شناسه : ۱۷۴۱۸۷۰ - چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۱۲
برای اعتراض به حذف یارانه چه کار کنیم؟
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بیست و ششم شهریور پس از اینکه یکصد و سومین مرحله یارانه نقدی واریز شد. به تدریج ارسال پیامک به سرپرست خانوار با سرشماره «یارانه» و با این متن «سرپرست محترم خانوار با شماره ملی مربوطه یارانه خانوار شما از شهریور حذف شده است. در صورت درخواست رسیدگی، با دردست داشتن کارت شناسایی معتبر و ارائه این پیامک، به نزدیکترین دفتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنید» شروع شد و دوشنبه گذشته این پیامک به تمام خانوادهها ارسال شد.
در صورتی که سرپرست خانواری نسبت به قطع یارانه خود معترض باشد، پس از دریافت پیامک میتواند به همراه شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه یا گواهینامه به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت مراجعه کند. در این مرحله از سرپرست خانوار معترض، اجازه کتبی مبنی بر اینکه دولت اختیار دارد به حسابهای بانکی آنها دسترسی داشته باشد، گرفته میشود و این مجوز به دولت داده شود تا تراکنشهای بانکی فرد معترض را به منظور تشخیص توان مالی فرد، مورد بررسی قرار دهد. پس از ثبت اعتراض در دفاتر پیشخوان، کد رهگیری به سرپرست خانوار پیامک میشود.
همزمان با ارسال پیامک قطع یارانه سامانه ثبت درخواست رسیدگی برقراری مجدد یارانه نقدی به آدرس https://yaraneh10.mcls.gov.ir/prs/ از روز شنبه گذشته کار خود را شروع کرد که افراد پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به این سامانه و وارد کردن کدملی و کدرهگیری و کدامنیتی اعتراض خود را ثبت میکنند که حداکثر ظرف دو ماه به اعتراض آنها رسیدگی میشود.
چنانچه خانوادهها واریز یارانه نداشتند و پیامکی نیز دریافت نکردند، میتوانند با سامانه 0216369 تماس بگیرند و ظرف 72 ساعت نتیجه به آنها اعلام میشود.
براساس اعلام ستاد اجرایی هدفمندی یارانهها، این دو روش عنوان شده تنها راه اعتراض نسبت به حذف یارانه خانوار است و رجوع به فرمانداری، استانداری، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و پلیس 10+ سودی ندارد و موجب اتلاف وقت افراد میشود.
لازم به ذکر است، فقط خانوارهایی میتوانند نسبت به ثبت اعتراض به قطع یارانه نقدی اقدام کنند که در سال 98 یارانه آنها قطع شده است، لذا خانوارهایی که در گذشته یارانه آنها قطع شده است نمیتوانند برای برقراری مجدد یارانه خود اقدام کنند.
براساس اعلام ستاد اجرایی هدفمندی یارانهها روند کار مشخص است و جای نگرانی برای خانوادهها نیست و یارانه این خانوادهها به صورت معلق نگهداشته شده است و اگر پس از بررسی مدارک متوجه شویم که جزو دهکهای بالای درآمدی نیستند یارانه نقدی به صورت یکجا به حساب آنها پرداخت میشود.
ممکن است خانوادهها مشمول دریافت یارانه باشند، ولی به یکی از دلایل -اختلال در حساب بانکی واریز یارانه همچون مسدود شدن یا تغییر شماره حساب، تغییر یا فوت سرپرست خانوار و تاخیر در انتقال یارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز نشده باشد.
افراد برای اطلاع از اینکه یارانه به خانواده آنها اختصاص یافته یا نه باید به سامانه Refahi.ir مراجعه کنند و در بخش مربوطه شماره حساب، شماره ملی و شماره سریال شناسنامه سرپرست خانوار را وارد کند و مطمئن شود که یارانه به او تخصیص یافته است یا خیر؟