اعتراض سوئیسی‌ها به توسعه شبکه ۵G!

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت 5G در طول چند سال اخیر یکی از مواردی است که موجب شده است میان شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی رقابت تنگاتنگی ایجاد شود و کشورهای بسیاری نیز درصدد برقراری و راه‌اندازی شبکه اینترنت پرسرعت 5G و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آن باشند. اما یکی از مسائلی که همواره مورد بحث و بررسی از سوی شبکه نسل پنجم اینترنت 5G قرار گرفته است، امنیت این نسل جدید از شبکه اینترنتی است که آیا واقعا برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست بی‌خطر است یا خیر.

از آنجایی که اخبار و گزارش های متعددی درخصوص تهدیدات احتمالی توسعه و برقراری شبکه 5G بر روی سلامت انسان و همچنین محیط زیست منتشر شده است، بسیاری از شهروندان سوئیسی در اعتراض به تلاش دولت این کشور برای توسعه و راه اندازی شبکه نسل پنجم اینترنت همراه تظاهرات کرده و از مقامات و مسئولان مربوطه در سوئیس درخواست کردند که با همکاری سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلوی توسعه زودهنگام آن را بگیرند و تنها در صورتی که احتمال تهدیدات و خطرات شبکه 5G بر سلامتی انسان به صفر رسید و بی‌خطر بودن آن اثبات شد، مجوز توسعه شبکه 5G را صادر کنند.

بر اساس گزارش یاهونیوز، در طول یک سال اخیر گزارش‌های متعددی از سوی جامعه بین المللی و دانشمندان فعال در حوزه فناوری منتشر شده است که با تشریح دقیق جزئیات، به بررسی معایب و مضرات راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه پرداخته‌اند.

دانشمندان با انتشار این گزارش‌ها از تمامی دولت‌های جهان درخواست و تقاضا کرده‌اند که هرچه سریعتر اقدامات لازم به منظور جلوگیری از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G را انجام دهند چراکه این شبکه مخابراتی و اینترنتی خطرات و تهدیدات جدی برای سلامتی شهروندان کشورهای مختلف ایجاد خواهد کرد.

در این گزارش آنها خاطرنشان کرده‌ بودند که تکنولوژی 5G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی‌های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند. اما این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله‌های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند.  به همین خاطر برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود. تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت‌ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می‌کند، می‌توان به افزایش رشد و تکثیر سلولی، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، اختلالات ژنتیکی، تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل، اختلال در یادگیری و مشکلات ذهنی، اختلالات عصبی و مغزی و تاثیرات منفی بر محیط زیست اشاره کرد.

در این گزارش جامع بالغ بر 180 نفر از دانشمندان از بیش از 35 کشور جهان این اطلاعات را تایید کرده و 230 نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز از جامعه بین‌المللی درخواست کرده‌اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر کرده و در صورت لزوم، برخی از فناوری‌های بکاررفته در آن را تغییر داده و یا اصلاح کنند.

با اینکه در گزارش های دیگری که در واکنش به نگرانی های مذکور منتشر شد، احتمال خطرات مستقیم شبکه 5G بر سلامتی انسان رد و تکذیب شد، اما همچنان بسیاری از کارشناسان و متخصصان در حوزه های مختلف علی الخصوص پزشکی، بر این باورند که دولت‌های مختلف و شرکت‌های مخابراتی به علت سودآوری بسیار بالایی که توسعه فناوری مذکور و به تبع آن سایر فناوری های مربوطه همچون صنعت خودروهای خودران و هوشمند و خانه هوشمند برای آنها به ارمغان می‌آورد، سکوت کرده و علاوه بر مخالفت نکردن با توسعه و راه‌اندازی شبکه 5G، جلوی توسعه آن را نیز نخواهند گرفت.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه 5G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله سوئیس با عقد قراردادهای جدیدی با بزرگترین شرکت های مخابراتی فعال در جهان همچون هواوی، نوکیا و اریکسون سعی دارند زیرساخت های لازم برای برقراری زودهنگام شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G را توسعه دهند تا کاربران و مشترکان بتوانند از خدمات اینترنت پرسرعت و سایر قابلیت های جدید آن بهره مند شوند.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم 5G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان