واکنش رئیس کمیسیون اجتماعی شورا به اظهارات استاندار تهران؛

نماینده دولت وظیفه کرنش در مقابل نماینده مردم دارد نه استفاده از زبان تهدید

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اظهارات استاندار تهران درباره واگذاری مراکز بهاران توسط شهرداری به بهزیستی گفت: نماینده دولت وظیفه کرنش در مقابل نماینده مردم را دارد نه این که با زبان تهدید با آنان صحبت کند.

نماینده دولت وظیفه کرنش در مقابل نماینده مردم دارد نه استفاده از زبان تهدید

به گزارش ایسنا، محمد جواد حق شناس در نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اعتراض استاندار تهران مبنی برعدم واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: شورا نماینده مردم است و به واسطه این موضوع حق دارد از جانب مردم در مورد اموال آن‌ها تصمیم بگیرد و شهرداری نیز نماینده اداره امور شهر است.

وی افزود: در مورد اموال شهر، شهرداری بدون استناد به مصوبات شورا نمی‌تواند کاری را اجرایی کند. لذا برای واگذاری مراکز بهاران نیز باید تشریفات قانونی طی شود. اعضای شورا در اولین روز فعالیت خود در شورا سوگند یاد کردند که براساس قانون عمل کنند و همه مسئولان نیز در جایی که مصوبات شورا خلاف قانون نباشد باید همراهی کنند. در حقیقت مصوبات شورا تنها مربوط به شهرداری نیست و همه مسئولان به لحاظ قانونی موظف به رعایت مصوبات شورا هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری باید به نمایندگان خود در استان‌ها یاد بدهد که چگونه با نمایندگان مردم صحبت کنند. به‌طور قطع زبان کمک خواستن زبان تهدید نیست. شهرداری نشان داده که در هر موقعی که از این مجموعه کمک خواسته شده کمک کرده است. برای نمونه در حوزه سیل همه مشاهده کردیم که نیروهای شهرداری برای کمک به استان گلستان اعزام شدند.

وی ادامه داد: ما پول مردم تهران را در حوزه‌ای که به ما مربوط نیست صرف زیرساخت‌ها کردیم اما قانون نگفته که ما این مجموعه‌ها را تحویل بهزیستی دهیم. قطعا تهران صدها مسئله دیگر هم دارد و اگر قرار بر این است که مراکز بهاران به بهزیستی واگذار شود و بهزیستی آن‌ها را در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار دهد مگر خود شهرداری ناتوان است که این مجموعه‌ها را خود به سمن‌ها واگذار کنند. باید گفت وگو کردن را یاد بگیریم. نماینده دولت وظیفه کرنش در مقابل نماینده مردم دارد نه استفاده از زبان تهدید.

به گزارش ایسنا، حق شناس در ادامه این جلسه در خصوص موضوع حذف نام شهدا از تابلوهای شهری گفت: مجموعه موزه دفاع مقدس محلی است که یادآور کوششی است که این ملت برای دفاع از استقلال و مبارزه در برابر تجاوز و دفاع از صلح به کار بسته است. این موسسه آبرومند شکل گرفته است و باید در مسیر رشد و تعالی حرکت کند. نگاه ما در شورا نیز به این مجموعه نگاهی حمایتی و همراهانه بوده است. این موزه با هزینه مردم تهران ساخته شده است و شهرداری نیز این افتخار را دارد که با همت و تلاشی که شکل گرفته با کمک مهندسان و هنرمندان ایرانی چنین مجموعه بزرگی را احداث کنند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته موضوع حذف نام شهدا از تابلوهای شهری مورد توجه بود اما باید به این نکته توجه کنیم که ما مجاز نیستم از نام شهدا استفاده ناگوار یا سوءاستفاده داشته باشیم. شهدا چشم و چراغ این کشور هستند. مگر می‌شود کسی به خود اجازه بدهد نام شهید از کوی و برزن  حذف شود. اگر یک واژه بیشترین وحدت نظر را در نظرسنجی‌ها از مردم داشته باشد آن نام شهید است. نام شهید در میان صدها واژه با فاصله بسیار زیادی از سایر واژه‌ها، به عنوان وحدت میان مردم و همراهی آنها به عنوان اولین نام انتخاب خواهد شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران افزود: با این که با همکارانمان در دوره قبلی شورا و شهرداری موضع مشخص داریم اما اجازه نمی‌دهیم که برچسب شهیدزدایی به چمران و قالیباف چسبانده شود که این روا نیست. متاسفانه برخی به گونه‌ای عمل می‌کند که خودزنی است.

حق‌شناس ادامه داد: هیچ جلسه‌ای نبوده است که در کمیسیون نامگذاری شورا پیشنهادی از سوی خانواده شهدا و یا بنیاد شهید بیاید و مخالفت شود. با همه پیشنهادها موافقت شده است و هیچ اعتراضی از سوی بنیاد شهید و خانواده شهدا نداشته‌ایم. ما در این مسیر یک موضع واحد داشته‌ایم و آن دفاع از آرمان‌های شهدای عزیزانمان است و این مسیر ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت مجدد مجسمه قیصرامین‌پور پس از سرقت آن گفت: یکی از رویکردهایی که ظرف دو سال گذشته پیگیر آن بودیم توجه به فضا و منظر شهری است تا زیبادوستی تهرانی‌ها را در حوزه عمومی شهر به نمایش بگذاریم. یکی از اتفاقات نوین در این دوره این بود که همزمان با نامگذاری شخصیت‌های بزرگ فرهنگی وهنری بتوانیم از مجسمه و تندیس آنان نیز بهره برداری کنیم.

وی افزود: قیصر امین‌پور از چهره‌های ارزشمند ادبیات کشور است. لذا پس از درگذشت او پیگیر بودیم خیابانی در سعادت آباد به نام این هنرمند نامگذاری کنیم و سردیسی از وی نیز نصب شد که متاسفانه به سرقت رفت. دردناک است در دوره‌ای در شهر تهران نزدیک به 27 سردیس و مجسمه به سرفت رفت؛ مجسمه‌هایی که بعضا بیش از یک تن وزن داشت و امکان نداشت توسط چند دزد عادی به سرقت برود این در حالیست که در دوره‌ای قرار گرفتیم که اگر یک موتور گازی دزدیده شود چند روز بعد دزد آن با قپانی دستگیر می‌شود ولی چندین مجسمه به سرقت می‌رود و سوال ما این است چه کسی باید به این موضوع پاسخگو باشد؟ این مجسمه‌ها اموال یک نفر نیست و برای 10 میلیون تهرانی است.

وی تاکید کرد: در مورد تندیس قیصر نیز چون برنزی بوده است و گفته می‌شود شاید علت دزدیده شدن آن بود تا برنز آن آب شود. به هر ترتیب مقرر شده دو نسخه از مجسمه‌ها ساخته شود که نسخه سنگی آن که انگیزه دزدیده شدن را ایجاد نمی‌کند در معبر نصب شود. بی‌تردید نگهداری از مجسمه‌ هنرمندان وظیفه همه دستگاه‌ها است.  انتظار ما نیز این است نسبت به این مقوله همه شهروندان مراقبت ویژه داشته باشند.

حق شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای هفته کتاب گفت: هفته کتاب از هفته‌های مورد توجه اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب است و تمام این سال‌ها مدیریت شهری تلاش کرده است که برای بزرگداشت این هفته تمام ظرفیت‌ها را به کار گیرد. در دو دوره قبل نیز اعضای شورا در این هفته وقت جدی برای حضور در کتاب فروشی‌ها و  کتابخانه‌ها گذاشتند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های شهر از حضور هموطنان استقبال می‌کند و در بیش از 350 سرای محله که بیش از 90 درصد آن‌ها کتابخانه دارند، خدمات عرضه کتاب به شهروندان ارایه می‌شود. امیدواریم تلاشی که در این بخش شکل می‌گیرد به هدف اصلی یعنی افزایش سرانه مطالعه کمک کند.

حق‌شناس با اشاره به توجه شورا به راسته و گذر کتاب گفت: در تهران دو گذر در این حوزه مورد تاکید قرار گرفته و ردیف‌های بودجه‌ای برای آن‌ها در سال گذشته و امسال در نظر گرفته و مقرر شده است در فاز نخست، گذر اول یعنی از میدان انقلاب تا چهارراه کالج و در فاز بعدی گذر دوم از میدان هفت تیر تا کریمخان با کمک شرکت توسعه فضاهای فرهنگی این پروژه اجرایی شود. امیدواریم این مسئله در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد. براساس قول داده شده تا دهه فجر راسته انقلاب اجرایی خواهد شد و درخواست ما نیز این است این مهم برای حمایت از کتابفروشی‌های قدیمی در انقلاب اجرایی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر