گزارش آخرین وضعیت صنعت فولاد؛

مسئله کمبود تقاضا، معضل بازارهای جهانی فولاد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس کالا، طبق گزارش‌های منتشر شده از بازار فولاد در جهان، قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین هفته گذشته را در نزدیکی 100 دلار آغاز کرد ولی تا پایان هفته به کمتر از 92 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. چند هفته ایست که بازار سنگ آهن با چنین نوساناتی روبروست به طوری که دو هفته قبل قیمت حدود 90 دلار شده بود. در هر حال کاهش قیمت هفته گذشته به افزایش خریدها کمک کرد ولی تا پایان هفته تقاضا مجددا راکد شد.

عملکرد بازارهای فولاد، عرضه کنندگان مواد اولیه را نگران کرده و مسئله کمبود تقاضا همچنان مطرح است. فصل پایانی سال همچون سابق فصل رونق تقاضای فولاد نیست و ابهامات زیاد، بازار فولادسازان چینی را نسبت به وضعیت حاشیه سودشان نگران کرده است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد  7 دلار نسبت به دو هفته قبل بهبود داشت و 45.6 دلار هر تن فوب ثبت شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص 61 درصد ایران نیز با همین میزان رشد 42.5 دلار هر تن فوب شنیده شد. 

قراضه

بازار قراضه ترکیه هفته ای منفی را پشت سر گذاشت. قیمت پایان هفته افت 5 دلاری در یک روز را نیز تجربه کرد و به حدود 229 دلار هر تن سی اف آر برای قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 رسید. در حالی که اوایل هفته حدود 240 دلار بود. بازار فولاد ترکیه در رکود است و طبیعتا بازار مواد اولیه را نیز به رکود برده است. 

در بازار صادرات ژاپن قیمت قراضه سنگین کلاس 2 تا 225 دلار هر تن فوب شنیده شد. در شرق آسیا قراضه کانتینری وارداتی 9 دلار افت داشت و 235 دلار هر تن سی اف آر شد.در بازار داخلی آمریکا نیز  قراضه خرد شده از  257 دلار دو هفته قبل به 245 دلار هر لانگ تن  رسید.

بیلت

افت قیمت قراضه و جو منفی بازارهای جهانی فولاد، قیمت بیلت را در بازارهای جهانی در رکود برده است. در بازار سی آی اس با کاهش قیمت درخواستی خریداران در ترکیه، مصر و خاور میانه قیمت پیشنهادی عرضه کننده ها نیز پایین آمد. 

بیلت صادراتی سی آی اس 358 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته نخست سپتامبر بیشتر از 10 دلار افت داشته است. بیلت پیشنهادی سی آی اس به ترکیه از 395 تا 400 دلار به 375 تا 390 دلار هر تن سی اف آر رسیده ولی خریدار پیدا نکرد.

در چین تمایل به واردات بیلت مشاهده شده و اخیرا از ایران، قطر و ترکیه خرید هایی صورت گرفته است. در بازار داخلی چین بیلت 472 تا 478 دلار بود و قیمت وارداتی 400 تا 408 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است.  در جنوب شرق آسیا نیز بیلت وارداتی 410 تا 415 دلار هر تن سی اف آر بود.

مقاطع

اخیرا در بازار واردات آسیا قیمت میلگرد باز هم کاهش یافت که به دلیل سیاست عرضه کنندگان ترک بود. ترکیه به سنگاپور میلگرد را در 440 تا 445 دلار هر تن سی اف آر فروخت. قیمت نسبت به یک هفته قبل تا 20 دلار ارزان تر شده است. افت قیمت قراضه و رکود شدید تقاضای داخلی میلگرد در ترکیه موجب این پایین آمدن قیمت شد.

در چین با رشد  قیمت میلگرد داخلی در هفته نخست سپتامبر، صادر کننده ها از بازار آسیا عقب نشستند هفته گذشته نیز قیمت در بازار داخلی تا 5 دلار رشد داشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد 479 یورو هر تن درب کارخانه بود که نسبت به دو هفته قبل تا 13 یورو افت داشته است. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد 634 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد که 11 دلار افت داشت.

ورق  

هفته گذشته قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین 460 تا 475 دلار هر تن فوب و مشابه هفته قبل شنیده شد ولی قیمت مورد نظر خریداران روز به روز کمتر می شود . چون قیمت عرضه کننده های دیگر رو به نزول است ولی چینی ها در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند. در بازار داخلی نیز قیمت نسبتا ثابت بود. 

ورق گرم سی آی اس 420 تا 435 دلار هر تن فوب و نزولی بود. فعالان بازار معتقدند در آینده نزدیک قیمت ها نزولی است و در ماه سپتامبر به 400 دلار هر تن فوب ممکن است برسد. 

در جنوب شرق آسیا معاملاتی برای ورق گرم روسیه در 445 دلار هر تن سی اف آر صورت گرفت و قیمت درخواستی جدید خریداران 442 تا 445 دلار هر تن سی اف آر شد.

یک هفته اخیر قیمت ورق گرم و سرد در بازار ترکیه به روند نزولی ادامه داده چرا که تقاضا ناچیز است و قیمت قراضه نیز نزولی بوده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی ترکیه 5 دلار هر تن ارزان تر شده 455 تا 465 دلار هر تن فوب ثبت شد.

در بازار داخلی آمریکا ورق گرم از 570 دلار اوایل سپتامبر به 544 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از 467 یورو به 454  یورو هر تن درب کارخانه رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر