درمان عفونت معده با روش های طبیعی و خانگی

یکی از بیماری های  و مشکلاتی که معده را درگیر خود می کند عفونت معده (گاستروانتریت) است، عفونت معده می تواند یک بیماری خطرناک باشد و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد از این رو شما می توانید قبل از استفاده از دارو های شیمیایی برای درمان عفونت معده از روش های اثر بخش خانگی و طبیعی استفاده کنید.

درمان عفونت معده با روش های طبیعی و خانگی

معده یکی از پیچیده ترین و مهم ترین قسمت دستگاه گوارش است زمانی که معده به یک نوع باکتری ذره بینی به نام هلیکوباکتر پیلور دچار می شود باعث ایجاد بیماری به نام عفونت معده می شود که در صورت حاد بودن قادر است معده را از پای دربیاورد و منجر به درد های شدیدی شود، در مورد این بیماری باید گفت که راهی برای درمان عفونت معده وجود ندارد و فقط باید دوره آن بگذرد، البته روش های زیادی وجود تا تحمل این بیماری آسان تر شود به همین دلیل تا آخر مطلب همراه ما باشید.

بروز عفونت در معده چه دلایلی دارد؟

عفونت معده چیست

علت ابتلا به عفونت معده به دلیل هجوم یک دسته ویروس هلیکوباکتر پیلور به دستگاه گوارش است که محل زندگی آنها در معده است این ویروس ها می توانند توسط خوردن غذاهای غیر بهداشتی و یا آب آلوده وارد بدن ما شود و این باکتری قادر است تا سالیان سال بدون هیچ علامتی در معده ما زندگی کنند که در آخر باعث به وجود آمدن زخم معده و سرطان معده می شود و یا می تواند به صورت خفیف و گذرا باشد.

زمانی که این ویروس وارد بدن می شود پس از گذشت 3 روز یک سری علائم اولیه را از خود بروز می دهید این علائم شامل، تب و لرز، دل درد، درد معده، ضعف، بی حالی، استفراغ و اسهال است.

آشنایی با علاائم عفونت معده

به این جهت می گوییم که این بیماری درمان قطعی ندارد به دلیل آن است که زمانی که این باکتری ها وارد بدن می شود به سرعت خود را با محیطی که در آن قرار دارد وقف می دهد و همچنین محیط اطراف معده را تغییر دهد و از شدن اسیدی بودن ان می کاهد تا بتواند در آن رشد کند و زنده بماند، این باکتری به دلیل شکل خاصی که دارد در معده نفوذ می کند و درست در جایی قرار می گیرند که توسط اسید معده محافظت می شود و سلول هاتی ایمنی بدن قادر نیستند در آن نفوذ کنند.

در مطالب قبل شما را با درمان خانگی درد معده  و کاهش اسید معده آشنا کردیم حال در ادامه قصد داریم شما را با روش های خانگی درمان عفونت معده آشنا کنیم.

راهکار های خانگی برای درمان عفونت معده

روش های خانگی و طبیعی درمان عفونت معده

برای اینکه شما بتواند از روش های خانگی برای درمان عفونت معده استفاده کنید باید حتما قبل از آن با یک پزشک مشورت کنید و طبق صلاح دید وی به استفاده از مواد غذایی و استفاده از روش های طبیعی بپردازید.

1. پروبیوتیک ها

شما می تواند برای درمان عفونت معده از منابع غذایی استفاده کنید که حاوی مقادیر بالایی از مواد پروبیوتیک باشند این مواد غذایی شامل نوشیدنی به نام کفیر و ماست است که باید به صورت روزانه از این مواد غذایی استفاده کنید.

2. چای سبز

چای سبز به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص و ضد باکتریایی برای درمان عفونت معده و کاهش درد ناشی از معده می تواند بسیار موثر و مفید باشد از این رو شما می تواند با مصرف منظم چای سبز به درمان این بیماری کمک کنید.

درمان عفونت معده با روش های خانگی

3. عسل طبیعی

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد طبیعی است که به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن گزینه مناسبی برای درمان عفونت است، به همین دلیل شما باید به طور منظم و روزانه 2 قاشق غذا خوری عسل میل کنید.

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی همانند یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت معده به کار برده می شود بنابراین برای استفاده از این گیاه بی نظیر ابتدا باید ژلی که داخل برگ های آن وجود دارد را خارج کنید و آن را در یک لیوان آب حل کنید و سپس میل کنید، این نوشیدنی را باید هر روز میل کنید.

آشنایی با عفونت میکروبی

5. درمان عفونت معده با ریشه شیرین بیان

یکی دیگر از روش های درمان خانگی عفونت معده استفاده از ریشه شیرین بیان است، از آنجایی که این ریشه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد می تواند جهت درمان مشکلات گواری مفید باشد بدین منظور باید دو قاشق ار پودر ریشه شیرین بیان را در آب جوش بریزید و سپس آن را از روی صافی رد کنید سپس این نوشیدنی را میل کنید بهتر است روزی 2 مرتبه از این نوشیدنی استفاده کنید.

6. سیاه دانه

یکی دیگر از بهترین روش های درمان عفونت معده استفاده از معجون سیاه دانه به همراه عسل است، ترکیب این 2 با یکدیگر می تواند برای مشکلات گوارشی بسیار مفید اشد از این رو روزانه 1 تا 2 قاشق غذا خوری از ترکیب ابن دو ماده میل کنید.

روش های طبیعی درمان عفونت معده

7. روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل داشتن ترکیبات خاص هر گونه باکتری که دارای مقاومت بالایی نسبت به آنتی بیوتیک است را از بین ببرد، شما باید به صورت روزانه این روغن شگفت انگیز را در وعده های غذایی خود جای دهید.

8. زنجبیل

زنجبیل به دلیل دارا بودن ماده ای به نام جینجرلوس در جهت مهار میکروب معده بسیار موثر عمل می کند از این رو برای استفاده از آن باید چند تکه از زنجبیل را درون آب جوش بیاندازید و بعد از 5 دقیقه آن صاف کنید، بعد از اینکه صاف شد بگذارید تا کمی خنک شود بعد از خنک شدن آن را بنوشید البته شما می توانید از زنجبیل به صورت مستقیم برای بر روی غذاهای خود استفاده کنید.

روش های خانگی درمان عفونت معده

9.شیر

شیر با دارا بودن ماده ای به نام لاکتوفرین قادر است فعالیت میکروب معده را متوقف نماید و منجر به ریشه کن شدن این میکروب گردد، این ماده در شیر گاو وجود دارد، به همین دلیل باید تا زمان بهبودی کامل به مصرف روزانه شیر بپردازید.

10. امگا3

یکی از بهترین اسید های چرب اشباع نشده امگا 3 است که به عنوان یک درمان خانگی عفونت معده از آن استفاده می شود که البته بسیار مفید است به این ترتیب که مطالعات نشان داده که وجود هر چه بیشتر این اسید در بدن مصادف است با کاهش میزان این میکروب در معده.

11. آویشن

آویشن یکی از قوی ترین و مفید ترین گیاهانی است  که جهت درمان عفونت معده به کار می رود و دارای اثرات آنتی باکتریایی بالایی است، آویشن قادر است ار رشد بیشتر این باکتری معده جلوگیری کند، از این رو شما می توانید هم به صورت مستقیم از این چاشنی بر روی غذاهایتان استفاده کنید و هم می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید.

 روش های تشخیص عفونت معده

  • آزمایش تنفسی اوره
  • آندوسکوپی قسمت بالای معده و روده
  • آزمایشات قسمت بالای معده و روده
  • سی تی اسکن

موثر ترین راه های درمان میکروب معده

چند نکته مهم که به درمان عفونت معده کمک می کند

  • بعد از اینکه عفونت معده در شما تشخیص داده شد از مصرف مشروبات الکلی به طور جدی خودداری کنید
  • توجه داشته باشید که مصرف قهوه و چای منجر به ایجاد درد معده می شود پس تا می توانید در طول روز از مصرف چای و قهوه خودداری کنید.
  • تا جای ممکن در برنامه غذایی خود از میوه جات و سبزی جات تازه به خصوص آن دسته از سبزیجاتی که رنگ قرمز دارند استفاده کنید.
  • مصرف آب را در طول روز فراموش نکنید، در طول رو ز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • به هیچ عنوان با دست های آلوده اقدام به خوردن نکنید.
  • از غذاهای گرم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان به موقع عفونت معده شما را از خطر ابتلا به سرطان و زخم معده در امان نگه می دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان