یک مترجم مطرح کرد؛

بیشتر از نیازمان کتاب چاپ می‌کنیم

اصغر نوری با بیان اینکه مشکل پخش کتاب در کشور با نمایشگاه حل نمی‌شود، گفت: صنعت چاپ در کشور ما، صنعت منظمی نیست و ما بیشتر از نیازمان کتاب چاپ می‌کنیم.

بیشتر از نیازمان کتاب چاپ می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع معضلات توزیع کتاب و نقش نمایشگاه کتاب در برطرف کردن این مشکل با حضور محمد مجریسازان طوسی ناشر و توزیع کننده کتاب و ارتباط تلفنی با اصغر نوری دیزج نویسنده و مترجم و فتح الله فروغی معاون کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران و ناشر از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

در ابتدا مجریسازان طوسی برطرف شدن معضل پخش کتاب را در گرو افزایش تقاضا دانست و گفت: در سال های اخیر شاهد رشد تقاضا از سوی کودکان و نوجوانان هستیم که منجر به رشد تعدادی و ریالی در نشر شده است. لازمه پا گرفتن هر صنعتی تولید و توزیع کلان و پس از آن توزیع خرد است.که نشر هم ازاین قاعده مستثنی نیست و ما باید این چرخه را بپذیریم.

این ناشر با بیان اینکه حاشیه سود توزیع کنندگان کتاب از گذشته تا امروز  10 درصد است، گفت: در چند سال اخیر پخش کنندگان درصد بیشتری از سود را به کتابفروشی ها اختصاص داده اند تا چرخه فروش کتاب حفظ شود.

مجریسازان طوسی به عوامل برهم زننده چرخه تولید و تقاضای بازار کتاب اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اگر نهاد کتابخانه های کشور برای تهیه کتاب کتابخانه های یک شهر مستقیما از ناشر خرید می کند در حالی که باید برای حفظ خرید و فروش از کتابفروشی های شهر خود خرید کند.

وی ادامه داد : عواملی مانند این موارد چرخه فروش کتاب را در کشور معیوب می کند و باعث می شود کتابفروشی ها رونق نگیرد. فروش کتاب تنها دلیل حضور ناشران در نمایشگاه نیست ، بلکه دلیل اصلی ارتباط با مخاطبان است.

در ادامه نوری در ارتباط تلفنی با بیان اینکه مشکل پخش کتاب در کشور با نمایشگاه حل نمی شود، گفت: اگر تقاضا به حد کافی باشد، اشکالات عرضه کتاب مانند سایر کالاها برطرف خواهد شد. صنعت چاپ در کشور صنعت منظمی  نیست  و ما بیشتر از نیازمان کتاب چاپ می کنیم.

وی در ادامه گفت: کار توزیع متکی به فروش است به همین دلیل است که پخش کنندگان بیشتر به دنبال کتاب های قطور برای سوددهی بیشتر هستند. در بازار کتاب اگر سودی هست مربوط به توزیع کنندگان است و ضرری هم متوجه آنها نیست. ممکن است نویسنده یا ناشر اقدام به نوشتن و چاپ کتابی کنند که فروش بالایی نداشته باشد و به موضوع فرهنگی هم  بیاندیشند اما توزیع کنندگان تا زمانی که یک کتاب سوددهی کافی نداشته باشد آن را توزیع نمی کنند. توزیع کتاب کاملا به ناشر مرتبط است ناشران کهنه کار معمولا با توزیع کنندگان حرفه ای کار میکنند اما ناشران تازه کار در مورد پخش دچار مشکل هستندو ناشرانی که قوی هستند 10روز نمایشگاه را جدی می گیرند.

همچنین فروغی در ارتباط تلفنی گفت: در شرایط فعلی نمی توان نمایشگاه کتاب را نادیده گرفت. هرچند نمایشگاه ها باید محلی برای داد و ستد در سطح کلان باشد و جای خرده فروشی نیست.

وی افزود: متاسفانه ناشران مجبورند به خرده فروشی نمایشگاه دلخوش باشند و در این میان کتاب کودک بیشتر از بقیه انواع کتاب به نمایشگاه بین المللی نیاز دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر