۱۲ تا از غمگین ترین فیلم‌ های قرن بیست‌ و یکم

خودتان را برای لمس دردهای عمیق انسانی که با جادوی سینما به تصویر کشیده شده‌اند آماده کنید. همه ما به همان اندازه‌ که دوست داریم فیلم‌های پرتحرک مدهوش کننده یا هیجان‌انگیز تماشا کنیم، گاهی هم مایلیم پای یک فیلم غمگین یک دل سیر گریه کنیم که حتی سینماروهای فهمیده نیز به این کار اعتراف کرده‌اند

خودتان را برای لمس دردهای عمیق انسانی که با جادوی سینما به تصویر کشیده شده‌اند آماده کنید. همه ما به همان اندازه‌ که دوست داریم فیلم‌های پرتحرک مدهوش کننده یا هیجان‌انگیز تماشا کنیم، گاهی هم مایلیم پای یک فیلم غمگین یک دل سیر گریه کنیم که حتی سینماروهای فهمیده نیز به این کار اعتراف کرده‌اند.
فیلم‌هایی که در این لیست قرار دارند نه‌تنها در دردناک‌ترین تجربه‌های انسانی هم به زیبایی‌ها اشاره‌کرده‌اند، بلکه نماینده درخشان‌ترین آثار فیلم‌سازان بزرگ امروزی مثل کلینت ایستوود، تیم برتون و اصغر فرهادی نیز هستند.
در اینجا 12 فیلمی که (تابه‌حال) غمگین‌ ترین روایت داستانی را داشته‌اند باهم مرور می‌کنیم.

همچنین بخوانید:
10 فیلم هیولایی برتر قرن بیست و یک

عشق Amour
2012

عشق فیلم غمگین

احتمالاً «عشق» یکی از غمگین‌ ترین فیلم‌هایی است که تابه‌حال ساخته‌شده، اما دست‌آخر غم‌انگیزترین نکته درباره آن این است که پایان خوبی دارد. مردم نسبت به فیلمی به کارگردانی میشائیل هانکه Michael Haneke که عنوانی مهر طلب دارد دچار تردید بودند که البته قابل‌درک است. داستان این فیلم که رابطه محدودی را روایت می‌کند، بسیار سردتر از متوسط داستان‌های عاشقانه است؛ اما این تصویر صریح از مرد فرانسوی (ژان لویی ترنتینیان Jean-Louis Trintignant) که مجبور به نگهداری از همسرش (امانوئل ریوا Emmanuelle Riva) پس از یک سکته مغزی است عمیقاً به خاطر سردی‌اش زیباست.

هنوز آلیس Still Alice
2014

هنوز آلیس

اشاره به این‌که مشکلی برای آلیس (جولیان مور Julianne Moore، دریکی از بهترین نقش‌آفرینی‌هایش) پیش‌آمده تبدیل به پیچش داستانی طعنه‌آمیزی می‌شود: پرفسور زبان‌شناسی در به‌ یاد آوردن یک کلمه دچار مشکل شده است. این مسئله کوچک که ممکن است برای هرکس پیش بیاید، برای آلیس و بینندگان نشانه اتفاقات بیشتر و بزرگ‌تر است. فیلم‌نامه بسیار خوب ریچارد گلتزر Richard Glatzer و واش وستمورلند Wash Westmoreland که بر اساس رمانی با همین نام نوشته‌شده، داستان آلیس و خانواده‌اش (شامل کریستن استوارت Kristen Stewart که نقش دختر غم‌زده و بسیار فداکارش را بازی می‌کند) را بازگو می‌کند که آلزایمر او تمام اعضای خانواده را به‌نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فیلم به خاطر صداقت دردآورش، بسیار غمگین است.

ولنتاین غمگین Blue Valentine
2010

ولنتاین غمگین

یک احساس غم اجتناب‌ناپذیر از چگونگی سرنگونی داستان عاشقانه دین (رایان گاسلینگ Ryan Gosling) و سیندی (میشل ویلیامز Michelle Williams) وجود دارد. فروپاشی تدریجی ازدواج و زندگی خانوادگی‌ آن‌ها جلو چشم خودشان اتفاق می‌افتد. این دو نفر زوال یک رابطه را نشان می‌دهند که هیچ قدرتی در برابر متوقف کردن آن ندارند. تماشای چنین فاجعه آشکاری به‌اندازه کافی ویرانگر است، اما درک سیانفرانس Derek Cianfrance کارگردان با فلش‌بک‌هایی که به گذشته می‌زند نشان می‌دهد که این دو چطور باهم آشنا شدند و رابطه‌شان شکل گرفت. این‌که هردو آن‌ها می‌دانستند چنین عاقبتی در انتظارشان است، بیننده را بیش‌ازپیش غمگین می‌کند.

جانوران حیات‌وحش جنوب Beasts of the Southern Wild
2012

جانوران حیات‌وحش جنوب

این اثر پرشور و نشاط بن زایتلین Benh Zeitlin بسیار ناراحت‌کننده نیز هست. تمام گاوها و آتش‌بازی‌های دنیا هم نمی‌توانند ما را از این حقیقت که در میان داستان دختر کوچک قصه می‌فهمد پدرش روزی از دنیا خواهد رفت و او مجبور است روی پاهای خودش باشد، دور کنند. کونزنی والیس Quvenzhané Wallis در نقش هاش‌پاپی که داستانش میان واقعیت و خیال این دست و آن دست می‌شود، بسیار خوب ظاهرشده است. ما همچنان پس از گذشت 5 سال منتظریم زایتلین دنباله این فیلم را بسازد و باز ما را غمگین کند و اشکمان را دربیاورد.

دفترچه خاطرات The Notebook
2004

دفترچه خاطرات فیلم غمگین

اقتباس سینمایی موردعلاقه‌ نیک کاساوتیس Nick Cassavetes از رمانی با همین نام به نویسندگی نیکلاس اسپارکس Nicholas Sparks کاملاً برای ترکاندن بغض تماشاچی ساخته‌شده که ارادت تمام‌کمال رایان گاسلینگ، ریچل مک‌آدامز Rachel McAdams، جیمز گارنر James Garner و جنا رولندز Geena Rowlands به داستان نیز تکیه‌گاه فیلم شده است. وقتی بیننده دلیل واقعی دور بودن نوآ و الی جوان را متوجه می‌شود بغض می‌کند و با دیدن پایان اجتناب‌ناپذیر این دو عاشق غرق در اشک می‌شود. حقیقتاً این فیلم برای غمگین کردن و به گریه انداختن مخاطبش ساخته‌شده و کارش را به‌درستی انجام می‌دهد.

رقصنده در تاریکی Dancer in the Dark
2000

 رقصنده در تاریکی

باور روشن و معصومانه سلما (بیورک Björk) که فکر می‌کند همه مشکلات حل خواهند شد چیزی است که «رقصنده در تاریکی» را کاملاً تبدیل به فیلمی اندوهناک می‌کند. سلما یک مادر تنها است که برای از دست ندادن شغلش در کارخانه درباره مشکل بینایی‌‌اش دروغ می‌گوید. او همه درآمدش را برای خرج عمل چشم پسرش که مثل سلما مستعد نابینایی ژنتیکی خواهد بود، ذخیره می‌کند. همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا این‌که صاحب‌خانه سلما که مشکل حاد مالی دارد، پول‌های او را از مخفیگاهش می‌دزدد. داستان از جایی که سلما فکر پس گرفتن پول‌ها را دارد جهش ناگهانی پیدا می‌کند. او امید دارد که همه‌چیز درست می‌شود و در مسیر غمگین ، دردناک و کشنده فیلم جلو می‌رود.

کشتی‌گیر The Wrestler
2008

کشتی‌گیر  فیلم غمگین

اگر «کشتی‌گیر» تا این اندازه واقع‌گرایانه نبود، نمی‌توانست ذره‌ای غمگین کننده باشد. وضع بد رندی رابینسون (میکی رورک Mickey Rourke) اصلاً در بین کشتی‌گیران حرفه‌ای که پیش از پایان وقت در رینگ کشتی می‌میرند، غیرعادی نیست. میکی رورک در فیلم بی‌نظیر دارن آرونوفسکی Darren Aronofsky بسیار جذاب و درعین‌حال غم‌انگیز است. داستان فیلم درباره کشتی‌گیر قدیمی است که برای ارتباط دوباره با دختر ناراضی و دلسردش،‌ در فکر آخرین مبارزه است. پایان فیلم مبهم است اما مفهوم واضحی دارد: حتی اگر رندی مغلوب نمی‌شد، روزهای پرشکوه او بسیار پیش‌تر از آن‌که او را ببینیم افول کرده است.

منچستر کنار دریا Manchester by the Sea
2016

منچستر کنار دریا

این داستان دردآور از مصیبت یک خانواده، فیلم‌نامه و کارگردانی عالی از کنت لونرگان Kenneth Lonergan را داراست، اما همه احساساتی که در فیلم موج می‌زند مدیون بازیگرانش است. بازی کیسی افلک Casey Affleck در نقش لی چندلر که به‌نظر می‌رسد تا آخر عمر عزادار خواهد بود برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد. صحنه‌هایی که او با میشل ویلیامز و لوکاس هجز Lucas Hedges روبرو می‌شود با قدرت بسیار باهم ادغام شدند و غیرممکن است که با دیدن شخصیت‌هایی که در تلاش هستند این خسران غیرقابل‌تصور را فراموش کرده و به زندگی عادی بازگردند، غمگین نشوید و اشک در چشمانتان حلقه نزند.

تاوان Atonement
2007

تاوان فیلم غمگین

اقتباس از رمان متلاشی کننده «تاوان» به نویسندگی ایان مک‌یوون Ian McEwan، فیلم بی‌رحم جو رایت Joe Wright با همین نام را شکل داده که از لحظه شروع غمگین و محزون است، اما دقایق پایانی آن در برابر شروع فیلم بسیار ویرانگرتر است. فیلم در سه دهه می‌گذرد و سه بازیگر نقش اصلی بوریونی تالیس رنج‌دیده را بازی می‌کنند. سیرشا رونان Saoirse Ronan نقش کودکی بوریونی را دارد که در روزهایی که منتهی به جنگ جهانی دوم می‌شود، به‌اشتباه به پسر خدمتکار خانواده که عاشق خواهرش سیسیلیا است تهمت تجاوز می‌زند. پس از وقوع جنگ، نقش جوانی بوریونی را رامالا گری Romola Garai بر عهده دارد که وقتی می‌فهمد رفتارش باعث از بین رفتن زندگی دو انسان بی‌گناه شده، از عذاب وجدان بی‌حس می‌شود.

دختر میلیون دلاری Million Dollar Baby
2004

دختر میلیون دلاری  فیلم غمگین

مرثیه‌ای برای گناه پدرانه، فیلمی که برنده اسکار بهترین فیلم در سال 2005 شد، از کلینت ایستوود Clint Eastwood به‌عنوان کارگردان، دستیار تهیه‌کننده، بازیگر و آهنگ‌ساز بهره‌مند شده بود. مگی فیتزجرالد (با بازی هیلاری سوانک Hilary Swank که دومین جایزه اسکارش را تضمین کرد) پیش‌خدمت سی‌ساله‌ که بوکسر مشتاقی نیز هست، بالاخره فرانکی دان (ایستوود) را متقاعد می‌کند تا به او شیوه مبارزه را یاد دهد و خودش نیز تبدیل به یک قهرمان شود. پس از جراحت مگی، خانواده‌اش به دیدن او می‌آیند و رفتار سرد آن‌ها که تنها مدعی پول‌های مگی می‌شوند، بیننده را به‌شدت منزجر می‌کند. مرگ مگی به روش اوتانازی پایان غمگین فیلم را رقم می‌زند.

جدایی نادر از سیمین A Separation
2011

جدایی نادر از سیمین اسکار

پس از 14 سال زندگی مشترک، سیمین (لیلا حاتمی) و نادر (پیمان معادی) خواستار جدایی هستند. پدر نادر که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد و نیاز به مراقبت دائم دارد، با آن‌ها و ترمه (سارینا فرهادی) دختر 11 ساله خانواده زندگی می‌کند. این‌ها قشر مدرن جامعه هستند که مشکلات مدرنی نیز دارند. یک زوج ناراضی در مواجه با مسئله مهاجرت خانواده در فیلمی دردناک، پیچیده و مجذوب‌کننده به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی تصمیم به جدایی می‌گیرند که نتایج وحشتناکی روی زندگی شخصی و اجتماعی آن‌ها خواهد داشت. «جدایی» تصویر یک رابطه ترک‌خورده را با نگاهی به قوانین داخلی نسبت به جنسیت و طبقه اجتماعی که حزن فراگیر و وحشتناکی را در زیروبم شخصیت‌هایش جای‌داده، به نمایش می‌گذارد.

ماهی بزرگ Big Fish
2003

ماهی بزرگ

تیم برتون Tim Burton تا‌به‌حال داستان‌های مبالغه‌آمیز زیادی را در حرفه‌اش روایت کرده که تعداد کمی از آن‌ها مثل «ماهی بزرگ» تکان‌دهنده بودند. این فیلم داستان مردی (بیلی کروداپ Billy Crudup) است که تلاش می‌کند پیش از مرگ پدرش (آلبرت فینی Albert Finney) که همیشه داستان‌های اغراق‌آمیز تعریف می‌کند، با او آشتی کند. برتون زمان زیادی را صرف کارگردانی فیلم‌های عروسکی و شاد کرده که بهترین و شیرین‌ترین فیلم‌های احساسی او پیش از «ماهی بزرگ» مثل «ادوارد دست قیچی» Edward Scissorhands و «اد وود» Ed Wood به‌سادگی فراموش می‌شوند. این فیلم هم در کنار داستان‌سرایی، درباره محرک‌های یک خانواده خسته است که به داستان اجازه می‌دهد در مسیری که همه‌چیز ناراحت‌کننده و غمگین به‌نظر می‌رسد، بانشاطی که منعکس‌کننده خود برتون است، پیش بروند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان