قیمت خودرو در نیمه دوم سال چقدر عقب‌نشینی می‌کند؟

خبرآنلاین: تحلیل‌ها در بازار خودرو در این جهت است که افزایش قابل توجه قیمت خودرو، این کالای سرمایه‌ای را از سبد خریداران خارج کرده است. به همین دلیل است که فعالان بازار احتمال می‌دهند در نقطه‌ای قیمت خودرو به ثبات برسد که خرید و فروش عادی در بازار آغاز شود.

یکی از فعالان بازار خودرو با اشاره به کاهش نزدیک به یک میلیون و 800 هزار تومانی قیمت پراید در هفته گذشته، عنوان می‌کند «هر چند قیمت پراید به حدود 46 میلیون تومان رسیده، اما برای قیمت 44 تا 45 میلیون تومان مشتری دارد و همین امر نشان می‌دهد هنوز مشتریان میزان ریزش قیمت‌ها را کافی نمی‌دانند.»

فعالان بازار، رسیدن قیمت پراید به محدوده 44 میلیون تومان را دور از ذهن نمی‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند «رکود بازار در روزهای آینده با توجه به فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورا تداوم یابد، اما روند کاهشی بر بازار حاکم باشد. »

پراید مدت‌های طولانی در کانال 50 میلیون تومان قرار داشت و به تازگی با پذیرش کاهش 3 میلیون تومانی قیمت در محدوده 47 تا 48 میلیون تومان حضور داشت، اما در آخرین روز هفته گذشته رسیدن به قیمت 46 میلیون تومان بسیاری را به این نتیجه رساند که پراید امکان پس‌روی تا قیمت کمتر از 45 میلیون را نیز داراست. قیمت تحویل این خودرو در کارخانه 39 میلیون و 941 هزار تومان است. به این ترتیب هنوز قیمت تحویل کارخانه با قیمت بازار آزاد فاصله ای قابل توجه را داراست.

شوک دیگر در بازار خودرو؟

در این میان، فعالان بازار خودرو در توصیه‌ای به مردم می‌گویند برای خرید خودرو عجله نداشته باشید؛ چراکه قرار است شوک دیگری به بازار خودرو وارد شود. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی مجدد ارزان می‌شود؟ می‌گوید: «خودروسازان در حال تکمیل خودروهای ناقص در انبارها هستند. مردم برای خرید خودرو عجله نداشته باشند؛ زیرا حباب قیمت خودروها در آینده نیز تخلیه خواهد شد و قیمت خودروهای داخلی 15 درصد دیگر نیز ارزان می‌شود. »

سعید موتمنی می‌افزاید: «با کاهش قیمت دلار قیمت خودرو در بازار هم ارزان شد. در حال حاضر پرشیا حدود 15 میلیون تومان حباب قیمت دارد؛ البته در این شرایط فروشنده‌ای هم در بازار پیدا نمی‌شود. »

او در پیش‌بینی نسبت به آینده قیمت خودرو عنوان می‌کند: «با کاهش قیمت دلار به‌طور قطع قیمت خودرو در بازار هم ارزان می‌شود. مطمئنا ارزان شدن قیمت خودرو ادامه‌دار است. »

دلایل کاهش قیمت خودرو از نگاه وزیر صنعت

در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که «همراهی همه بخش‌ها برای توسعه و اصلاح صنعت خودرو ضروری است و وزارت صمت این حرکت را به صورت تخصصی شروع کرده است. »

به گفته رضا رحمانی، «عرضه خودروهای کف پارکینگ در دو هفته گذشته از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر بوده است. »

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مدیرعامل یک خودروسازی در کاهش قیمت خودرو موثر است؟ عنوان می‌کند: «الان هم قیمت کم شده است و علتش تغییر مدیر نبوده یا تغییر مدیرعامل شاید یک علت آن بوده است. دلیل دیگر آن این است که عرضه کف پارکینگ نیز افزایش یافته است. »

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند: «بخشی از خودروها که در ماه‌های گذشته گفته می‌شد کف پارکینگ است و به دلیل کمبود قطعات قابل عرضه نبود، در دو هفته گذشته عرضه شد. برخی از قطعات باید از خارج وارد می شد که این کار در حال انجام است و در داخل هم برای تامین قطعات همت شد، در نتیجه در دو هفته اخیر عرضه خوبی داشتیم. »

رحمانی متذکر می‌شود: «این عرضه به عنوان یکی از پارامترهای اصلی است. تولید هم باید رونق داشته باشد تا عرضه زیاد شود. در نتیجه عرضه و تقاضا در قیمت تاثیر دارد، در ادامه تغییر مدیرعامل و واکنش بازار هم در جای خود تاثیر داشته است. »

دلیل افزایش قیمت تمام شده خودروها

اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این جهت است که «به دلیل مشکلات تحریمی و غیرتحریمی، قیمت تمام شده خودروها افزایش پیدا کرده است و خودروسازان اگر می‌خواهند با بازار هماهنگ شوند، باید از منافع خود بگذرند که در این صورت توان پرداخت هزینه‌های جاری را نخواهند داشت. پس مجبور هستند با روش‌های دیگر جلوی کاهش بیش از این قیمت خودرو را بگیرند. »

مهدی دادفر در خصوص قیمت خودروهای داخلی و وضعیت بازار می‌گوید: «با توجه به این‌که بیشتر افرادی که اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده بودند، با هدف کسب سود و سرمایه‌گذاری بود، اکنون با تحویل آنها شاهد اشباع بازر هستیم. از طرفی، با وجود رکود و نبود خریدار سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شده است. »

پیش‌بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص این موضوع که بازار خودرو در نیمه دوم سال 1398 با چه شرایطی روبه‌رو خواهد شد؟ می‌گوید: «بازار از حیث معامله قاعدتا به سمت کاهش تقاضا می‌رود و حجم خرید و فروش کاهش پیدا می‌کند؛ البته سیاست‌های پولی و اقتصادی می‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد و جهت بازار را مجددا تغییر دهد، ولی فعلا با سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش نرخ رشد تورم در کشور و امید به پایین آمدن نرخ تورم، بازار از هیجان سرمایه‌گذاری خالی می‌شود و مشتریان، مصرف‌کننده باقی می‌مانند. »

وی می‌افزاید: «درصد زیادی از مشتریان خودروسازی‌ها هم همچنان به محصولاتی با نرخ پایین‌تر دسترسی دارند که همان پیش‌فروش‌های دستوری دولت است. این حجم تقاضا با توجه به دستور حفظ قیمت قبلی توسط دولت و اختلاف زیاد با بازار، خودروها را تحویل می‌گیرند و احتمالا به بازار عرضه می‌کنند، بنابراین اتفاقی که می‌افتد، این است که سمت عرضه هم پررنگ‌تر می‌شود و فروشنده‌ها افزایش پیدا می‌کنند. »

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: «این اتفاق در بازارهای مشابه هم کم و بیش در حال رخ دادن است. برای مثال، در بازار مسکن حتی موج بازگشت هم آغاز شده است ... این موضوع در حوزه خودرو هم اتفاق خواهد افتاد؛ به خصوص که فعلا روند تحویل و تکمیل خودروهای ناقص مطلوب است. »

زاوه با بیان این‌که اگر شرایط به همین منوال باشد، باید انتظار کاهش محدود قیمت هم داشت، عنوان کرد: «اما اگر سیاست‌های پولی و اقتصادی تغییر کند، روند عرضه مجددا مختل شود، ممکن است موج تورمی جدیدی در کشور ایجاد کند که نتیجه آن، افزایش مجدد قیمت است. »

وی متذکر شد: «با توجه به کسری سنگین بودجه و این‌که علامتی از سمت دولت برای حل این مساله هنوز دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد دولت بیشتر امیدوار به حل مشکل فروش نفت و بازگشت درآمد است و سیاست ریاضت اقتصادی داخل دولت و انضباط مالی را قصد ندارد اجرا کند؛ از طرفی معضلاتی مثل یارانه‌های سوخت و انرژی و نقدی را هم حتی اصلاح نمی‌کند؛ این خطر وجود دارد که تلاش‌های بانک مرکزی در کننرل تورم و نرخ ارز پایدار نباشد و مجددا موج جدید تورمی در کشور راه بیافتد. »

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «این موج تبعا اثرات و تبعات سنگینی بر بازار خودرو هم خواهد داشت؛ اما اگر سیاست‌ها در سازمان برنامه اصلاح شود، هزینه‌کردهای بیهوده متوقف شود، دولت انضباط مالی را در پیش بگیرد و اصلاح یارانه پرداختی را انجام بدهد، می‌توان به روند تعدیل قیمت‌ها امیدوار بود. »

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان