نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (۱)

تا به حال راجع به خطر سرطان ریه چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما در مورد وضعیت ریه وقتی که ضعیف و ناتوان می‌شود (COPD) چیز زیادی نمی‌دانیم. (COPD) یک بیماری بسیار حاد ریوی و در واقع ترکیبی از آمفیزم و برونشیت مزمن است.

نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

تا به حال راجع به خطر سرطان ریه چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما در مورد وضعیت ریه وقتی که ضعیف و ناتوان می‌شود (COPD) چیز زیادی نمی‌دانیم. (COPD) یک بیماری بسیار حاد ریوی و در واقع ترکیبی از آمفیزم و برونشیت مزمن است.

هر دو بیماری از آسیب دیدگی‌های جدی ریه هستند که در اثر سیگار کشیدن و سایر محرک‌های ریوی به وجود می‌آیند. فرقی نمی‌کند که خودتان سیگاری هستید یا اینکه در مجاورت افراد سیگاری زندگی می‌کنید و یا بدشانس هستید!

COPD آهسته آهسته به ریه آسیب می‌رساند و توانایی دریافت اکسیژن را کاهش می‌دهد.

وقتی که ریه‌ها با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، بیماری کم‌کم با علائم خفیف شروع می‌شود و با سرعت زیادی پیشروی می‌کند و بدون درمان و معالجه هرگز نمی‌توان این روند را کند کرد. 

هفت نشانه اصلی وجود خطر و مشکل در ریه‌ها

1- کوتاه شدن تنفس

اغلب افراد با گام گذاشتن در آستانه پیری و یا با چاق شدن، تنفس‌شان کوتاه می‌شود و معمولا هم سعی نمی‌کنند مشکل خود را برطرف کنند.

این کوتاه شدن نفس‌ها ادامه می‌یابد تا اینکه در جایی توجه فرد را جلب می‌کند که دیگر بیماری رشد کرده و ریه‌ها آسیب دیده‌اند و تنها کاری که می‌توان انجام داد، کند کردن روند بیماری است.

برای جلوگیری از پیشرفت COPD باید میزان تحرک و فعالیت خود را افزایش دهید تا عملکرد ریه‌ها بهبود یابد.

به یک نکته توجه کنید: آیا به هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش کردن به سختی می‌توانید نفس عمیق بکشید؟ و یا برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین حالتی حتی به هنگام بالا رفتن از چند پله نیز از آسانسور استفاده می‌کنید؟

دقت کنید که آیا وضعیت ریه‌تان نسبت به سال گذشته بدتر شده است یا نه؟ آیا می‌توانید تمام کارهایی را که سال گذشته انجام می‌دادید، باز هم انجام دهید؟ اگر فکر می‌کنید که توانایی شما در نفس عمیق کشیدن کاهش یافته است، حتما سری به پزشک بزنید.

2- سرفه‌های پی در پی

همه ما گاهی اوقات دچار سرفه و یا تک سرفه می‌شویم، اما اگر این سرفه‌ها پی در پی و جدی‌تر از قبل شوند، باید به پزشک مراجعه کرد. COPD باعث التهاب مجاری تنفسی و آلوئول‌ها می‌شود و قابلیت انعطاف و ارتجاع پذیری آنها را کاهش می‌دهد.

وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، دیواره مجاری تنفسی ضخیم‌تر می‌شود و مواد مخاطی بیشتری را تولید می‌کند که باعث مسدود شدن مجاری می‌گردد.

سرفه‌های مکرر با آنفلوآنزا تشدید می‌شوند؛ مگر آنکه هیچ‌یک از علائم آنفلوانزا را نداشته باشید. اگر رنگ این مواد مخاطی شفاف نباشد، نشان می‌دهند که وضعیت شما بدتر شده است. این مخاط می‌توانند زرد، سبز و یا حتی خونی باشند.

در دوران سیگار کشیدن تولید خلط سینه چندان افزایش نمی‌یابد اما اگر به یکباره سیگار را ترک کنید، این مواد بسیار افزایش می‌یابند. 

3- سردردهای صبحگاهی

یکی از عجیب‌ترین علائم COPD، سردردهای عجیب به هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی است. فرد در طول شب قادر به نفس عمیق کشیدن نیست و میزان دی‌اکسیدکربن حین خواب در بدن افزایش می‌یابد.

تولید دی‌اکسیدکربن باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در مغز و در نتیجه سردرد می‌شود. مردم سردرد می‌شود. مردم سردرد را به COPD ربط نمی‌دهند؛ اما اگر اکسیژن کافی به ریه‌های‌شان برسد (مخصوصاً در حین خواب) سردردهایشان از بین می‌رود. 

4- تورم زانوها

وقتی‌که COPD پیشرفت می‌کند، به نارسایی قلبی نیز می‌انجامد، زیرا سیستم جریان خون در بدن دچار اختلال می‌شود و علت آن نیز عدم دریافت اکسیژن موردنیاز است.

این اتفاق با تورم پاها و زانوها همراه است. ریه‌ها بدتر می‌شوند و توانایی بدن برای همراهی کردن قلب در پمپاژ خون کاهش می‌یابد.

وقتی که قلب نتواند خون کافی را پمپ کند و به کبد و کلیه‌ها برساند، این ارگان‌ها نیز نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند و مواد سمی از بدن دفع نمی‌شوند و از طرفی مایعات اضافی نیز در بدن انباشته می‌شوند.

این نوع از ادم وضعیتی است که زنان باردار نیز دچار آن می‌شوند...

برای خواندن بخش دوم -نشانه های ریه‌های در محدوده خطر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان