شناسه : ۱۷۲۵۶۲۴ - پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸
مجوز دورهمی برای گران فروشی بلیت!
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان؛ ماجرای نرخ بلیت هواپیما ظاهرا به این زودی ها به سرانجام نمی رسد. از سویی سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است که فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخهای آذر 97 تخلف است و باید شرکتهای هواپیمایی نرخ آذر 97 را ملاک عمل قرار دهند و از سوی دیگر انجمن شرکتهای هواپیمایی که متشکل از شرکت های هواپیمایی است معتقد است که بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه مرجع تصمیمگیری درباره قیمت بلیت هواپیما، شرکتهای هواپیمایی هستند. آذر سال گذشته و پس از افزایش شدید نرخ دلار، ایرلاین ها نرخ بلیت پروازها را افزایش دادند و نرخ های جدید در قالب جدول دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی منتشر شد. اواسط تیرماه امسال نیز پس از گذشت تنها هفت ماه، شرکت های هواپیمایی مجدد سقف نرخ بلیت پروازهای داخلی را افزایش دادند. پس از آن انتقادهای فراوانی از سوی مردم و بعضی دستگاه های اجرایی درباره این موضوع مطرح و اعلام شد با توجه به کاهش و تثبیت نرخ دلار، قیمت بلیت هواپیما نیز باید کاهش یابد که به تازگی سقف نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 10 درصد کاهش یافت و نرخ های جدید از امروز 21 شهریور 98 اجرایی می شود.
مرجع تعیین قیمت بلیت هواپیما ، شرکت های هواپیمایی هستند
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی چند روز پیش با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: بر اساس ماده 161 قانون پنجم توسعه مرجع تصمیمگیری درباره قیمت بلیت هواپیما، شرکتهای هواپیمایی هستند. اسعدی سامانی به وابستگی صنعت حملونقل هوایی به نرخ ارز اشاره کرد و افزود: قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین میشود و در شرایط فعلی بیش از 65 درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.وی با اشاره به کاهش 10 درصدی نرخ بلیت هواپیما گفت: به تازگی با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار، با هماهنگی انجام شده قرار شد نرخ جدید بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز 11 هزار تومان تعیین شود که این کار انجام و از طریق انجمن شرکت های هواپیمایی جمع بندی و اطلاع رسانی شده است.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان این که نرخ بلیت به صورت یک بازه متشکل از کف و سقف قیمتی ارائه میشود، افزود: قیمت بلیت شناور است و در بازه اعلام شده عرضه می شود. بعد از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، همیشه این تصور وجود داشت که رهاسازی رخ داده است. انجمن برای از بین بردن این ذهنیت و کمک به دستگاههای نظارتی برای نظارت بهتر بر بازار بلیت هواپیما، کف و سقف نرخی را اطلاع رسانی کرد. اکنون دستگاه های نظارتی با اطلاع از بالاترین کلاس نرخی میتوانند بازار را رصد و اگر تخلفی انجام گرفت و بلیتی با نرخ بالاتر فروخته شد، برخورد کنند.وی ادامه داد: فروش بلیت در سقف قیمتی به صورت بسیار محدود اتفاق میافتد. به عنوان مثال با این که سقف قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد بیش از 750 هزار تومان تعیین شده، در پنج ماه گذشته میانگین نرخ بلیت در این مسیر 388 هزار و 851 تومان بوده است.وی ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص لزوم قیمتگذاری بلیت هواپیما گفت: بر اساس قانون 1328 مجلس وقت، مرجع تعیین نرخ حمل و نقل هوایی شورای عالی هواپیمایی است. در ماده 161 قانون پنجم توسعه نیز ذکر شده نرخ بلیت باید آزاد شود که در سال 93 این اتفاق افتاد و شورای عالی هواپیمایی نیز به این مصوبه احترام گذاشته است.وی ادامه داد: اکنون قیمتگذاری بلیت هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی و بر اساس هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و با نظارت شدید این سازمان بر تمام جنبهها انجام میشود.سامانی با اشاره به هماهنگی انجمن شرکتهای هواپیمایی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت بلیت هواپیما گفت: ماه گذشته انجمن در جلسهای با شورای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، درباره نرخ بلیت هواپیما توضیح داد و کارشناسان این شورا نرخ تیرماه شرکتهای هواپیمایی را پذیرفتند. اکنون با توجه به این که نرخ بلیت 10 درصد کاهش می یابد، قیمتهای جدید قطعا مورد تایید سازمان حمایت خواهد بود.اظهارات دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مبنی بر این که قیمتهای جدید بلیت هواپیما قطعا مورد تایید سازمان حمایت خواهد بود در حالی است که سازمان حمایت این قیمت ها را قبول ندارد و اعلام کرده است که فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخهای آذر 97 تخلف است.
فروش بلیت بالاتر از نرخ آذر 97، تخلف است
روز گذشته روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نقل از مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخهای آذر ماه 97 تخلف است و باید شرکتهای هواپیمایی نرخ آذر 97 را ملاک عمل قرار دهند.«سیدجواد احمدی» افزود: تیرماه امسال نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و بدون هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار افزایش یافته و نرخهای جدید به اجرا گذاشته شده است.وی ادامه داد: رعایت نشدن فرایند مندرج در مصوبه 29 مرداد 97 شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تخلف بوده و باوجود مکاتبات این سازمان برای اصلاح روند مزبور، اقدامی از طرف سازمان هواپیمایی و شرکتهای هواپیمایی در این زمینه صورت نگرفت و مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، بلیت هواپیما بر مبنای آذر سال گذشته محاسبه و فروخته شود.مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: فروش بلیت با نرخ بالاتر تخلف محسوب میشود و این موضوع مورد تایید وزیر راه نیز قرار گرفته است.وی افزود: بر همین اساس طی بازرسی به عمل آمده از چهار شرکت هواپیمایی در هفتههای گذشته به علت اضافه دریافتی، ضمن تشکیل پرونده مراتب به تعزیرات حکومتی ارجاع شده و وضعیت سایر شرکتها نیز در دست بررسی است. حداقل و حداکثر نرخ های بلیت هواپیما که به تازگی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی تعیین و اعلام شده است، مورد تایید سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نیز تعزیرات حکومتی قرار نگرفته است.هم اکنون نیز گزارش ها حاکی است سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی در بازرسی از آژانس های خدمات مسافرت هوایی، با این آژانس ها به دلیل گران فروشی بلیت هواپیما برخورد می کنند؛ در حالی که این آژانس ها بلیت را به نرخ ایرلاین ها می فروشند و در اصل باید با ایرلاین ها برخورد شود.به نظر می رسد سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان هواپیمایی کشوری و نیز انجمن شرکتهای هواپیمایی باید سر یک میز بنشینند و مشکل نرخ بلیت هواپیما را هر چه سریع تر حل کنند.در جدول فوق نرخ های جدید کف وسقف برخی مسیرهای پرتردد به همراه نرخ های قبلی آمده است.