یک عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

احتمال رسیدن دلار به کانال ۱۰هزار تومان/ انتظار وضعیت سفید بازارها در نیمه دوم سال

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ رضا برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به روند بازارهای ایران در نیمه اول سال اظهار کرد: در نیمه اول امسال تلاطمات سال 97 متوقف شد و بازار‌ها به آرامش نسبی رسیدند و پیش‌بینی ما برای نیمه دوم سال نیز ادامه همین روند است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: البته این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست و به پارامترهای مختلف از جمله عرضه و تقاضا، سیاست‌گذاری‌های دولت و تحریم‌ بستگی دارد اما با فرض با ثبات بودن شرایط، برای بازار ارز انتظار ثبات نسبی و حتی کاهش با شیب ملایم داریم، همچنین با توجه به صحبت‌هایی که درمورد راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌شود، امکان ورود دلار به کانال 10هزار تومان نیز وجود دارد.

برادران درباره وضعیت بازار طلا خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیرپذیری طلا از دلار، ثبات نرخ ارز بر این بازار نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، همچنین کاهش تنش‌های سیاسی چین و آمریکا حاکی از آن است که در اونس جهانی هم افزایشی در پیش نداریم و از این روز برای بازار طلا نیز وضعیت آرامی پیش‌بینی می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی به بازار مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در صورت ثبات سیاست‌های دولت و نیز کنترل نرخ تورم و ادامه رشد اقتصادی، امید داریم در بخش مسکن نیز خروج از وضعیت رکود و تورم را شاهد باشیم و با توجه به این شرایط احتمالا از ابتدای سال آینده در این بازار جنب‌وجوش خوبی خواهیم داشت.

او درباره بازار سرمایه اظهار کرد: بازدهی مثبت بورس در نیمه اول سال به دلیل شرایط خوب شرکت‌های داخلی بود چراکه این شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه به خارج وابستگی نداشتند و فعال‌تر از سال گذشته بودند از این رو برای بازار سرمایه هم انتظار وضعیت خوبی داریم.

برادران در پاسخ به این پرسش که علت بی‌اعتنایی بازارها به اتفاقات سیاسی و اقتصادی چیست؟ گفت: تجربه نشان داده که تاثیر اتفاقات سیاسی مانند تحریم‌ها به مرور زمان از بین می‌رود و کشور به تدریج نسبت به این کش و قوس‌ها بی‌تفاوت شده و راه خود را فارغ از مسائل سیاسی پیدا می‌کند.

او کاهش خروج سرمایه از کشور را از دیگر دلایل بی‌تفاوتی اقتصاد به التهابات دانست و اضافه کرد: همچنین عرضه و تقاضاها دیگر جنبه سوداگرانه ندارد و واقعی شده است و این یعنی هرکس متناسب با نیازش وارد بازارها می‌شود نه صرفا برای کسب سود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به موارد گفته شده پیش‌بینی ما این است که در صورت ثبات شرایط، در نیمه دوم سال بازار طلا و دلار نسبت به سال گذشته کم ریسک‌تر خواهد بود و شاهد جهش‌های مثبت و منفی چشمگیر نخواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان