سوار شدن بر یک خودروی شاسی بلند از جمله آرزوهایی است که کمتر کسی در ایران هست که حداقل یک بار در ژرفای وجود خود به آن فکر نکرده باشد. هجوم انواع کراساوورهای نسبتا گران قیمت و البته با کیفیت، ژاپنی، کرهای، آلمانی و غیره به بازار ایران (در دوران رونق واردات) موجب شد تا تب شاسی بلندسواری قشر زیادی از جامعه را مبتلا سازد.
کار به جایی رسید که تملک یک خودروی شاسی بلند به نوعی نماد تجمل گرایی و زندگی لاکچری بدل شد، در حدی که بسیاری از اقشار پایین دست به منظور ارتقای سطح زندگی خود(در چشم دیگران)، بدون آنکه از منظر کاربردی نیازمند یک خودروی شاسی بلند باشند، برای تصاحب خودروهای بلند بالا و کراس اوور به تکاپو افتادند.
در دورانی که تنها مسیر خرید مدلهای شاسی بلند موجود در بازار به انواع و اقسام خودروهای آلمانی، ژاپنی و کرهای با قیمت نسبتا بالا ختم میشد، بسیاری از اقشار ضعیفتر جامعه شاسی بلندسواری را به لقایش بخشیده و به همان مدلهای سدان ارزان قیمت داخلی بسنده نمودند.
تا اینجای کار، همه گزینههای موجود بر روی میز اقشار متوسط برای خرید یک اتومبیل شاسی بلند، سازی مخالف بر خلاف آهنگ جیب خریداران کوک کرده بودند. این روند ادامه داشت تا آنکه پای خودروسازان چینی به این مملکت باز شد.
آنها به منظور تصاحب بازارهای جدید مجبور بودند تا قیمتی نسبتا پایین و در حد توان اکثریت جامعه را برای محصولات خود انتخاب نمایند تا توان رقابت با مدل های مرغوبتر را داشته باشند. چنین شد که چینی ها با محصولاتی نظیر جک s5، لیفان x60، ام وی ام x33 و هایما s7، وارد بازار کراس اوورهای ایران شدند.
هایما یک خودروساز چینی است که از سال 1992 فعالیت خود را آغاز نمود و از سال 2006 تاکنون تحت مالکیت گروه صنعتی فاو به فعالیت خود ادامه میدهد. هایما اس7 در سال 2010 میلادی و طی برگزاری نمایشگاه اتو چاینا به معرض دید عموم گذاشته شد.
این خودرو که در ابتدا با نام هایما7 شناخته می شد، در سال 2013 میلادی، توأمان دچار فیس لیفت و تغییر نام به هایما S7 شد. سپس در سال 2015 مجددا مورد فیس لیفت قرار گرفت.
نسخهای که هم اینک تحت عنوان هایما S7 توربو در ایران ارائه میشود، همان مدل 2013 (فیسلیفت اول) بوده که در پی عدم استقبال مطلوب از مدل تنفس طبیعی (نسخه 2011)، به پیشرانه توربوشارژ 1.8 لیتری با قدرت و شتاب بیشتر تجهیز شده و آمده تا ناکامیهای مدل تنفس طبیعی 2 لیتری را جبران نماید.
در این مقاله قصد داریم به بررسی جنبههای مختلف هایما S7 توربو بپردازیم، بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا این خودرو را مورد کنکاش قرار دهیم.
طراحی ظاهری و بدنه هایما S7 توربو
طراحی ظاهری هایما S7 توربو نسبت به مدل اولیه چندان دستخوش تغییرات نشده اما به هر حال، تفاوتهایی در این زمینه دیده میشود که به زیباتر شدن این خودروی بلندبالا کمک نموده است؛ از جمله بارزترین این تغییرات میتوان به استفاده از یک جلو پنجره کروم رنگ جدید مزین به نوارهای عمودی و لوگوی هایما اشاره نمود.
دو کاسه چراغ کشیده با طراحی نسبتا ساده و ابعاد مناسب در دو طرف جلو پنجره با فاصله چند سانتیمتری از آن جای گرفتهاند. سپر جلو به طور کلی دچار تغییر شده و قابهای مهشکن جدید به همراه تزئینات کرومی در کنارههای تحتانی سپر، جلوه زیباتری به چهره S7 بخشیدهاند.
یک مجرای ورودی هوا به فرم ذوزنقه شکل در فضای بین دو مه شکن تعبیه شده تا هوای کافی برای سیستم خنککاری و پیشرانه را تأمین نماید. حد فاصل عمودی مه شکن ها تا کاسه چراغهای اصلی نیز به صورت حجمی و برجسته درآمده تا چهره هایما S7 توربو را بزرگتر و عضلانیتر جلوه دهد.بر روی درب کاپوت نیز خطوطی حجمی قابل رویت هستند.
نمای جانبی هایما S7 توربو نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است. اینها نسبت به قبل مورد بازنگری قرار گرفتهاند و از شمایل جذابتری بهره میبرند. فریم پنجرهی دربها به رنگ سیاه بوده و از پنجره ثابت واقع شده در انتهای عقبی متمایز شده است.
اطراف گلگیرها و ناحیه تحتانی درها (محدوده رکاب) به صورت برجسته طراحی شدهاند تا جلوه بزرگتر و هیجان انگیزتری به نمای جانبی هایما s7 به ارمغان بیاورند.
میله باربند سقفی، اسپویلر نصب شده بر روی شیشه عقب، آینههای جانبی راهنمادار و رکاب کروم رنگ، از جمله موارد دیگر است که در نمای کناری هایما S7 توربو قابل مشاهده هستند.
در نمای عقب هایما S7 توربو ، چراغهای دو تکه با گرافیک داخلی مدرنتر رویت میشوند.بر روی اسپویلر فوقانی شیشه عقب نیز یک چراغ ترمز نواری LED نصب شده و در پایین سپر محدودهای سیاه رنگ وجود دارد که سر اگزوزهای چهار ضلعی کرومی، چراغ مهشکن و علائم شبنمای قرمز رنگ را در خود جای داده است.
به طور کلی طراحی ظاهری کراس اوور هایما اس7 با توجه به ارتفاع مناسب از سطح زمین، یادآور شاسیبلندهای واقعی بوده و میتواند خریداران خود را با وجود آنکه سبک طراحی چندان مدرنی ندارد، راضی نگاه داشته و مایه خرسندی ایشان باشد.
هرچند نظر بعضی از عزیزان مبنی بر اینکه هایما S7 توربو را نمیتوان یک شاسی بلند زیبا و امروزی (از نظر سبک طراحی) دانست نیز در جای خود محترم است؛ چرا که طراحی کلی بدنه این خودرو به حدود هشت - نه سال پیش باز میگردد و قاعدتا طراحان چینی در آن دوران تجربه امروز را نیندوخته بودند.
طراحی داخلی و کابین هایما S7 توربو
فضای داخلی هایما دارای طراحی نسبتا شیک و عامه پسندی است. متریال داشبورد از جنس پلاستیک خشک بوده اما کیفیت آن در سطح نسبتا مناسبی تلقی میگردد.
غربیلک فرمان با روکش چرمی پوشش داده شده و به صورت چهار پره طراحی شده و دکمههای مختلفی در دو جانب آن تعبیه شده است.
کنسول میانی داشبورد مملو از دکمهها و کلیدهای مختلفی بوده و چندین کلید گردان کرومی، مربوط به سیستم و تهویه و پنل مالتی مدیا، در این بخش به چشم میخورد. تعدد نسبتا بالای دکمهها در این ناحیه میتواند کمی گیج کننده به نظر برسد و در حین رانندگی شخص راننده را دچار حواس پرتی نماید.
سبک طراحی مربوط به جایگاه قرارگیری صفحه نمایشگر 7 اینچی به همراه دریچه های تهویه کناری آن، در نوع خود زیبا و دلنشین به نظر میرسد. پنل کیلومترشمار هایما S7 توربو به صورت مکانیکی بوده اما جلوه اسپرت و نسبتا جذابی دارد که به همراه جایگاه آن به صورت چند ضلعی طراحی شده است.
صندلیها فرم مناسبی داشته و به وسیله چرم مصنوعی دو رنگ روکش شدهاند که در تعامل با طراحی دورنگ تودری ها، نمای مناسبتری را پدید آوردهاند. در ناحیه پشت اهرم تعویض دنده نیز دو عدد جا لیوانی به همراه اهرم ترمز دست و یک کنسول استراحتگاه آرنج تعبیه شده است.
فضای داخلی هایما S7 با توجه به ابعاد مناسب بدنه، ظرفیت مناسبی داشته و سرنشینان این خودرو چه در جلو و چه در ردیف عقب با محدودیت خاصی از نقطه نظر فضای سر، پا و زانوها مواجه نخواهند بود؛ پنج نفر بزرگسال میتواند به راحتی در کابین هایما S7 توربو قرار بگیرند و از آن لذت ببرند.
حجم صندوق عقب هایما S7 نیز معادل 400 لیتر است که در صورت خواباندن صندلیهای عقب قابل گسترش بوده و فضای کافی را در اختیار لوازم و اسباب سفر شما قرار خواهند داد.
به طور کلی کابین هایما S7 اگرچه کیفیت رقبای کرهای و ژاپنی برخوردار نیست اما به طرز مناسبی میتواند از پس نیازهای عمومی اقشار متوسط جامعه برآمده و نظر مثبت ایشان را جذب نماید
تجهیزات و امکانات
ترمز | ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز ضد قفل (EBD+ABS)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) | |
کیسه هوای ایمنی | راننده، سرنشین جلو و جانبی (مجموعاً 4 عدد) | |
فرمان | برقی | |
سیستم تهویه | اتوماتیک | |
سیستم صوتی | صفحه نمایش لمسی 7 اینچی دارای پورت AUX ،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، 4عدد بلندگو و2عدد تیوتر | |
چراغها | چراغ روز LED، مه شکن های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، | |
آینهها | آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما، آینه وسط ضد انعکاس نور، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع، آینه وسط با قابلیت نمایش میزان باد لاستیک (TPMS) | |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه عقب و شیشه های جانبی عقب دودی | |
تزئینات | غربیلک فرمان چرمی ، تودوزی چرم 2 رنگ و تریم داخلی مشکی | |
تجهیزات ایمنی | دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS)، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، قفل کودک درب های عقب، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای عقب، ایزوفیکس | |
رینگ و لاستیک | رینگ آلومینیومی17 235/65R | |
صندلی | صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، صندلی های عقب تاشو دو تکه | |
سایر تجهیزات | چراغ نقشه خوان جلو و عقب، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برف پاک کن شیشه عقب، پشت سری نرم جهت محافظت از سر و گردن، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، سنسور نور و باران، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، کروز کنترل، سان روف برقی، اسپویلر |
پیشرانه و مشخصات فنی
بر خلاف مدل تنفس طبیعی هایما S7 که به یک پیشرانه 2 لیتری 148 اسب بخاری تجهیز شده بود، هایما S7 توربو از یک پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ بهره میبرد که قادر است نیرویی معادل 185 اسب بخار را در دور موتور rpm5500 و گشتاور 230 نیوتن متر در دور موتور 4500rpm ایجاد نماید.
قدرت این پیشرانه در وبسایت ایران خودرو معادل 170 اسببخار عنوان شده که با توجه به تحقیقات صورت گرفته این رقم صحیح نبوده و همان 185 اسب بخار آمار دقیقتری برای توصیف قدرت هایما S7 توربو خواهد بود.
لازم به ذکر است که شرکت مادر نیز رقم 185 اسب بخار را در وب سایت خود به عنوان توان خروجی پیشرانه 1.8 لیتری توربو اعلام نموده است. سایر مشخصات فنی هایما S7 توربو را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
نوع موتور | HM484Q-T | |
حجم موتور (cc) | 1795 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 170/5500 | |
حداکثر گشتاور (Nm) | 230/4500 | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزین | |
استاندارد حد آلایندگی | یورو5 | |
حداکثر سرعت (km/h) | 170 | |
سیستم انتقال قدرت | 6 دنده اتوماتیک | |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | 9.6 | |
طول خودرو (mm) | 4530 | |
عرض خودرو(mm) | 1830 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1730 | |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2619 | |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1545 | |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | 61 | |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | 400 |
رقبا و محصولات مشابه هایما S7
از جمله رقبای هایما S7 در ایران میتوان به جک S5 اتوماتیک، BYD S6 و چری تیگو7 اشاره نمود.
قیمت و شرایط فروش
قیمت هایما S7 توربو هم اینک (شهریور 98) بین 270 تا 280 میلیون تومان برآورد میشود. قیمت کارخانه ای این خودرو بر اساس حاشیه بازار تنظیم می شود.
مزایا و معایب هایما S7 توربو
نکات مثبت
- چهره جذاب تر نسبت به مدل معمولی
- طراحی داخلی زیبا و دلنشین
- کابین جادار و راحت
- قوای محرکه مهیج
نکات منفی
- طراحی بیرونی نه چندان زیبا و هماهنگ
- فقدان سامانه چهارچرخ محرک