لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

همانطور که مستحضر هستید، عبارت وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات ساخته دست بشر گفته می‌شود که قابلیت حرکت داشته و حین جابجایی بتواند افراد یا بار را نیز همراه خود حمل نماید.

لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

همانطور که مستحضر هستید، عبارت وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات ساخته دست بشر گفته می‌شود که قابلیت حرکت داشته و حین جابجایی بتواند افراد یا بار را نیز همراه خود حمل نماید.

اساسی‌ترین و پایه‌ای ترین ویژگی یک وسیله نقلیه بعد از قابلیت تحرک، توانایی توقف آن است. بنابراین یک جسم متحرک را تنها زمانی می توان به عنوان وسیله نقلیه در جامعه به شمار آورد که علاوه‌ بر متحرک بودن، در مواقع لازم بشود آن را از حرکت باز ایستاند و یا از سرعت آن تا حد مناسب کاست. در غیر این صورت آن وسیله دیگر کارایی لازم را نداشته و امنیت سرنشینان خود را کاملا به خطر می‌اندازد. در واقع وسیله نقلیه بدون ترمز را جز ارابه مرگ چیز دیگری نمی‌توان دانست.

نیروی اصطکاک مهمترین نیرویی است که در متوقف نمودن یک وسیله نقلیه نقش ایفا می‌کند و بنیادی‌ترین قطعه‌ای که در این قسمت اصطکاک لازم را برای توقف خودرو یا وسیله نقلیه فراهم می‌آورد، لنت ترمز نامیده می‌شود. حتما می‌توانید تصور کنید که اگر این قطعه را از روی خودروهایمان برداریم چه بلبشویی سراسر جامعه را در بر خواهد گرفت و چه فجایع جانسوزی رقم خواهد خورد؛ حتی می‌توان به جرات گفت که نظم و امنیت عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد.

بله! با وجود ظهور و بروز انواع و اقسام مختلف سیستم‌های مدرن و تکنولوژیک مرتبط با مبحث ایمنی خودرو، اما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، لنت ترمز اساسی ترین و مهمترین بخش امنیت یک خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان آن را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه انتخاب یک لنت ترمز مناسب برای خودرو از مهمترین وظایفی است که مالک یا راننده بر عهده دارد و نباید هیچ گونه قصوری از این بابت رخ بدهد وگرنه عواقب ناگواری گریبان سرنشینان خودرو اول از همه خود شخص راننده را خواهد گرفت.

در این مقاله قصد داریم تا انواع و اقسام لنت ترمزهای موجود در بازار را خدمتتان معرفی نموده و اطلاعاتی پیرامون لنت ترمز مناسب خودرویتان را به استحضار برسانیم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

سیستم ترمز از طریق ایجاد اصطکاک بین ترمز و دیسک‌ها (یا کاسه‌ها) باعث کاهش سرعت و توقف کامل خودرو می‌شود. لنت ترمز از یک بخش فلزی سخت و یک بخش نرم که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، تشکیل شده است. در واقع در اثر تماس بخش نرم (معمولا تیره رنگ) با سطح دیسک ترمز و ایجاد نیروی اصطکاک بین دو قطعه سرعت خودرو نیز کاهش می‌یابد.

معمولا بخش نرم به صورت چسبی یا با پرچ به بخش فلزی متصل شده و تا امروز راه بهتری برای متصل نمودن این دو قسمت به یکدیگر یافت نشده است. هنگام به اتمام رسیدن قسمت نرم لنت، علاوه بر کاهش قدرت ترمزها صدایی جیغ مانند در اثر برخورد بخشی از قسمت فلزی لنت با دیسک‌ها به گوش می‌رسد که در حکم زنگ هشدار خطر برای تعویض لنت‌هاست.(گاهی اوقات به دلیل جنس خاص لنت ترمز ممکن است بدون به اتمام رسیدن لنت، چنین صدایی به گوش برسد که البته این مورد به طور معدود و محدود امکان وقوع دارد.)

در صورت عدم تعویض به موقع لنت‌ها احتمال شکسته شدن کفشک‌های ترمز و خط افتادن بر روی دیسک ترمز وجود دارد که علاوه بر بروز خطرهای جانی هزینه مالی بعضا سنگینی را می‌تواند بر شما تحمیل نماید. بسته به شرایط رانندگی، نوع مسیر ،میزان استفاده از ترمز‌ها، ترافیک مسیر، جنس لنت و... عمر لنت ها می‌تواند متفاوت باشد.

انواع لنت ترمز

امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو شامل لنت‌های آلی (ارگانیک)، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی در بازار وجود دارد.

لنت ترمز

لنت‌های ترمز ارگانیک: برخی لنت‌های ترمز از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها اگرچه باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت بازدارندگی کافی در هنگام یدک‌کشی یا در سرازیری ها برخوردار نیستند. همچنین در هنگام خیس شدن لنت های ارگانیک بخش زیادی از توانایی خود در توقف خودرو را از دست خواهند داد. این لنت ها دارای ساختاری نسبتا نرم بوده و عمر آنها کمتر از سایرین است. استفاده از این نوع لنت‌های ارگانیک در سطح شهرهای پرترافیک که نیاز به ترمزهای پی در پی وجود دارد، توصیه نمی شود.

لنت های نیمه فلزی: پرکاربردترین نوع لنت خودروهای عادی از همین جنس ساخته می‌شود. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند. به دلیل طول عمر، قیمت و کارکرد مناسب، این لنت‌ها انتخاب مناسبی برای مصارف عادی و خودروهای سواری معمولی به شمار می‌روند. لنت‌های نیمه فلزی معمولا بین 30 تا 80 هزار کیلومتر (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده) کارکرد خواهند داشت.

لنتهای تمام فلزی: این لنت‌ها از نظر قیمت ،کیفیت و کارآیی در سطح بالاتری قرار دارند. تقریبا تحت هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند اما باعث خوردگی بیشتر دیسک  (یا کاسه ترمز) می‌شوند. در لنت‌های تمام فلزی از روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت ها به دلیل سر و صدای زیاد و عمر کوتاه برای مصارف عادی مناسب نیستند.

لنت ترمز سرامیکی: در لنت‌های ساخته شده از سرامیک به جای فولاد از مس استفاده شده و انتقال حرارت آن افزایش یافته است که باعث خنک‌تر ماندن آن در حین کار می‌شود. همچنین مس باعث افزایش عمر لنت خواهد شد. این لنت‌ها کم صدا بوده و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عیب عمده آن‌ها قیمت بالایشان است. همچنین در هنگام مرطوب بودن و یا سرد بودن کارایی آنها کاهش می‌یابد.

در جدول زیر قیمت برخی اقسام لنت ترمز خودروهای پرفروش را مشاهده می‌فرمایید:

قیمت (تومان)

نوع لنت

151000لنت ترمز جلو تکستار مدل 2550901 مناسب برای ریو ،ساینا ، کوئیک ، تیبا 1، تیبا 2
189000لنت ترمز جلو رنو ساندرو با سیستم ترمز TRW های تک (Hi-Tec)
189000لنت ترمز جلو تکستار مدل 1620102115 مناسب برای پژو 206
40000لنت ترمز جلو گلد مدل HP1001 مناسب برای پراید
60000لنت ترمز جلو لیا لنت مدل S9813 مناسب برای پژو 405 و پارس و سمند
85000لنت ترمز جلو گلد مدل HSB مناسب برای پراید
239000لنت ترمز جلو اوریجینال مدل 410602192R مناسب برای ال 90
112000لنت ترمز جلو ای ام سی مدل X001 مناسب برای ال 90
105000لنت ترمز عقب گلد مدل BP101 مناسب برای پراید

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان