وزیر انرژی آمریکا ایران را عامل حمله به آرامکو خواند

خبرگزاری فارس: «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه ایران را به دست داشتن در عملیات حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» شرکت در آرامکو در عربستان سعودی متهم کرد.

پری که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صحبت می‌کرد، در اظهاراتی نامربوط به دستور کار نشست، گفت: «پیش از آنکه بخواهم پیام رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ را با شما در میان بگذارم، می‌خواهم بگویم که ایالات متحده با تمام وجود حمله ایران به پادشاهی عربستان سعودی را محکوم می‌کند. و از دیگر کشورها هم می‌خواهیم که آن را محکوم کنند.»

وی افزود: «این رفتار غیرقابل قبول است، این غیرقابل قبول است و آن‌ها باید بابت آن پاسخگو باشند. اشتباه نکنید، این حمله‌ای عامدانه به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی بوده است. رئیس‌جمهور ترامپ مجوز عرضه نفت از ذخایر راهبردی نفت، در صورت نیاز، را صادر کرده است و وزارتخانه من آماده پاسخ به این درخواست است. با وجود تلاش‌های شریرانه ایران، کاملا اطمینان داریم که بازار انعطاف‌پذیر است و پاسخ مثبتی خواهد داد.»

بامداد شنبه رسانه‌های سعودی از وقوع انفجار و آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات نفتی بقیق، که قلب صنعت نفت عربستان به شمار می‌آید، خبر دادند. ساعاتی بعد سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که انصارالله و نیروهای مسلح یمن در یک عملیات پهپادی گسترده، این تأسیسات را هدف قرار داده‌اند. این عملیات در پاسخ به ادامه حملات عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی، از جمله حمله اخیر به یک زندان که به مرگ بیش از 100 نفر منجر شد، انجام گرفته است.

در پی این عملیات که به تأسیسات بقیق آسیب شدید وارد کرده، امروز قیمت نفت در بازارهای جهانی نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است.

پری در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، ایران را به استفاده از برنامه هسته‌ای برای «اخاذی» از جامعه بین‌المللی و بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم کرد و گفت: «دولت ما به اعمال فشار حداکثری، هم دیپلماتیک و هم اقتصادی، ادامه می‌دهد تا ایران را از هر مسیری به سوی تسلیحات اتمی محروم کند.»

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که دولت این کشور اردیبهشت ماه سال گذشته در اقدامی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای سال 1394 با ایران خارج شد و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را بار دیگر علیه مردم ایران اعمال کرد. با این وجود، واشنگتن تأکید دارد که تهران با وجود محرومیت از منافع اقتصادی وعده داده‌شده در برجام، باید همچنان به صورت یکجانبه به این توافق پایبند باشد.

جمهوری اسلامی ایران با رد این درخواست و بعد از صبر یک ساله برای تحقق وعده اتحادیه اروپا جهت جبران آثار منفی تحریم‌های آمریکا، اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که به مرور تعهد خود را به این توافق کاهش می‌دهد. تهران تاکنون ظرف سه گام، تعهد به سقف ذخایر اورانیوم و آب سنگین، محدودیت خلوص اورانیوم و محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورده است. این گام‌ها با استناد به دو بند از برجام برداشته شده که به صراحت عنوان کرده است که اگر طرف مقابل تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را بازگرداند، ایران حق خود می‌داند که اجرای کل یا بخشی از تعهداتش را متوقف کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان