واکنش وزیر دفاع به اتهام زنی آمریکا/همتی: به‌دنبال دورزدن سوئیفت هستیم/ واکنش زنگنه به تحرکات آمریکا در بازار نفت

سرویس سیاسی فردا: اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 27 شهریور 1398 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیئت هرگونه نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد.

به گزارش تسنیم: امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در مورد حملات نیرو‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو ضمن رد اظهارات برخی در مورد نقشه ایران در این عملیات گفت: موضوع بسیار روشن است یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردنداین کار را انجام داده‌اند. منطق کار هم روشن است که کشوری که سالیان سال تحت حملات شدید بوده و تعداد زیادی تلفات داده و همین طور در اثر محاصره‌ای که او را کردند کاملا وضعیت مشخص است به لحاظ نظامی حدود دو سال قبل نیز یمنی‌ها چنین عملیاتی را انجام داده بودند و به یک فرودگاه در امارات حمله کرده بودند و موشک با برد 1200 کیلومتر شلیک کرده بودند.

ربیعی: قطع یارانه شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود

سخنگوی دولت با بیان این که یارانه افرادی که در سال درآمد بالای میلیاردی دارند حذف می‌شود گفت: قطع یارانه‌ها شامل قطعا طبقات متوسط و پایین نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت درباره آخرین تصمیمات برای قطع یارانه ثرونمندان اظهار کرد: یارانه حدود 700 الی 800 هزار نفر که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند قطع می‌شود. برای شناسایی این افراد کار دقیقی انجام شده است و مجموعه هزینه‌هایی که دارند و شاخص‌های همچون خودرو، مسکن و هزینه‌های خانوار مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: من آمار دقیق افرادی که یارانه آن‌ها قطع خواهد شد در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم، اما قطع یارانه‌ها قطعا شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد 30 میلیون نفر مدنظر ما نیست. اجرای تصمیم مجلس به زمینه‌های اجتماعی نیاز دارد و الان زمینه برای قطع یارانه سه دهک فراهم نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به این که حذف یارانه ثروتمندان از اول مهر اجرایی می‌شود تصریح کرد: من مجددا تاکید می‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند که ما تصمیم غلطی نمی‌گیریم که تاثیر منفی بر درآمد آن‌ها داشته باشد پایگاه اطلاعاتی ایرانیان بسیار دقیق بوده و اطلاعات دقیقی در آن ثبت شده است و با آرامی در این زمینه حرکت کردیم.
همتی: به‌دنبال این هستیم که سوئیفت را دور بزنیم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: به‌دنبال این هستیم که براساس پیام‌رسان‌های مالی ایران و روسیه سوئیفت را دور بزنیم و با پول ملی مبادله کنیم.
 

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیرش به روسیه و توافق اخیر مالی با این کشور گفت: دولت آمریکا با تحریم‌های متعددی وضع می‌کند و تلاش‌هایی می‌کند، دلار از صحنه مبادلات حذف می‌شود.

وی افزود: مذاکرات با روسیه و ترکیه انجام شد که آقای رئیس‌جمهور آن را هدایت می‌کرد و ما به این جمع‌بندی رسیدیم که دو کشور دنبال این هستند که از سوئیف و مبادله با دلار پرهیز کنند و به‌دنبال این هستیم که براساس پیام‌رسان‌های مالی دو کشور سوئیفت را دور بزنیم و با پول ملی مبادله کنیم و الان با کشور عراق با پول ملی مبادله می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد کردیم با توجه به عضویت اخیر ما در اتحادیه اوراسیا، با استفاده از این سیستم مبادله بانکی بتوانیم مبادلات تجاری با شش کشور را انجام بدهیم که او هم تایید کرد و شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه انجام می‌شود.

همتی همچنین درباره اینستکس گفت: در این زمینه کار مهمی اتفاق نیفتاده و امیدی به آن نداریم. برای اینکه اعلام کنیم آماده تجارت با اروپا هستیم، پیشنهاد اینستکس را پذیرفتیم و نهاد آن را هم در ایران ایجاد کردیم. مسئولان این نهاد به ایران می آیند، ولی اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: خیلی روی اینستکس حساب نمی‌کنیم و برنامه‌هایمان را طبق توانمندی خود طراحی کرده‌ایم. اگر اینستکس نتیجه داد از آن استفاده می‌کنیم و اگر هم جواب نداد علاقه نداریم فشار وارد کنیم تا اینستکس اجرایی شود.

حاجی‌میرزایی: کیفیت آموزش در مدارس دولتی باید ارتقا یابد

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال تحولاتی در وزارت آموزش و پرورش هستیم تا کیفیت مدارس به ویژه مدارس دولتی ارتقاء یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت اظهار داشت: خوشبختانه در اثر تلاش‌هایی که درطی چهار دهه گذشته در آموزش و پرورش انجام شده است، توسعه کمّی بسیار خوبی ایجاد شده و امروز آموزش در سراسر کشور و همه مناطق و حتی مناطق بسیار کم‌جمعیت وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که به دنبال توسعه کیفی فرصت‌های آموزشی باشیم و در این زمینه باید تلاش‌های بسیار زیادی صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول بنیادین، پیش‌بینی‌های بسیار خوبی در مورد ایجاد تحولاتی در برنامه‌های درسی ملی در نظر گرفته شده است و اختیاراتی هم تحت عنوان «طرح بوم» به مدارس داده شده است تا در مورد تولید محتوا و برنامه آموزشی متناسب با نیاز‌های دانش‌آموزان تدبیر کنند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه همچنین برای ارتقای کیفیت معلمان، تدابیری در نظر گرفته شده است، گفت: برای بهبود فضا‌های آموزشی و ارتقای سطح دسترسی و سرانه آموزشی، اقداماتی انجام شده و ما هنوز در برخی از مناطق، با متوسط عمومی فاصله داریم، اما تلاش می‌کنیم که فضای آموزشی مناسب‌تری در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع و با همه تحولاتی که پیش‌بینی شده است، امیدواریم که به تدریج کیفیت آموزش در مدارس به ویژه مدارس دولتی ارتقا یابد.

وزیر نفت: نباید از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرد
زنگنه گفت: برای امنیت ارز و منافع، نباید از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کرد.

نباید از نفت به عنوان یک سلاح استفاده کردبه گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا روند برداشت بیشتر ایران از میدان گازی پارس جنوبی از قطر ادامه خواهد داشت؟ اظهار کرد: خوشبختانه از سال 97 برداشت ما روزانه بیشتر شده است و این روند هم ادامه پیدا خواهد کرد، زیرا واحد‌های دیگر ما هم تثبیت می‌شوند و تولید بیشتری از دریا خواهیم داشت درنتیجه تولید ما تا آخر امسال به 750 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

او در پاسخ به سوالی درخصوص تحرکات آمریکا در بازار نفت پس از حادثه آرامکو، گفت: آمریکایی‌ها نگران امنیت عرضه نفت هستند و ما هم همواره گفته‌ایم که برای امنیت عرضه و منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نباید از نفت به عنوان سلاح استفاده کرد.

وزیر نفت افزود: نفت سلاح نیست بلکه کالای عمومی مورد نیاز همه بشریت است و باید گذاشت جریان آن به‌صورت آزاد در بازار‌ها انجام شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی درخصوص انعقاد قراداد‌های نفتی با شرکت‌های روسی و چینی، گفت: روس‌ها در این زمینه بهتر هستند، اما چینی‌ها فعلا خیلی در این حوزه فعال نیستند.

وزیر نفت در واکنش به خبری مبنی بر درخواست عربستان برای واردات بنزین از ایران، ابراز بی‌اطلاعی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان