بررسی ابعاد اقتصادی فاجعه پلاسکو؛

چگونه سودجویان قصر خود را روی ویرانه های پلاسکو می‌سازند؟

صبح پنجشنبه، در حادثه ا‌ی دلخراش، پس از آتش سوزی در طبقات فوقانی پاساژ پلاسکو، این مرکز تجاری فرو ریخت و در دل خود، بخش قابل توجهی از صنعت پوشاک را مدفون کرد. این حادثه تلخ و ناگوار غیر از لطمات جانی و ناراحتی و نگرانی ایرانیان، حتما لطمات اقتصادی ای را نیز داشته که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم.

صبح پنجشنبه، در حادثه ا‌ی دلخراش، پس از آتش سوزی در طبقات فوقانی پاساژ پلاسکو، این مرکز تجاری فرو ریخت و در دل خود، بخش قابل توجهی از صنعت پوشاک را مدفون کرد. این حادثه تلخ و ناگوار غیر از لطمات جانی و ناراحتی و نگرانی ایرانیان، حتما لطمات اقتصادی ای را نیز داشته که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، طبقات اول تا چهارم ساختمان 17 طبقه ای پلاسکو، واقع در ضلع شرقی چهارراه استانبول، بیشتر به فروش (جزئی و کلی) انواع پوشاک، به ویژه پوشاک مردانه اختصاص داشت و در سایر طبقات نیز اکثرا تولیدی ها و یا دفاتر پخش پوشاک مستقر بودند. می توان گفت پاساژ پلاسکو، بعد از بازار تهران از بزرگترین و معروف‌ترین بورس های توزیع پوشاک در تهران بود.

در این مجتمع، حدود 600 واحد تجاری فعال بود که که بیش از 400 واحد‌‌‌ آن عضو اتحاد‌‌‌یه پیراهن‌د‌‌‌وزان و پیراهن‌فروشان بود‌‌‌ند‌‌‌ و بقیه واحد‌‌‌ها هم جزو اتحاد‌‌‌یه خیاطان بودند‌‌‌. با توجه به نزدیک شدن به عید، بیشتر واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شب عید مردم باشند و کسبه نیز مغازه‌های خود‌‌‌ را برای فروش بهاره آماده کرده بودند. پس از ماه ها رکود در بازار، همه ساله شب عید، بازار پوشاک جان دوباره می گیرد و بهترین زمان کاسبی برای تولیدی ها و توزیع کنندگان این محصول به شمار می آید. با این اوصاف، می توان گفت که بیشتر مغازه ها و تولیدی ها پر از کالا بودند و با فرو ریختن پاساژ، بخش چشمیگری از سرمایه آن ها نیز مدفون شد. تخمین زد‌‌‌ه می شود که د‌‌‌ر هر واحد‌‌‌ صنفی حد‌‌‌اقل بین 100 تا 200 میلیون تومان کالا وجود‌‌‌ د‌‌‌اشته است.

همچنین نباید فراموش شود که در اکثر این واحد ها مدارک و اسناد و حتی پول نقد وجود داشته. سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داده: اموال و گاوصندوق‌هایی که در مجموعه پلاسکو بوده، با هماهنگی هیأت مدیره ساختمان، در گنجینه خاصی از سوی پلیس جمع شده و به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.

نرخ اجاره ها و فروش سرقفلی در پاساژ پلاسکو متفاوت بود و ارزش سرقفلی برخی مغازه ها به 4 تا 5 میلیارد تومان نیز می رسید و اجاره بهای برخی از آن ها نزدیک 30 تا 40 میلیون تومان در ماه بود. به گفته محمود‌‌‌ نبوی، رئیس سابق اتحاد‌‌‌یه تولید‌‌‌کنند‌‌‌گان و فروشند‌گان پوشاک، هنوز میزان خسارات وارد‌‌‌‌‌‌ه به واحد‌‌‌های پوشاک ساختمان پلاسکو دقیقا مشخص نیست اما بیش از 4 هزار تن د‌‌‌ر ساختمان پلاسکو  مستقیم فعالیت می‌کرد‌‌‌ند‌‌‌. این در حالی ست که رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرده، بین 2700 تا 2800 نفر در این مجتمع مشغول به کار بوده‌اند. همچنین ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحاد‌‌‌یه تولید‌‌‌کنند‌‌‌گان و فروشند‌‌‌گان پوشاک اعلام داشته که به‌طور میانگین در هر مغازه ای حد‌‌‌ود‌‌‌ 200 میلیون تومان جنس بوده.

گفتنی است، خسارات وارد شده بر کاسبان پلاسکو می تواند تأثیر مستقیمی بر صنعت پوشاک داشته باشد. در روز اول این خسارت بالغ بر 600 میلیارد تومان برآورد شده بود، ولی الان خسارات وارد شده به صنعت پوشاک، رقمی بین 1000 تا 1500 میلیارد تومان برآورد می شود. همان گونه که گفته شد، با نزدیک شدن به آخر سال و فرا رسیدن عید، تقاضا برای پوشاک افزایش می یابد و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خرده فروشان لباس و بوتیک ها، پوشاک خود را از این مرکز تأمین می کردند، پیش بینی می شود که خللی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. با این حساب بیم آن می رود که عده ای سودجو از این شکاف میان عرضه و تقاضا استفاده کنند و شروع به گران فروشی نمایند.  از آن جا که تولیدی های بسیاری در این پاساژ، ویران شده اند، امکان آن هست که سودجویان شروع به واردات پوشاک کنند و با استفاده از این شکاف ایجاد شده، پوشاک وارداتی خود را با سود گزاف به خریداران شب عید بفروشند.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرده که راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت، و همچنین یافتن محلی برای استقرار اصناف در دستور کار کمیته بررسی قرار گرفته. امید است، با نظارت و توجه مسئولین، این رخنه‌ی ایجاد شده در صنعت پوشاک برطرف و جلوی سوء استفاده سودجویان و گران فروشی ها گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر