۱۰ ماده‌ی مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام را بشناسید

در بسیاری از کشور‌ها سوء مصرف مواد مخدر به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده که عواقب آن بسیار فراتر از بعد اجتماعی آن است

برترین‌ها: در بسیاری از کشور‌ها سوء مصرف مواد مخدر به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده که عواقب آن بسیار فراتر از بعد اجتماعی آن است. در حالی که کمتر کسی را می‌توان یافت که اطلاعاتی در مورد مواد مخدر مرسوم نداشته باشد، اما قصد داریم برای آشنایی بیشتر با مواد مخدر و تبعات و تاثیرات مخرب مصرف آن‌ها، در ادامه این مظلب شما را با اطلاعاتی بیشتر در این مورد آشنا کنیم.

10. هروئین

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

هروئین یک ماده افیونی است که مستقیماً از گیاه خشخاش بدست می‌آید. هروئین در ابتدا برای درمان کسانی که به مورفین اعتیاد داشتند تولید شد، اما بعد از مدتی خود به بلایی هولناک‌تر تبدیل گردید.

بعد از عبور از موانع خونی-مغزی، که مدت کوتاهی پس از ورود هروئین به جریان خون رخ می‌دهد، این ماده مخدر به مورفین تبدیل شده که واکنش‌های هورمون اندروفین را تقلید می‌کند و یک حس شادی و سرخوشی در فرد به وجود می‌آورد؛ حس سرخوشی و نشئگی حاصل از مصرف هروئین به ارگاسم در درون شکم تشبیه شده است. یکی از معمول‌ترین روش‌های مصرف هروئین از طریق تزریق درون وریدی است.


9. کوکائین

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

کوکائین یک آلکالوئید کریستالی است که از برگ‌های درخت کوکا بدست می‌آید. این ماده مخدر هم تحریک کننده سیستم عصبی مرکزی و هم سرکوب کننده اشتهاست که باعث افزایش احساس نشئگی و شادی و البته داشتن انرژی فراوان می‌شود. بدین ترتیب کوکائین بیشتر به صورت تفننی برای دستیابی به چنین حسی از سرخوشی مصرف می‌شود. با توجه به تحریک شدید سیستم اعصاب مرکزی، اثرات مصرف کوکائین می‌تواند بین 20 دقیقه تا چند ساعت باقی بماند که بسته به مقدار مصرف شده، میزان خلوص و روش مصرف متفاوت خواهد بود.

از اولین نشانه‌های اثرگذاری کوکائین می‌توان به بیش‌فعالی، بیقراری، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و حالت نشئگی و توهم رویاگونه است. بعضی اوقات بدنبال این حس نشئگی و سرخوشی یک حالت ناخوشایند و شبه‌افسردگی می‌آید که با احساس خماری و کشش برای مصرف مجدد همراه است. همچنین لذت و شهوت جنسی نیز در اثر مصرف کوکائین افزایش می‌یابد. از عوارض جانبی مصرف کوکائین می‌توان به منقبض شدن عضلات و لرزش، پارانویا و عدم تعادل فیزیکی اشاره کرد که با مصرف مداوم بیشتر و بیشتر می‌شود.


8. متامفتامین

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

متافتامین که معمولاً با نام مت یا یخ یا شیشه نیز شناخته می‌شود یک محرک روانی و یک ماده مخدر محرک دستگاه سمپاتیک است که پس از ورود به مغز باعث ترشح مداوم اپی‌نفرین، دوپامین و سروتونین می‌شود. از آنجایی که متامفتامین باعث تحریک مسیر‌های جایزه مزولیمبیک مغز می‌شود، نشئگی و هیجان بالایی را در پی دارد که آن را مستعد سوء مصرف و اعتیاد می‌نماید.

تحت تاثیر مصرف این ماده مخدر، ممکن است مصرف کننده به انجام کار‌های تکراری مانند تمیز کردن، شستن دست، باز کردن اشیاء و بستن دوباره آن‌ها در یک پروسه تکراری و مداوم بزند. تلاش برای ترک کردن این ماده مخدر یا خماری با خواب بیش از حد، نشانه‌های شبه افسردگی، غذا خوردن زیاد و غیرعادی همراه است که با اضطراب و کشش فراوان برای مصرف دوباره توأمان می‌شود.


7. کرک کوکائین

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

کرک کوکائین که معمولاً با نام کرک یا کراک شناخته می‌شود در اوایل دهه 1980 تولید و رواج یافت. به خاطر خطرات ناشی از استفاده از اتر برای تولید کوکائین خالص برای تولید کنندگان، برخی از این افراد شروع به حذف مرحله جدا کردن رسوب پایه از ترکیب آمونیاکی کردند که معمولاً با حذف کردن مرحله فیلتر کردن نیز همراه می‌شد.

اکنون اغلب از جوش شیرین به عنوان یک پایه به جای آمونیاک استفاده می‌شود تا بو و سمیت آن کاهش یابد هر چند از هر پایه ضعیفی می‎توان برای تولید کراک استفاده کرد.


6. ال اس دی

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

لیزرجیک اسید دی اتیلامید، ال اس دی یا اسید یک ماده مخدر روانگردان نیمه مصنوعی و نیمه ترکیبی از خانواده تریپتامین است. ال اس دی که شناخته شده‌ترین ماده عضو خانواده روانگردان‌هاست بیشتر به عنوان یک ماده مخدر تفننی، برای تجربه حالات رویایی و شبه‌عرفانی و به عنوان یک ماده مکمل برای انواع تمرینات روحانی مانند مدیتیشن و روش‌های غیرمعمول و غیرقانونی تعالی روحی مصرف می‌شود.

عوارض روانی ال اس دی که از آن‌ها با عنوان «سفر» یاد می‌شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به فاکتور‌هایی مانند تجربه قبلی مصرف، حالت ذهنی و محیط اطراف و همچنین میزان و قدرت دوز وابسته است. همچنین تجربیات از سفری به سفر دیگر و در طول یک سفر واحد نیز متفاوت خواهد بود. با این وجود، حتی یک سفر نیز می‌تواند تاثیرات روحی-عاطفی دراز مدتی داشته باشد به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان آن گفته‌اند که با مصرف آن، تغییرات فاحشی در شخصیت و دیدگاه آن‌ها به زندگی روی داده است.


5. اکستازی

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

اکستازی یک ماده روانگردان انتاکتوژن است خانواده فنتیلامین است که تاثیری کمتر بصری داشته، اما قدرت تحریک آن بسیار بیشتر از دیگر انواع مواد مخدر روانگردان است. این ماده مخدر نیز بیشتر به صورت تفننی مصرف شده و بیشتر در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تاثیرات و عوارض مصرف اکستازی عبارتند از؛ افزایش قابل توجه قدرت حواس، احساس باز بودن و اشتیاق نسبت به همه چیز، نشئگی و سرخوشی رویاگونه، همدردی نسبت به اطرافیان، عشق، شادی، خودآگاهی شدید، احساس شفافیت ذهنی و علاقه شدید به موسیقی و حرکات موزون.

در برخی مصرف کنندگان نیز قدت لامسه بسیار قوی شده و بدین ترتیب تماس بدنی و جسمی با دیگران بسیار لذت‌بخش می‌شود. از دیگر عوارض این ماده مخدر می‌توان به قفل شدن فک و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.


4. تریاک

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

تریاک یک ماده اعتیاد‌آور و افیونی رزینی است که از شیرابه تولید شده در اثر خراش دادن مخروط دانه نارس گیاه خشخاش بدست می‌آید. این شیرابه حاوی 16 درصد مورفین بوده و به عنوان یک افیون الکالوئیدی اغلب برای تولید هروئین به کار گرفته می‌شود.

تریاک به تدریج جای خود را به انواعی از افیون‌های بسیار خالص‎‌تر، نیمه صنعتی و صنعتی (شیمیایی) و البته دارو‌های بی‌حسی و بیهوشی با قدرت بیشتر داد. این تغییر در سال 1817 رخ داد، سالی که فریدریش ویلهلم آدام سرتورنر گزارش داد که توانسته مورفین خالص را از تریاک و پس از 13 سال تحقیق و آزمایش فاجعه‌بار روی خود و سه پسربچه دیگر جدا کند.


3. ماریجوآنا

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

حشیش (شاهدانه) که با نام ماریجوآنا در شکل گیاهی‌اش شناخته می‌شود، یک ماده مخدر روانگردان است که از گیاه شاهدانه بدست می‌آید. انسان‌ها از زمان پیش از تاریخ نیز از این گیاه استفاده کرده‌اند، اما در قرن بیستم استفاده از این ماده روانگردان به شکل تفننی، یا در مراسمات مذهبی و عرفانی و یا حتی برای مصارف پزشکی و درمانی افزایش یافت.

بر اساس برآوردها، حدود 4 درصد از رده سنی بزرگسال جهان دستکم سالی یکبار ماریجوآنا یا دیگر مشتقات شاهدانه را مصرف می‌کنند. این ماده مخدر هنگام مصرف به شکل سیگاری یا خوردن اثرات روانگردان و فیزیولوژِیکی موثری دارد. برای داشتن اثرات روانگردان، کمترین میزان مصرف باید 10 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد. در صورت نشئگی، هر مصرف کننده تجربه‌ای متفاوت در این زمینه خواهد داشت که به فاکتور‌هایی مانند قدرت ماده، دوز، ترکیب شیمیایی، شیوه مصرف و شرایط و فضا هنگام مصرف وابسته است.


2. قارچ‌های توهم‌زا

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

قارچ‌های توهم‌زا نوعی قارچ هستند که دارای ترکیبات روانگردان سیلوسیبین و سیلوسین و گاهی دیگر روانگردان‌های تریپتامین هستند. نام‌های زیادی برای قارچ‌های توهم‌زا وجود دارد که از آن میان قارچ‌های جادویی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی که ماده موثره سیلوسیبین از طریق سیستم گوارش وارد بدن شود، پیوند‌های آن شکسته شده و به سیلوسین تبدیل می‌شود که اثرات توهمی دارد. اثرات مصرف قارچ حاوی سیلوسیبین حدود 3 تا 7 ساعت تداوم داشته که به دوز، روش آماده شدن و متابولیسم داخلی بدن فرد بستگی دارد. این تجربه شبه نشئگی بیشتر داخلی بوده و با افزایش قدرت بصری و شنوایی همراه است. هنگام خوردن این قارچ‌ها می‌توان رویا‌ها و توهماتی را تجربه کرد که می‌تواند خوشایند و هیجان‌انگیز یا ناراحت کننده باشد. در مواردی نیز حتی با مصرف مقادیر فراوان هیچ اثر روانگردانی دیده نمی‌شود.


1. پی سی پی

10 ماده مخدر اصلی و تاثیرات مخرب هر کدام از آن‌ها

پی سی پی یا فنسیکلیداین یک مادده مخدر تجزیه کننده روانی است که به عنوان یک داروی بی‌حس کننده و بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرات توهم‌زا داشته و به عنوان یک داروی مخدر اعصاب شناخته می‌شود. اگر چه به طور عمومی از آن با عنوان غبار فرشته یاد می‌ود، اما با نام‌های بسیار دیگری نیز مورد خطاب قرار می‌گیرد. اگر چه اثرات اصلی روانگردان این ماده تنها چند ساعت به طول می‌انجامد، اما پاک شدن بدن به طور کلی از آن مدت بسیار زیادی به طول می‌انجامد که می‌تواند تا هفته‌ها طول بکشد.

این ماده مخدر به طور عمده در ایالات متحده و به عنوان تفنن توسط مصرف کنندگان مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفته و تولید آن غیرقانونی است. پی سی پی به دو شکل پودر و مایع تولید شده و ترکیب پایه آن در اتر حل می‌شود. با این وجود پی سی پی را به شکل پودر روی برگه‌های گیاهانی مانند شاهدانه، نعناع یا زنجبیل پاشیده و دود می‌کنند. تاثیر این ماده مخدر بر روی سیستم عصبی بوده که با توهم، ایده‌های توهمی، هذیان‌گویی و افکار پریشان در فاز روحی و روانی، عدم تعادل، از دست دادن تمرکز بر روی حرکات بدن، حرکات غیرارادی چشم و مردمک در فاز حرکتی و ضربات شدید قلب و تغییر دمای بدن در فاز عصبی همراه است.

این ماده مخدر تاثیر زیادی بر رفتار و حالات روحی فرد داشته که از انزوا و دوری از دیگران تا جنب و جوش فراوان متفاوت است.

منبع: listverse

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان