خبرگزاری فارس: رضا تقیپور با اشاره به اینکه مهمترین دستور کار مسوولان کشور در شرایط اخیر در حوزه فضای مجازی باید تغییر راهبردها باشد، اظهار کرد: اینگونه نیست که مسیر مشخص نباشد، بلکه مسیر مشخص، اما عزمی برای طی کردن مسیر در میان مدیران وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک سپر ایمنی بزرگ در برابر بسیاری از آسیبهای اخلاقی، امنیتی و حتی فنی باید در کشور اجرایی شود، افزود: این موضوع هم مصوبه شورای عالی فضای مجازی و هم مصوبه مجلس شورای اسلامی است که متاسفانه بر زمین مانده است.
* ایجاد شبکه ملی اطلاعات معطل عزم و حمایت مدیران
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات را موجب کاهش هزینهها و حذف باگهای امنیتی دانست و گفت: وقتی این طرح را اجرایی نمیکنیم عملا پول و هزینه الکی برای گردش اطلاعات در پهنای باند و در مسیر مرکز اطلاعات سایر کشورها پرداخت میکنیم.
تقیپور با تاکید بر اینکه همه باید ضرورت استقلال در فضای مجازی و عدم وابستگی در این حوزه را درک و دنبال کنند، خاطرنشان کرد: عمده ضعف ما در این بخش عدم حمایت مسوولان و مدیران است که متاسفانه باعث بروز مشکلات بسیار عدیدهای نیز برای کشور شده است.
بر لزوم اجرای دقیق مصوبات شورای عالی فضای مجازی به ویژه درباره شبکههای اجتماعی از جمله تلگرام تاکید کرد و افزود: تلگرام که حتی حاضر به معرفی یک مدیر و نماینده در داخل کشور برای پذیرش مسوولیت اتفاقات امنیتی نبوده و حاضر به همکاری با دولت برای بررسی موارد امنیت ملی نیست در حال مرگ بود که متاسفانه باز هم توسط برخی افراد با تنفس مصنوعی از جنس «هاتگرام» و «تلگرام طلایی» زنده نگه داشته شدند.
* عدم توان فنی شبکه اجتماعی داخلی را قبول نداریم/ حمایتها ناچیز و غیرقابل مقایسه است
تقیپور با اشاره به اینکه رئیس جمهور فرانسه در واکنش به برخی نرم افزارها و شبکههای اجتماعی خارجی دستور مسدودسازی آنها را صادر کرده است، گفت: وی دلیل این کار را به خطر افتادن ارزشهای ملی و سیاستهای کلی این کشور دانسته و آن را دشمن دموکراسی نامیده است.
وی با بیان اینکه به هیچ وجه عدم توان مدیریت و خدماتدهی نرم افزار داخلی را قبول نداریم، اضافه کرد: ما تمام توان علمی، فنی و منابع انسانی لازم برای این کار را داریم، اما متاسفانه حمایت لازم از فعالان داخلی در این حوزه نمیشود.
عضو شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه به اقرار خود مدیران شبکههای اجتماعی خارجی حداقل برای راهاندازی و مدیریت هر شبکه بالغ بر 350 میلیون دلار حمایت شده و هزینه کردهاند، ادامه داد: این مبلغ معادل 4 هزار و 200 میلیارد تومان است و جالب اینجاست که در حمایت از نرم افزارهای داخلی تنها به اعطای وام 5 میلیارد تومانی اکتفا شده است که عمدتا هم با مشکل در پرداخت مواجه شده است.