همه چیز در مورد کارت سوخت؛ برای دریافت کارت سوخت دیگر به پست مراجعه نکنید [به روز رسانی]

پس از ماه ها کشمکش، سرانجام به تاریخ اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در خودروها رسیدیم و از ۲۲ مرداد ماه در کلان شهرهای کشور، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها ضرورت دارد

همه چیز در مورد کارت سوخت؛ برای دریافت کارت سوخت دیگر به پست مراجعه نکنید [به روز رسانی]

پس از ماه ها کشمکش، سرانجام به تاریخ اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در خودروها رسیدیم و از 22 مرداد ماه در کلان شهرهای کشور، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها ضرورت دارد. این رویه در آینده نزدیک در سایر شهرها نیز اجرایی خواهد شد و با صدور تمام کارت سوخت های ثبت نامی، استفاده از کارت سوخت جایگاه ها نیز ممنوع می شود. شماری از دولتمردان و به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که بازگشت کارت های سوخت صرفا برای کنترل میزان مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می شود و فعلا برنامه ای برای سهمیه بندی یا افزایش نرخ بنزین وجود ندارد.

با این حال مسافرکش های شخصی، رانندگان آژانس، رانندگان وانت و شاغلین در سرویس های تاکسی اینترنتی از جمله اقشاری هستند که مستقیما در اثر افزایش شدید قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین آسیب می بینند و تعیین سهمیه ویژه برای این دسته از افراد نیز با حاشیه هایی همراه است که پیش از این به انواع مختلف تجربه شده است.

در این راستا به نظر می رسد که فعلا امکان سوخت گیری روزانه 60 لیتر به ازای هر کارت سوخت وجود داشته باشد و ظاهرا اقداماتی نیز برای ارائه سهمیه ویژه سوخت به رانندگان تاکسی های اینترنتی و آژانس ها در دستور کار قرار دارد تا در صورت سهمیه بندی، این قشر دچار مشکل نشوند.

خرید بلیط هواپیما

نقش اثر گذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.

قیمت بنزین

زمان اجباری شدن کارت سوخت اعلام شد [به روز رسانی]

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به تازگی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در اجرای سیاست های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه های سراسر کشور از تاریخ بیست و دوم مرداد ماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام  کارت سوخت المثنی برای بار دوم نداشته و کارت سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.

این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب (10 هزار تومان)، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.

نحوه بازیابی رمز کارت سوخت [به روز رسانی]

با توجه به اینکه یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت خودرو خود است، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است، رمز این کارت‌ها به صورت پیش فرض چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو (فردی که کارت به نامش صادر شده) است. اما اگر نام مالک فعلی خودرو با نام ثبت شده در روی کارت سوخت مغایرت داشته باشد و یا افراد رمز کارت سوخت خود را از حالت پیش فرض تغییر داده باشند، در صورت فراموش کردن رمز کارت هوشمند سوخت، برای بازیابی آن باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند.

جهت انجام فرآیند حذف رمز کارت سوخت همراه داشتن مدارک هویتی مالک و مدارک شناسایی خودرو الزامی است. همچنین حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت ضروری بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان پذیر است. در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت دارای فیزیک سالم بدون چسب خوردگی و شکستگی و ... نیز جهت حذف رمز الزامی است.
متقاضیان می‌توانند در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

کارت سوخت

سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت چه می‌شود؟ [به روز رسانی]

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، قرار است از 20 مردادماه، استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شود و عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از این تاریخ صرفاً با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود.

در این خصوص کسانی که متقاضی کارت سوخت المثنی و یا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت شده‌اند، قرار است تا قبل از تاریخ 20 مردادماه، کارت سوخت جدید خود را دریافت کنند.

در این بین، مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و خودروهای با سن بالای 25 سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.

پیگیری‌ها از مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت، حاکی از این است که قرار است پیش از تاریخ 20 مردادماه امسال، یک اطلاعیه مختص این افراد به صورت رسمی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شود و در خصوص نحوه سوخت‌گیری مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و اتومبیل‌های با سن بالای 25 سال اطلاع رسانی شود.

قیمت بنزین

مدارک لازم خدمات کارت سوخت المثنی

  1. حضور مالک وسیله (درصورت عدم حضور مالک، ارایه وکالت‌نامه‌ای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده باشد)
  2. اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق خودرو
  3. شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل ایشان جهت احراز هویت
  4. ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک در صورت تغییر آدرس مالک (کارت سوخت برای مالک صادر می گردد)
  5. همراه داشتن بیمه نامه ماشین الزامی می باشد.

پرداخت مبلغ زیر که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود:

مبلغ پرداختی صاحب حساب
100،000 ریال
(ده هزار تومان)
شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی

توجه:

  • برای خودروهای با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نمی‌گردد.
  • هر خدمتی که متعاقب آن به متقاضی پرینت ارایه شود، به ازاء هر برگ مبلغ 4،000 ریال (چهارصد تومان) دریافت می‌شود.
  • واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

در صورت داشتن هرگونه سؤال، پیشنهاد یا انتقاد پیرامون سامانه هوشمند سوخت می‌توانید با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شماره 09627 تماس حاصل نمایید.

آدرس کارت سوخت خودرو خود را از سایت پست پیدا کنید [به روز رسانی]

براساس اعلام دولت از 15 روز دیگر سوخت‌گیری تنها با استفاده از کارت سوخت شخصی صورت می‌گیرد و افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند باید نسبت به دریافت آن به طور جدی تری اقدام کنند.

آن طور که شرکت ملی پست اعلام کرده متقاضیان به راحتی می‌توانند آدرس کارت سوخت خود را از سایت پست به نشانی www.post.ir پیدا کنند.

استعلام وضعیت کارت سوخت از طریق پیام کوتاه (SMS) [به روز رسانی]

برای آگاهی یافتن از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت، کافیست شماره وی آی ان (VIN) را توسط پیام کوتاه (SMS) به شماره 1101202040 ارسال نمائید. در صورتی که قالب و ساختار مشخص شده در این راهنما را در نوشتن شماره وی آی ان در پیام کوتاه رعایت نمایید، سیستم نرم‌افزاری بطور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را می‌دهد.

برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد نمایید
به عنوان نمونه M*IRKV91MN5O3685988 برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نمایید.

به عنوان نمونه

V*IRPC90VV5I9658742

نحوه دریافت کارت سوخت رانندگان تاکسی [به روز رسانی]

به گفته معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران:

تمامی تاکسیرانان شهر تهران جهت دریافت، فعال سازی و صدور کارت المثنی و حتی تغییر رمز کارت سوخت می بایست دارای پروانه هوشمند معتبر باشند. تاکسیرانان می توانند برای هرگونه اقدام اداری در خصوص کارت سوخت با مراجعه به هریک از دفاتر هماهنگی امور اداری گواهی لازم را دریافت کرده و به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی مراجعه کنند. کارت سوخت تنها برای تاکسیرانانی صادر می شود که فعالیت مستمر دارند و مورد تأیید سازمان تاکسیرانی است.

کارت ‌های سوخت با مصرف غیر متعارف محدود می شوند [به روز رسانی]

بعد از عرضه بنزین با کارت سوخت شخصی از تاریخ 20 مرداد ماه سال جاری، اگر خودرویی بیش از حد متعارف با کارت سوختش در طول یک ماه سوخت گیری کند این کارت غیر فعال خواهد شد.

براساس تصمیم دولت برای دریافت سوخت از طریق کارت های شخصی محدودیت عرضه روزانه 60 لیتر در نظر گرفته شده است.

چهار رقم آخر کد ملی صاحب کارت، رمز شماست [به روز رسانی]

از امروز 20 مرداد ماه 1398، استفاده از کارت سوخت در شهرهای بزرگی نظیر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ...اجباری شده است و رمز کلیه کارت های سوخت نیز به چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت سوخت به نامش صادر شده تغییر کرده است. بنابراین اگر کارت ملی به نام شما صادر شده، رمز آن نیز چهار رقم آخر کد ملی شماست و اگر خودرو را از فرد دیگری خریده اید که نامش بر روی کارت سوخت درج شده، باید با مراجعه به اسناد و مدارک خودرو و پیدا کردن کد ملی فرد مذکور، رمز کارت خود را (چهار رقم آخر کد ملی فرد صاحب کارت) پیدا کنید.

البته طی روزهای نخست اجباری شدن کارت سوخت، همچنان استفاده از کارت جایگاه های پمپ بنزین نیز امکان پذیر خواهد بود، چرا که عده ای از افراد هنوز موفق به دریافت کارت های سوخت خود نشده اند و پلیس نیز رسما اعلام کرده است که برای ثبت نام کارت سوخت المثنی، تنها راه مراجعه به پلس + 10 خواهد بود.

شماری از کارت های سوخت صادر شده نیز ظاهرا در مراکز پست در حالت تحویل داده نشده یا مرجوع شده نگهداری می شوند و صاحبان آن ها باید برای پیدا کردن آدرس دقیق محل نگهداری از کارت سوخت خود به وب سایت اداره پست مراجعه فرمایند.

میزان سوختگیری با کارت سوخت جایگاهداران نصف شد [به روز رسانی]

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد:

از تاریخ روز جاری 98/6/1 میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاه در هر بار سوختگیری از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافته است. اما سهمیه سوخت هر خودرو شخصی همچنان به میزان 60 لیتر در یک روز ثابت مانده است.

قیمت بنزین

رونق بازار سیاه کارت‌سوخت در پمپ بنزین ها [به روز رسانی]

در حالی که مسئولین اعلام می کنند کارت سوخت به منظور سر و سامان دادن بازار بنزین به میدان آمده اما از زمان اعمال محدودیت در لیتراژ کارت جایگاهداران مواردی مشاهده شده که عده‌ای از متصدیان در برخی جایگاه‌ها، سفره سوءاستفاده خود را پهن و در ازای سوخت‌گیری با کارت جایگاه مطالبه وجه مازاد بر نرخ فرآورده را از مشتریان دارند.

محدودیتی برای سوختگیری با کارت سوخت شخصی وجود ندارد [به روز رسانی ]

فاطمه کاهی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سوخت گیری تا سقف 30 لیتر با کارت جایگاه داران به کارت سوخت شخصی تسری خواهد یافت، گفت: «خیر، افراد با کارت سوخت شخصی می توانند هر روز به دفعات اما در هر بار 60 لیتر سوختگیری انجام دهند.»

وی درباره علت 60 لیتر بودن سقف سوخت گیری در هر بار نیز توضیح داد: «این رقم از میانگین ظرفیت سوختگیری خودروها بدست آمده است.»

کاهی افزود: «محدودیت ایجاد شده برای سوخت گیری مربوط به کارت سوخت جایگاه داران است چرا که هدف ما استفاده صد در صدی خودروها از کارت‌سوخت شخصی برای سوخت گیری است.»

برای چه خودروهایی کارت سوخت صادر نمی ‌شود؟ [به روز رسانی]

طبق مصوبه دولت، موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 و خودروهای با سن بالای 25 سال به دلیل فرسودگی نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و صاحبان این وسایل نقلیه باید سوخت مورد نیازشان را از طریق کارت آزاد داخل جایگاه ‌ها تهیه کنند.

برای دریافت کارت سوخت دیگر به پست مراجعه نکنید [به روز رسانی]

معاون فناوری شرکت ملی پست در رابطه با دریافت کارت‌سوخت اعلام کرده است: متقاضیانی که کارت‌سوخت آنها در باجه های معطل است از هم اکنون می توانند بدون مراجعه به دفاتر پستی کارت خود را دریافت کنند. در این روش متقاضیان با مراجعه به سایت پست، ورود اطلاعات لازم و پرداخت هزینه ارسال پیشتاز بر اساس نرخ‌نامه پستی؛ کارت سوخت خود را در آدرس اعلام شده دریافت می کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان