شکار رانندگان اسنپ در اصفهان!

شهروند: تاکسی‌های اینترنتی از همان وقتی که شهروندان تازه آنها را به هم معرفی می‌کردند، یعنی زمانی که هنوز خبری از همه‌گیری استفاده از آنها نبود، با انواع و اقسام مشکلات دست‌وپنجه نرم‌می‌کردند و همین حالا هم که به نظر می‌رسد با وجود تمام حاشیه‌ها، مشکلات، تقصیرها، فشارها و… جای خودشان را در زندگی شهروندان به‌خصوص ساکنان شهرهای بزرگ باز کرده‌اند، با موانع کمی روبه‌رو نیستند، درواقع مشکلات با آنها بزرگ شده‌اند.

همین چند روز پیش، هم پلیس راهور ناجا از محدودیت‌های جدید برای تاکسی‌های اینترنتی حرف زد و هم شهرداری تهران خبر از تحت‌نظر قرارگرفتن آنها از سوی مدیریت شهری داد که خیلی‌ها هر دوی اینها را یک‌جورهایی سنگ‌اندازی در برابر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به نفع آژانس‌ها و تاکسی‌های وابسته به تاکسیرانی تلقی کردند، اما از اینها گذشته این‌طور که خبر می‌رسد در بعضی از شهرها اگرچه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بزرگ شده و توسعه پیدا کرده، اما مشکلات آنها همان‌هایی است که این سامانه‌ها در بدو فعالیت در شهرهای دیگر داشته‌اند،‌ همان موانع و عجیب آن‌هم در شهرهایی که کلانشهر محسوب می‌شوند، مانند همین اصفهان که گویا هنوز مقاومت مخالفان فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این شهر در مرحله کتک‌زدن راننده‌ها باقی مانده است.

این‌طور که گفته می‌شود، تاکسی‌های اینترنتی از ابتدا هم در شهر اصفهان با چراغ‌سبز روبه‌رو نشده‌اند و بعضی از نهادها برای مقابله با فعالیت آنها از همه چیز مایه گذاشته‌اند، اما بنابر بخشنامه‌ای که تاکسی‌های اینترنتی آن را مبنای فعالیت خود در تمام شهرهای کشور قرار داده‌اند، دادستانی مشکلی با حضور آنها در شهرهای مختلف ندارد.

در این بخش‌نامه آمده: «مقتضی است از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار این شرکت‌ها خودداری به عمل آید.» با این وجود طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها خبرهای مختلفی درباره تلاش برای جلوگیری از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در اصفهان شنیده می‌شود، تلاش‌هایی که برخی از آنها غیررسمی است و بعضی‌ها رسمی، مثلا مدت‌هاست ورود تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه بین‌المللی اصفهان ممنوع است و این ممنوعیت تا حدی است که هر چند وقت یک‌بار کار در حد کتک‌زدن راننده‌ها بالا می‌گیرد.

موضوعی که کاربران شبکه‌های اجتماعی را اخیرا وادار به واکنش کرده، حتی سرهنگ نجاتی، رئیس پلیس سابق راهور اصفهان خودش به‌عنوان یکی از شهروندان اصفهانی قربانی ماجرایی مشابه بوده است. او به شهروندآنلاین می‌گوید: «باورکردنش سخت است، اما برای خودم پیش آمده که تاکسی‌های محوطه فرودگاه راننده تاکسی اینترنتی که سوارش بوده‌ام، پیاده کنند و کتک بزنند، حتی چند وقت پیش شاهد بودم خانواده‌ای سوار یکی از این تاکسی‌ها شدند، وقتی راننده‌های تاکسی‌های رسمی شروع به تعقیب تاکسی اینترنتی کردند، پای خانم خانواده بین در گیر کرد و پرت شد. این موضوع آن‌قدر من را تحت‌تاثیر قرار داد که شخصا به معاون دادستان، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌ها و… مراجعه کردم و گفتم که نه‌تنها در حق شهروندان ظلم می‌شود و زورگویی اتفاق می‌افتد، بلکه این اقدامات در شأن فرودگاه بین‌المللی اصفهان که توریست‌ها در آن رفت‌وآمد می‌کنند، نیست.»

یکی از راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی اصفهان هم به شهروندآنلاین می‌گوید: «در بقیه شهرها راننده‌ها و مردم راحت دارند با هم کنار می‌آیند، همه فهمیده‌اند که درنهایت چیزی که تعیین‌کننده است، رضایت مردم و شهروندان است و بقیه باید به آن تن بدهند و راهی پیدا کنند که هم خودشان باقی بمانند و هم خواسته و رضایت مردم محقق شود، اما در اصفهان این‌طور نیست. تاکسیرانی و شهرداری نمی‌خواهند با این موضوع کنار بیایند. نمی‌خواهند قبول کنند که تا وقتی تاکسی زرد فرودگاه برای یک مسیر 50‌هزار تومان می‌گیرد و تاکسی اینترنتی 18‌هزار تومان، مردم حق دارند هر طور شده از تاکسی اینترنتی استفاده کنند و منفعت یک عده معدود نباید بر منفعت همه شهروندان غلبه کند.»

او ادامه می‌دهد: «وضعیت طوری شده که راننده‌های تاکسی‌های فرودگاه اصفهان خودشان اپلیکیشن معروف تاکسی اینترنتی را نصب کرده‌اند و ما را شکار می‌کنند! گیرمان می‌اندازند و کتکمان می‌زنند، به ماشینمان صدمه می‌زنند. ملاحظه مسافر را نمی‌کنند و او را به زور پیاده می‌کنند. یکی باید به این شرایط رسیدگی کند. در بقیه شهر هم اوضاع تا حدی مانند فرودگاه است، حالا نه این‌که مثل فرودگاه تاکسی‌ها گشت اسنپ‌کش راه انداخته باشند، اما نه‌تنها روی خوش نشان نمی‌دهند، بلکه هر جا دستشان برسد، به ما صدمه می‌زنند، این‌طور که ما احساس می‌کنیم مسئولان مربوطه هم از این وضع بدشان نمی‌آید، برای همین نمی‌دانیم باید به چه نهادی مراجعه کنیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخهم وطن | 1398/07/14 - 14:09
شرم آورست! فقط می شود گفت شرم آور است. همین. یعنی حقوق شهروندی در قبلئل بدوی و آدم خوار هم اینجوری ضایع نمی شود!
ارسال نظر
پیشخوان