عملکرد هوانیروز ارتش در سال نخست جنگ

عملکرد هوانیروز ارتش طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب بسیار مطلوب بوده است؛ و عملکرد بسیار مطلوب هوانیروز یکی از عوامل تثبیت و انهدام دشمن طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی ‌غرب به شمار می‌آید.

عملکرد هوانیروز ارتش در سال نخست جنگ

به گزارش ایسنا،‌ تحرک بالا که یکی از ویژگی‌های برجسته هوانیروز ارتش است، باعث شد تا این نیرو به‌مثابه یک نیروی واکنش سریع، طی روزهای نخستین تجاوز عراق به میدان آمده و کارایی عملیاتی فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد و بتواند تا حد زیادی مانع پیشروی دشمن در سراسر مرزهای غربی شود. درواقع، هجوم ارتش عراق به کشور جمهوری اسلامی ایران با این فرض طرح‌ریزی‌شده بود که ارتش، در نظام جدید ایران، یعنی جمهوری اسلامی، ضعیف شده و فاقد توان و کارایی رزمی لازم جهت مقابله است.

در حقیقت ناکامی ارتش عراق در استفاده از اصل غافلگیری و از بین بردن و تثبیت و زمین‌گیر کردن نیروهای دشمن در شرایط جنگی، یکی از ویژگی‌های عملیات‌های هوانیروز در اوایل دفاع مقدس به‌حساب می‌آید. برای همین پس از آغازجنگ تحمیلی، هوانیروز، به‌صورت گسترده در پشتیبانی از یگان‌های زمینی، وارد عمل شد و با داشتن تحرک 100درصد توانست علاوه بر کُند کردن پیشروی دشمن، نقش انکارناپذیری در تثبیت و انهدام نیروها و ادوات زرهی دشمن ایفا کند.

عملکرد هوانیروز طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب بسیار مطلوب بوده است؛ و عملکرد بسیار مطلوب هوانیروز یکی از عوامل تثبیت و انهدام دشمن طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی ‌غرب  به شمار می‌آید. با توجه به مغفول ماندن عملکرد هوانیروز در راستای تثبیت و انهدام دشمن طی نخستین سال دفاع مقدس در منطقه عملیاتی غرب، در این گزارش به هفت عملیات هوانیروز خواهیم پرداخت.

عملیات پدافندی قصر شیرین(1359/6/31)

در این عملیات پایگاه رزمی هوانیروز کرمانشاه با سازمان رزمی 6 فروند بالگرد کبری، 8 فروند بالگرد 214 و 2 فروند بالگرد 206 در پشتیبانی از نیروهای زمینی ایفای نقش کرد.

عملیات آفندی عاشورا (سومار 1359/8/28)

هوانیروز با به کار بردن تعداد 14 فروند بالگرد متشکل از دو تیم آتش (6 فروند کبری) و 6 فروند 214 و دو فروند بالگرد شناسایی 206، از نیروهای خودی پشتیبانی به عمل‌آورده مجموعاً 92 ساعت پرواز انجام گرفت. در این عملیات بالگرد خلبان شجاع هوانیروز سرگرد احمد کشوری مورد هدف هواپیماهای دشمنقرار گرفت و به شهادت رسید.

عملیات آفندی کلینه و سید صادق(1359/9/28)

هوانیروز با تعداد 14 فروند (6 فروند کبرا، 6 فروند 214، 1 فروند 206، 1 فروند 205) که از ابتدای جنگ در پادگان ابوذر سر پل ذهاب مستقرشده بود، با 120 ساعت پرواز در پشتیبانی از نیروهای رزمنده لشکر 81 زرهی که به مواضع دشمن یورش برده بودند وارد عمل شدند.

عملیات تنگ حاجیان (کبیر 1359/10/14)

خلبانان دلیر هوانیروز با 20 فروند بالگرد (6 فروند کبرا، 12 فروند 214 و 2 فروند 206) و 200 ساعت پرواز با استفاده از نقاط کور منطقه کوهستانی توانستند پاتک‌های دشمن را خنثی و تعدادی از ادوات زرهی و مکانیزه و پیاده آن‌ها را منهدم و به هلاکت برسانند. همچنین 260 نفر از نیروهای رزمنده را در منطقه عملیات هِلی بُرن(نوعی جابجایی هوایی) کرده  و مجروحین را به بیمارستان‌های منطقه‌ای تخلیه کند. ضمناً حدود 12 تُن مهمات و تدارکات نیز حمل و به یگان‌ها تحویل شد.

عملیات خوارزم (ارتفاعات میمک 1359/10/19)

خلبانان شجاع هوانیروز با 18 فروند بالگرد (8 فروند کبرا، 8 فروند 214 و 2 فروند 206) توانستند تعدادی از تانک‌های پیشرفته دشمن را منهدم و پاتک‌های آن‌ها را خنثی و مواضع متصرفی خود را حفظ و دشمن را مجبور به عقب‌نشینی نکد. در این عملیات با 426 ساعت پرواز، بالگردهای ترابری 214 علاوه بر حمل پنج تُن بار مهمات و تدارکات و هلی برن 350 نفر به منطقه نبرد، تعداد 182 نفر از مجروحین عملیات را نیز به بیمارستان‌های منطقه تخلیه نکردند.

عملیات آفندی چغالوند(1359/12/26)

دلیرمردان هوانیروز با 10 فروند بالگرد (3 فروند کبرا، 5 فروند 214، 2 فروند 206) به‌منظور صرفه‌جویی در زمان، در منطقه‌ای به نام کلاشک در فاصله سه کیلومتری شرق گیلان غرب مستقرشده و با شناسایی کامل از منطقه و هماهنگی لازم با فرماندهان یگان‌های تک‌ور، با 260 ساعت پرواز توانستند در پشتیبانی از یگان‌های خودی ضربات سنگینی بر دشمن وارد آورند.

عملیات آفندی بازی دراز(1360/2/2)

خلبانان دلیر هوانیروز با 16 فروند بالگرد (6 فروند کبرا، 8 فروند 214، 2 فروند 206) با توجه به کوهستانی بودن منطقه و عدم وجود راه‌های دسترسی مناسب در جابجایی سریع نیروها، در مدت 6 روز عملیات توانستند با 290 ساعت پرواز نسبت به هلی برن 946 نفر، تخلیه 20 مجروح و جابجایی و حمل 18 تن بار و اجرای آتش سنگین موشک و راکت ضمن پشتیبانی از تک یگان‌های خودی در خنثی کردن پاتک‌های دشمن که تمایلی به از دست دادن ارتفاعات راهبردی و حساس بازی دراز نداشتند نقش مؤثر و فعالی ایفا کند. در این عملیات، خلبان دلاور هوانیروز به نام علی‌اکبر شیرودی در پی انجام یک دوره پرواز تاکتیکی در محور سرپل‌ذهاب به‌منظور انهدام تانک‌های دشمن در اثر برخورد گلوله کالیبر 50 به وی به شهادت رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان