مالیات بر عایدی چه شد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مالیات بر عایدی سرمایه که یکی از پایه های مهم نظام مالیاتی و برای برچیدن سوداگری در حوزه های مختلف از جمله مسکن است و تاکنون در بیش از 180 کشور اجرا شده است، علی رغم وعده های فراوان دولتی ها، همچنان در گام اول متوقف است.

این در حالی است که تاکنون اظهارنظرهای بسیار زیادی درباره مزایای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه از سوی کارشناسان، دولتی ها و مجلسی ها مطرح شده است و همگی متفق القول بر ضرورت اجرای هر چه سریع تر این پایه مالیاتی تاکید کرده اند.

در یکی از آخرین اظهارنظرها، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی ، از ارسال لایحه تجمیع شده اصلاح قانون مالیات های مستقیم با مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان شهریور به دولت و سپس به مجلس خبر داده بود که البته در اواسط شهریور ماه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی که دستور تجمیع این دو لایحه را داده بود، اعلام کرد که تا مهر ماه لایحه به دولت و پس از کسب نظر دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

تاریخچه زمانی تهیه لایحه/ کرباسیان: ابزار بررسی عایدی در دست تدوین است

 در دوره مدیریت قبلی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بارها از سوی متولیان اظهارنظرهای مختلفی در مورد لایحه مالیات بر عایدی سرمایه یا مسکن در رسانه ها منتشر می شد؛ مثلا مسعود کرباسیان، وزیر وقت اقتصاد و سید کامل تقوی نژاد، رئیس وقت سازمان امور مالیاتی کشور بارها اعلام کردند که  بررسی و تدوین مالیات بر عایدی سرمایه افراد در دست انجام است و امکان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد.

با این حال تا پایان دوره کرباسیان و تقوی نژاد در وزارت خانه و سازمان امور مالیاتی این وعده جامه عمل نپوشید و تنها در مقام سخن باقی ماند.

میرشجاعیان(مرداد 1397): کارگروه ویژه تشکیل شد؛ فورا اقدام می کنیم

حسین میرشجاعیان معاون سابق اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در راستای تاکیدات کرباسیان، در مرداد ماه سال گذشته بر لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرده و گفته بود: به واسطه مالیات بر عایدی سرمایه می توان به راحتی درآمدهای بادآورده را در این سیستم کنترل کرد. اما زمانی می توان این کار را کرد که روی تمام نقل و انتقالات مالی نظارت داشت.

وی از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد خبر داده و تاکید کرده بود که این کارگروه با توجه به شرایط فعلی بازارها قرار است به صورت فوری به مساله مالیات بر عایدی سرمایه ها رسیدگی کند.

تقوی نژاد: ساز و کارها فراهم است

اظهارنظر بعدی مربوط به سید کامل تقوی نژاد، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی بود. وی ضمن تاکید بر اینکه موافق اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش درآمدهای دولت از طریق مالیات است، گفته بود که سازوکارهای اخذ چنین مالیاتی فراهم شده و مشکلی در اجرای آن وجود ندارد.

وی حتی این گونه گفته بود که با توجه به فراهم بودن زیرساخت های نرم افزاری و شبکه ای در حوزه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، اجرای آن با کمتر نقصی مواجه خواهد شد.

پناهی(اسفند97): ارسال لایحه به مجلس در نیمه اول 98

پس از رفتن کامل تقوی نژاد از سازمان امور مالیاتی، به نظر می رسید تدوین لایحه مالیات بر عایدی سرمایه جدی تر شده است چرا که محمدقاسم پناهی، سرپرست پیشین سازمان امور مالیاتی که جایگزین موقت تقوی نژاد شده بود، در اسفندماه سال گذشته، دستور کار اصلی این سازمان را برای سال 98 تهیه و ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد.

پناهی گفته بود: قرار است این لایحه در شش ماهه اول سال 98 به مجلس ارسال شود.

دژپسند(اردیبهشت 98): لایحه تا پایان خرداد نهایی می شود

پس از این اظهار نظر، در اوایل اردیبهشت ماه امسال هم فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی که 6 ماه از ورودش به وزارتخانه گذشته بود، از آماده شدن پیش نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد.

وی گفته بود که این لایحه تا پایان خرداد ماه نهایی می‌شود.

دژپسند(26خرداد 98): لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مستقل است

 26 خرداد ماه امسال پیگیری های از وزیر اقتصاد حکایت از آن داشت که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه هنوز کامل نشده و در حال طی کردن مراحل پایانی خود است.

دژپسند گفته بود که «مالیات بر عایدی سرمایه» و «مالیات بر درآمدهای مستقیم» در قالب دو لایحه مجزا در حال طی کردن مراحل نهایی خود هستند.

معاون وزیر اقتصاد(نهم تیرماه98): لایحه منتظر امضای دژپسند؛ احتمالا فردا به دولت می رود

پس از این اظهارنظر، محمدعلی دهقان دهنوی که فروردین ماه به صورت مستقیم از بانک مسکن بر کرسی معاونت امور اقتصادی وزارتخانه تکیه زده بود، نهم تیر ماه از جمع بندی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت که جمع‌بندی های کارشناسی انجام شده است.

وی گفته بود: فردا (یعنی دهم تیر ماه) آخرین جلسه نیز برگزار می‌شود و در صورت تأمین نظر وزیر اقتصاد، لایحه مذکور به دولت می‌رود.

پارسا(21تیرماه98): لایحه در حال ارسال به دولت است

پس از عدم تحقق وعده دهقان دهنوی، امید علی پارسا که خرداد ماه به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی منصوب شده بود، در 21 تیر ماه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه، از نهایی شدن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز در وزارت اقتصاد خبر داده بود.

وی گفته بود: این لایحه در حال ارسال به دولت است.

دژپسند(هشتم مرداد98): ادغام دو لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و اصلاح مالیات های مستقیم

در حالی که با وعده های مسئولان، همگان منتظر رسیدن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به دولت بودند،  هشتم مرداد ماه فرهاد دژپسند ناگهان از ادغام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیات‌های مستقیم خبر داد.

دژپسند در این رابطه گفت که در متن لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیات‌های مستقیم بحث مالیات بر عایدی سرمایه نیز گنجانده می‌شود و این مسئله برای ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف مالیات است.

ادغام این دولایحه با انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان مطرح شد و بسیاریمعتقدند بودند لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

پارسا(اواسط مرداد): لایحه حداکثر تا پایان شهریور به مجلس می رود

اواسط مرداد ماه، دژپسند در اظهارنظر دیگری گفت که لایحه اصلاح نظام جامع مالیاتی اواخر دی ماه به مجلس ارائه می‌شود! البته این سخن به فوریت از مقام اعتبار ساقط و امید علی پارسا از ارسال لایحه مذکور تا پایان شهریور ماه به مجلس خبر داده و گفته بود: در ابتدا قرار بر ارسال جداگانه دو لایحه مالیات بر عایدی بر سرمایه و اصلاح مالیات های مستقیم بود اما نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی برخلاف این موضوع بود.

وی گفته بود که به احتمال زیاد کل لایحه حداکثر تا پایان شهریور ماه به مجلس می رود.

بخشنامه بودجه سال 99 رئیس جمهور: سال 99 باید مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود

در این بین با توجه به اینکه در بخشنامه بودجه 99 رئیس جمهوری به دستگاه ها، دستور بر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه اعم از املاک و مستغلات در یک ساختار اظهارنامه ای داده است.

دژپسند(مهر 98): در حال ارائه لایحه اصلاح مالیات های مستقیم هستیم

حال شهریور ماه هم تمام شده است و در اواسط مهر ماه قرار داریم اما هنوز خبری از ارسال لایحه مذکور به دولت نیست؛ این در حالی است که خلا وجود ابزارهای تنظیم گری همچون مالیات بر عایدی سرمایه بویژه در بازار مسکن همچنان محسوس است و بازارهایی همچون مسکن و خودرو جهت سامان یافتن قیمت ها و مهار سودگران چشم انتظار این ابزار مالیاتی هستند.

در همین راستا بار دیگر موضوع را از وزیر امور اقتصادی و دارایی پیگیری کردیم، فرهاد دژپسند، در گفت و گویی که به تازگی داشت، در مورد اینکه چه زمانی این لایحه به دولت ارسال می شود، گفت: به زودی لایحه مذکور را که به طور یک پارچه تهیه شده است، به دولت ارائه می دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان