واکنش زنگنه به ادعای حضورش در هپکو/واکنش وزیر جوان به ادعای هدیه ۲۰۰ لپ تاپ/ واکنش وزیر ارشاد به حواشی فیلم مست عشق

سرویس سیاسی فردا: اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 3 مهر 1398 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

زنگنه: یکسال رئیس هیئت مدیره هپکو بودم

وزیر نفت گفت: هرچه آقای کریمی نماینده اراک تا الان گفته دروغ است و فقط تنها سخن درست وی این است که من یکسال عضو هیئت مدیره هپکو بودم.

به گزارش مهر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص دریافت حق مشاوره 1.5 میلیارد تومانی از شرکت هپکو، گفت: هرچه آقای کریمی تا الان گفته جز اینکه من یکسال رئیس هیئت مدیره هپکو بودم، مابقی همه دروغ بود و امروز هم بیانیه‌ای در این مورد خواهیم داد.

وی ادامه داد: روز گذشته رسما از کسانی که مساله هپکو را مطرح کردند، هم از موضع شخصی و هم از جانب وزارت خانه به دادگاه شکایت کردیم و شکایت خود را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم طرح کردیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اموال خود را در سامانه ثبت اموال مسئولیت ثبت کرده‌اید، گفت: من لیست این موارد را برای رئیس قوه قضائیه فرستادم.

زنگنه احتمال درخواست عربستان سعودی از ایران برای تامین نیاز‌های نفتی و پالایشگاهی خود بعد از حادثه آرامکو را منتفی دانست.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص بحث سهمیه بندی بنزین، گفت: هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

واکنش آذری جهرمی به ادعای هدیه 200 لپ تاپ

وزیر ارتباطات به ادعای هدیه 200 لپ تاپ توسط وزارت ارتباطات به نهاد ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

به گزارش تسنیم، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن ادعایی در خصوص هدیه 200 لپ‌تاپ توسط وزارت ارتباطات به نهاد ریاست جمهوری، گفت: من یادم نمی‌آید که 200 لپ‌تاپ هدیه داده باشم، ولی خوب یادم می‌آید برادری که از مشهد به تهران آمده و اخیراً این فعالیت‌ها را می‌کند در سال 88 مخابرات را به سمن بخس واگذار کردند و از محل درآمد‌های خودش قسط‌هایش را دادند.

وی افزود: یادم می‌آید هنوز 5 هزار میلیارد تومان از پول‌های مردم آنجاست و هنوز تعیین تکلیف نشده، اگر موضوعاتی باید بررسی‌شود اینهاست.

 
ربیعی :دست هیئت ایرانی درنیویورک پر است/ترامپ می‌خواست حربه صلح را بدزدد
 
سخنگوی دولت گفت: هیئت ایرانی با دست پر در نیویورک حضور پیدا کرده است.

به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های امروز هیئت دولت، اظهار داشت: هیئت امنای صندوق بازنشستگی نفت تعیین تکلیف شده اند و ترکیب هیئت امنا و چهارچوب کار‌هایی که باید انجام بدهند مشخص شده است، این کاری بود که برای بازنشستگان مجمع شرکت نفت انجام شد.

وی افزود: یکی دیگر از کار‌هایی که امروز انجام شد تشکر از مجلس به دلیل موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی بود.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان و برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: از نظر دولت، بیانیه سران سه کشور اروپایی در محکوم کردن ایران و متهم ساختن کشورمان نسبت به مسائل میان یمن و عربستان به هیچ وجه قابل قبول نیست. بدون استناد صحبت کردن، بدون دلیل و مدرک صحبت کردن رویه‌ای شده است که اخیرا زیاد در حال تکرار است.

ربیعی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم آمریکا فشار‌هایی به این کشور‌ها وارد کرده و آن‌ها می‌خواستند نسبت به فشار‌های آمریکا واکنشی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ملاقات‌های مکرری که سران کشور‌های اروپایی با رئیس‌جمهور حتی بدون تنظیم قبلی داشته‌اند و تاکیدی که آن‌ها به ادامه اجرای برجام داشته‌اند، نشان می‌دهد ممکن است تحت تاثیر واکنش‌های آمریکا چنین مواضعی اتخاذ شده باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+4 گفت: شروط و مسائل ما همان موضوعاتی است که قبلا مطرح کرده‌ایم. البته رفع تحریم و برگشت شرایط معاهده مسائلی است که نمی‌توان گفت شرط هستند بلکه حرف ما این است که به جایی که بوده‌ایم، برگردید. تحریم‌ها باید کاملا رفع شود و طرف مقابل به شرایط معاهده برگردد.

وی با اشاره به موضوعات بررسی شده در جلسه صبح امروز هیات دولت گفت: پنج موضوع در دستور کار جلسه هیات دولت بود که عمدتا به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد، اما اساسنامه صندوق بازنشستگی وزارت نفت و ترکیب هیات امنا و چارچوب‌های کاری‌اش به تصویب رسید.

ربیعی ادامه داد: چارچوب‌های اساسنامه به گونه‌ای تنظیم شده است که هم رسیدگی بیشتری صورت خواهد گرفت و هم مشارکت بازنشستگان وزارت نفت در اداره صندوق پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از بحث‌های دیگری که در دولت مطرح شد، قدردانی از مجلس برای موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی بود، اظهار داشت: مقرر شد تمام وظایف و اختیاراتی که در این مدت به سایر دستگاه‌ها محول شده است، مجددا بررسی شود تا این وزارتخانه پس از راه‌اندازی بتواند با تمام اختیارات، وظایف خود را انجام دهد.

ربیعی فزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه تاکید کرد تمام تلاش و همکاری خود را انجام می‌دهد تا وزارتخانه جدید بتواند با تمام قوا وظایفش را انجام دهد. در موعد مقرر قانونی، رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی بازرگانی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره واگذاری زمین‌های سواحل در جنوب کشور گفت: صحبتی که امروز در جلسه با آقای حجتی داشتم ایشان گزارشی را در جلسه ارائه کردند. در این موضوع به هیچ عنوان بحث زمین‌خواری مطرح نیست. من نه تنها از رسانه‌ها بلکه از مسئولین و مدیران ذیربط هم خواهش می‌کنم در جامعه التهاب‌آفرینی و نگرانی نکنند چرا که جامعه به قدر کافی التهاب دارد.

وی افزود: زمین به این فرد واگذار نشده بلکه به وی اجاره داده شده است، اینطور که آقای حجتی به من گفتند در آنجا حدود 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و صادرات میگو هم صورت می‌گیرد و زمین هم متعلق دولت است و به میزان زیادی هم اشتغال ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی نیز گفت: ما از سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور استقبال می‌کنیم و اولویت ما همین نوع سرمایه‌گذاری است.

وی درخصوص اعتراضاتی که به موضوع سهمیه‌بندی کنکور نیز گفت: درخصوص بحث سهمیه‌ها گزارش‌هایی آمده که طبق آن افرادی با فاصله 90 هزار رتبه در کنار هم نشسته‌اند. این موضوع در دولت مطرح و بحث‌هایی صورت گرفت و آسیب‌شناسی هم صورت گرفت.

ربیعی ادامه داد: مقرر شد که آقای غلامی این موضوع را بررسی کند و ما در دولت مجددا آن را در قالب یک لایحه، تقدیم مجلس خواهیم کرد به نحوی که هم ارزش‌گذاری‌ها صورت بگیرد و هم به نحوی نباشد که موجب نگرانی اقشار دیگری شود.

وی درخصوص سفر روحانی و دیدار‌ها و ملاقات‌های وی در نیویورک اظهار داشت: ما با دست پر برای امنیت منطقه حضور پیدا کردیم و همچنین ملاقات‌های بسیار خوبی با سران دولت‌های اروپایی و همچنین با آقای شینزو آبه و خیلی از ملاقات‌های دیگر صورت گرفت.

ربیعی در ادامه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من ترامپ داشت حربه صلح را می‌دزدید و از این حربه می‌خواست استفاده کند که حضور رئیس جمهوری، این حربه را برطرف کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به سخنان ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: ما به اظهارات غیرقابل قبول که بیشتر کاربرد داخلی برای رییس‌جمهور آمریکا دارد و خطاب به ملت ایران توهین‌آمیز بود اهمیتی نمی‌دهیم.

وی افزود: امروز هم اتفاقی در کنگره رخ داده و استیضاحی دامن ترامپ را گرفته که دلایل داخلی خودش را دارد در غیر اینصورت همه می‌دانند چه کسانی سوار این موج شدند و القاعده و گونه‌های مختلفی از تروریسم و افراطی‌گرایی را ایجاد کردند. امروز هم داعش را تقویت می‌کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: همه می‌دانند کسی که با داعش مبارزه کرد و داعش امروز تقریبا از منطقه بیرون رانده شده جمهوری اسلامی ایران بوده و تروریست خواندن ایران من را به یاد کتاب قلعه حیوانات انداخت و ظاهرا وزارت جنگ و وزارت صلح برای آمریکا جایش را عوض می‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به شهدای ترور گفت: ما خود مان قربانی تروریسم هستیم و قطعا اظهارات ترامپ ما را هدفمندتر می‌کند برای آن چیزی که درخصوص بدعهدی آمریکا فکر می‌کردیم. هرچند در ادامه سیاست به قول ایرانی‌ها «با دست پس بزن با پا پیش بکش» نکاتی را هم مطرح می‌کند، اما به اعتقاد ما بنایی بر حل مساله ندارند.

وی در خصوص اتهامات وارده به کشورمان در خصوص تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای نیز گفت: ما برای ساخت بمب اجازه لازم نداریم و براساس تفکر خودمان و براساس نظریه دینی خودمان هیچگاه به دنبال ساخت بمب نبودیم و باز هم اعلام می‌کنیم به دنبال ساخت بمب نیستیم.

واکنش وزیر ارشاد به حواشی فیلم حسن فتحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی حواشی ایجاد شده پیرامون تولید و نمایش فیلم سینمایی «مست عشق» که درباره بخش‌هایی از زندگی شمس و مولانا است، گفت: به طور طبیعی مسیر استفتاء از مراجع تقلید مسیر کسب نظر آن‌هاست و طبعا این نظرات نیز قابل احترام است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز 3 مهر ماه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» که درباره بخش‌هایی از زندگی شمس تبریزی و مولانا است، اظهار کرد: پروانه ساخت فیلم‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود و این فیلم‌ها پس از کسب مجوز‌های لازم به مرحله تولید و سپس نمایش می‌رسند.

وی افزود: درباره فیلم «مست عشق»، چون ساخت آن در داخل ایران اتفاق نمی‌افتد، مسیری فیلم‌هایی که در داخل ساخته می‌شوند را طی نمی‌کند و طبعا این امکان برای بررسی فیلمنامه و سایر جزئیات آن در سازمان سینمایی فراهم نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعلام نظر برخی مراجع نسبت به ساخت فیلم «مست عشق» با تاکید بر اینکه نظرات مراجع قابل احترام است، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی مسیر استفتاء مسیر کسب نظر مراجع است و طبعا نیز قابل احترام است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.

صالحی یادآور شد: پیش از این سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در صداوسیما در ارتباط با شخصیت‌های شمس و مولانا ساخته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نگاه وزیر ارشاد نسبت به ساخت این اثر سینمایی چیست، اظهار کرد:، چون مسیر تأیید فیلمنامه «مست عشق» طی نشده است هر گونه قضاوت درباره آن، قضاوت زودهنگام است. ساخت این فیلم در داخل کشور اتفاق نیفتاده و به همین دلیل نیز ما از آن اطلاعات کافی نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوعی که تاکنون مطرح شده بازیگر ایفا کننده نقش مولانا است که پیش از این مطرح شده بود یک شخصیت ترک ایفاگر این نقش است، اما این موضوع منتفی شده و قرار است بازیگران نقش شمس و مولانا هر دو ایرانی باشند.

صالحی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع تقلید گفتگو‌هایی درباره موضوعاتی از این دست دارد، تأکید کرد: ما حتما با مراجع محترم تقلید همواره در گفتگو هستیم. همچنین از سوی دیگر استفتاء از مراجع تقلید روند طبیعی خودش را دارد و هر کس می‌تواند از مرجع تقلید خود سوال بپرسد؛ مراجع تقلید نیز بر اساس مسائل فقهی نظرات خود را عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته برخی مراجع تقلید ساخت فیلم سینمایی شمس و مولانا را حرام اعلام کردند که مشروح این اظهارات و حواشی دیگر مطرح شده درباره این فیلم در این لینک قابل مشاهده است.

اردکانیان: مشارکت بخش خصوصی در بازسازی صنعت برق سوریه

وزیر نیرو با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سطح منطقه گفت: این حضور در سوریه بعد از جنگ آغاز شد و یک نیروگاه 540 مگاواتی در لاذقیه به بخش خصوصی ایران واگذار شده است.

به گزارش مهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: خدمات فنی و مهندسی ما در صنعت آب و برق در حد صادرات خدمات فنی و مهندسی در سطح منطقه است.

وی افزود: در سوریه نیز بعد از پایان جنگ این حضور آغاز شده است و یک نیروگاه 540 مگاواتی در لاذقیه به بخش خصوصی ایران واگذار شده که با سرمایه‌گذاری مشترک در حال انجام است.

اردکانیان گفت: طبیعتا برای بازسازی صنعت برق سوریه امکانات وسیعی مورد نیاز است و کشورهای مختلفی علاقمند هستند از مناسب‌ترین فرصت‌ها استفاده کنند. برای شرکت‌های ایرانی هم مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی سایر کشورها برای حضور در این بازار، مهم است.

دژپسند: هنوز نسخه نهایی لایحه تجارت را ندیده‌ام

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هنوز نسخه نهایی لایحه تجارت را ندیده‌ام.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نقش خود در تدوین اولیه لایحه تجارت، در دهه 80 و اینکه آیا در تدوین کتاب اول این لایحه جدید مصوب در مجلس از وی نیز نظرخواهی شده است؟ گفت: راجع به لایحه قانون تجارت کاری است که در اوایل دهه 80 صورت گرفته است من آن موقع معاون وزیر بازرگانی بودم و در بازنگری قانون تجارت حضور داشتم.

وی ادامه داد: این کار سال 84 به مجلس ارائه شد از 84 تا به الان که حدود 14 سال می گذرد این لایحه افت و خیزهای زیادی داشته است؛ در مرحله آخر که شورای نگهبان این قانون را برگرداند، گفته است که قانون تجارت نمی تواند مشمول اصل 85 مجلس شود. در مجلس تلاش‌های شده است؛ من در تابستان سال گذشته مختصر همکاری در کتاب اول که قرار بود باشد داشتم بعد از آن خبر ندارم که چه اتفاقی افتاده است.

وزیر اقتصاد و داریی در مورد اینکه رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرده که این لایحه کاملا مورد تایید شماست، آیا این اظهارات را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: من عرض می کنم هنوز نسخه نهایی را ندیدم و نمی توانم اظهار نظر کنم.

همتی: دنبال دور زدن تحریم نیستیم، در حال تجارت بدون تحریم هستیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما به‌دنبال دور زدن تحریم نیستیم، اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

به گزارش فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مبالات بانکی و تجاری با ترکیه و روسیه از طریق پول‌های ملی گفت: اکنون با این کشور‌ها با دلار تعامل تجاری نداریم. اگر برخی مواقع نیز از یورو نام می‌بریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفته‌ایم تا اگر پول ملی دو کشور افت و خیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه ما با روسیه با روبل و ترکیه با لیر در حال مبادله هستیم، افزود: این روند به تدریج دلار را از چرخه مبادلات حذف می‌کند، بسیاری از کشور‌ها اکنون تمایل دارند که با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا آمریکا بر روند مبادلاتشان نظارت نداشته باشد. اکنون همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی است، حدود 30 تا 40 درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

وی در واکنش به تحریم مجدد بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی را تحت عنوان یک سرفصل دیگر تحریم کرده‌اند که البته این اقدامات از نظر ما تبلیغاتی است. البته واقعیت این است که مشکلات جدی برای ما از نظر روابط بانکی ایجاد کرده، اما ما راه‌های دیگری را برای اجرای کار‌های خود یافته‌ایم. ما دنبال دور زدن تحریم نیستیم، اکنون در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

همتی ادامه داد: دیروز کویت بودم که در آنجا با بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های منطقه مذاکره کردیم. به نظرم تحریم مجدد بانک مرکزی با هدف ایجاد یک جو روانی است و اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و ما در حال انجام کار‌های خود هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در آینده نیز روابط تجاری و مالی و بانکی را با استفاده از روش‌هایی جدا از روش‌هایی که مدنظر آمریکاست برقرار می‌کنیم. مشکلی تاکنون برای ما رخ نداده و اگر چهار بار دیگر نیز ما را تحریم کنند تاثیر جدیدی نخواهد داشت. همان بار اول که تحریم کردند ما پیش بینی‌هایی کردیم تا خارج از مقرراتی که آن‌ها در نظر گرفته بودند بتوانیم کار‌های خود را پیش ببریم.

وی درباره انتشار اوراق جدید در عملیات بازار باز گفت: در واقع این اوراق را باید مردم خریداری کنند. خزانه داری این اوراق را برای کسری بودجه خود در بازار می‌فروشد.

همتی افزود: عملیات بازار باز یک ابزار سیاست پولی است و قرار نیست با عملیات بازار باز هر چه دولت اوراق می‌فروشد را ما خریداری کنیم. ما با دخالت خود در بازار اوراق، اجاره نمی‌دهیم که نرخ آن افزایش یابد. ما در حد اصلاح و کنترل نرخ بهره دخالت می‌کنیم و بقیه اش را ما مردم خریداری خواهند کرد.

وی بیان داشت: در سال‌های بعد که وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس می‌گیرد. این یک روش عادی در دنیاست که خزانه داری اوراق منتشر می‌کند و بانک‌های مرکزی نیز از طریق عملیات بازار باز، نرخ بهره را کنترل می‌کنند تا اهداف تورمی بانک مرکزی لطمه نبیند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادعای اینکه ثبات نرخ دلار در هفته‌های اخیر آرامش قبل توفان است، گفت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیر نفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود. اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می‌شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالا‌های ضروری است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند که بانک مرکزی تقاضا‌های ارزی را محدود کرده است، افزود: در شرایط جنگ اقتصادی و فشار‌های سنگین اقتصادی قرار نیست که واردات کالا‌های لوکس و غیر ضروری را آزاد بگذاریم یا خروج سرمایه از کشور را مجاز کنیم؛ بنابراین دنبال محدود کردن مصرف ارز در بخش‌های غیر ضروری بوده ایم. اکنون کنترل کامل بر بازار داریم و نگرانی از این بابت نداریم و در آینده این ثبات ادامه می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تغییر جایگاه ماشین آلات وارداتی از گروه یک با دو و خسارت وارده به سرمایه گذاران، گفت: این‌ها تصمیماتی است که دولت می‌گیرد که در کمیسیون اقتصادی نیز بحث می‌شود. مواردی که فکر می‌کنیم توجیه اقتصادی واردات ماشین آلات به هم می‌خورد. تجدید نظر‌هایی داشته و مصوباتی داشتیم که برخی از این ماشین آلات را از این قضیه معاف کرده اند.

وی درباره گلایه بانک‌ها از بانک مرکزی مبنی بر اینکه بابت قرضی که از بانک مرکزی می‌گیرند سود می‌دهند، اما دولت نه طلب و نه سود این بانک‌ها را نمی‌دهد، گفت: دولت سود معمول بانک‌ها را محاسبه می‌کند، البته اکنون نیز بانک مرکزی به بانک‌ها چندان قرض نمی‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم دقیق بدهی دولت به بانک ها، گفت: اختلاف نظر است و سازمان حسابرسی باید تعیین کند.

دژپسند: مقصر عدم ترخیص 1000 خودرو در گمرک، واردکننده‌ها هستند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه رسوب و عدم ترخیص حدود هزار خودرو در گمرک واردکننده‌ها هستند نه نهاد‌های حاکمیتی، گفت: بخشی از خودرو‌های دیگر هم نیازمند دستور قضایی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های ما به سمتی هدایت شده است که در شرایط اقتصادی فعلی، بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: برای این کار مقرر شده بانک‌های دولتی در مورد تمام طرح‌هایی که در آستانه بهره برداری هستند برای اعطای تسهیلات تکمیلی در اولویت قرار گیرند. نکته مهم دیگر تامین سرمایه در گردش این بانک‌ها بود.

دژپسند عنوان کرد: یک ظرفیت تولیدی خوبی به سازمان داده شده اکه اگر به بهره برداری برسد هم می‌تواند توسعه اشتغال و هم توسعه تولید را به همراه داشته باشد؛ بنابراین مقرر شد بانک‌های دولتی اعطای تسهیلات برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: همچنین در مورد بازار بورس قوانین را به گونه‌ای تسهیل می‌کنیم که بنگاه‌های بیشتری از ظرفیت بازار استفاده کنند. ان شاءالله بتوانیم از این طریق از نظر تامین بنگاه‌های مالی خیالشان را راحت کنیم.

وزیر اقتصاد در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی و تعیین و تکلیف کالا‌های وارداتی در گمرک گفت: دیروز هم در مجلس توضیح دادیم. درمورد کالا‌هایی که اظهار نامه مالیاتی پر کرده باشند به آن معنا رسوب نداریم، مگر اینکه برای برخی از موارد پروانه گمرکی که بیشتر مربوط به خودرو‌ها می‌شود صادر شده باشد و نیازمندند در مدت مهلت مقرر کار ترخیص را انجام بدهند.

وی تاکید کرد:، ولی در مورد حدود هزار خودرو مقصر واردکننده‌ها هستند نه نهاد‌های حاکمیتی. بخشی از خودرو‌های دیگر هم نیازمند دستور قضایی هستند که الان قوانین خوبی وجود دارد و مشکل خاصی نداریم.

دژپسند در پایان بیان کرد: تاکید دارم قبل از اظهارنامه گمرکی کالا‌هایی که گروه چهار هستند یعنی وارداتشان ممنوع است و کالا‌هایی که ثبت سفارش نکردند و منشا ارزی شان تایید نشده در بنادر و پایانه‌ها وجود دارند، تفکیک شوند. این‌ها به دلیل شرایط‌شان نمی‌توانند اظهار نامه گمرکی پر کنند و کلمه رسوب به آن‌ها اطلاق نمی‌شود.
 
وزیر دفاع: ارتقای قدرت دفاعی و افزایش توان موشکی مورد اجماع ملی است

وزیر دفاع گفت: همه ارکان نظام اسلامی بر اهمیت ارتقاء توان دفاعی و به خصوص افزایش قدرت موشکی ایران اجماع دارند.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از مقام شامخ شهداء به ویژه 3 وزیر شهید و 1000 شهید صنعت دفاعی در تشریح وضعیت ایران به لحاظ نظامی در آغاز جنگ تحمیلی 8 ساله گفت: در بدو پیروزی انقلاب و حتی کمی قبل‌تر از آن مستشاران خارجی با تغییر قرارداد‌ها و مبالغ در معاههدات خود نقض پیمان کردند و تحریم‌ها از همان ابتدا علیه ملت ایران اعمال شد؛ در واقع ما از یک طرف با ادوات نظامی محدود و غیر بومی و از طرف دیگر با مشکل نداشتن قطعه، تعمیر و نگه داری مواجه بودیم.

** جرقه خود کفائی صنعت دفاعی از آغاز جنگ تحمیلی زده شد

وزیر دفاع در همین زمینه افزود: بر اساس اتفاقات جنگ و محدودیت در کمیت تسلیحات نظامی، جرقه خود کفائی در عرصه نظامی و به ویژه عرصه‌های هوائی با تأکیدات امام راحل وسپس مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در آن دوران نماینده حضرت امام در شورای انقلاب بود مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که هر چه به انتهای جنگ نزدیک می‌شدیم، نیاز به خود کفایی و خود اتکایی را با عمق بیشتری احساس می‌کردیم که اگر روی پای خودمان نتوانیم بایستیم هر چقدر که تجهیزات و هر مقدار امکانات داشته باشیم این‌ها بعد از مدتی از کار می‌افتند و نمیتوانیم از آن هااستفاده کنیم.

** پیشرفت در کالبد نیرو‌های مسلح از آغاز جنگ تحمیلی نهادینه شد

وزیر دفاع با بیان خاطراتی از دوران مقدس با اشاره به اقلام تحریمی معروف از جمله "سیم خاردار" اظهار داشت: در حوزه پدافندی بسیار محدود بودیم تا جائی که اقلامی نظیر سیم خاردار هم به ما نمیدادند، یکی از علل معروف شدن این موضوع کاربرد چند گانه سیم خاردار و محرومیت در بهره مندی از حداقل امکانات نظامی در آن دوران بود که خود این موضوع مبنایی برای تشکیل جهاد خودکفایی به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دهه 60 بود.

وی در همین زمینه افزود: ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که دشمنی که از دادن سیم خاردار دریغ می‌کند حتما در سایر حوزه‌ها هم ما را در فشار خواهد گذاشت و عرصه را روز به روز بر ما تنگ‌تر خواهد کرد؛ بر همین اساس کلید پیشرفت صنایع دفاعی از همان دوران جنگ در کالبد نیرو‌های مسلح نهادینه شد.

**مولفه‌های دفاعی خود را به طور هماهنگ توسعه دادیم

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه بر اساس معادلات جنگ و استفاده دشمن از موشک‌های دوربرد، نیاز فوری و استراتژیک ما در حوزه موشکی بسیار احساس می‌شد خاطرنشان ساخت: در همان زمان ما به این تیجه رسیدیم که مؤلفه‌های دفاعی خود را باید به طور هماهنگ توسعه دهیم تا بتوانیم به یک بازدارندگی مؤثر و پیشرفته دست یابیم و بنابر این در حوزه رزم زمینی، دریایی، هوائی و راداری به فناوری‌های ارزشمندی دست یافتیم.

ازتولید 30 محصول نظامی غیر بومی در جنگ به تولید 771 محصول بومی در حوزه دفاعی دست یافتیم
وزیر دفاع با بیان اینکه در بستر امنیت، پیشرفت‌های زیادی حاصل می‌شود گفت: بنا به موقعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی از یک طرف و ایدئولوژی‌های نظام اسلامی از طرف دیگر، کشور ما همواره در معرض تهدید قرار خواهد داشت و لذا پیشرفت‌های دفاعی برای حفظ استقلال ایران اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر است که برآن شدیم از 30 خانواده محصول نظامی غیر بومی و کارخانه‌ای در دوران دفاع مقدس به 771 محصول دفاعی پیشرفته مبتنی بر نیاز نیرو‌های مسلح برسیم.

** ایران به واسطه قدرت دفاعی، نقش تعیین کننده در معادلات منطقه دارد

وزیر دفاع با بیان جایگاه قدرت دفاعی ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها گفت:امروز ایران نقش تعیین کننده در معادلات منطقه دارد که نمونه آن نقش آفرینی در عراق، سوریه، لبنان و ... است و دشمنان با همه خباثتی که تا کنون داشتند نتوانستند کشور ما را ناامن کنند و این ناشی از اقتدار بازدارنده جمهوری اسلامی است.

** تکیه دشمن بر محدود کردن توان موشکی یعنی محدود کردن مقاومت ایران

امیر سرتیپ حاتمی در خصوص کاهش توان قدرت موشکی ایران و ادامه مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها گفت: معامله بر سر قدرت موشکی ایران با نظام استکباری مانند برداشتن سقف و دیوار‌ها و حریم‌های یک خانه است و تکیه دشمن بر محدود کردن توان موشکی به زبان صریح‌تر یعنی محدود کردن " مقاومت مردم ایران" در برابر زیاده خواهی ها، جاه طلبی‌ها و ظلم بیشتر؛ و به حمدالله همه ارکان نظام اسلامی بر اهمیت ارتقاء توان دفاعی و به خصوص افزایش قدرت موشکی ایران اجماع دارند.

حاجی میرزایی: میزان دستمزد معلمان در طرح رتبه‌بندی هنوز مشخص نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: میزان دستمزد معلمان در طرح رتبه‌بندی هنوز مشخص نیست.

به گزارش فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: مدارس سیل زده در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان و تمامی مدارسی که نیاز به تعمیر داشته، تکمیل شده و بخشی از مدارس تخریبی نیز بازسازی شده است. بخشی از مدارس نیز به دلیل مشکل جابجایی روستا و تامین زمین مورد نیاز با تاخیر انجام شده است. اما برای دانش آموزان آن مناطق تمهیدات لازم اندیشیده شد و مشکلی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه تحول کیفی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش پیش بینی می‌کنید، اضافه کرد: برای تحول کیفی در آموزش و پرورش هشت محور در برنامه‌های خود اعلام کرده و پیگیری خواهم کرد. یکی از این برنامه‌ها توسعه عدالت آموزشی است، چون دسترسی کمّی آموزش به حد قابل قبولی رسیده است و 98.5 درصد از دانش آموزان لازم التعلیم در کلاس‌های درس ثبت نام کرده اند.

حاجی میرزایی ادامه داد:، اما معتقدیم باید فرصت‌های آموزشی را به صورت کیفی‌تر توزیع کنیم؛ بنابراین برای توسعه کیفی آموزش و ارتقاء سطح مدیریت و توانمندی معلمان تلاش می‌شود و در این مورد هم مدارس دولتی در اولویت قرار دارد، زیرا 86 درصد مدارس کشور دولتی هستند.

وی به تعلیم و تربیت چند ساحتی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از محور‌های برنامه‌های پیش رو این مسئله است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده تحول در ساحت‌های مختلف اخلاقی، اعتقادی، فنی و حرفه ای، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی توسعه پیدا کند و این برنامه را در دستور کار قرار داده ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین 6 زیر نظام در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که زیر نظام مدیریت و راهبری، زیرنظام منابع انسانی، منابع مالی، ارزشیابی و پژوهش و برنامه ریزی درسی را شامل می‌شود که در همه این موارد فردی را به عنوان مسئول برای تحقق این زیرنظام‌ها تعیین می‌کنم و مراقبت خواهم کرد این زیرنظام‌ها تحقق پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسیده است، افزود: امسال دولت در بودجه سال 98 برای اجرای رتبه بندی معلمان 2 هزار میلیارد تومان اختصاص داده است و برای اینکه کیفیت این رتبه بندی چگونه اجرا شود و معلمان چگونه رتبه بندی شوند، آیین نامه‌ای تدوین شده است که معلمان در پنج رتبه متناسب با تحصیلات، تجربیات و صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای رتبه بندی می‌شوند و هر رتبه امتیازی دارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد که فکر می‌کنم در دو تا سه هفته آینده به صحت دولت برود و پس از تصویب دولت اجرایی خواهد شد. ممکن است این فرایند تصویب دولت چند هفته‌ای طول بکشد، اما اجرای رتبه بندی و اعمال این ضریب‌ها حتی اگر در آبان یا آذرماه به تصویب برسد، از اول مهر 98 خواهد بود.

وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان تا چه میزان در دستمزد معلمان تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: باید معلوم شود، چون ضوابطی پیش بینی شده و ممکن است در دولت کم یا زیاد شود بنابراین بعد از تصویب می‌توان درباره آن دقیق‌تر محاسبه کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره نظارت بر مدارس گفت: والدین نیز می‌توانند نظارت لازم را داشته باشند و مدیران مدارس نیز کنترل می‌کنند و اگر مورد تخلفاتی باشد سریع‌تر با آن برخورد می‌شود و عکس العمل نشان خواهند داد. ممکن است تذکر باشد و ممکن است عزل مدیر یا معلم برداشته باشد و یا به هیات تخلفات معرفی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده تا پایان سال 99 بیش از 300 هزار معلم بازنشسته خواهند شد؟ آیا برنامه‌ای برای جایگزینی این معلمان دارید؟ گفت: بله در گزارشی که روز یکشنبه به هیات وزیران تقدیم کردم بحث ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش بود و روند بازنشستگی و نیاز به جایگزینی آن مطرح شد و یک کارگروه مشترکی بین سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد که وضعیت موجود را بررسی کنند و درباره استاندارد‌ها ه توافق برسند، نیاز آینده را تعیین کنند و همچنین برنامه ریزی برای تامین نیرو داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که دانشگاهیان فرهنگیان 20 هزار نیرو استخدام می‌کند و سازمان برنامه و بودجه هم مجوز 15 هزار نفر را داده است، که در مجموع 35 هزار نفر می‌شود و تا 300 هزار نفر خیلی فاصله است، اظهار داشت: تا رسیدن به 300 هزار نفر فاصله داریم، اما در طول سال برنامه‌هایی برای این موضوع انجام می‌شود و متناسب با خروج سالانه 40 تا 50 هزار نفر از آموزش و پرورش، تعدادی استخدام می‌شوند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان مسیر ورود به آموزش و پرورش است که از طریق آزمون سراسری و ماده 28 و با گذراندن دوره یک ساله در این دانشگاه در آموزش و پرورش مشغول به کار می‌شوند.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان