ماهان شبکه ایرانیان

حمل جاده ای بار بین "ایران و روسیه" ۲۱،۷ درصد افزایش یافت

در نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای ایران و روسیه در مسکو، اعلام شد که میزان حمل جاده ای بار بین دو کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱،۷ درصد بیشتر شده است.

حمل جاده ای بار بین
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان،  محورهای این نشست که روز جمعه با حضور هیات های دو طرف به ریاست داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و آسائول همتای روسی برگزار شد، رایزنی و تصمیم گیری در باره مجوزهای صادره تردد، بهای سوخت، حمل و نقل مسافر با اتوبوس، تامین امنیت در جمهوری داغستان فدراسیون روسیه در کناره شمال غربی دریای خزر بود.
 
در این مذاکرات، مساله بارگیری کامیون های ایرانی در روسیه دو باره مورد بررسی قرار گرفت و همچنین این موضوع که براساس برنامه قبلی، ایران از رانندگان روسی عوارض دریافت نمی کند ولی این عوارض از رانندگان ایرانی دریافت می شود، مطرح شد.
 
موضوع راهگذر شمال-جنوب و فعال شدن این مسیر برای جابجایی کالاهای ایرانی، هندی و روسی نیز در دستور کار مذاکرات هیات های ایرانی و روسی قرار داشت.
 
هیات جمهوری اسلامی همچنین مسائل مطرح در زمینه حمل و نقل مسافر و تضمین اضافه ای را که روسیه از رانندگان ایرانی درخواست می کند، به عنوان تحمیل هزینه های بیشتر طرح کرد و خواستار حل این مساله و رعایت همسانی شد.
 
طرف روسی در این مذاکرات، مشکل امنیت جاده ای را در داغستان برطرف شده خواند و همچنین راهگذر ترانزیتی شمال-جنوب و فعال شدن آن را مهم دانست.
 
هیات روسیه اعلام کرد، سال 1992 موافقت نامه همکاری های حمل و نقلی دو جانبه امضا شد. سالانه 10 هزار دستگاه کامیون روسی از مسیر داغستان و جمهوری آذربایجان وارد آستارا شده ودر ایران تردد و بارگیری می کنند، در حالیکه شمار کامیون های ورودی ایرانی فقط 500 دستگاه یعنی یک بیستم در برابر روسیه است.
 
هیات میزبان همچنین با اعلام اینکه در سه ماهه اول سال 2017، حمل و نقل جاده ای بار بین دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21،7 رشد داشته، پیشنهاد تقویت هر چه بیشتر این حوزه را با ایجاد فرصت های برابر برای دریافت نکردن عوارض و اجرای سامانه مجوز حمل و نقلی با سایر کشورها مطرح کرد.
 
بنا به گزارش اعلام شده، در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود 96 هزار تن کالا بین ایران و روسیه از مسیر زمینی جابجا شده است که نشان می دهد، توان همکاری در این بخش بین دو کشور زیاد است.
 
همچنین براساس آمار اعلام شده، عمده بار انتقال یافته بین دو کشور از مسیر جاده ای صورت می گیرد که 83 درصد سهم کامیون های روسی، هفت درصد ایرانی و بقیه نیز به کشورهای دیگر به ویژه جمهوری آذربایجان مربوط می شود.
 
راهگذر شمال-جنوب در صورت عملیاتی شدن می تواند برای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای، مزیت های بین المللی زیادی به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا ایجاد کند.
 
این گذرگاه مسیر اصلی تکمیل کریدور ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
 
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
 
براساس بررسی های کارشناسی، راهگذر شمال-جنوب افزون بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان