شباهت‌های فتنه عراق با فتنه ایران؛

اتاق فرمان مشترک آشوب؛ از تهران تا بغداد/ الگوی فتنه ۹۶ ایران در فتنه ۱۴۴۱ عراق پیاده شد +عکس

با بررسی حوادثی که در ایران و عراق طی فتنه‌های اخیر، به شباهتهای قابل توجه آنها پی می‌بریم؛ شباهت‌هایی که نشان می دهد هر دو فتنه ساخته و پرداخته عوامل خارجی است.

سرویس جهان مشرق - در خصوص تحولات این روزهای عراق، آنچه که بیش از همه به آن پرداخته شده است، وجود دستهای پشت پرده برای شعله ور کردن یک اعتراض مدنی و اجتماعی محسوب میشود، اما باید در نظر داشت که فتنه این روزهای عراق یاد آور فتنه‌هایی است که ایران طی سالهای گذشته آنها را از سر گذرانده است. فتنه سال 88 و فتنه سال 96.

با بررسی حوادثی که در ایران و عراق طی فتنه های مذکور رخ داده، به شباهتهای قابل توجه آنها پی می‌بریم؛ شباهت‌هایی که نشان می‌دهد هر دو فتنه ساخته و پرداخته طرفهای خارجی و کشورهای معاند بوده و هدف از آن تضعیف نظام حاکم و ایجاد آشوب در کشور برای بهره برداری‌های سیاسی است.

** نبود رهبری مشخص و مدیریت شبکه های اجتماعی

در فتنه سال 96، یکسری اعتراضات مردمی علیه اوضاع اقتصادی کشور آغاز شد، که رهبری مشخصی نداشت و تنها در شبکه های اجتماعی مدیریت می‌شد. در سال 88 نیز اعتراضات بعد از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج با تحریک شبکه‌های خارجی و ادعای برخی نامزدها در خصوص رخ دادن تقلب در انتخابات، آغاز شد که بیشترین ثقل مدیریتی این فتنه‌ها بر دوش شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس‌بوک بود.

قصه اعتراضات عراق نیز به هم ترتیب است. هیچ گروه و یا حزب سیاسی مسئولیت دعوت به برگزاری این اعتراضات را به عهده نگرفته و سازماندهی آن بیشتر توسط شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر صورت گرفته است.

** انحراف اعتراضات اولیه و مطرح شدن شعارهای هنجارشکنانه

اعتراضات در سال 96 در ابتدا با شعارهای اقتصادی و مطرح شدن شعارهایی علیه گرانی و همچنین نابه‌سامانی در صندوق‌های اعتباری آغاز شد اما به سرعت به اعتراضات ضد اصل نظام و ضد حاکمیت تبدیل شد، به طوریکه خیلی زود شعارهای هنجار شکنانه مانند شعارهایی علیه اصل ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی مطرح شد. هم چنین سیاستهای خارجه ایران در زمینه حمایت از محور مقاومت، زیر سؤال رفت که نمونه آن را می توان در شعار «نه غزه نه لبنان» یافت. در حالیکه اعتراضات شکل گرفته در ایران پوسته اقتصادی داشت اما این شعارها خیلی زود از دلِ آن بیرون آمد.

در عراق نیز اعتراضات مردمی در روزهای نخست، بیشتر اقتصادی و اجتماعی بود اما خیلی زود تبدیل به اعتراضات ضد ایرانی و علیه سیاستهای ایران در قبال عراق تبدیل شد، که این خود جای ابهام دارد. به آتش کشیدن پرچم ایران در جریان این اعتراضات به دست افراد نفوذی و پاره کردن تصاویر شخصیت ها، نمونه های دیگری از منحرف شدن اعتراضات به دست عناصر مشکوک است؛ اتفاقی که نمونه مشابه آن در ایران و درباره برخی شخصیت‌های نظام رخ داد.

غسان جواد تحلیل گر و فعال رسانه ای عرب در این خصوص می نویسد: فساد عراق را ویران می کند و اقدامات شما قابل درک است اما:

ارتباط ایران با اوضاع نابه سامان موجود در عراق چیست؟ آیا ایران شما را مجبور کرد مسئولان ناکارآمد انتخاب کنید؟ زمانیکه داعش به عراق حمله کرد چه کسی غیر از ایران به شما کمک کرد؟ چه کسی طرح استقلال و جدایی کردها را به جز ایران ناکام گذاشت؟ آیا در اسلام عرب و فارس مطرح است؟ چرا به شعارهای زمان جاهلیت بازگشته اید؟

** مشارکت فعال عربستان در شعله ور کردن آتش اعتراضات

در جریان اعتراضات ایران، شاهد آن بودیم که برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان از آغاز این اعتراضات بسیار خرسند بودند و نیروهای سایبری خود را برای منتشر کردن پست های توئیتری به زبان فارسی و عربی در فضای مجازی، با هدف متشنج جلوه دادن اوضاع ایران گسیل کردند.

در عراق نیز مشخص شده است که حدود 79 درصد از توئیت های منتشر شده با هشتگ #العراق_ینتفض نه از خاک این کشور، بلکه از خاک عربستان منتشر شده و تنها 6 درصد از این توئیت ها متعلق به خود عراقی ها است.

Image result for ‫العراق ینتفض‬‌

** عملکرد هماهنگ شبکه های بیگانه در قبال اعتراضات

در اعتراضات شکل گرفته در ایران و عراق، شبکه های معاند از جمله بی بی سی و العربیه والحدث و شبکه آمریکایی الحره به صورت یکصدا و هم زمان اقدام به پوشش گسترده حوادث کردند. این شبکه ها در هر دو واقعه، تلاش کردند نشان دهند عمر نظام حاکم به سر رسیده و مردم به دنبال ساقط کردن آن هستند.

در خصوص عراق نیز باید به این مسأله اشاره کنیم، که با وجود آنکه بر اساس شواهد عینی بسیاری از افراد، اوضاع در شهرهای مختلف این کشور از جمله کربلا آرام بوده و خبری از تظاهرات نیست، اما شبکه های معاند با انتشار تصاویر اعتراضات اقدام به دامن زدن آن می‌کنند.

رسانه های سعودی با ذوق زدگی بسیار و به صورت گسترده تصویر به آتش کشیدن پرچم ایران را منتشر کرده و مدعی شدند که در جریان تظاهرات عراق به وقوع پیوسته است در حالیکه صحت و سقم آن مشخص نیست.

Image result for ‫العراق ینتفض‬‌

نکته قابل توجه در این خصوص این است که یک شاهزاده سعودی با بازانتشار این عکس نوشت: زیباترین تصویر سال 2019!

** حمایت عناصر فراری نظام سابق در داخل و خارج کشور

در اعتراضات ایران چه در سال 88 و چه در سال 96 شاهد آن بودیم که عناصر فراری نظام شاهنشاهی به ویژه فرح پهلوی و فرزندش رضا پهلوی با صدور پیام هایی، حمایت همه جانبه خود را از اعتراضات مردم اعلام کردند. در عراق نیز شاهد آن هستیم که عناصر حزب بعث و نظام صدام از جمله رغد صدام دختر وی با انتشار پست های توئیتری، به شدت بر طبل این اعتراضات کوبیده و خواهان ادامه یافتن آن تا سقوط نظام حاکم هستند.

** آغاز اعتراضات در آستانه یک واقعه مهم

در اعتراضات دی ماه 96 شاهد آن بودیم که این اعتراضات یک ماه مانده به جشن های پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن آغاز شد و در واقع با هدف تحت الشعاع قرار دادن راهپیمایی عظیم 22 بهمن صورت گرفت، چرا که جمع کردن اعتراضات و آرام کردن اوضاع دست کم به چند هفته زمان نیاز دارد. در عراق نیز آغاز یکباره اعتراضات آن هم در آستانه اربعین حسینی که سفر زوار امام حسین(ع) به مقصد کربلا از مناطق مختلف از جمله ایران شروع شده بود جای سؤال دارد.

** هدف قرار دادن مبانی مذهبی و مرجعیت

در جریان اعتراضات ایران در سال 88 نیز اقدامات هنجار شکنانه‌ای در آستانه روز عاشورا رخ داد که دل تمام عزاداران حسینی را در سراسر کشور به درد آورد و انتشار تصاویر هتک حرمت مراسم عزاداری حسینی باعث شعله ور شدن خشم ملت ایران شد.

در اعتراضات عراق نیز، عناصر نفوذی و مزدور تلاش کردند این اعتراضات را به سمت مرجعیت و مبانی مذهبی در کشور جهت دهی کنند، به طوریکه علاوه بر سر دادن شعارهای هنجار شکنانه اخباری در خصوص بازداشت یک تیم ترور منتشر شد. استاندار نجف در این خصوص اعلام کرد: تیمی که برای ایجاد ناامنی در منطقه محل سکونت مرجعیت دینی وارد بخش قدیمی شهر نجف شده بودند بازداشت شدند.

امروزه دیگر نقش پررنگ طرفهای خارجی و عناصر مزدور در شعله ور کردن اعتراضات در ایران و عراق پنهان نبوده و ملت عراق باید بدانند که دشمنان، دستاوردهای محقق شده در این کشور را طی سالهای اخیر هدف قرار داده و به دنبال تفرقه افکنی میان ملتهای عراقی و ایرانی هستند تا بدین وسیله راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی و تجلی وحدت امت اسلامی و جبهه مقاومت، تحت الشعاع قرار گیرد.

در نهایت، ملت عراق باید با هوشیاری کامل، مانند ملت ایران برای پایان دادن به اعتراضات جهت دار در این کشور وارد عمل شده و راه را بر کسانی که به دنبال بهره برداری از اوضاع آشفته کنونی هستند ببندند تا مسیر اصلاح و بهبود اوضاع اقتصادی- اجتماعی نیز با توجه ویژه مسوولان، دولت عراق و حتی نیروهای بسیج مردمی با کمک یکدیگر، با سرعت بیشتری طی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان