پس از رونمایی نسل جدید X5 و X6 بی ام و بسیاری از علاقه مندان منتظر بودند که بی ام و نسخه M این دو کراس اوور پرطرفدار را نیز به جمع محصولات خود اضافه کند. پس از انتظاری چند ماهه این اتفاق بالاخره رخ داده و اکنون شاهد معرفی X5 و X6 با نشان هیجان انگیز M هستیم.
همانطور که قابل پیش بینی بود نیروبخش X5 M و X6 M همان موتور 4.4 لیتری V8 معروف و توئین توربوی معروف باواریایی ها است. این موتور که پیشتر در سوپر سدان M5 نیز به کار گرفته شده، می تواند 592 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال قدرت به چرخ ها نیز از گیربکس هشت سرعته M Steptronic و سیستم چهار چرخ محرک ارتقا یافته با دیفرانسیل اکتیو M استفاده شده است.
به واسطه چنین قوای محرکه پیشرفته و توانمندی X5 M و X6 M قادر هستند در عرض تنها 3.9 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برسانند. در صورت ادامه شتابگیری دستیابی به نهایت سرعت 250 کیلومتر در ساعت ممکن خواهد بود. با سفارش پکیج M Driver، محدود کننده الکترونیکی برداشته شده و این دو کراس اوور خواهند توانست نهایت سرعت 290 کیلومتر در ساعت را ثبت کنند.
خبر خوب اینکه ب ام و نسخه کامپتیشن (Competition) دو کراس اوور X5 M و X6 M را نیز برای آنهایی که به دنبال ارقام بیشتر و هیجان بالاتر هستند، تدارک دیده است. موتور این نسخه ها هم در واقع همان نمونه ای است که در زیر کاپوت M5 Competition قرار دارد.
با بهینه سازی های انجام شده قدرت این موتور V8 به 617 اسب بخار افزایش یافته، ولی میزان گشتاور آن در رقم 750 نیوتن متر ثابت باقی مانده است. شتاب صفر تا صد در نسخه کامپتیشن X5 M و X6 M برابر با 3.8 ثانیه اعلام شده که یک دهم ثانیه بهتر از مدل های استاندارد است. با وجود بهبود شتاب تغییری در حداکثر سرعت این نسخه ها ایجاد نشده است.
در کنار موتور قدرتمندتر، X5 M و X6 M از شاسی، سیستم فرمان ارتقا یافته و سیستم تعلیقی بهتر با قابلیت تطبیق پذیری و تثبیت حرکات اتاق بهره می برند. علاوه بر اینها سیستم ترمز دو خودرو نیز با استفاده از دیسک های 395 میلی متر در جلو، دیسک های 380 میلی متری در عقب و کالیپرهای شش پیستونه تقویت شده تا پاسخگوی قدرت و شتاب بالا باشد.
از لحاظ ظاهری نسخه های M از X5 و X6 را می توان از طریق آینه های ایرودینامیک تر و تفاوت های موجود در جلوپنجره و سپر از مدل های استاندارد تشخیص داد.
در نمای عقب نیز چهار خروجی گرد اگزوز وجه تمایز نسخه های M با مدل های استاندارد هستند. جالب اینکه صدای خروجی از این اگزوزها بسته به نوع حالت رانندگی انتخاب شده، تغییر می کند. برای نسخه های کامپتیشن سیستم اگزوز M Sport که غرش های مهیب تری دارد به صورت استاندارد و برای مدل های معمولی به صورت آپشن عرضه می شود.
بی ام و مدل پایه از X5 M و X6 M را با رینگ های 21 اینچی آلیاژی سبک وزن و نسخه های کامپتیشن را با رینگ های 21 اینچی در جلو و 22 اینچی در عقب راهی بازار می کند. این را هم اضافه کنیم که نسخه های کامپتیشن با رنگ مشکی قاب آینه ها، حاشیه جلوپنجره و لوگوها قابل شناسایی هستند.
در داخل کابین دامنه تغییرات محدودتر بوده و می توان به مواردی مثل فرمان چرمی با لوگوی M، لوگوهای نورانی در چارچوب درها و صندلی های اسپرت با حالت های چندگانه اشاره کرد. اجزای تزئینی آلومینیومی و فیبرکربنی به همراه دسته دنده منحصر به فرد با نشان M از دیگر مشخصات کابین این نسخه ها به شمار می روند.
بر اساس برنامه ریزی ها، فروش X5 M و X6 M در ایالات متحده از بهار آینده آغاز می شود. برای مدل پایه از X5 M قیمتی برابر با 105,100 دلار و برای نسخه کامپتیشن آن قیمتی برابر با 114,100 دلار تعیین شده است. علاقه مندان X6 M نیز حداقل باید 108,600 دلار برای آن کنار بگذارند، قیمت نسخه کامپتیشن این کراس اوور کوپه هم از 117,600 دلار شروع می شود.
در مقام مقایسه خوب است بدانید که قیمت پایه لامبورگینی اوروس به عنوان یک کراس اوور سوپر اسپرت با قدرت بیش از 600 اسب بخار از حدود 200 هزار دلار شروع می شود. بنابراین شاید برای افرادی که اهل نمایش لوگو خودرو نباشند، خرید چنین ب ام و های سریعی با توجیه اقتصادی همراه باشد. لازم به ذکر است بی ام و آخر این هفته و همزمان با برگزاری مسابقات DTM در هوکنهایم به طور رسمی از کراس اوورهای سریع و جذاب خود رونمایی خواهد کرد.