ماهان شبکه ایرانیان

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تشریح کرد

جزییات دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات آیین‌نامه ضوابط مسافربرهای اینترنتی را تشریح و اعلام کرد که تمامی هزینه‌های دریافت شده به نفع حمل و نقل عمومی صرف خواهد شد.

جزییات دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی

علی پیرحسینلو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی از سوی وزارت کشور با بیان این‌که حل مشکل آلودگی هوای تهران و ترافیک جز مطالبات اصلی شهروندان تهرانی است و باید در جهت حل این مشکلات همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و حتی دست به جراحی بزنیم،اظهارکرد: سرانجام پس از مدتها رایزنی و برگزاری جلسات متعدد توانستیم با همکاری وزارت کشور و تمامی دستگاه‌های ذیربط دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت مسافربرهای اینترنتی را ساماندهی کنیم.

وی در ادامه گفت: بر این اساس مقرر شده است که سامانه‌ای متعلق به وزارت کشور جهت ثبت برخط اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر، رانندگان و داده‌های سفر تحت عنوان «سماس» ایجاد شود.

پیرحسینلو با بیان این‌که متاسفانه قانون مشخص و همه‌جانبه‌ای برای این شرکت‌ها وجود نداشت اما دستورالعمل روز گذشته دولت هم فعالیت شرکت‌ها در این زمینه را قانونی و رسمی می‌کند و هم ضوابط مربوط به شرکت و خودرو و راننده مشخص می‌شود، ادامه داد: در این دستورالعمل فعالیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آن‌ها به رسمیت شناخته و در عین حال ضابطه‌های قانونی این فعالیت و نحوه‌ نظارت مشخص شده است.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که این شرکت‌ها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نیستند و وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها بر آنها نظارت خواهد کرد، اظهار کرد: دستورالعمل به نحوی تنظیم شده که دغدغه‌ها و نیازهای هر چهار ذی‌نفع اصلی را در نظر بگیرد. مسافران، رانندگان، شرکت‌ها و شهرداری‌ها هرکدام مسائلی داشتند که اگر دیده نمی‌شد، کلاف تاکسیرانی اینترنتی همچنان پیچیده می‌ماند. چیزی که تهیه شده تا حد قابل توجهی قابل دفاع و همه‌جانبه است.

پیرحسینلو با اشاره به اینکه یکی از تعهدات شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر، حفظ محرمانه‌گی اطلاعات و حریم شخصی کاربران است، گفت: مهمترین نکته اینکه دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافر و راننده) برای جلوگیری از فعالیت کاربران از سایر نرم‌افزارها ممنوع شده است. اطلاعات خودروها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت می‌شود.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده است و خودروهای فرسوده و آلاینده به‌تدریج از چرخه فعالیت حذف می‌شوند که از نیمه دوم 99 خودروهای با عمر بالای 15 سال، از نیمه دوم 1400 خودروهای بالای 13 سال و از نیمه دوم 1401 خودروهای بالای 10 سال مثل تاکسی‌ها مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.

پیرحسینلو افزود: خودروهای مسافربر اینترنتی بعد از این باید معاینه فنی خود را مثل بقیه وسایل نقلیه عمومی دریافت کنند یعنی هر شش ماه یک بار. میزان پوشش بیمه این خودروها مشابه ضوابط آژانس‌ها خواهد بود. پلاک خودروها هم باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد و رانندگان باید ضمن رعایت تعهدات کلی در قبال مسافر مثل داشتن گواهینامه ، بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی هزینه و ... اعتیاد و سوء پیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماکن بگیرند. هر راننده برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر 12 ساعت در شبانه‌روز مجاز به سرویس‌دهی است.

وی در ادامه گفت: اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکت‌ها است اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسی‌های تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود. شرکت‌ها درباره قیمت و بقیه الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشکال و در صورت لزوم جبران خسارت شده‌اند و شرکت‌ها باید قبل از ورود به هر شهر با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت باید دو درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان اظهارکرد: خودروهای شخصی که به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند، باید با نصب علامت‌های مشخص‌کننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و هنگام تردد از خودروهای شخصی قابل تشخیص باشند. تاکسی‌های هر شهر هم در صورت موافقت شهرداری‌ها می‌توانند در تاکسیرانی اینترنتی فعالیت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان