یک شرکت خودروسازی متعلق به کشور آفریقای جنوبی به نام مورِزا اعلام کرده است که قصد دارد با همکاری گروه خودروسازی سایپا برخی از محصولات این گروه را در جنوب قاره آفریقا مونتاژ کند.
در اطلاعیه این شرکت آمده است که به کمک سرمایه گذارانی از امارات متحده عربی چند خودروی ایرانی متعلق به گروه خودروسازی سایپا که با ذائقه رانندگان آفریقایی همخوانی دارند در بازار خودروهای ارزان قیمت این قاره مونتاژ خواهند شد.
در همین راستا تادندا مونگوفا، مدیر اجرایی مورِزا اعلام کرد: «با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که برخی از مجموعه خودروی های ارزان شرکت ایرانی سایپا از نسل "کیا ریو" را متناسب با ذائقه و قدرت خرید برخی شهروندان در 14 کشور جامعه اقتصادی جنوب آفریقا (سادک) بازتولید و مونتاژ کنیم، چرا که حتی بر خودروهای دست دوم وارداتی به کشورهای آفریقایی نیز مالیات های سنگینی تعلق می گیرد که مصرف آنها را برای کاربران آفریقایی بسیار دشوار کرده است.»
وی در ادامه افزود: «در ابتدا خودرو سایپا کوئیک کراس اور و بعد از آن مدل هاچبک این خودرو تولید و در مرحله دوم خودروهای نوع وانت، پروجکت 2012، تیبا و "ساینا پس از دریافت تعدادی آبشن در بازار خودروهای ارزان قیمت آفریقا عرضه خواهند شد.»
گفته می شود با حضور گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاهی در ژواهنسبورگ در سال 1393 تعدادی از فعالان بازار خودرویی جنوب آفریقا تمایل خود نسبت به همکاری با این شرکت را ابراز کرده و این همکاری مشترک نیز از این نمایشگاه آغاز شده است.
در نمایشگاه مذکور بیش از 120 شرکت فعال در بخش های مختلف از جمله شرکتهای خودروسازی مهم ژاپنی، کره ای، چینی، آمریکایی و اروپایی حضور داشته و دستاورد های خود را به نمایش گذاشته بودند.
لازم به یادآوری است که در کشورهای جنوب آفریقا به علت وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی شهروندان، خودروهای ارزان قیمت خواهان فراوانی داشته و اغلب افراد از خودروهای درجه دو کشور های آمریکایی و اروپایی استفاده می کنند. در این شرایط به نظر می رسد که محصولات تولیدی گروه خودروسازی سایپا همچون کوئیک می تواند از فروش خوبی برخوردار شوند.
اما عجیب است که شرکت تولید کننده که نام Mureza Prim8 را برای کوییک در نظر گرفته، این محصول را رقیبی برای خودرو مدرن ساندرو استپ وی می داند!
براساس اطلاعات اولیه، موتور این خودرو حالا با پیشرانه مورد استفاده در خودروهای برلیانس (موتور 1.5 لیتری) مشترک است و بیش از یکصد اسب بخار قدرت دارد، همچنین گیربکس اتوماتیک CVT و آپشن هایی نظیر کروز کنترل، سنسور پارک، ایربگ 4 گانه، ESP و...نیز برای نسخه صادراتی کوییک در نظر گرفته شده است که شانس این خودرو را برای رقابت در بازار آفریقا افزایش می دهد، اما پرسش مهمتر این است که آیا سایپا می تواند با توجه به تحریم های صنعت خودرو، قطعات لازم برای تولید منظم چنین خودرویی را تامین کند یا خیر؟