خود با بیان اینکه وعده های که من به مردم دادم از جنس عدد و رقم است، گفت:  من مدیر اجرایی بودم و کار کرده‎ام.  بنابراین اهل حرف و شعار نیستم. آقای جهانگیری می داند که وقتی حرف گسترش خط های مترو بود ما 100 کلیومتر مترو را ایجاد کردیم. در سابقه من هیچ خلف وعده ای وجود نداشته است.

او ادامه داد: ما 5 میلیون شغل را در برنامه "دولت مردم" اجرا خواهیم کرد . 1.1 دهم از این شغل را در مناطق محروم و روستایی با توسعه بخش کشاورزی و گیاهان دارویی و وصنایع تبدیلی در حوزه صنایع سنگین، نفت و پتروشیمی و صنایع مادر و توجه به صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی و مبارزه با رانت، ایجاد خواهیم کرد و به بخش مسکن توجه ویژه ای نشان خواهیم داد.  من تعهد می دهم که درحوزه گردشگری و آی تی ماهانه و سالانه به مردم گزارش بدهیم.

او خطاب به روحانی گفت: شما طوری حرف می زنید که گویی بحران اقتصادی در کشور وجود ندارد. هرچقدر شما از دولتتان بگویید از کارنامه دولت نمی توانید دفاع کنید. در حالیکه ما برنامه داریم. امروز برنامه ششم تصویب شده است، شما چکار کردید؟ ما در دولت مردم متعهدیم که برنامه ششم را اجرا کرده و سند چشم انداز را دنبال کنیم در حالیکه شما این کارها را نمی کنید. افزایش دو و نیم برابری در حوزه ارزی امکانپذیر است. ما باید به بخش خصوصی  و تعاونی اعتماد کنیم. دولت 4 درصدی ها مثل قاجار عمل می کند. الان ببیند بانکها و صادرات و پتروشیمی دست چه کسانی افتاده است؟

قالیباف ادامه داد: شما به منابع داخلی اعتماد ندارید و امنیت سرمایه گذار را تامین نمی کنید. با این وضعیت چه کسی می آید در ایران سرمایه گذاری کند؟ بله  من در دولت نبوده ام اما قوی ترین دیپلماسی شهری را در تهران اجرا کردم.

او با اشاره به املاک نجومی گفت: من چون بداخلاقی شد می گویم که شما دروغ می گویید. آقای جهانگیری املاک نجومی را هم جنابعالی بردید هم شخص اقای روحانی. شما اینطوری نمی توانید رشد اقتصادی ایجاد کنید. شما در شهرک غرب زمین هایی به قیمت های 140 هزار تومان خریداری کردید. بنابراین تا فساد حل نشود مشکل حل نخواهد شد.

2727

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان