مشروح/میرسلیم در مناظره سوم؛

ادعای معجزه برای کشور ندارم/رکود نتیجه ۴سال تعطیل تولید است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تولید ۴ سال است که خسارت خورده و نتیجه آن رکود و بیکاری است که جامعه را فرا گرفته است.

ادعای معجزه برای کشور ندارم/رکود نتیجه 4سال تعطیل تولید است

به گزارش خبرنگار مهر سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری گفت: شما به آقای رئیسی اعتراض می کنید که چرا برای مقابله با قاچاق برنامه ندارد درحالی که خود شما محل بحث هستید. شما برنامه تان برای مقابله با قاچاق مطرح کنید بعد نسبت به دیگران انتقاد کنید.

وی افزود: بحث 12 میلیون دلار قاچاق موضوع ساده ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. شما بفرمایید این قاچاق چه خسارت و بلایی بر سر جوانان کشور و اقتصاد بوجود می آورد.

میرسلیم با بیان اینکه چرا بعد از 4 سال به تازگی متوجه شده اید که امکاناتی وجود دارد که می‌شود به وسیله آن قاچاق را پیگیری کنید. بفرمایید در این 4 سال چه می کردید که این قاچاق به این میزان انجام شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: 4 سال است که قاچاق، کشور را بیچاره کرده  و آثار وحشتناکی در پی داشته است. شما چه برنامه ای داشته اید که این اتفاق برای کشور افتاده است. آیا برای ردگیری مالی برنامه ای داشته اید و آیا بدنبال ردگیری قاچاق بوده اید.

میرسلیم در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره برنامه اش برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی دولت به بودجه نفتی گفت: برنامه‌های بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده این است که به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد، توجه کنیم. خام فروشی نفت تحت‌الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد. با توجه به ارزش افزوده که کالاهای میانی و کالاهای اساسی دارد نسبت به خام فروشی، استفاده درست و بهینه از نفت ما را واردار نمی‌کند که استخراج غیرصیانتی داشته باشیم.

وی افزود: استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی کند که منابع نفتی خود را بفروشیم همانند روشی که امروز، دولت انتخاب کرده و به آن افتخار می کند فروش نفت از 1.5 میلیون بشکه به 2.5 میلیون بشکه رسانده  این جای افتخار ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: توسعه صادرات نیاز به برنامه های درست و اساسی دارد، اما امروز شاهد آن هستیم تعرفه ها به گونه ای است که صادرات ما به کشورهای خارجی به نفع وارد کنندگان است. باید نوعی از صادرات مورد تشویق قرار بگیرد که منفعت و سود برای کشور در پی داشته باشد و آن نیازمند سیاست های تشویقی دولت است.

میرسلیم در  جمعبندی سخنانش و پاسخ به انتقاد دیگر نامزدها گفت: آقای روحانی برنامه ما برای توسعه کشور خام فروشی نبود. شما به جای اینکه حق کشور را بگیرید دست به خام فروشی می زنید، آقای جهانگیری همکاری با همسایگان را به خام فروشی ربط می دهید.

وی با بیان اینکه باید یک برنامه عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم، افزود: متاسفانه قوانین ثبات ندارند و شما آقای روحانی آیا از برجام که این همه سنگش را به سینه می زنید استفاده کردید. ما در دولت مان از برجام که ابهام زیادی دارد و ناقص است به بهترین شکل استفاده می کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سئوال که چرا دولت برای توسعه صادرات برنامه ای نداشته است، گفت: یک مدیریت جدی لازم است برای اینکه بتوانیم پایین دستی‌های پتروشیمی‌هایمان را گسترش دهیم. برخی از محصولات پتروشیمی 10 ها برابر سود دارد نسبت به نفت، عقلمان کجا رفته؟

وی با انتقاد به سیاست خارجی دولت تصریح کرد: سیاست خارجی ای درست است که بتواند همکاری با همسایگان را برای برداشت درست از منابع مشترک افزایش دهد نه اینکه دست به برداشت بیشتر از منابع بزنیم و من معتقدم باید از قراردادهایی که استعماری است مثل IPC باید جلوگیری شود.

میرسلیم تاکید کرد: آقای روحانی شما از برجام با همه ایرادتش، نتوانستید استفاده کنید اما ما در دولت بعد این کار را خواهیم کرد.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت:نظام بانکداری کشور از نقاط ضعف دولت است. آقای روحانی شما برای اصلاح نظام بانکی چه اقدامی انجام دادید، ببینید آقای روحانی باید در مساله بانکداری جدی باشید. شما چگونه با این شرایطی که نظام بانکی ما را در برگرفته می خواهید برخورد کنید؟ در حالی که می دانید از کسانی که بدهکار اصلی بانکی هستند عده ای شان از وابستگان دولت هستند. شما بفرمایید چه راه حلی برای این برنامه دارید؟

میرسلیم با بیان اینکه برخی از دولتمردان دولت یازدهم در نظام بانکی هستند که آقای قالیباف به آنها اشاره کرد، گفت: شما با این افراد چه می خواهید کنید؟ بانکداری ما بانکداری رباخواری است، در صورتی که قرار بود بانکداری بدون ربا باشد. آنها با ایجاد کلاه شرعی، رباخواری می کنند و به اعتراضات مراجع توجهی نمی کنید و شرایط روز به روز بدتر از گذشته می شود. شما باید با این موضوع به صورت جدی برخورد کنید. باید پاسخ بدهید چگونه می خواهید با این غارتگران که منابع بانکی را برداشته اند برخورد کنید؟

وی افزود: بسیاری از کارخانه ها به دلیل عدم توانایی پرداخت اقساط خود ورشکسته شده اند و با اینکه شما بهره را به مردم داده اید بانک ها نیز ورشکسته شده اند. چگونه می خواهید با این مسائل برخورد کنید؟ اگر مردم متوجه شوند چه شرایطی حاکم است از آنها سلب اعتماد می شود. به نظر من باید با این شرایط برخورد جدی تری داشت.

میرسلیم با بیان اینکه بانک ها برای دادن وام ها با مبالغ کم به مردم مسائل زیادی برای آنها پیش می آورند اما وام های با مبالغ بسیار درشت را به راحتی به برخی افراد می دهند گفت:  دادن وام هایی با مبالغ بالا به خاطر زد و بندی که در آن وجود دارد آسیب های بسیاری داشته، باید به صورت مناسب با آنها برخورد شود. اما از طرف دیگر به روستاییان می گوییم بروند از شهر وثیقه ای برای دریافت وام تهیه کنند آیا این درست است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من معتقدم برای اینکه نظام بانکی اصلاح شود باید شیوه برخورد تغییر کند و اگر با همان شیوه قبلی پیش برویم شرایط بدتر از گذشته می شود. شما می گویید تورم را زیر 10 درصد آورده اید اما با شرایط فعلی تناقص دارد. نمی شود تورم زیر 10 درصد باشد ولی بهره بانکی 18 درصد باشد. این تناقص را چگونه می خواهید توضیح دهید؟

امثال آن دختری که واردات می کردند، تولید را خوابانده اند

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا با بیان اینکه شما به سوال تان پاسخ نگفتید، گفت: آقای هاشمی طبا علت واقعی اینکه تولید و صنعت خوابیده و کشور گرفتاری دارد چیست؟ بفرمایید بی توجهی به موضوع رکود است. دولت آمده تورم را مهار کند که این اتفاقات پیش آمده است. 70 درصد از شرکت های صنعتی تعطیل شدند شما با این موضوع چه می خواهید کنید؟ من از سخنان شما متوجه نشدم چه برنامه ای برای حل این معضلات دارید؟

وی افزود: واردات بی رویه که در کشور وجود دارد  که بیشتر از دولت قبل از چین و ترکیه کالا وارد می شود و آن دختری که کالا وارد کرده بود، تولید را خوابانده است. دولت شما چه برنامه ای برای مقابله با واردات بی رویه دارد و چه سیاستی را پیش می گیرید؟

میرسلیم با بیان اینکه آقای هاشمی طبا شما در سخنان تان به موضوع بهره وری نپرداختید، گفت: شما با این بهره وری ضعیف کشور چه می خواهید کنید؟ دولتمردان از سرمایه گذاری خارجی صحبت می کنند در حالی که سرمایه گذاری هایی که تاکنون انجام شده راکد مانده است و نتوانسته اند از آن بهره بگیرند. دولتمردان به فکر این سرمایه گذاری های انجام شده نیستند و می گویند می خواهیم از خارج سرمایه گذار بیاوریم. اینها راه حل برای مشکل ما نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تولید در کشور خوابیده است در حالی که در قانون اساسی، توجه به تعاونی ها برای تولید بسیار مورد تاکید قرار گرفته است چگونه شما می خواهید قانون اساسی را اجرا کنید؟ دولت کنونی نتوانسته است قانون اساسی برای توجه به تعاونی ها و تولید را اجرایی کند و در این زمینه شکست خورده، از طرفی ادعا می کنند دولت قبل نتوانسته در این زمینه موفق باشد در حالی که خودشان نیز هیچ گونه موفقیتی در این زمینه نداشته اند.

 میرسلیم در نقد سخنان رئیسی گفت: در آمد حاصله از قانون (هدفمندی یارانه ها) 80 هزار میلیارد تومان در سال است. با پرداخت یارانه ها که در دولت قبل انجام می شده حدودا 35 هزار میلیارد تومان به مردم می دادید. هنر دولت یازدهم این بوده که همانند دولت قبل پول را به مردم می دادند اما به تولید هیچگونه توجهی نکرده، آقای نعمت زاده می گوید فقط 3 درصد برای تولید دریافت کرده، در حالی که باید 30 درصد دریافت می کرد آیا شما هم می خواهید مثل این دولت رفتار کنید در حالی که این روش به درد نمی خورد.

وی افزود: اگر تولید درست بشود و مردم کالا به اندازه کافی داشته باشند منافع آن بسیار بیشتر از این است که به آنها یارانه بدهیم. من به آقای جهانگیری نیز در جلسه مجمع گفتم که بیایید از این پول به درستی استفاده کنید نه اینکه برای رای آوردن، آن را بین مردم تقسیم و خرج انتخابات کنید. آیا این درست است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید با مردم صادق بود و روش را اصلاح کرد گفت: دولتمردان باید بگویند که پول بدست آمده از هدفمندی یارانه ها را به تولید نداده اند در حالی که باید به تولید خدمت می کردند اما نکرداند.

میرسلیم ادامه داد: صندوق کشاورزی در حال ورشکستگی است و می بینیم شب انتخابات 5 هزار میلیارد تومان پول به آن داده می شود، این راه درستی نیست، همه موارد باید بر اساس برنامه و فارغ از برنامه ریزی های انتخاباتی انجام شود.

وی تصریح کرد: تولید 4 سال است که خسارت خورده و نتیجه آن رکود و بیکاری است که جامعه را فرا گرفته. آقای رئیسی شما این مشکلات را چگونه می خواهید حل کنید. البته من معتقدم باید یارانه به قشر محروم پرداخته شود اما شما بگویید برای حل مشکلات چه برنامه ای دارید؟

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف گفت: رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد، دولت یازدهم در تحقق اهداف سند توسعه اقدام درستی انجام نداده است. اگر بخواهیم در جهت سند توسعه حرکت کنیم باید اصل 44 اجرایی شود که متاسفانه دولت یازدهم آن را اجرایی نکرده است.

وی افزود: 15 سال یک شرکت دچار مشکل شده بود که باید به بخش خصوصی وارد می شد. من این موضوع را با آقای جهانگیری گفتم اما آنها برای حل این مشکل اقدامی نکردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت به چه حقی خام فروشی و به قوانین توجهی نمی کنند. در مسئله خصوصی سازی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. بسیاری از شرکت ها به اسم خصوصی سازی به افراد وابسته به دولت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد، گفت: آقای روحانی خودروی برقی در داخل کشور تولید شد و خود شما از آن رونمایی کردید اما آن را رها کرده و اجازه واردات خودرو از ژاپن را دادید. این چه وضع کار کردن است؟ آیا به این شکل می خواهید اقتصاد مقاومتی را محقق کنید؟

میرسلیم افزود: من معتقدم دولت نمی داند که با اقتصاد مقاومتی چه می خواهد بکند و نفهمید که با اصل 44 چه باید بکند. با این شرایط شما با فساد اداری چه می خواهید بکنید، اگر فساد اداری اصلاح نشود و شفافیت ایجاد نشود نمی توان به جایی رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولتمردان ادعا می کنند که دولت الکترونیک ایجاد کرده اند اما باید بگویم اقدامات دولت هیچ گونه شفافیتی ندارد.

میرسلیم در بخش دوم مناظره در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون برنامه‌هایش برای رشد کسب و کار دانش‌بنیان و گسترش و تحکیم روابط صنعت و دانشگاه گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای رشد، همکاری بین صنعت و دانشگاه است، من باید به هموطنانمان بگویم که ما با استفاده از جوانان دانشجو، هسته علمی را در صنعت علمی تأسیس کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت، اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ابتدا آمدیم نیازهای صنعت را شناسایی و بر اساس آن، طرح را ارائه و اقدام به تولید کردیم؛ من معتقدم امکان همکاری بیشتر بیت صنعت و دانشگاه وجود دارد. البته دولت باید از این اقدامات حمایت کند که متأسفانه دولت یازدهم از این فرصت استفاده نکرد و هسته‌هایی که ما تشکیل داده بودیم را حمایت نکرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به دلیل فرصت‌سوزی، جوانان با استعداد را از دست داده‌ایم، گفت: جوانان کشور ما به دلیل وجود نداشتن شرایط کار، به کشورهای خارجی می‌روند و با حضور در شرکت‌هایی که رقیب ما هستند، باعث افزایش فاصله بین ما و آنها می‌شود.

میرسلیم در بخش پایانی سخنانش در مناظره سوم گفت: من ادعای معجزه برای حل مشکلات کشور را ندارم مگر با یاری خود شما ، لطف خداوند و البته داشتن برنامه مستقل و عزم جزم برای باز کردن گره ها.

وی مهمترین مساله کشور را فساد در دستگاه های اداری دانست و گفت: سایر فسادها ناشی از فساد دستگاه های اجرایی است. من با رباخواری در دستگاه های اداری که موجب بی چارگی خانواده ها شده جنگ خواهم کرد. البته مبارزه جدی با فساد خواسته شما مردم و مقام معظم رهبری است که جز با انتخاب افراد پاک دست میسر نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت من دولت مردانه فاسد نخواهد بود. مهار تورم با افزایش تولید و خدمات هنر است، دولت یازدهم با ایجاد رکود اقتصادی تورم را کنترل کرد که عین بی هنری است و کمر مردم و اقتصاد را شکسته است.

میرسلیم افزود: با شناختی که توسط دفاترمان از سراسر کشور داریم برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه توسعه صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده که شایسته مردم نیست را داریم.

وی رسیدگی به وضع کارگران و کارمندان دولت را یکی دیگر از برنامه های خود اعلام کرد و گفت:توجه به روستاییان و عشایر از اولویت های دولت ماست. از طرفی توجه به کارگاه های تولیدی کوچک و به کارگیری جوانان در شرکت های دانش بنیان در صدر برنامه های ماست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به نامزدهای دیگر گفت: سلام دانشجویان را به شما می رسانم و می گویم که آنها منتظر اجابت دعوت شان از شما برای حضور در میان آنهاست، این دعوت را پاسخ دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان