به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ترافیک معضلی است که نه تنها روی زمین، بلکه در فضا هم دردسر آفرین شده است و شلوغی مدار زمین که از ماهوارههای مختلف پر شده احتمال برخورد بین آنها را افزایش داده است.
اکنون آژانس فضایی اروپا به شرکت فضایی اسپیسایکس هشدار داده است که ماهواره "44 استارلینک" بر سر راه ماهواره رصد زمینی Aeolus قرار گرفته و این آژانس برای جلوگیری از برخورد با این ماهواره مجبور به انجام مانور و تغییر مسیر شده است.
اکنون آژانس فضایی اروپا میگوید از آنجایی که Aeolus زودتر از ماهواره "44 استارلینک" در مدار قرار گرفته، اسپیسایکس باید ماهواره خود را از سر راه بردارد.
طبق گزارش فوربز، کارشناسان ESA محاسبه کردند که احتمال تصادف بین این دو ماهواره یک در هزار است با این که احتمال کمی است اما برای مداخله ESA کافی است.
"هولگر کراگ" رئیس دفتر زبالههای فضایی در ESA به فوربز گفت: ما به اسپیسایکس اطلاع دادیم و پاسخ دادند و گفتند که برنامهای برای اقدام ندارند. ماهوارههای اسپیسایکس باید دارای سیستمهای اجتناب از برخورد خودکار باشند، اما این سیستم مورد استفاده قرار نگرفت و مشخص نیست که چرا. درعوض ماهواره Eeolus در حالی که نیم دور تا برخورد مانده بود، موتورهای خود را روشن کرد تا از صحنه دور شود.
آژانس فضایی اروپا در نظر دارد در آینده فرآیند جلوگیری از برخورد ماهوارهها را با استفاده از هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام دهد. در حال حاضر مهندسان این کار را به صورت دستی انجام میدهند.
ESA در توییتر گفت: انجام مانورهای اجتناب از برخورد با ماهوارههای فعال بسیار نادر است و بخش عمدهای از مانورهای اجتناب در مقابل ماهوارههای مرده یا قطعات حاصل از برخوردهای قبلی انجام میگیرد.
ماهواره آژانس فضایی اروپا 9 ماه قبل از رسیدن ماهواره استارلینک به این مدار خاص وارد شده است. با این حال هیچ قانونی در مورد ترافیک فضایی و اینکه ماهوارهها چه مناطقی را میتوانند اشغال کنند، وجود ندارد. اکنون این واقعه نیاز به یک رویکرد سازمان یافته بینالمللی در مورد ترافیک فضایی را برجسته میکند.
کراگ گفت: ما از پاسخ اسپیسایکس ناراحت نیستیم. نگرانی من این است که در آینده چند مرتبه چنین اتفاقاتی خواهیم داشت؟ اینها فقط دو ماهواره هستند. در حالی که آنها چندین هزار ماهواره دیگر را در صف پرتاب دارند و همچنین در نهایت خاموش میشوند و در ارتفاعات مختلف پخش میشوند و هیچ قاعده و قانونی برای چگونگی واکنش در مقابل آنها وجود ندارد.
این اولین اعتراض در مورد ماهوارههای استارلینک نیست. پیش از این اخترشناسان شکایت داشتند که پرتاب این ماهوارهها باعث ایجاد مشکلاتی برای رصد تلسکوپها شده است. زیرا پنلهای خورشیدی ماهوارهها نور خورشید را بازتاب میدادند. اگرچه این مشکل با چرخش پنلها طوری که نور مزاحم ایجاد نکنند، برطرف شد.
اسپیسایکس همچنین در ماه اول پس از پرتاب، کنترل سه ماهواره استارلینک خود را از دست داد. در حالی که احتمالاً چند تا از آنها در جو سوختهاند و مشکلساز نخواهند شد، اما میزان شکست آنها باعث نگرانی در مورد گسترش آنها در آینده شده است. اگر اسپیسایکس 12 هزار ماهواره برنامهریزی شده خود طی پروژه استارلینک را به فضا پرتاب کند، تعداد ماهوارههای از دست رفته میتواند باعث ایجاد مشکل و ازدیاد زبالههای فضایی شود.
اسپیسایکس دیشب بالاخره بیانیهای بدین مضمون صادر کرد: تیم استارلینک ما آخرین بار در تاریخ 28 اوت ایمیلی را با تیم عملیات Aeolus هنگامی که احتمال برخورد فقط در محدوده یک در 50 هزار بود رد و بدل کرد که بسیار پایینتر از احتمال 1 در 10 هزار و 75 برابر پایینتر از تخمین نهایی بود. در آن مرحله، اسپیسایکس و ESA توافق کردند که انجام مانور ضرورتی ندارد. سپس بروزرسانیهای نیروی هوایی ایالات متحده نشان داد که احتمال برخورد به بیش از 1 در 10 هزار رسیده است، اما یک اشکال در سیستم ما مانع از این شد که اپراتور استارلینک از این افزایش احتمال باخبر شود. اسپیسایکس هنوز در حال بررسی موضوع است و اقدامات اصلاحی را انجام خواهد داد. با این حال اگر اپراتور استارلینک اطلاعات را مشاهده میکرد، قطعا با ESA هماهنگی میکرد تا تصمیم گرفته شود که کدام ماهواره مانور انجام دهد.