خبرآنلاین: غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در بخشی درباره پایین ٖآمدن وزن و عیار نمایندگی در مجلس دهم گفت: در این موضوع باید دو بحث را از یکدیگر تفکیک کرد، یک طرف ساختار حقوقی مجلس است و سوی دیگر وزن خود نمایندهها. در قانون اساسی آمده است که وظیفه انحصاری قانونگذاری متعلق به مجلس است. امام نیز به همین جهت مجلس را در راس امور میدانستند. اما در طی چند دهه به تدریج انحصار قانونگذاری را از دستان مجلس خارج کردهاند.
وی با نقل خاطرهای از مجلس هفتم گفت: به یاد دارم که در زمان مجلس هفتم و دوران دولت آقای خاتمی به عنوان معاون امور مجلس حضور داشتم، اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس ایجاد شده بود. این اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد و البته من نیز در آن جلسه حضور داشتم که ریاست آن جلسه را مرحوم آیتالله هاشمی بهعنوان رئیس وقت مجمع به عهده داشتند و آقای سبحانی، نماینده دامغان نیز ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در اختیار داشتند و در جلسه حضور داشتند.
تاجگردون افزود: ماجرا این بود که مجلس طرحی را به تصویب رسانده بود که شورای نگهبان نیز به آن ایرادی وارد کرده بود در جلسه بررسی این طرح در مجمع، مرحوم هاشمی با روش خود بهنوعی متن را تغییر دادند و در همان جلسه یک مجادله لفظی میان آقای حسن روحانی که الان رئیسجمهور هستند با مرحوم هاشمی ایجاد شد.
او درباره درگیری لفظی روحانی و هاشمی در آن جلسه گفت: دو طرف تند شدند و حتی مرحوم هاشمی نیز با لحن تندی پاسخ دادند، آقای روحانی نیز بسیار عصبانی شدند. در واقع آقای روحانی همین صحبت بنده را تایید میکرد و به مرحوم هاشمی گفت که «شما حق ندارید متن قانون را تغییر دهید و فقط میتوانید بگویید نظر شورای نگهبان درست است یا خیر.» اتفاقا آن متن موردنظر مرحوم هاشمی به سود دولت آقای خاتمی نیز بود. من همانجا به آقای سبحانی گفتم که این نظر به نفع ما (دولت) است، اما شما اکنون در مجلس هستید و شاید یک روز هم ما وارد مجلس شدیم، این روند در نظام قانونگذاری کشور خطا است. حالا شما فکر کنید در مجمع تشخیص ممکن است با همین روندی که گفتند طرح مورد مجادلهای تصویب شود و بر طبق قانون نیز مجلس دیگر نمیتواند آن را تغییر دهد مگر آنکه دارای محدودیت زمانی باشد و این زمان به پایان برسد.
تاجگردون اضافه کرد: این به این معنا است که مجلس در یک امر مهم عقیم میشود. این روند از همان روزها آغاز شد. به یاد دارم نخستین بحثهایی که در مجلس ششم درباره سیاستهای کلی مطرح شدند، این بود که آیا این سیاستهای حاکم بر این موضوع (قانونگذاری) است یا خیر. بنابراین مشخص است که به تدریج مجلس را در مسیری قرار دادهایم که دیگر به لحاظ ساختاری خیلی تاثیرگذار نیست و دیگر ذاتا در راس امور نیست.