ماهان شبکه ایرانیان

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی مطرح کرد:

لزوم توجه جدی به صنایع نرم فرهنگی در اقتصاد دانش بنیان

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به سهم مناسب صنایع نرم فرهنگی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی، بر توجه جدی بیشتر به این بخش از صنعت در اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد.

لزوم توجه جدی به صنایع نرم فرهنگی در اقتصاد دانش بنیان
سیدمحمدحسین سجادی نیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با بیان اینکه امروزه از صنایع نرم و خلاق فرهنگی به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار انتقال هویت فرهنگی نام برده می شود، افزود: بر اساس نقشه جامع علمی کشور در حوزه فناوری اولویت هایی در ردیف نخست وجود دارد که یکی از آنها فناوری های نرم و فرهنگی است.
وی گفت: صنایع فرهنگی به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‏پردازند که ماهیت فرهنگی دارند؛ در واقع این صنایع دانش‌بنیان هستند که قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند و به دلیل آنکه تولید فرآورده‌های فرهنگی بر خلاقیت، مهارت و استعداد فردی استوار است، صنایع فرهنگی را صنایع خلاق نیز می نامند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ادامه داد: بخش هایی همچون سینما و انیمیشن، اسباب بازی و نوشت افزار، گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، شبکه های اجتماعی، موسیقی، تئاتر، بازی های رایانه ای و آموزش الکترونیک حوزه های اساسی صنایع فرهنگی را تشکیل می دهند.
وی اهداف این ستاد را افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی، ارتقای سازوکارهای سیاستگذاری و نهادینه‌سازی گفتمان فناوری‌های نرم در کشور، ارتقا و بهره‌برداری از سرمایه‌های دانشی و انسانی کشور در حوزه فناوری‌های نرم، توسعه نقش‌آفرینی و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری‌های نرم، بهبود زیرساخت‌های نهادی توسعه و تجاری‌سازی فن آوری‌های نرم عنوان کرد.
سجادی نیری با بیان اینکه، تاکنون پنج جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث و بررسی در خصوص سند صنایع نرم فرهنگی اختصاص داشته است، افزود: لازم است در زمینه سهم سند صنایع فرهنگی نرم در نقشه جامع علمی کشور، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری یادآور شد: در آخرین جلسه نقشه جامع علمی کشور راهبرد نهم سند صنایع نرم فرهنگی به تصویب رسیده است؛ این راهبرد مربوط به بحث تعاملات بین المللی و همکاری با کشورهای اسلامی در توسعه فناوری ها و محصولات فرهنگی است.
وی با تاکید بر اینکه کشورمان در عرصه صنایع نرم فرهنگی باید به یک کشور پیشرو فرهنگی تبدیل شود، افزود: لازم است در یک تعامل بین المللی و با رویکرد فناورانه، در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی اقدامات لازم انجام شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: راهبرد نهم سند صنایع نرم فرهنگی در آخرین نشست ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوب شد که در خصوص بحث تعاملات بین المللی فرهنگی نسبت به همکاری با کشورهای اسلامی توجه ویژه صورت گیرد.
علمی ** 1836 **1834
خبرنگار: یوسف درویشی ** انتشار: ناهید شفیعی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان