تیم های فرمول یک این روزها در حال شکستن رکورد تعویض چهارچرخ در کمتر از 1.9 ثانیه هستند و به نظر می رسد که پیت استاپ ها از همیشه عجیب تر و سریع تر شده اند. همیشه نحوه عملکرد سریع و فوقالعاده خدمه پیتاستاپ تیمهای ناسکار و فرمول یک برایم جذاب و هیجان انگیز بود، بنابراین تصمیم گرفتم تا به همراه یک آچار و یک رویا در تیم فلان تیم ناسکار Roushing fenway حاضر شوم.
البته آچاری به همراه نداشتم و مسئولان تیم ابزار مورد نیاز را برایم مهیا کردند اما در مورد رویا باید بگویم که بله: خیلی خیلی دوست داشتم که این کار را تجربه کنم.
یک نویسنده وارد محدودهای شده که تا به حال به آن پا نگذاشته بوده و میخواهد داستانی راجع به جزئیات کار خدمه پیت استاپ مسابقات ناسکار بنویسد. واضح هست که او یک نابغه کشف نشده در تعویض تایر خودروهای ناسکار است!
صدای هیجانانگیز آچارهای بادی را حتما شنیدهاید. آچارهای بادی تیم Roushing fenway دارای استاندارد ویژه مسابقات ناسکار هستند و توسط مخازن نیتروژن فشرده تغذیه میشوند. این امر برای ثبات سوکتها در سرعت 20000rpm بسیار ضروری است.
جک مورد استفاده در این فرآیند نیز دارای استانداردهای خاص مسابقات ناسکار است. اما دستهی جک از این قاعده مستثنی بوده و تیم Roushing fenway نیز از یک نمونه فیبرکربنی که قادر به بالا آوردن خودرو با یک پمپ است، استفاده مینماید.
مربی تیم خدمه پیت استاپ Roushing fenway، آقای کامرون کاب را در محل تمرین ملاقات کردم و او برایم توضیح داد که چگونه هر کدام از اعضای تیم باید ظرف مدت 12تا 14 ثانیه باک خودرو را پر نموده و هر چهار تایر آن را تعویض نمایند.
اول از همه، بله؛ خدمه پیت استاپ دارای مربیهای مخصوص هستند که به آنها آموزش میدهند، ایشان را تمرین داده و فیلمهای مسابقات را به منظور یافتن نقاط ضعف و قوت افراد به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند.
اعضای تیم معمولا به فشارهای روحی و فیزیکی رقابت عادت دارند؛ چراکه کاب معمولا آنها را از میان ورزشکاران حرفهای برمیگزیند. اگر شما هم یک بازیکن فوتبال آمریکایی در پست دفاعی با سرعت عمل بالا در بلاک کردن مهاجمان حریف هستید، پس میتوانید جک به دست از روی دیواره پیت استاپ پریده و در رقابتهای ناسکار حاضر شوید.
محل تمرین نیز دقیقا مشابه میدان رقابت طراحی شده با این تفاوت که در تمرین اندازه باکس (ناحیه ای که خودرو متوقف میشود) قابل تغییر است. یک پیست کوچک معمولا باکس کوچکی دارد و پیستهای سرعتبالا فضای کار بیشتری در اختیار خدمه تیم قرار میدهند.
در لحظهای که خودرو وارد باکس میشود، شما نیز باید از روی دیواره پیت استاپ همراه با ابزار آلات مربوطه پریده و خود را در معرض یک خودروی سنگین وزن در حال حرکت قرار دهید؛ در این بین باید امیدوار باشید که اتومبیل به موقع متوقف شده و به شما برخورد نکند.
کریس شومان به عنوان یکی از تعویضکننده های تایر در تیم Roushing fenway حضور دارد. او اصول تعویض تایر را به من آموزش میدهد. من از روی دیوارهی کنار پیست پایین میپرم و به صورت دو زانو کنار تایر جلو سمت راست مینشینم. تفنگ (آچار ) بادی را شلیک کرده و 5 مهره چرخ را باز میکنم؛ سپس تایر را بیرون میکشم. در این بین که همتیمیام مشغول جا زدن تایر جدید است، من نیز تنظیمات آچار را برای بستن مهرهها تغییر میدهم؛ سپس 5 مهره تایر را به اندازه مشخص سفت میکنم و همه چیز تمام میشود.
از شومان میپرسم چه مدت طول میکشد تا 5 مهره چرخ را طی جریان مسابقه باز کنی؟ جواب میدهد: «حدود یک ثانیه». این زمان حدود 30 برابر کمتر از زمانی است که من بخواهم تصمیم بگیرم در هنگام تعویض تایر خودروی شخصی، ابتدا بایستی کدام پیچ را باز کنم.
شومان یک تایر آورد و از من خواست که خودم امتحان کنم. «پاپ، پاپ، پاپ، نگران نباش فقط انجامش بده.» طبق دستور این کار را انجام دادم. مهرهها در هر جهت دیوانهوار به چرخش درآمدند و این در حالی بود که من بسیار کُند عمل میکردم.
وقتی که کار تمام شد شومان گفت: «خوبه،... فقط چرا جهت چرخش آچار رو اشتباه تنظیم کرده بودی؟»
من حرفی برای گفتن نداشتم و کمی بعد همه زدیم زیر خنده. بعد از چند مرتبه تمرین بالاخره آماده انجام کامل پروسه تعویض تایرهای خودروی مسابقهای بودم.
من روی دیواره، تفنگ (آچار) در دست منتظر رسیدن فورد موستانگ فاستنال به باکس بودم. در لحظهای که خودرو وارد موقعیت شد، به سمت جلو دویدم؛ به دلیل نگرانی بیش از حد، متوجه نشدم که چه مشکلی برای دیلان موزر، جَکمن سمت چپ من افتاد.
اما به نظر رسید جک به خودرو برخورد کرد و به سمت پای موزر رفت، موزر جاخالی داد و دستهی جک به ساق پای من آسیب رساند. هنگامی که کاب او را با نیک پترسون تعویض نمود، اخمهایش را در هم کشید و با ناراحتی به سمت رختکن رفت.
در نهایت من کار را انجام دادم. به نظرتان چقدر طول کشید؟ حدود 14ثانیه. در این مدت شومان 2 تایر سمت مخالف را تعویض کرده بود. به هر حال جای پیشرفت همیشه وجود دارد ولی اگر آنها تمایل به استخدام من داشته باشند، بهتر است خیلی بیشتر تمرین کنم تا به رکورد شومان برسم.