پس از سومین و آخرین مناظره

اخبار برگزیده علم، فناوری و محیط زیست ایرنا در سومین هفته اردیبهشت

تهران- ایرنا- سومین هفته اردیبهشت ماه با رونمایی از محصولات خاتمه یافته ۵۶ شرکت دانش بنیان با حضور رئیس جمهوری و رونمایی گزارش آنکتاد از سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری ایران در 'بیستمین اجلاس سالانه کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل' همراه بود.

اخبار برگزیده علم، فناوری و محیط زیست ایرنا در سومین هفته اردیبهشت
به گزارش ایرنا، بهبود جایگاه ایران در تولید علوم نانو و کسب رتبه پنجم دنیا در چهار ماهه نخست سال ٢٠١٧ و موفقیت تیم مخترعان ایران در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه و مسابقات بین المللی اختراعات مالزی با رسیدن به 13 مدال طلا، نقره و برنز از اخبار شیرین سومین هفته اردیبهشت ماه برای جامعه علمی کشور به شمار می آید.
تهران در هفته گذشته، میزبان دوازدهمین نشست سران پارک های علم و فناوری عضو انجمن آسیایی پارک های علمی (ASPA) بود و 9 تفاهم ‌نامه تحقیقاتی میان دانشگاه و صنعت نفت در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به امضا رسید.
در هفته سوم اردیبهشت ماه، کاشت 3.5 میلیون نهال در مرحله دوم مقابله با ریزگردها در خوزستان آغاز شد، ژئوپارک قشم در نشست شورای اجرایی یونسکو در کشور فرانسه کارت سبز گرفت و جهانی شد و عملیات جابه جایی مرجان های جزیره هندورابی با موفقیت انجام گرفت.

***رونمایی از محصولات خاتمه یافته فنی دانش بنیان با حضور رئیس جمهوری
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش بنیان از محصولات خاتمه یافته فنی 56 شرکت دانش بنیان که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب نمایشگاهی عرضه شده بود، در سالن اجلاس سران رونمایی کرد.
در این نمایشگاه، طرح های موفق در زمینه تجهیزات پزشکی، مواد، نانو، گاز و پتروشیمی، الکترونیک عرضه شده بود که از جمله آنها می توان به مانیتور علائم حیاتی، سرلک پمپ و مشعل پلاسما سرد، سامانه نبسا، دستگاه اندازه گیری تراوایی ناپایا، توربو شارژ ، انواع جایگزین قند و شکر، التروسرچ، سیستک جامع اینترکام، فشار سنج دیجیتال، پیرو متر مادون قرمز خطی، نرم افزارهای مالی، کاردیوگراف دیجیتال و سامانه ثبت تخلفات ترافیک، داروهای پتیدی و رادیو تروها، پلیمنت فیلتر، کوپلینگ پمپ چرخ دنده ای، بالش ماساژور ضد درد اشاره کرد.
رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم از رشد 92 برابری تشکیل شرکت های دانش بنیان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: از سال 92 تاکنون تعداد شرکت های دانش بنیان از 33 مورد به سه هزار و 32 شرکت افزایش داشته است.
بهزاد سلطانی افزود: امروز شاهد به نمایش گذاشتن 56 طرح از 436 طرح پایان یافته خاتمه فنی شرکت های دانش بنیان بودیم؛ از سال 92 تاکنون سرمایه 25 میلیارد تومانی تایید شده صندوق نوآوری و شکوفایی به 2 هزار و 33 میلیارد تومان افزایش یافته است، تنوع خدمت صندوق از 1 خدمت در سال 92 به 20 خدمت در سال 96 تغییر یافته است.

***رونمایی گزارش آنکتاد از سیاست‌های علم و فناوری ایران در مقر سازمان ملل
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز سه شنبه برای حضور در 'بیستمین اجلاس سالانه کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل' و رونمایی گزارش آنکتاد از سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری ایران در این اجلاس وارد ژنو سوییس شد.
آنکتاد یا کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد گزارش‌هایی را در راستای بررسی وضعیت سیاست های علم، فناوری و نوآوری کشورها تهیه می کند که تا امروز این گزارش ها برای تعداد معدودی از کشورها از جمله ایران انجام شده است.
این گزارش روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه در 'بیستمین اجلاس سالانه کمیسیون علم و فناوری برای توسعه سازمان ملل' با حضور نمایندگان 45 کشور عضو کمیسیون ارائه و رونمایی شد که تاثیر بسیار خوبی در ارائه تصویری مثبت از دستاوردهای کشورمان در حوزه علم و فناوری داشت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم ارائه این گزارش با اشاره به این که ایران دو بار از سال 2005 تاکنون اقدام به تدوین چنین سندی با همکاری آنکتاد UNCTAD کرده است، آن را تجربه ای با ارزش در همکاری با این نهاد بین المللی بیان کرد.
به گفته سورنا ستاری، شروع تدوین این سند در اوت 2015 بود و بعد از 18 ماه تلاش تیم های تحقیقاتی آنکتاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دسامبر 2016 گزارش منتشر شد که دربرگیرنده ارزیابی و تحلیلی از شاخص های عملکرد و تکامل نظام ملی نوآوری ایران و تحلیلی از دو بخش زیست فناوری و نفت و گاز است.
ستاری در این سفر ملاقاتی با استادان و متخصصان ایرانی مقیم سوئیس داشت و از پروژه 'سرن' به عنوان بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره ای جهان بازدید کرد.

***برگزاری دوازدهمین نشست سران پارک های علم و فناوری آسیا در تهران
دوازدهمین نشست سران پارک های علم و فناوری عضو انجمن آسیایی پارک های علمی (ASPA) به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان برگزار شد.
این نشست با محوریت 'اقتصاد شکوفایی از طریق علم، تکنولوژی و نوآوری' و با هدف تبادل تجربه و اطلاعات میان پارک های علم و فناوری کشورهای آسیایی و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت ها و همکاری های مشترک تدارک یافته بود.
وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس، مدیرکل و برخی اعضای خارجی و ایرانی این انجمن آسیایی و ناظران اروپایی آسپا از روسیه و آلمان در این نشست حضور داشتند.
ASPA یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که از سال 1997 در ژاپن با هدف دستیابی به توسعه مشترک در زمینه های علمی، فناوری، صنعتی و اقتصادی در منطقه آسیا تاسیس شده است.
این انجمن آسیایی در تلاش است با ارائه یک الگوی جدید برای صنعت آسیا و ایجاد اتفاق نظر اقتصادی در آسیا با گردهم آوردن سازمانهای نوآورانه، شرکت ها و افراد با یکدیگر، به توسعه صنعتی و اقتصادی در جوامع کشورهای عضو کمک کند.
دستیابی به این اهداف از طریق برنامه هایی همچون برگزاری رویدادهای بین المللی که می تواند تبادل تجربه و دانش، اجرای پروژه های مختلف و به اشتراک گذاری منابع صنعتی و اقتصادی به صورت شبکه ای به همراه داشته باشد، دنبال می شود.

**** 13 مدال ایرانی در بیست و هشتمین مسابقات اختراعات مالزی
تیم مخترعان جمهوری اسلامی ایران شرکت کننده در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه و مسابقات بین المللی اختراعات مالزی به 13 مدال طلا، نقره و برنز این دوره از مسابقات دست یافت.
تیم 15 نفره نوجوانان و جوانان مخترع و مبتکر جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات بین المللی مالزی پنج مدال طلا، 6 مدال نقره و 2 مدال برنز کسب کرد.
آرمان یوسفیان، دکتر شهریار طاووسی تفرشی و مسعود شفقی با ارائه اختراع نانو فیلتر تسویه آب، امیر رضا پیری با ارئه اختراع دستگاه شارژ یکبار مصرف تلفن همراه و وسایل الکترونیکی پرتابل، محمد احمدی سیاه پوش، یاسین چمایی نژاد و حسام الدین تهیدست با ارائه اختراع توالت هوشمند با قابلیت تنظیم زاویه صحیح نشستن، مرتضی اسکندری با ارائه دوچرخه پیشرفته با فناوری جدید برای راکب و ملیکا محمد صالحی با ارائه اختراع عینک هوشمند به مدال طلا دست یافتند.
امیر عرب در این مسابقات با ارائه اختراع سیستم جدید بازیافت بطری های پلاستیکی، یاسین چمایی نژاد، حسام الدین تهیدست و محمد احمدی سیاه پوش با ارائه اختراع سیستم پرداخت عوارض هوشمند خودروها، ایلیا شاه محمدی با ارائه اختراع میکسر هوشمند طبخ غذا در حین پخت، کتایون پیشگاهی با ارائه اختراع بتن خود تمیز شونده برای کارخانجات تولیدکننده آلاینده، الهه حبیب نیا با اختراع فیلتر هوشمند جذب آلاینده ها و غزاله میرزایی و مهتا امیر بیگی با اختراع پنجره هوشمند توانستند مدال نقره این دوره از مسابقات بین المللی اختراعات مالزی را از آن خود کنند.
ملیکا دل افروز با اختراع کیف پول هوشمند و محمد مبین کشاورز با اختراع سیستم جدید تهویه هوشمند به مدال برنز این نمایشگاه و مسابقات دست یافتند.

*** ارتقای یک پله ای جایگاه ایران در تولید علوم نانو
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: در چهار ماهه نخست سال ٢٠١٧ موفق شدیم در حوزه تولید علوم فناوری نانو ، یک رتبه بهبود داشته و به جایگاه پنجم بین المللی دست پیدا کنیم.
سورنا ستاری در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود: با توجه به فاصله بسیار اندکی که با کشور کره جنوبی در زمینه تولید علمی فناوری نانو داریم پیش بینی میکنیم با وجود رقابت فشرده، تا پایان سال ٢٠١٧ به رتبه چهارم دنیا در این حوزه برسیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود ٤٥٠ تا ٤٦٠ محصول نانو در دست مردم است و این مهم، جز با سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به عرصه نانو محقق نشده است.

نمایشگاه دستاوردهای محققان مستقر در شرکت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه تهران و جمعی از فناوران و پژوهشگران مستقر در این پارک برگزار شد.
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه تفاهمنامه راه اندازی آزمایشگاه کسب و کار میان دانشکده مدیریت و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران منعقد شد و 6 شرکت برتر پارک به لحاظ شاخص های مالی، تکنولوژی ومنابع انسانی درسال های 1393 و 1394 معرفی و قدرشناسی شدند.

***امضای 9 تفاهم‌نامه تحقیقاتی میان دانشگاه و صنعت نفت
در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی 9 تفاهم نامه همکاری به منظور پیوند بیشتر میان دانشگاه و صنعت نفت امضا شد.
وزارت نفت در راستای ارتباط دانشگاه و صنعت یک پروژه ملی تعریف کرده که طبق آن 9دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مطرح کشور، برای انجام تحقیقات 10 ساله به 9میدان در سراسر کشور معرفی می شوند تا از این میادین به عنوان آزمایشگاه تجربی استفاده کرده و تحقیقات لازم در خصوص بالا بردن ضریب برداشت از این میادین صورت بگیرد.
هدف از ایجاد این طرح کسب 'دانش محلی ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز' توسط مراکز پژوهشی و دانشگاه ها است، از این رو شرکت ملی نفت اسپانسر چندصد میلیارد تومان کار پژوهشی شده است و با این قراردادها، تحقیقات دانشگاه ها را معطوف به این میادین و ضریب ازدیاد برداشت از آنها می کند.
پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه ازدیاد برداشت، دانشگاه های صنعت نفت، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران، شیراز، صنعتی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی، طرفهای قرارداد با وزارت نفت در این تفاهم نامه همکاری هستند.

*** افتتاح اولین مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی کشور
اولین مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی کشور با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی شد.
این مرکز رشد و نوآوری که با هدف حمایت از پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی افتتاح شده است، با فعالیت های دانش بنیان، مدل جدیدی از فعالیت علمی و اشتغال‌زایی در حوزه علوم انسانی در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
همچنین در این مراسم، موزه دانشگاه علامه طباطبائی نیز در فضایی به مساحت 100 متر مربع در ساختمان مجتمع فرهنگی و آموزشی امام علی (ع) پردیس مرکزی دانشگاه با هدف جمع آوری و مستندسازی و نمایش اسناد تاریخی، تصاویر قدیمی، وسایل کمک آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و اداری مورد استفاده دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح شد.

*** دیگر رویدادهای علمی و فناورانه هفته :
- تفاهم نامه همکاری بین مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یونسکو (IRIS) در اصفهان و بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECOSF) منعقد شد.
- هفتمین مسابقه ملی فناوری نانو با رقابت بیش از چهار هزار و 600 داوطلب در 44 شهر 31 استان کشور برگزار شد.
- صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه های یاسوج و صنعتی شیراز تفاهم نامه همکاری منعقد کردند.
- سی و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران در حوزه های غنی سازی، نیروگاههای هسته ای و تحقیقاتی، اکتشاف و استخراج، سوخت هسته ای، پسمانداری، کشاورزی و پزشکی هسته ای و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در پردیس دانشگاه مازندران در شهرستان بابلسر گشایش یافت.
- نشست مشترک صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بنیاد ملی علم ایران) و هیاتی از بنیاد ملی علوم طبیعی چین (NSFC) به منظور گسترش همکاری‌های فناورانه دو کشور برگزار شد.

***اخبار برگزیده علوم پزشکی در هفته ای که گذشت :

***برگزاری سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران
سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران با حضور متخصصان داخلی و حدود 30 مهمان خارجی و با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه های تصویربرداری سیستم های عصبی، عضلانی-اسکلتی و زنان از 19 تا 22 اردیبهشت ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.
شرکت کنندگان در این کنگره تخصصی با تازه ترین دستاوردهای علم رادیولوژی در حوزه های تصویربرداری سیستم عصبی و مداخله ای اعصاب، تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی و تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری سینه، بارداری و ژنیکولوژی آشنا شدند.
همزمان با افتتاحیه این کنگره پزشکی، کتاب جامع 'آئین نامه ها، قوانین و مقررات ملی تأسیس و فعالیت مراکز تصویربرداری پزشکی' (هر آنچه که یک رادیولوژیست باید بداند) رونمایی شد.
جلال جلال شکوهی، حسن هاشمی، منصور فاتحی، کورش عبداللهی فرد، وحید کریمی، علیرضا رادپور، مرتضی اشرفی، فرحناز رافعی، اسماعیل زارع، افشین مجد، سعید فلاح، محمد بیگلری، عبدالخلیل احمدی مراغه، شهرام عزیزی، سارا آرامی و رضا مداینی اعضای شورای نویسندگان این کتاب هستند.

***صدور مجوز پذیرش بیماران خارجی در2 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: پس از تامین نیروی انسانی و زیرساخت مورد نیاز مجوز پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان و بیمارستان امام علی (ع) چابهار صادر شد.
سید رفیع حسینی افزود: در این بیمارستان ها با توجه به دستورالعمل تدوین شده و بر اساس استانداردهای بین المللی فضاهایی برای پذیرش بیماران خارجی ایجاد شده است و علاوه بر مناسب سازی فضای فیزیکی، نیروی انسانی مسلط به زبان انگلیسی نیز در کادر درمان این بیمارستان ها حضور دارند.
وی با اشاره به استقبال اتباع کشورهای همسایه از پیگیری امور درمان در سیستان و بلوچستان گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال سایر بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه نیز با اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت بتوانند مجوز پذیرش بیمار خارجی را کسب کنند.

***دیگر اخبار علمی پزشکی هفته :
- تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه کاگوشیمای ژاپن و دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی اصفهان با هدف گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی، تبادل استاد و برگزاری کارگاه ها و کنگره های علمی مشترک منعقد شد.
- دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان اولین همایش 'رویکردهای مهندسی پزشکی در درمان و تشخیص' با محوریت پزشکی ترمیمی و سلول های بنیادی بود.
- ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی با مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روزهای 19 و 20 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار ‌شد.
- بانک ژن ذخایر ژنتیک دامی شمال کشور که سیزدهمین ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفندی 'زل' در کشور است با حضور رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در منطقه 'گاودشت' شهرستان بابل افتتاح شد.

***گزیده اخبار محیط زیستی هفته :

*** ژئوپارک قشم جهانی شد
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: ژئوپارک قشم در نشست شورای اجرایی یونسکو در کشور فرانسه کارت سبز گرفت و جهانی شد.
مرتضی شیخ زاده افزود: دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو به مدت 10 روز در فرانسه برگزار و 15 اردیبهشت در روز پایانی این نشست، جهانی شدن ژئوپارک قشم قطعی و تاییدیه کتبی آن به سازمان منطقه آزاد ارسال شد.
وی خاطرنشان کرد: ژئوپارک قشم نخستین بار در سال 1385 عضو شبکه جهانی اما پس از 6 سال بررسی کارشناسان یونسکو متاسفانه از این شبکه خارج شد که با تلاش های جامعه محلی، کارشناسان و مدیران دوباره در دستور کار قرار گرفت و از امروز به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تا ٢٠٢٠ به صورت رسمی زیر نظر یونسکو فعالیت خواهد کرد.
شیخ زاده بیان کرد: با توجه به اینکه ژئوپارک سال ٩٢ کارت قرمز دریافت کرده بود، برخی تصمیم دولت تدبیر و امید برای بررسی دوباره پرونده توسط یونسکو شعاری می دانستند اما اعتباراتی که برای زیرساخت‌ها از جمله توسعه جاده های دسترسی در غرب جزیره جهت درآمدزایی و اشتغال پایدار جامعه بومی در نظر گرفته شد، این مهم تحقق یافت.
او اضافه کرد: ژئوپارک بین المللی قشم امروز می تواند درآمد پایدار داشته باشد و دولت نیز فضایی را با سرمایه گذاری ایجاد کرده تا شرایط جامعه محلی در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغال ارتقا یابد.
شیخ زاده عنوان کرد: مطرح شدن ژئوپارک قشم زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین الملل و در پی آن توسعه اقتصادی و اشتغال بخش قابل توجهی از بومیان جزیره را در کنار مراقبت درست از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی یونسکو را فراهم خوهد ساخت.

***آغاز کاشت 3.5 میلیون نهال در مرحله دوم مقابله با ریزگردها در خوزستان
معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان با اشاره به اتمام مرحله نخست طرح نهالکاری در کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز گفت: عملیات تولید 3.5 میلیون اصله نهال برای مرحله دوم این طرح، آغاز شده است.
عبدالرضا دانایی افزود: در مرحله نخست این عملیات که از بهمن 95 تا پایان فروردین 96 انجام شده، پنج هزار هکتار نهالکاری ظرف 45 روز کاری کشت شده که در نوع خود یک کار بزرگ در کشور به شمار می آید.
به گفته وی در این مرحله یک میلیون و 300 هزار اصله نهال کشت شد که غالب آنها کهور پاکستانی، گز، اکالیپتوس و آتریپلکس است که این گیاهان با شرایط منطقه و خشکی و گرما و وضعیت خاک منطقه سازگاری دارند.
دانایی مرحله بعد از کشت را مرحله مهم نگهداری و مراقبت از نهال ها عنوان کرد و گفت: نهال هایی که در این کانون ها کاشته شده به طور متوسط هر 6 روز باید آبیاری شوند و حدود 25 دور آبیاری برای آنها پیش بینی شده است که تا اواسط آبان ادامه دارد و در این طرح سه سال کشت نهال و پنج سال مراقبت و نگهداری در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: برای مرحله دوم نهالکاری در کانون های گرد و غبار در پائیز امسال، 3.5 میلیون نهال پیش بینی شده است که برای تامین آن با اتحادیه تولیدکنندگان نهال در استان تفاهم نامه ای منعقد شده است و بر همین اساس 20 نهالستان در استان عملیات تولید نهال را آغاز کرده اند.

***درخواست ابتکار از سازمان ملل متحد برای حمایت از پروژه درختکاری در فلسطین
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به اریک سولهایم رئیس محیط زیست ملل متحد، ضمن اعلام حمایت معنوی ایران از اجرای پروژه کاشت یک میلیون درخت در فلسطین، خواستار حمایت برنامه محیط زیست ملل متحد از این پروژه شد.
معصومه ابتکار در این نامه با اشاره به اطلاعیه سفارت فلسطین در تهران مبنی بر حفاظت از طبیعت برای اجرای پروژه کاشت یک میلیون درخت فلسطین خطاب به سولهایم نوشت: همانگونه که مستحضرید قریب به 70 سال است که زندگی اجتماعی و طبیعی مردم سرزمین های اشغالی فلسطین تحت تاثیر جنگ و ناآرامی های تحمیلی رژیم اشغالگر اسرائیل قرار گرفته و در این میان محیط زیست طبیعی و انسانی این کشور به شدت دچار تخریب و آسیب دیده است.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بی شک سلامت انسانی و محیط زیست تاثیر بسیاری بر رفاه عمومی مردم کشورها داشته و در این راستا تلاش و حمایت سازمان های بین المللی در کاهش مخاطرات ناشی از جنگ بر سلامت و محیط زیست دارای سهم بسزایی است.
وی در ادامه نامه خود بیان کرد: سفارت دولت فلسطین در تهران طی اطلاعیه ای، از هدف گروه عربی حفاظت از طبیعت (Arab Group for the Protection f Nature - APN) در اجرای پروژه کاشت یک میلیون درخت در فلسطین خبر داده است، این گروه اذعان داشته که به رغم حذف سه میلیون درخت توسط اسرائیل، تاکنون دو میلیون درخت در فلسطین کاشته و در ادامه مسیر حمایت بین المللی را طلب می کند.
ابتکار در پایان نامه ضمن اعلام حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران از این اقدام گروه عربی حفاظت از طبیعت در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بشری و اعلام مراتب فوق به برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به عنوان عالی ترین مرجع جهانی محیط زیست، ابراز امیدواری کرده است متناسب با وظایف این نهاد بین المللی، حمایت متناسب و شایان از فعالیت فوق صورت گیرد.

*** جابه جایی موفقیت آمیز مرجان های هندورابی
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه 90 درصد مرجان های جا به جا شده در اقدامات عمرانی و توسعه ایی هندورابی زنده اند، گفت: عملیات جا به جایی با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان انجام شد.
رامین افشاری درخصوص وضعیت مرجان های جا به جا شده درجریان عملیات اجرای موج شکن های شرقی و غربی در جزیره هندورابی، اظهار کرد: به هنگام اجرای طرح موج شکن ها که سطح زیرین آن به وسعت شش هکتار بود تیمی از مشاوران زیست محیطی، دستگاه نظارت و یگ گروه غواصی 15 تا 30 نفره پس از آموزش، مسئولیت جا به جایی مرجان ها را بر عهده گرفتند.
وی افزود: پیش از جا به جایی مرجان ها مطالعات زیست محیطی گسترده ای انجام شد تا مرجان ها به محیطی منتقل شوند که با مشخصات مکانی پیشین مشابهت داشته باشد از این رو مرجان های هندورابی در دو سایت جابه جا شدند که حدود یک مایل با محل قبلی فاصله دارند.
افشاری گفت: پیش از پیشروی دایک، گروه غواصی همواره 150 متر جلوتر از عملیات اجرایی موج شکن کار پاکسازی منطقه را انجام دادند .
وی اضافه کرد: با توجه به نیاز مرجان ها به زیر ساخت سخت، غواصان قفس های فلزی را تهیه و مرجان ها را از بستر صخره ای جدا و در آن فضا چیدمان کردند و پس از آن مرجان ها بر روی بلوک های بتنی و مش های فولادی چسبانده شدند.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه جا به جایی مرجان ها سال گذشته در اردیبهشت ماه 94 با رعایت مسائل زیست محیطی انجام گرفت و مشکلی وجود ندارد، افزود: در طی این عملیات و برای اجرای موج شکن ها 60 هزار قطعه مرجان جابه جا شد که 50 هزار قطعه در زیر موج شکن و 10 هزار قطعه نیز در پشت دایکی که در ساحل قرار داشت جا به جا شدند .
وی اعتبار جابه جایی مرجان ها را یک میلیارد و 200 تومان اعلام کرد و به ایرنا گفت: با توجه به پراکندگی مرجان ها در فضای شش هکتاری ، زمانی که مرجان ها به مکان جدید منتقل شدند به دلیل چیدمان منظم سطحی که هم اکنون اشغال شده کاهش یافته و به سه هکتار رسیده است .

***یک گام جلوتر تا نهایی شدن برنامه مدیریت تالاب های بختگان، طشت و کمجان
دومین کارگاه تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب های بختگان، طشت و کمجان در استان فارس برگزار شد که یک قدم به داشتن این برنامه نزدیک شده است.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به لزوم به کارگیری رویکرد زیست ‌بومی در حفاظت و مدیریت تالاب ‌های کشور افزود: به کارگیری رویکرد زیست ‌بومی در حفاظت، مدیریت و بهره‌ برداری خردمندانه از تالاب های کشور تضمین کننده پایداری خدمات و کارکردهای این اکوسیستم‌ های آبی ارزشمند است.
ابوالفضل آبشت اظهار کرد: در این کارگاه دو روزه با مشارکت تمام ذینفعان، استادان دانشگاه، کارشناسان و متخصصان حوزه محیط زیست، کشاورزی، آب منطقه ای و نمایندگان جوامع محلی و همچنین اعضای کارگروه های تخصصی در شیراز برگزار شد، اصلی ‌ترین بخش برنامه مدیریت شامل اهداف راهبردی و اقدامات اولویت ‌دار با هدف رفع تهدیدات و مشکلاتی که متوجه تالاب است در حوزه های مسائل اقتصادی، اجتماعی، معیشت، مدیریت منابع آب، مسائل اکولوژیک و تنوع زیستی، مدیریت اراضی و سلامت و بهداشت مشخص شد.
برنامه مدیریت جامع تالاب سندی است که رویکرد و هدف مدیریت تالاب را برای گذار از شرایط کنونی به شرایط مطلوب در آینده مشخص کرده و چارچوبی را برای تصمیم‌ گیری‌ های مدیریتی و اقدامات اجرایی فراهم می ‌کند و بر حسب اینکه بر اساس چه قوانینی تدوین و یا توسط چه نهادهایی اجرایی شود، می‌ تواند یک دستورالعمل تعهدآور باشد.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر